Sök:

Sökresultat:

17522 Uppsatser om Dissemination of information - Sida 52 av 1169

Kommunikation mellan lärare och elever : En studie av lärare och elevers beskrivningar av hur information om bedömning har kommunicerats

Syftet med arbetet var att undersöka lärare och elevers beskrivningar av information om bedömning, inför arbetsplatsförlagt lärande. Jag ville både undersöka vilken information om bedömning som lärare och elever upplever att de hade gett respektive fått och hur den hade kommunicerats. Den metod som jag använde mig av var enkät under ledning och undersökningen genomfördes på hotell- och restaurangprogrammet med elever från årskurs tre.Det som jag kom fram till i min studie var att elevernas beskrivningar skilde sig från lärarens beskrivning. Det visade sig att flera av eleverna inte visste vad som bedöms, vem som bedömde eller vilken kurs som momenten ingick i trots att läraren beskrev att informationen hade getts till eleverna. Även hur informationen hade kommunicerats skilde sig åt mellan lärare och elevers beskrivningar Som möjliga orsaker till de olika beskrivningarna, har jag diskuterat att det kan ha berott på olika störningar i kommunikationen och brister i kunskap om kommunikationsprocessen.Min förhoppning är att mitt arbete skall göra lärare medvetna om kommunikationens betydelse i klassrummet och undervisningssituationen och i synnerhet vikten av att kommunicera bedömning med eleverna..

Kreditbedömning av småbolag : Vilken information används och hur beslutsstilar påverkar kreditbedömningsprocessen

Småbolag är ofta beroende av att få externfinansiering för att överleva. Den enskilt viktigaste typen av finansiering är lån från bank. Innan en bank lånar ut pengar till bolagen sker en kreditbedömningen där bankerna tar hänsyn till flera olika informationstyper. Informationstyperna som kreditbedömare undersöker kan delas in i tre övergripande sorter. Redovisningsinformation, Information för marknadsbedömning och Information för personbedömning.

En svävande relation? : En studie om lojalitetsprogram inom flygbranschen

Bakgrund: Den senaste finansiella turbulensen på bankmarknaden har uppmärksammat att likviditetsriskhantering varit ett eftersatt område. Förtroendet för men även mellan banker minskade samtidigt som osäkerheten ökade. Detta påverkade bankernas möjligheter till att finansiera sig, vilket i sin tur ledde till ökade likviditetsrisker. Som ett sätt att öka förtroende och minska osäkerheten har Baselkommittén för banktillsyn, BCBS, föreslagit att mer information bör delges bankmarknaden. Problematisering: Om otillräcklig information om bankens likviditetsriskhantering offentliggörs, påverkar osäkerheten förtroendet för bankerna.

Bibliotekscheferna och bibliotekarieutbildningen. En enkätundersökning av bibliotekschefers syn på utbildningen i biblioteks- och informationsvetenskap i Sverige

The aim of this thesis is to investigate what chief librarians in Sweden know about the present education in Library and Information Science and what opinions they have of it. We have used the following four questions as a starting point for our work: + How much do the chief librarians know about the education in Library and Information Science? + What are their opinions of the education? + What emphasis do they put on academic degrees and practical experience? + Are there any differences between various kinds of libraries regarding these issues? We decided to use questionnaires to gather our information. These were sent to 200 chief librarians on both public and research libraries all over Sweden. 151 of the questionnaires were answered.

Cross-Language Information Retrieval: En granskning av tre översättningsmetoder använda i experimentell CLIR-forskning.

The purpose of this paper is to examine the three main translation methods used in experimental Cross-language Information Retrieval CLIR research today, namely translation using either machine-readable dictionaries, machine translation systems or corpus-based methods. Working notes from research groups participating in the Text Retrieval Conference TREC and the Cross-Language Evaluation Forum CLEF between 1997 and 2000 have provided the main source material used to discuss the possible advantages and drawbacks that each method presents. It appears that all three approaches have their pros and cons, and because the different researchers tend to favour their own chosen method, it is not possible to establish a "winner approach" to CLIR translation by studying the working notes alone. One should remember however that the present interest in cross-language-applications of information retrieval has arisen as late as in the 1990s, and thus the research is yet in its early stages. The methods discussed in this paper may well be improved, or perhaps replaced by others in the future..

Att tillgängliggöra kvalitetskontrollerade Internetresurser: en studie av två ämnesportaler och två samverkansprojekt

The purpose of this masters thesis is to study two subject gate-ways within the field of Swedish higher education and academic research, concerning structuring and selection of Internet resources to facilitate information retrieval for their target groups, and also to study two co-operation projects in the same field, one national and one European, to see how the co-operation is being carried through and how the gateways in the projects can serve from a wider perspective. The gateways, AGORA and NOVAGate, are being studied mainly by their Web sites and two e-mail interviews with persons responsible for the gateways. Facts about the national project are principally based on an interview with BIBSAM. The European Renardus is being studied out of articles and information on the Web site. From the results of the study it is being clear that the purpose of the gateways is to make a quality-selection of information accessible via the Internet and thereby facilitate for their target groups to find usable information.

Sverige klätt i aska : En studie om kriskommunikationen under askmolnskrisen 2010

The purpose of this essay is to investigate how the crisis communication was perceived between SAS, massmedia and citizens during the volcano crisis in 2010. The questions posed are: - How did the communication between SAS, media and citizens function during the crisis? - How did senders, intermediaries and beneficiaries experience the information and communication during the crisis? - How important was the internet communication for SAS, media and citizens during the crisis?The collected material consists of interviews and desktop research of material from Internet.The study shows that the communication between SAS, the media and citizens worked well on the social medias but was weaker in all other mediachannels. SAS was also weak in following up information received by media and travelers, and they therefore they had a different picture of the situation during the crisis. SAS thought that the communication worked fine between the parties involved.

Kommunikationen mellan barn och bibliotekarie ? jämförelse mellan referenssamtal på fysiska och virtuella bibliotek.

The aim with this thesis is to investigate how librarians experience communication with children in reference interviews. In today?s interactive community it is meaningful to study how children communicate with the librarian in virtual reference interview as well as in ordinary reference interviews in physical libraries. Focus has been on finding out what children ask about and how they are asking in virtual reference interviews and in ordinary reference interviews, what type of information needs the children have. The study also focuses on which barriers there can be in reference interviews.

Föräldrars upplevelse av ROP undersökning och deras behov av information

Alla barn som föds mycket för tidigt undersöks regelbundet av ögonläkare för att man skall upptäcka de barn som behöver behandling för en sjukdom som kan drabba ögats näthinna efter för tidig födelse s.k. prematuritetsretinopati (Retinopathy of Prematurity, ROP). Syftet med den alitativa intervjustudien var att undersöka föräldrars upplevelse av ROP-undersökning och derasbehov av information. Metoden är kvalitativ och baserar sig på öppna frågor. Totalt har tretton föräldrar deltagit.

Webbaserad informationskanal vid stamrenoveringsprojekt : Ett verktyg för informationsflöde från entreprenör till boende?

Pipe replacements with bathroom renovations are complex construction projectshighly dependent on the construction work carried out in the residents? homes whilethe residents still live there. This fact makes the flow of information from contractorsto the residents of an important success factor. In the current situation thecontractor, Aros Bygg & Förvaltning AB, notifies the residents? information throughpaper notification, which gives managing the work involves a lot of paper work.This thesis examines whether and to what extent the contractor may replace thepaper notification with a web-based information channel.

Webbportal för kreditlån

This report describes the development of a well?functioning and aesthetically appealing web portal and associated database for a company called Svensk Kredit & Försäkringsförmedling AB (Translated: Swedish Credit & Insurance intermediation AB). The portal will test customers' creditworthiness through another company called Business Check in Sweden AB.Administrators to the web portal have a special user interface to display all customers, to disburse the money to the customer and edit customer information. A super?user interface is available for administrators where they can change the information on all administrator accounts.Many aspects of security has been addressed because the web portal will handle personal information.

En forensisk analys av iOS

Sedan Apple introducerade sin iPhone 2007 har anva?ndadet av smarta telefoner o?kat sta?ndigt. De anva?nds inte bara i hemmet utan a?ven pa? fo?retag och i milita?ren. Pa? fo?retagsmobiler finns det mer och mer viktig information sa?som mail, sms och viktiga filer.

Metodutveckling för framställande av dynamisk systemkarta

I komponentbaserade system är det viktigt att ha kontroll över vilka komponenter som har beroenden till varandra för att undvika att delar av systemet slutar fungera vid exempelvis en komponentuppdatering. I detta arbete undersöks hur komponenter kan identifieras, samt hur olika typer av beroenden kan spåras. Arbetet är utfört som ett uppdrag givet av Sandvik Systems Development (SSD), vilket är ett av Sandvik-koncernens två internationella IT-bolag. Målet med uppgiften är att utforma en modell som tar fram information för komponenterna, samt kartlägger dess beroenden på Windows-plattformen. Mycket information om ett system finns att hämta i olika typer av ?statiska? metadata-filer som automatiskt genereras vid skapandet av en lösning i Visual Studio.

Nyinflyttad : En analys av tidningen ?Nyinflyttad? som skickas till alla nya Arvikabor

This thesis aims to provide Arvika with a deeper insight into what their new residents think about the information they receive. Anyone moving to Arvika gets the magazine ?Nyinflyttad/Recently moved in" sent home. The year 2011 Arvika had 1017 new residents, and they all got the same version of the magazine "Nyinflyttad/Recently moved in." A simpler version of the magazine hasn?t been made, although the municipality is aware that it is needed.The aim of my thesis is to see if the information that Arvika is sending to its new residents in meeting their information needs. To get the answer on this question, I have examined data from the target group perspective.

Inget ansvar - ingen information : uppfattning om risk och riskkommunikation bland anställda på länsstyrelsen i Blekinge

Den här uppsatsen behandlar riskuppfattning och riskkommunikation bland anställda på länsstyrelsen i Blekinge. Syftet med uppsatsen, som är ett uppdrag från länsstyrelsen i Blekinge, är att se vilka risker de anställda jag intervjuat ser i samhället samt hur de söker information om risker och var de vänder sig för information. Tolv kvalitativa intervjuer har gjorts för att besvara syftet, varav fyra av intervjuerna har varit med anställda med ansvaret som Tjänsteman i Beredskap, TiB, under en krissituation. En jämförelse av TiB:arna och de övriga intervjuade har därför kunnat göras. Resultatet visar på att intervjupersonerna känner att de lever i ett tryggt samhälle och därmed inte känner ett behov av att söka information kring risker i samhället.

<- Föregående sida 52 Nästa sida ->