Sök:

Inget ansvar - ingen information

uppfattning om risk och riskkommunikation bland anställda på länsstyrelsen i Blekinge

Den här uppsatsen behandlar riskuppfattning och riskkommunikation bland anställda på länsstyrelsen i Blekinge. Syftet med uppsatsen, som är ett uppdrag från länsstyrelsen i Blekinge, är att se vilka risker de anställda jag intervjuat ser i samhället samt hur de söker information om risker och var de vänder sig för information. Tolv kvalitativa intervjuer har gjorts för att besvara syftet, varav fyra av intervjuerna har varit med anställda med ansvaret som Tjänsteman i Beredskap, TiB, under en krissituation. En jämförelse av TiB:arna och de övriga intervjuade har därför kunnat göras. Resultatet visar på att intervjupersonerna känner att de lever i ett tryggt samhälle och därmed inte känner ett behov av att söka information kring risker i samhället. Det finns dock olika faktorer, exempelvis media, som gör att de ser vissa risker framför andra, men om respondenterna skulle söka information medvetet skulle de inte vända sig till media utan snarare finna information hos andra medarbetare som är insatta i ämnet. Två risktyper har kunnat urskiljas bland de anställda jag intervjuat. Den första är den negligerande optimisten som ignorerar faran och som därför heller inte söker någon information om risker. Den andra typen är den strategiska realisten som, precis som det låter, ser risker på ett mer realistiskt plan och söker information när situationen kräver. Uppsatsen har visat på vikten av att ta hänsyn till den sociala aspekten vid risker eftersom olika kunskaper och erfarenheter påverkar hur risker uppfattas av den enskilde individen. Utifrån de iakttagelser som gjorts, tillsammans med hjälp av tidigare forskning, har jag gett rekommendationer till länsstyrelsen i Blekinge om hur arbetet med risk- och krishantering samt dess kommunikation kan förbättras.

Författare

Elin Ericsson

Lärosäte och institution

Växjö universitet/Institutionen för samhällsvetenskap

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..