
Sökresultat:
4987 Uppsatser om Doctor-patient interaction - Sida 30 av 333
Patienters upplevelser av livsstilsförändringar vid diabetes typ 2 : en systematisk litteraturstudie
Diabetes type 2 is a fast growing illness and a global health problem, often a result from less appropriate standard of living. Lifestyle changes related to diet and physical activity are important lifestyle changes regarding to get control of the self-management and to avoid vascular complications.AimThe aim of this study was to describe patient's experiences of lifestyle changes in diabetes type 2.MethodA literature study was carried through based on 12 qualitative scientific articles.ResultsThe analysis result into two main themes and eight subthemes. Main themes where barriers and motivators for lifestyle changes and the subthemes where struggle, denial, lack of knowledge, alienation, support, motivation, acceptance and knowledge.ConclusionThis study shows that lifestyle changes are experienced different by patient with diabetes and nurses should therefore be aware of the unique and specific demands these patients require. This is important for providing a good diabetic healthcare and to help patients with their self-management.
Individen bakom sjukdomen
Identity includes an individual´s self-image and the consciousness about their self. It is about being the same person despite changes in their life situation. The identity often get´s fragile because of the disease. Beacuse of the individual´s feeling of lost identity there may arise a conflict between the person and people in his or her surroundings. They may no longer see the sick person in the same way as they used to.
Förutsättningar och hinder för att förtroende skapas mellan vårdare och patient med långvarig smärta
Bakgrund: I dagens sjukvård förekommer möten som inte uppfyller de kriterier
vilka ligger till grund för ett förtroendefullt möte mellan sjuksköterska och
patient. Dessa grundpelare är trovärdighet, kunskap/utbildning, attityder, tid
och närvaro.
Syfte: Syftet med studien är att belysa förutsättningar och hinder för att
förtroende skapas mellan vårdare och patient med långvarig smärta.
Metod: Författarna har använt sig av en litteraturstudie med kvalitativ
inriktning. Studien är baserad på fyra vetenskapliga artiklar och två
avhandlingar. Materialet har analyserats med hjälp av Burnards analysmetod.
Resultat: Resultatet visar att patienter med långvarig smärta kan ha svårt att
känna förtroende för sjuksköterskan.
Slutsats: Ett förtroendefullt möte speglas av många olika samverkande delar..
Kommunikationens betydelse i mötet mellan sjuksköterska och en patient med diagnosen stroke
Varje år insjuknar ca 25-30 000 människor i stroke i Sverige. Sjuksköterskan måste ha i beaktande att dessa patienter kan ha kommunikationssvårigheter av olika grad. Syftet med studien var att undersöka och beskriva hur sjuksköterskan ska gå till väga när hon ska kommunicera med en patient som har fått diagnosen stroke. Resultatet visar att sjuk-sköterskorna ofta saknar kunskap i hur hon ska agera och bete sig när hon kommunicerar med en patient som fått diagnosen stroke. Brist på tid är också ett vanligt förekommande problem som gör att sjuksköterskan helt enkelt inte hinner lägga den tid som krävs för att kommunicera med den individ som insjuknat i stroke.
SJUKSKÖTERSKORS ERFARENHETER AV LEKEN SOM REDSKAP I VÅRD AV SJUKA BARN
ABSTRACTBackground: The incidence of type 2 diabetes is increasing worldwide. Early intervention in form of medication, advice on self-management and lifestyle changes is necessary to avoid complications. Few Swedish studies are made on the diabetes nurse?s views on promotion of self- management.Purpose: To examine the diabetes specialist nurse?s experience of promoting self-management to patients with type 2 diabetes in primary care. Method: A qualitative explorative study where eight diabetes nurses were interviewed. The interview guide consisted of semistructed questions concerning the promotion of self-management.Results: The diabetes nurse?s role in promoting patient self-management is significant, if resources are available in the form of adequate time for the patient and good team work.
Patienters vårdlidande i mötet med vårdpersonal på akutmottagning
Bakgrund: Sjuksköterskans arbete på akutmottagning präglas av hög medicinsk
kompetens och effektivitet. Tiden patienten får med vårdpersonalen är ofta kort
och intensiv och patientens behov av psykosocial omvårdnad, som i regel är
stort, kan inte alltid tillgodoses. Vårdlidande är det lidande som skapas av
vårdgivaren på grund av felbehandlingar, långa väntetider men främst i
vårdrelationen mellan patient och vårdpersonal. Syfte: Belysa patienters
vårdlidande i mötet med vårdpersonal på akutmottagning. Metod: En
litteraturstudie med granskning av åtta stycken kvalitativa forskningsartiklar.
"En gång till!" : en kommunikationsetnografisk studie om andraspråksinlärares deltagande i förskolan
The aim of the thesis was to better understand how second language learners becomes lingual participants in a Swedish preschool. Using the following research questions: In what situations are SLLs lingual participants at the preschool? What does their emerging language look like? Are the participation any different considering children's time in the new L2 context? What kind of support does SLLs receive at the preschool?Two focal children at the same preschool was studied with ethnography of communication as method. The focal children chosen were one girl (Mandarin L1, 4.0 yrs) who arrived to Sweden and started the preschool two months ago at the time of the study, the other a boy (Serbian L1, 3.9 yrs) who started preschool and learning the L2 one year and two months before the study. Situations where the focal children interacted with other children or adults were analyzed. Results showed that the focal children in interaction with each other understands some of the others intentions before being able to speak about them in the L2.
?Biblioterapi på sjukhus? ? en kvalitativ undersökning av sjukhusbibliotekariers syn på biblioterapi
The purpose of this thesis is to examine the role of bibliotherapy at hospitals and also what knowledge of and insights on bibliotherapy a few Swedish hospital librarians have. Questions investigated are: What role do the hospital librarians think literature has in the treatment of a patient? What is their view on their role as a hospital librarian and do they believe that they can have a part in the treatment of a patient? Is the concept bibliotherapy commonly used or is there another term in use? How important is the linkage between healing and literature? In this study, the view on bibliotherapy is limited to a hospital perspective. The purpose of the study is therefore to investigate bibliotherapy at the hospital. Six qualitative interviews with hospital librarians were performed at three general or combined general/medical hospital libraries.
Vision om jämställdhet - en illision?? : En kvalitativ studie om jämställdhet inom samboförhållanden.
This qualitative study was conducted to investigate how subordination and superiority emerges in the interaction between heterosexual couples between 20 to 30 years old, without children. Eight semi-structured interviews with four couples have been conducted to provide insight into how subordination and superiority is made in the interaction between the cohabiting couples. All interviews were transcribed and then manually categorized along specific main themes and sub themes. The empirical data were then assayed by a hermeneutic interpretation. Three previous studies have formed the basis for this study, Det kallas kärlek by Carin Holmberg, the anthology, Jämställdhetens pris and Familjer i tiden by Christine Roman and Helen Peterson. The theoretical framework consists symbolic interactionism, and especially the concept of asymmetrical role-taking and also doing gender.
Individualiserad omvårdnad : Begreppsanalys ur ett omvårdnadsteoretiskt perspektiv
Individualiserad omvårdnad är något både patienter och sjukvårdspersonal strävar efter. För att legitimera individualiserad omvårdnad som eftersträvansvärd krävs dock en förankring av begreppet i omvårdnadsvetenskaplig litteratur. Studiens syfte är att utifrån omvårdnadsvetenskaplig litteratur undersöka:? Vad individualiserad omvårdnad är? Hur denna individualiserade omvårdnad beskrivs i omvårdnadsteoretisk litteratur? Hur individualiserad omvårdnad kan uppnås? Hur omvårdnad kan se ut när den inte är individualiseradDatamaterialet består av omvårdnadsteoretisk litteratur från sent 1800-tal fram till idag och resultatet visar att individualiserad omvårdnad är grunden för god omvårdnad. Denna goda och individualiserade omvårdnad skapas i en jämbördig relation mellan sjuksköterska och patient, en relation där sjuksköterskan lyssnar och kommunicerar.
Etiska funderingar kring substitutionsbehandling
This thesis deals with the ethical attitudes of professionals working with Methadone or Subutex assisted rehabilitation, concerning the constructed guidelines and directions from the Swedish National Board of Health and Welfare. The central themes in the thesis are: 1. What do professionals think of the rules concerning admissions to the rehabilitation programme? 2. What do professionals think of the rules/criteria for being excluded from the programme? 3.
Matematik i förskolan : En jämförelsestudie mellan en traditionell förskola och montessoriförskola
This work is about how teachers describe their work with mathematics in a traditional nursery school and a Montessori preschool. Another aim is to study how children mathematise on the two different preschools and to see if there are any differences between the various educational theories and practices mathematising. I have used two methods wich is interviews with preschool teachers, and observation of the children. The results of my study was that differences exist but the biggest difference is the material that Montessori uses. The difference between the teachers' way of teaching mathematics is to Montessori preschool places great emphasis on the material and how it is used, while in the traditional preschool puts the emphasis on learning through interaction with others.
Att leva med diabetes typ 2 - en livslång utmaning : En litteraturöversikt
Background: Type 2 diabetes is a chronic disease that vigorously increases worldwide. The disease can affect the entire everyday life which usually results in major lifestyle change. The treatment consists largely of self care which the patient itself has great responsibility for. The nurses have an important role in supporting, guiding and teaching the patients. Since every patient is unique the nurse would benefit from an increased knowledge about the patients experiences of what promotes and prevents self care in type 2 diabetes. Aim: The aim was, from a patient perspective, describe the experience of what promotes and prevents a self care in type 2 diabetes. Methods: A literature review based on nine scientific articles gathered from the databases CINAHL plus with full text, PubMed and Medline.
En normkritisk granskning av UMO - din ungdomsmottagning på nätet.
This paper was aimed to investigate how a sexual education website, UMO.se, with an explicit norm-critical approach to their work achieved its goal to be norm-critical and inclusive in terms of gender, gender identity and sexual orientation. The investigation was focused on a section of the website, "Ask UMO" where the website visitors could submit questions, which were answered by a midwife, a nurse, a counselor, a psychologist, a nutritionist or a doctor. The questions focused on examining how well the "Ask UMO" lived up to UMOs target norm criticism and if there was any differences between the different professions in how norm-critical and inclusive they were. This was examined by a discourse analysis inspired by Foucault and based on Judith Butler's theory of the heterosexual matrix. The study found that "Ask UMO" in 350 of the sections 425 questions reached UMOs goal to be the norm-critical and inclusive.
Humor- ett kortare steg mellan två människor
Humor har i omvårdnaden ingen erkänd roll som förhållningssättoch har sedan länge blivit förbisett. Humorns flerapositiva effekter för relationen mellan sjuksköterska och patientgör att detta är ett ämne som bör uppmärksammas ytterligare.Syftet med litteraturstudien var att belysa sjuksköterskansanvändande av humor i mötet med patienten för attstärka omvårdnadsrelationen. Studien genomfördes som enlitteraturstudie och är baserad på tio vetenskapliga artiklar.Resultatet visar att humor är betydelsefullt för att skapa ochunderhålla relationen mellan sjuksköterska och patient samtatt humorn alltid bör utgå från patientens upplevda situation.När humor används i omvårdnaden är det viktigt att sjuksköterskanhar i åtanke i vilket syfte humorn används så att hälsaoch livskvalitet främjas. Fortsatt forskning inom ämnetbör fokusera på att ta fram mer vetenskaplig evidens förhumorns effekt för relationen mellan sjuksköterska och patientoch även forskning på om humor kan användas merkonkret som omvårdnadsåtgärd behövs..