Sök:

Sökresultat:

397 Uppsatser om Doktrin för luftoperationer - Sida 7 av 27

AttitydförÀndringar hos lagstiftaren i den svenska sjukförsÀkringen

I den svenska sjukförsÀkringen har lÀngden pÄ sjukfallen stÀndigt ökat sedan 1980-talet. Denna trend har politiker försökt vÀnda för att istÀllet fÄ fler mÀnniskor tillbaka till arbete. Syftet med uppsatsen har varit att se pÄ vilket sÀtt en attitydförÀndring skett hos lagstiftaren över tid i sjukförsÀkringen. För att uppnÄ detta har flera mindre frÄgestÀllningar besvarats för att ge konkreta exempel som stöd. Utvecklingen har gÄtt frÄn att sjukförsÀkringen frÀmst handlat om trygghet vid inkomstbortfall pÄ grund av sjukdom, till att handla om arbetslinjen.

NödvÀrn. RÀtten till sjÀlvförsvar

Syftet med mitt arbete Àr att genom lag, förarbeten, praxis samt doktrin försöka utröna var grÀnserna för nödvÀrn gÄr. Jag har Àven undersökt hur lÄngt grÀnserna för nödvÀrn strÀcker sig samt hur rekvisiten ?ej uppenbart oförsvarligt? samt ?svÄrligen kunnat besinna sig? tillÀmpas i praktiken och hur det ser ut i teorin. Jag har börjat med en kort historisk tillbakablick för att sedan gÄ igenom de rekvisit som finns inom relevant del av straffrÀttens omrÄde. Vad gÀller nödvÀrn, putativt nödvÀrn samt nödvÀrnsexcess Àr det inte de enda ansvarsfrihetsgrunder jag gÄtt igenom dÄ det i sig inte ger en tillrÀcklig bild över omrÄdet.

Brottsprovokation - Studie av gÀllande rÀtt och Àmnets aktuella utveckling

Att polisen i sitt arbete aktivt ska ha rÀtt att provocera personer att begÄ brott har lÀnge varit en infekterad frÄga. Eftersom en polis har möjligheten att beivra andras handlingar, blir ocksÄ frÄgan om polisens möjlighet att sjÀlv fÄ provocera andra till att begÄ brott intressant. Detta arbete behandlar primÀrt om vilken stÀllning brottsprovokation har i Sverige idag. Arbetet har som utgÄngspunkt tvÄ perspektiv. Dels den provocerandes, dÀr framförallt tillÄtligheten av brottsprovokation i stort berörs. Dels i situationen för den som blivit utsatt för en provokation.

Arbetstagarens kritikrÀtt

Denna uppsats har som mÄlsÀttning att pÄ ett enkelt och överskÄdligt sÀtt redogöra för den gÀllande rÀtten som finns inom omrÄdet kritikrÀtt, uppsatsen bygger till stor del pÄ den av arbetsdomstolen utarbetade praxis som finns inom omrÄdet. Utöver arbetsdomstolens praxis behandlar uppsatsen Àven andra rÀttskÀllor i form av förarbeten, doktrin och lagar. Resultatet av uppsatsen utgör en grund för de förutsÀttningar som finns pÄ den svenska arbetsmarknaden. Denna grund utgör bÄde begrÀnsar och möjliggör kritik frÄn arbetstagaren mot arbetsgivaren. OmrÄden som tas upp i uppsatsen Àr bland annat sekretess, allmÀnhetens intresse, lojalitetsplikt och anonym kritik.

Svenska reglementens relevans för afghanistaninsatsen : En jÀmförelse avseende skydd av lokalbefolkningen

Föreliggande arbete undersöker metodmÀssig interoperabilitet genom att jÀmföra de kommande svenska reglementena Reglemente för Markoperationer och Markstridsreglemente 6 ? Bataljon och deras överensstÀmmelse med den doktrin som nyttjas av International Security Assistance Force (ISAF) i Afghanistan. Undersökningen syftar till att lÀmna ett bidrag till den svenska reglementsutvecklingen.Arbetet visar att det finns en överensstÀmmelse avseende grundbudskapet att lokalbefolkningen behöver skyddas och att man mÄste förstÄ deras situation. Det föreligger en lÄg grad av överensstÀmmelse avseende metoder för att skydda befolkningen.Författaren lÀmnar tre rekommendationer:1. Omarbeta beskrivningen av stabiliserande metoder2.

GrÀnsdragning vid vÀrdepappershandel : -beskattning av finansiella- och icke-finansiella företag

Handel med vÀrdepapper förekommer bÄde i finansiella- och icke-finansiella företag. Det Àr frÀmst finansiella företag sÄsom kreditinstitut och vÀrdepappersbolag som handlar med vÀrdepapper. Dessa företag presumeras bedriva vÀrdepappersrörelse dÄ de yrkesmÀssigt bedriver kapitalförvaltning utÄtriktat. Handel med vÀrdepapper förekommer ocksÄ i icke-finansiella företag, exempelvis handels- och produktionsbolag. Dessa företag handlar med vÀrdepapper i syfte att förvalta och hantera kapital för egen rÀkning.

CDF-strategier i det tysta. KontantavrÀknande derivatinstrument i relation till flaggnings- och budpliktsreglerna

Uppsatsen behandlar det finansiella instrumentet Contract for Differences (CFD) i förhÄllande till frÀmst flaggnings- och budpliktsreglerna och sekundÀrt i förhÄllande till reglerna om otillbörlig marknadspÄverkan. Flaggningsreglerna föreskriver en plikt att informera marknaden dÄ man ökar eller minskar sitt aktieinnehav i ett noterat bolag över vissa grÀnsvÀrden, antingen vad gÀller röstrÀtter eller andel av samtliga aktier i bolaget. HÀrigenom frÀmjas transparensen pÄ marknaden. Budplikt innebÀr en skyldighet att rikta förvÀrvserbjudande till samtliga aktieÀgare i ett noterat bolag nÀr man uppnÄr 30 procent eller mer av det totala röstetalet i ett noterat bolag. Budplikten Àr betydligt mer ingripande Àn flaggningsplikten.

Avtalsgranskning av de ideella föreningarnas adoptionsavtal gÀllande hund

Att adoptera en hund frÄn en förening som omplacerar hundar, handlar om att man tar sig an en hund och vÄrda den som sin egna i resten av hundens liv. Avtalen som tillÀmpas vid omplacering av hundar, anses av föreningarna vara en sÄ vedertagen avtalsform att en nÀrmare beskrivning av den juridiska stÀllningen inte uttryckligen beaktas. Syftet med uppsatsen var att försöka faststÀlla vilken avtalstyp som kan aktualiseras och som kan fungera normbildande. För att kunna faststÀlla avtalstypen har jag dels behövt se till rÀttskÀllorna lag, praxis och doktrin, men Àven till nÀraliggande avtalsomrÄden och skatterÀttsliga aspekter. Efter att granskat och analyserat all relevant kÀllitteratur, har jag kunnat konstatera att det Àr svÄrt att faststÀlla en avtalstyp som kan tillÀmpas pÄ alla adoptionsavtal.

En utredning av grÀnsen för den kommunala kompetensen

En kommun Àr ett visst territorium inom Sveriges grÀnser som har en sjÀlvstyranderÀtt inom vissa speciella omrÄden. KommunfullmÀktige Àr kommunens högsta beslutande organ och bestÄr av politiskt valda personer som representerar politiska partier. De regler som bestÀmmer vad en kommun fÄr göra kallas den kommunala kompetensen. Syftet med uppsatsen var att ta reda pÄ mer om kommuner, reda ut inom vilka grÀnser de fÄr agera och analysera mitt huvudexempel, Coop Arena - affÀren. Metoden för skrivandet av denna uppsats har varit den klassiska juridiska, vilket innebÀr studier av lagtext, doktrin och rÀttspraxis.

Nya krafttag mot marknadsmissbruk: regeringen vill skÀrpa insiderlagstiftningen

Den hÀr uppsatsen handlar om sanktioner mot marknadsmissbruk i Sverige. Begreppet marknadsmissbruk innefattar, insiderhandel, röjande av insiderinformation och otillbörlig kurspÄverkan. Det huvudsakliga syftet med studien Àr att redogöra för de nya tankar som framförts i samband med den utredningen som legat till grund för förslaget om skÀrpning av insiderlagstiftningen i Sverige. Studien har genomförts genom att granska lagtext, förarbeten och doktrin. Sverige instiftade en lag (Insiderlag 1990:1342) mot marknadsmissbruk i början av 1990-talet, dÄ Sverige trÀdde in i EG.

Strandskydd: Tolkning av upphÀvande- och dispensregler

Uppsatsen har syftat till att undersöka och kartlÀgga den rÀttsliga regleringen av strandskyddet i allmÀnhet och reglerna om dispensfrÄgor i synnerhet. Fokus i denna uppsats har dÀrför varit att ingÄende redogöra för de olika dispensmöjligheterna som sedan 2009 finns angivna i lagtext. Syftet har Àven varit att kortfattat beskriva strandskyddets historiska utveckling. Undersökningen har genomförts genom att studera aktuell lagtext för omrÄdet, samt undersöka förarbeten, praxis och doktrin. Resultatet har frÀmst visat pÄ ett ökat inflytande för kommuner vad gÀller dispensprövningar.

Hur reglerar köplagstiftningen civilköp?

Köp mellan privatpersoner, civilköp, Àr vanligt förekommande i dagens samhÀlle. Stor ovisshet rÄder dock om de krav köplagen stÀller pÄ privatpersoner. Lagtexten gör ingen skillnad pÄ nÀringsidkare och privatpersoner utan det Àr genom förarbeten, praxis och doktrin som dessa skillnader framtrÀder. Vi har genom anvÀndning av dessa kÀllor i detta arbete utrett hur köplagen fungerar pÄ köp mellan privatpersoner. JÀmförelser mellan 1905 Ärs köplag och 1990 Ärs köplag har visat pÄ stora skillnader i regleringen av civilköp och vi har diskuterat frÄgan om den senare lagen har utgjort en förbÀttring eller försÀmring.

Förorenaren ska betala?: Om skÀlighet och solidariskt ansvar vid avhjÀlpande av förorenings- eller miljöskada

Principen ?förorenaren betalar? utgÄr frÄn att den som orsakat en skada pÄ miljön ska ta ansvaret för avhjÀlpandet av skadan. Principen Äterfinns i miljöbalkens 2 kap. 8§ och dess nÀrmare specificering i form av definitioner och undantagsregler Äterfinns i miljöbalkens 10 kap. Principen sÄ som den kodifierats i svensk rÀtt har sin grund i internationell rÀtt och ett allmÀnt hÄllet ansvar för den som orsakat en skada.

Ett utvidgat efterbehandlingsansvar: implementeringen av miljöansvarsdirektivet

I Sverige finns idag ett stort antal förorenade omrĂ„den som Ă€r i behov av sanering för att förhindra skada pĂ„ naturen och mĂ€nniskors hĂ€lsa. Även inom EU har detta problem uppmĂ€rksammats och dĂ€rför har det upprĂ€ttats ett miljöansvarsdirektiv för att fĂ„ förorenaren att ansvara för kostnaderna för saneringen av dessa omrĂ„den. Syftet med uppsatsen var att granska regeringens implementering av miljöansvarsdirektivet i svensk rĂ€tt. För att nĂ„ resultatet har i första hand granskat regeringens proposition, ett utvidgat miljöansvar, och miljöansvarsdirektivet. Vidare har vi Ă€ven behandlat lagtext, SOU, praxis och doktrin.

Elektroniska signaturers rÀttsverkan

I den digitala vÀrlden Àr elektroniska signaturer motsvarigheten till traditionella namnunderskrifter. MÄnga lagregler innehÄller ett krav pÄ egenhÀndig underskrift. FrÄgan Àr om elektroniska signaturer kan anses uppfylla det kravet och pÄ sÄ sÀtt godtas istÀllet för en namnunderskrift. Om inte, mÄste lagÀndringar till för att elektroniska signaturer skall accepteras. I förarbeten och doktrin finns skilda meningar om elektroniska signaturers rÀttsverkan och vad som krÀvs för att de skall godtas.

<- FöregÄende sida 7 NÀsta sida ->