Sök:

Sökresultat:

100 Uppsatser om Dualt (jämlikt) tilltal - Sida 2 av 7

Webbtext för turister Analys av egen översÀttning frÄn tyska till svenska

Denna uppsats bygger pÄ exempel tagna frÄn en egen autentisk översÀttning av en tysksprÄkig webbplats till svenska samt teori som stöd för lösningarna. MÄlet med översÀttningen var att Ästadkomma en lÀsbar text genom att ta hÀnsyn till det speciella mediet och den varierande mÄlgrupp som webbpublicering för med sig samt till textsorten som i detta fall var en sÀljande turisttext. De översÀttnings-problem som uppsatsen fokuserar pÄ omfattar egennamn och kulturspecifika före-teelser, informationsstruktur samt tilltal. Det visade sig att texten krÀvde en hel del förklaringar och tillÀgg, men Àven en del strykningar genomfördes. För att Ästad-komma en text som Àr tillgÀnglig för en stor publik krÀvdes ocksÄ en del explicit-göranden i form av satskonnektorer för att texten ska flyta pÄ, dvs.

KÀrlekens retorik: Om tilltal och sexualsyn i Ur kÀrlekens sprÄk och KÀrlekens sprÄk 2000

Denna uppsats jÀmför och analyserar de bÄda sexualupplysningsfilmerna "Ur kÀrlekens sprÄk" (Torgny Wickman, 1969) och "KÀrlekens sprÄk 2000" (Anders Lennberg 2004). Uppsatsens syfte Àr att utreda vilka olika sÀtt som de bÄda filmerna tilltalar sin publik pÄ och vad dessa respektive tilltal fÄr för konsekvenser för den syn pÄ sexualitet som man vill förmedla. DÀrtill försöker uppsatsen svara pÄ huruvida skillnaderna mellan filmerna sÀger nÄgonting om hur synen pÄ sexualitet har förÀndrats frÄn slutet av sextiotalet till idag. Uppsatsen utgÄr teoretiskt frÄn dels Bill Nichols dokumentÀrfilmsteori och dels frÄn Michel Foucaults teorier kring sexualitetens olika diskurser..

Hur pÄverkas fortbildning av olika aktörer?

I uppsatsen analyseras tvÄ tekniska manualer och deras översÀttningar. I fokusstÄr texternas imperativa funktion och hur texterna har anpassats tillmottagarna. Analysen omfattar sÀttet pÄ vilket instruktionerna presenteras ochvilket tilltal som anvÀnds i manualerna samt vad som hÀnder i översÀttningenav dessa och vilka följderna blir..

Kommunalt kvitter : En kvalitativ analys av TwitteranvÀndningen hos tre kommuner

Denna studie analyserar hur tre svenska kommuner anvÀnder mikrobloggen Twitter i sin dagliga kommunikationsverksamhet.Studiens teoretiska utgÄngspunkt tas ur Gavers och Kress teorier kring affordances, Hallidays teorier om sociosemiotik samt Kress teori om den semiotiska resursen. Metoderna för analysen bestÄr av kvalitativa intervjuer kombinerat med en interpersonell textanalys, med fokus pÄ sprÄkhandlingar, sprÄkstil och tilltal.Studien visar att kommunernas syn pÄ, och anvÀndning av Twitters handlingsmöjligheter skiljer sig pÄtagligt i vissa aspekter. TvÄ av kommunerna anvÀnder sig av mikrobloggen nÀstan uteslutande som en kanal för spridning av information om andra kanaler för att interagera med kommunen.Studien visar Àven att alla tre kommuner generellt sÀtt anvÀnder sig av ett vardagligt sprÄk i sina inlÀgg med ett direkt tilltal och att förtrolighetsstrategier Àr vanligt förekommande. Till sist visar dessutom studien att kommunernas twitternÀrvaro kommit att pÄverka arbetsrutinerna hos andra avdelningar inom kommunkontoret, frÀmst med hÀnseende till en ny utsatthet för beslutsfattare samt en kortare hanteringstid för Àrenden..

Dubbla och dolda budskap : En studie av Veckorevyn som din handbok i konsten att bliva en god flicka

Uppsatsen bygger pĂ„ en undersökning av Veckorevyns du-tilltal under en tjugoĂ„rsperiod: 1990-2010. Vi har inspirerats av Gunnar Qvists bok Konsten att blifva en god flicka (1978) som tar upp olika handböcker om kvinnor för kvinnor. Vi frĂ„gar oss om du-tilltalet skapar en bild av hur en ung kvinna ska vara? Om det syns nĂ„gon förĂ€ndring över tid? Är det kanske sĂ„ att Veckorevyn Ă€r dagens handbok för flickor i konsten att blifva en god flicka? Studien omfattar bĂ„de en kvantitativ undersökning samt en kvalitativ undersökning i form av nĂ€rlĂ€sning av tio artiklar. I nĂ€rlĂ€sningen har vi anvĂ€nt oss av Britt HultĂ©ns Journalistikanalys (2000).

Mest och minst kommenterat : vad skapar motivation att kommentera ett blogginlÀgg

Denna uppsats undersöker varför vissa blogginlÀgg fÄr mÄnga kommentarer jÀmfört med mindre kommenterade blogginlÀgg. UtgÄngspunkten Àr att undersöka en dagboksblogg skriven av en tonÄrig kvinna, dÄ det finns förhÄllandevis lite forskning inom detta specifika omrÄde. Materialet som ligger till grund för undersökningen Àr en blogg som heter Kenza och de tre mest respektive minst kommenterade inlÀggen frÄn denna blogg under perioder frÄn 1 januari till 28 februari 2009.William Labovs teori om narrativer och Wolfgang Isers reception theory utgör uppsatsens teorier. Metoderna som anvÀnds Àr lÀsbarhetsindex, nominalkvot, narrativ analys och interpersonell analys.Resultaten som framkommit ur analyserna visar att i jÀmförelse mellan de minst och de mest kommenterade blogginlÀggen har de mest kommenterade fÄ lÄnga ord och en utprÀglad verbal stil. BlogginlÀgg med en tydlig narrativ struktur och ett direkt tilltal fick ocksÄ fler kommentarer. .

Älgbrorsor, drakar och lĂ„gstatusunge : Skildringar av barns inre tankar i bilderböcker av Pija Lindenbaum

Bilderböcker kan ibland uppfattas som skrÀmmande och inte lÀmpliga för barn enligt den vuxne höglÀsaren. Med kunskap hos pedagoger om berÀttelsers dubbla tilltal och olika tolkningsnivÄer skulle dessa skildringar kunna te sig mindre skrÀmmande och i stÀllet stimulera till givande samtal med barngrupper. Uppsatsen Àr en narratologisk studie av tre valda bilderböcker av Pija Lindenbaum. Syftet med studien Àr att studera hur Lindenbaum skildrar barns inre tankar och handlingar. Vilka grepp anvÀnder Lindenbaum för att beskriva barns inre vÀrld? Hur skildras barn och vuxna i böckerna? PÄ vilket sÀtt fÄr böckerna ett barnperspektiv? Analysen beskriver hur Lindenbaum skildrar barnets inre vÀrld genom att huvudpersonen i berÀttelsen bearbetar kÀnslor och tankar i en fantasivÀrld, lekvÀrld, och i en realistisk vÀrld.

Barnprogram i Sveriges television Ă„r 2000-2012

Uppsatsen undersöker förÀndringar i SVTs utbud av barnprogram samt förÀndringen i bilder, tilltal och vilka som fÄr komma till tals i nyhetsprogrammet Lilla Aktuellt. Uppsatsen undersöker vecka 37 mellan Ären 2000 och 2012 med nedslag vartannat Är (2000, 2002 etc.). Uppsatsen bestÄr tvÄ analyser, varav den ena Àr en kvantitativ analys. Den fokuserar pÄ SVTs utbud av barnprogram. Fokus ligger pÄ programtyp, genre, utseende och ursprungsland.

Downstairs : En kulturhistorisk studie av tjÀnarinneberÀttelser

För hundra Är sedan var tjÀnarinnorna en stor yrkesgrupp. De fanns i alla klasser, frÄn husmamsellen pÄ en herrgÄrd till en barnpiga med mat och husrum som enda lön. I den hÀr kandidatuppsatsen med kulturhistorisk inriktning studeras berÀttelser av och om tjÀnarinnor. Empirin utgörs av arkivmaterial i form av en frÄgelista, NM 189 TjÀnarinneyrket, frÄn Nordiska museet. Syftet med studien Àr att undersöka frÄgelistsvaren, analysera kategoriseringar och pÄ sÄ vis belysa tjÀnarinnornas vardagsliv.

FrÄn klarsprÄk till lÀttlÀst : En jÀmförande textanalys av myndighetsinformation om att starta företag

Syftet med den hÀr uppsatsen Àr att jÀmföra lÀsbarhet, sprÄk, innehÄll och lÀsarsamspel i tvÄ versioner av myndighetsbroschyren Starta företag: originalversionen, som Àr klarsprÄksbearbetad, och en version som Àr pÄ lÀttlÀst svenska. Som metod anvÀnds kritisk textanalys efter Hellspong och Ledin (1997). Denna metod kompletteras med redskap för bildanalys och kvantitativ analys. Följande sprÄkdrag studeras: ord- och meningslÀngd, fackord, bilder, bildtexter, informationstÀthet, textbindning, komposition, textens och bildernas innehÄll samt attityder, ramar och sprÄkhandlingar.Undersökningen visar att det finns bÄde likheter och skillnader mellan broschyrerna. I bÄda anvÀnds till största delen du-tilltal.

PÄ- och avklÀdningssituationer i förskolan : Pedagogers förhÄllningssÀtt, samspel och bemötande gentemot pojkar och flickor

I lÀroplanen stÄr det att förskolan ska arbeta för att flickor och pojkar ska fÄ lika stort inflytande och utrymme, arbetet ska vÀcka glÀdje och alla barn ska kÀnna att det Àr givande att lÀra sig nya saker. FörskollÀrarna ska aktivt motarbeta de traditionella könsrollerna genom att lÄta pojkar och flickor ha lika möjligheter till utveckling och lÀrande. PÄ- och avklÀdningssituationerna i hallen Àr en del av förskolans vardagsrutiner som innehar potential till att stimulera samspel, sprÄk och barns inflytande med genusperspektivet i fokus.Studiens syfte var att jÀmföra och analysera hur kvinnliga förskolepedagoger bemöter pojkar och flickor vid pÄ- och avklÀdningssituationerna i hallen. För att uppnÄ syftet stÀllde vi oss följande frÄgor: Hur fördelar pedagogerna sin tid/uppmÀrksamhet mellan flickor respektive pojkar under pÄ- och avklÀdning? Hur pÄverkas pÄ- och avklÀdningssituationen av hur pedagogernas förhÄllningssÀtt, vad gÀller genus, tilltal och inflytande, speglas i deras agerande? Finns det skillnader mellan en central förskola och en landsbygdsförskola nÀr det kommer till pedagogernas förhÄllningssÀtt till pÄ- och avklÀdningssituationen? Studien utgick ifrÄn empiri insamlad under sammanlagt 6 intervjuer och 7 observationer som genomfördes pÄ en centralt belÀgen förskola samt en landbygdsförskola.

Idealtjejen : ModellÀsare i Julia och Kamratposten

I den hÀr uppsatsen undersöks sex olika texter frÄn tidskrifterna Kamratposten och Julia för att komma fram till vilka modellÀsare som konstrueras. ModellÀsaren Àr den identitet som erbjuds i en text och den lÀsare som avsÀndaren förestÀller sig. Syftet med undersökningen Àr att hitta och sedan jÀmföra modellÀsarna frÄn de olika texterna och dÀrigenom se vilka förvÀntningar de tvÄ tidskrifterna har pÄ sina riktiga lÀsare. Analysen Àr kvalitativ och har sin grund i den systemisk-funktionella grammatiken. Jag har valt att analysera texternas interpersonella betydelse och deras presuppositioner.

Strategier för oförutsÀgbara och snabbvÀxlande marknader ? en fallstudie av fyra skandinaviska modeföretag

Syftet med denna uppsats Àr att studera hur mode- och klÀdföretag arbetar strategiskt i en snabbförÀnderlig och oförutsÀgbar omvÀrld. HuvudfrÄgestÀllningen rör vilken eller vilka kombinationer av strategier som företag tillÀmpar pÄ en förÀnderlig marknad samt hur företag kan hitta balans mellan lÄngsiktighet, stabilitet och flexibilitet. Uppsatsen utgÄr ifrÄn en utvecklande studie med ett abduktivt angreppssÀtt och Àr baserad pÄ fyra fallföretag: JC, Bestseller, Day Birger et Mikkelsen och Filippa K. Slutsatser: De modeföretag vi undersökt anvÀnder sig av ett dualt strategiperspektiv. LÄngsiktiga strategier anvÀnds för utveckling av företagets strategiska och dynamiska resurser som dels skapar en stabilitet för företaget i den kaotiska miljön och dels kan verka som ett ramverk som sÀtter grÀnser för handlingsutrymmet.

"Smileys, allvarligt liksom?" : En kvalitativ studie om hur företag pÄ Facebook uppfattas av unga FacebookanvÀndare

Under de senaste Ären har anvÀndandet av Facebook blivit allt vanligare. Det har blivit ett naturligt inslag i vardagen för en stor del av Sveriges befolkning. Inte bara i privatpersoners liv utan pÄ senare Är ocksÄ för företag. MÄnga företag ser det idag som en sjÀlvklarhet att finnas representerade pÄ Facebook dÀr de kan ha direktkontakt med kunder. Det Àr dock lÀtt att fÄ en kÀnsla av att mÄnga företag uppmÀrksammat Facebooks popularitet och kÀnner krav pÄ att finnas dÀr, utan att riktigt veta varför och hur de ska bete sig i den nya miljön.En trend Àr att i kommunikationen med mÀnniskor pÄ Facebook vara vÀldigt informell och avslappnad.

Mötet mellan dans och nordisk natur : en explorativ studie

Syftet har varit att utforska mötet mellan olika naturrums ?tilltal? och en dansares svar pÄ detta tilltal. Avsikten Àr mer preciserat att utifrÄn ett fenomenologiskt perspektiv, beskriva innehÄll och struktur pÄ subjektiva upplevelser och erfarenheter sÄsom de framtrÀder i mötet mellan naturen som fenomen och rörelse som improvisation och gestaltning. Syftet har lett fram till följande frÄgestÀllningar:Vad uppfattar jag av de utvalda naturrummen?Vad vÀcker de olika naturrummen för rörelser i mig som dansare?Hur framtrÀder dessa upplevelser för mig pÄ ett reflekterande plan? Metoden i denna studie har varit en explorativ studie dvs.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->