Sök:

Sökresultat:

734 Uppsatser om Dynamic outsourcing - Sida 2 av 49

Outsourcing som pausknapp

Syfte: Att undersöka huruvida outsourcing används som enpausknapp för att skjuta upp problemet och i framtidenta ställning till funktionens vara eller icke vara inomföretaget samt studera vad som görs under tidenfunktionen är outsourcad och om detta möjliggörinsourcing för företaget. Slutsats:Ett mönster infinnes i de tidiga stadierna av outsourcing. Ett uttalat beslut eller planering förinsourcing är sällsynt. Företagen använder olikatillvägagångssätt angående förberedande för eneventuell insourcing..

Riskhantering vid outsourcing av produktion : en fallstudie om två tillverkande företags riskhantering

Fallföretagen har uppmärksammat de flesta risker som teorin behandlar och har även hanterat dessa risker i stor utsträckning enligt teorin. Vi har analyserat fram fem grundlä'ggande orsaker till varför företagen hanterar riskerna som uppstår vid outsourcing av produktion på det sätt de gör. Dessa är nivå av outsourcing, typ av produktion som outsourcas, hur stor kund företaget är hos sina leverantörer, geografiskt avstånd till leverantörerna och relationer till leverantörerna.

Business Process Outsourcing : Vilka faktorer är avgörande vid ett beslut?

Outsourcing, förflyttning av funktioner till extern part som tidigare funnits i företaget, är ett fenomen som under de två senaste årtiondena har vuxit starkt i världen. Outsourcing har möjliggjort för företag att fokusera på sin kärnverksamhet och därmed erhålla konkurrensfördelar. Business Process Outsourcing är en kategori inom detta område, som innebär att företaget outsourcar hela eller delar av sin ekonomifunktion. Användandet av Business Process Outsourcing har ökat bland de svenska företagen under de senaste åren. Det finns mångtydiga förklaringar till denna framväxt, där en förklaring är att det är en trend.

Outsourcing och dess påverkan på individen i arbetslivet

Outsourcing påverkar individen i arbetslivet. Jag har med min uppsats försökt visa att det det finns mycket i företagens agerande som medför att individens kompetens inte alltid nyttjas fullt ut efter outsourcingen. Samt att det även på andra sätt påverkar individen i arbetslivet..

Outsourcing till Indien : För små och medelstora företag

Outsourcing has grown more so than any other sector of IT services. According to a research by the analytic company Gartner soon four of ten jobs in the IT sector will be outsourced. For a nation like Sweden that means about 40,000 jobs going abroad. Business managers look to outsourcing as a means of reducing their operating cost and their need for capital spending. Companies turn to outsourcing to save money and seek expertise outside.

Outsourcing sett som en organisationsförändring med utgångspunkt från Mintzbergs konfigurationer med fokusering på ledarskap och medarbetare

Då allt fler företag väljer att outsourca finner vi det intressant att utifrån Mintzbergs fem konfigurationer se outsourcing som en organisationsförändring och belysa de problem som kan uppkomma. Vi harvalt att fokusera på, hur förändringen påverkar ledarskapet samt medarbetaren. genom en jämförelse av relevanta teorier har vi funnit att företagets struktur, kultur och ledarskap är i stark beroendeställning gentemot varandra vilket gör det nödvändigt att dessa faktorer samspelar och beaktas vid en organisationsförändring likt outsourcing..

Outsourcing av IT-verksamhet : Två motalaföretags val

Att använda sig av IT-outsourcing är en fråga som allt fler börjar fundera kring. Givetvis finns det inte ett sätt som är lämpligt för alla företag. Beroende på vilka behov och förutsättningar som finns inom en organisation kan därför olika former eller grader av IT?outsourcing användas. Vid ett eventuellt beslut så är det dock viktigt att beslutsfattarna inte enbart ser till de fördelar som kan vinnas utan också se till de nackdelar som kan följa med ett sådant beslut.

Trenden för outsourcing samt faktorer som påverkar valet av outsourcing i fastighetsförvaltning

Syfte: Som blivande fastighetsekonomer ville vi finna mer kunskap om ämnet outsourcing och om hur fastighetsföretagen tänker och agerar kring detta.Outsourcing känns för oss verklighetsförankrat och inspirerande, och vi hoppas vår studie ska bidra med förståelse för vad som styr valet av outsourcing samt ge en inblick i hur dess framtid kan komma att se ut.Metod: För att få en användbar teori i denna uppsats har vi undersökt litteratur om outsourcing och fastighetsförvaltning. Vår studie sträcker sig över Gävleborg och Dalarna. Vi har skickat ut en enkät om trenden för outsourcing till 85 företag och fått svar av 52. Utifrån dessa enkäter har vi sedan valt ut ett antal företag som använder sig av outsourcing och sedan intervjuat dem mer ingående.Resultat & slutsats:Outsourcing är vanligt förekommande bland fastighetsföretagen i Gävleborg och Dalarna. 89 % av de svarande företagen använder sig av outsourcing i någon form.

Outsourcing- vilka faktorer påverkar intressenternas förväntningar? En studie om ett förändringsarbete mellan flera intressenter i ett outsourcing sammanhang

The complex, ever growing and changing environment, requires that today's organizations are dynamic and willing to change in order to stand competitive.This awareness has made change number one priority in almost all organizations' agenda.We live in a world that is constantly changing, yet many organizations fail to change successfully. When a change occurs in complex environments with multiple stakeholders, it immediately increases the complexity and the challenges of the change process.A complex situation may arise when, for example, partial outsourcing of the corporate information system infrastructure. Two of the most difficult challenges that organizations face today is to conduct a successful change process and managing the effect of a change, such as arising expectations. It is very common for change in an organization not to achieve the desired result or that they even fail. There may be a lot of reasons for these failures.

Managering av kompetenser vid IS/IT-outsourcing

Outsourcing in IS/IT offers organizations the possibility to use external resources, maximize flexibility and focus on core business, this prompts many organizations today to be less keen on developing IS/IT-services in-house. Sourcing IS/IT is however a complex activity in itself thus requiring competencies in many areas of expertise and lots of organizations has experienced the challenge of managing the necessary competencies to ensure successful Information Technology Outsourcing (ITO). A literature review in the field of outsourcing revealed the lack of a comprehensive competency management framework with the ability to guide competency resource planning in ITO projects. In order to highlight the problem area, an extensive and thorough literature review and an empirical case study which investigated the skills and assets in ITO projects at ten major Swedish organizations was conducted. The study found that it is possible for organizations through structured analysis of their intellectual capital, using the competency framework developed within the study, to plan sourcing processes and prepare the necessary changes to ensure the ITO projects can be implemented with the desired effect..

Outsourcing - alltid framångsrikt?

Problemformulering: Att outsourcing är ett växande fenomen råder det inga tvivel om, men frågan är hur mycket av ett företags verksamhet som kan outsourcas och vad konsekvenserna blir? Är det möjligt att det alltid är framgångsrikt? Målet med denna uppsats är att ta reda på vad det är som gjort att outsourcing har blivit så använt och omtyckt och se om det eventuellt finns några misslyckanden.o Framgångsfaktorer?o Orsaker till mindre lyckade outsourcingprojekt?o Hur ska de problem som finns övervinnas?Syfte: I detta arbete kommer vi att försöka ta reda på ifall outsourcing är så bra som ryktet säger och vad det är som gör det så bra. Vi kommer även att ta upp mindre lyckade outsourcingprojekt och belysa orsakerna till dessa.Metod: Vi har samlat in information genom litteratur, artiklar, teorier, samt empirisk fakta genom intervjuer med personer på företag som har en relation till outsourcing. Avgränsningar: På grund av tidsbrist har vi begränsat oss till att endast göra intervjuer i sex företag med outsourcing efter svenska förhållanden. Resultat och slutsats: Vi har kommit fram till att outsourcing i de allra flesta fall är framgångsrikt.

Outsourcing av digitala tjänster ? de negativa konsekvenserna

Denna uppsats behandlar vilka negativa konsekvenser som kan uppstå vid outsourcing av digitala tjänster i en service-oriented architecture (SOA) miljö. Uppsatsen behandlar endast negativa konsekvenser i relation till kontrollen över den information som existerar i de tjänster och i de affärsprocesser som utgörs av tjänster som outsourcas. Syftet och resultatet av uppsatsen är en punktlista som presenterar dessa konsekvenser. Empiriskt material har samlats in genom användningen av ett teoretiskt ramverk som varit ämnat att ta reda på vad och hur tjänster är och hur dessa kan kopplas mot outsourcing. Den slutgiltiga punktlistan pekar på flera punkter som kan gå fel om organisationer väljer att outsourca sina tjänster..

Produktutveckling och outsourcing ? en studie bland skånska livsmedelsföretag

Livsmedelsindustrin utgör en viktig del av svensk industri och är den fjärde största branschen i Sverige mätt i omsättning. Syftet var att kartlägga hur stora och medelstora svenska producerande livsmedelsföretag i Skåne arbetar med produktutveckling samt hur de arbetar med och vilken inställning de har till outsourcing. Undersökningens resultat grundas på halvstrukturerade kvalitativa intervjuer på intervjupersonernas företag vid nio livsmedelsproducerande företag i Skåne. I resultatdelen visas en kartläggning över hur företagen i stora drag arbetar med produktutveckling från idé till färdig produkt, samt hur företagen arbetar med uppföljning av existerande produkter. Resultatdelens kärna ligger vid outsourcing av produktutveckling och företagens inställning till detta, samt vilka delar och i vilken utsträckning företagen arbetar med outsourcing i dagsläget.

Outsourcing : Påverkas mervärdet vid outsourcing

Den ökade konkurrensen gör att det blir viktigare för företagen att effektivisera och speciali-sera sin verksamhet för att skaffa sig fördelar mot konkurrenter och för att överleva på en allt hårdare och mer globaliserad marknad. Att lägga in ett värde utöver produktens fysiska attri-but kan göra att man skiljer sig från konkurrenterna. Man talar om att leverera abstrakta vär-den snarare än enbart fysiska produkter.Uppsatsens syfte är att, genom studier av fyra företag, analysera och utvärdera vad företagen gör för att fortsätta skapa mervärde när de outsourcar en del i produktionen. Vi valde att göra en kvalitativ studie med en deduktiv ansats. Teorierna vi har valt behandlar skapande av mer-värde och outsourcing.I undersökningen kom det fram att företagen, i jämförelse med teorin, gör det som krävs för att bibehålla mervärdet vid outsourcing.Undersökningens slutsats blev bland annat att faktorer som att inte lägga ut sin kärnverksam-het och att ha rätt relation till sina leverantörer är relevanta för att fortsätta skapa mervärde vid outsourcing..

Förväntningar på outsourcing av IT: en kvantitativ studie

Outsourcing är idag för många företag ett strategiskt vägval för ökad flexibilitet och kostnadseffektivitet. Allt fler företag har upptäckt fördelarna med att lägga ut de funktioner som inte tillhör kärnverksamheten. IT ses många gånger som något dyrt som tar lång tid att bemästra och kan därför vara enklare att outsourca till någon som kan det bättre. Undersökningar har dock visat att företag upplever vissa problem med sin outsourcing, vilket kan bero på att förväntningarna på outsourcing har ökat. Detta antagande styrks av att både författare och undersökningar visat på att det ökade missnöjet till viss del beror på förväntningar på outsourcing.

<- Föregående sida 2 Nästa sida ->