Sök:

Sökresultat:

139 Uppsatser om Disciplinärenden - Sida 2 av 10

En förÀndrad lÀrarroll Diskussionen om fostransuppdraget TeacherŽs role in change The discussion about the mission in discipline

Abstract Arbetet, som Àr skrivet av Martina Filling och Therese Rasmusson, handlar om synen pÄ lÀrarens förÀndrade fostransroll mellan 1946 och 1962. Titeln pÄ arbetet Àr En förÀndrad lÀrarroll och syftet Àr att undersöka vilka olika perspektiv som existerade i diskussionen om lÀrarrollens fostransuppdrag mellan 1946 och 1962. För att uppnÄ ett resultat och dra en slutsats har tvÄ tidskrifter anvÀnts som kÀllor, vilka publicerades under den tidsperiod undersökningen Àmnar undersöka. Utvalda artiklar ur tidskrifterna granskades och sammanfördes till en textanalys. Materialet för textanalysen bestÄr av lÀrartidningarna Skola och samhÀlle och Svensk lÀrartidning.

LĂ€rarnas erfarenheter av matematikundervisningen genom Ă„ren

Skolverket har kommit med en ny lÀroplan Lgr 11, med förhoppning om att Àndra utvecklingen i de svenska skolorna, angÄende elevernas svaga kunskaper i matematik. Det har debatterats och skrivits mycket om just de svenska elevernas svagheter i matematik bÄde nationellt och internationellt. Mitt syfte med detta arbetet har varit att undersöka lÀrarnas erfarenheter (deras empirier) genom Ären. Genom deras synpunkter och de gÀllande lÀroplanerna under Ären, har min tanke varit att fÄnga upp deras Äsikter om utveckling i matematik och varför det har gÄtt Ät detta hÄll. Besitter lÀrarna med kunskaper som Àr intressanta för vidare undersökning? Undersökningen har gjorts med en enkÀt, samt med möjlighet för lÀrarna att skriva egna kommentarer.

Prat i klassen : LÀrares metoder att skapa och upprÀtthÄlla ordning i skolan

Syftet med detta arbete Àr att beskriva vanliga metoder ÀmneslÀrare anvÀnder sig av för att skapa och upprÀtthÄlla tystnad och ordning i klassrummen, nÀr det enligt lÀrarnas uppfattning behövs. VÄr empiriska del av arbetet grundar sig pÄ en kvalitativ metod. Vi har genomfört observationer och intervjuat fem olika Àmnes- och klasslÀrare i en F-5 skola i en förort i StockholmsomrÄdet. I observationerna har vi valt att följa tvÄ stycken Är 2-3 klasser, under fem olika Àmneslektioner. UtifrÄn litteratur och tidigare studier har vi belyst hur prat och ordning i skolorna har sett ut under de senaste tvÄhundra Ären och hur lÀrarens roll har förÀndrats i förhÄllande till den rÄdande skolkulturen.

Marknadsunderso?kningar inom den svenska varuma?rkesra?tten : om utformning och genomfo?rande fo?r acceptans som bevismedel i registreringsa?renden

Ett varuma?rkesskydd erha?lls genom antingen registrering eller inarbetning. Fo?r en varuma?rkesregistrering av ett ka?nnetecken kra?vs att det innehar sa?rskiljningsfo?rma?ga, antingen ursprunglig eller inarbetad. Det a?r upp till den som ha?vdar att ett ka?nnetecken a?r inarbetat att presentera bevisning som sto?d fo?r sin talan.

Vad gör lÀrare nÀr elever ?gÄr bananas? i klassrummet? : Fem förstelÀrares metoder för att skapa ordning i klassrummet

Idag Àr skolan ofta föremÄl för debatt i massmedia. Ett vanligt förekommande Àmne Àr den bristande ordningen i klassrummen och hur den leder till försÀmrade resultat. Den allmÀnna uppfattningen Àr att hÄrdare disciplin Àr lösningen.          Studiens syfte Àr dÀrför att skildra hur fem förstelÀrare gör för att skapa ordning i sina klassrum. För att uppnÄ syftet utfördes kvalitativa intervjuer med utgÄngspunkt i en vinjett, vilken vÄra informanter fick ta del av. I analysen anvÀndes framför allt symbolisk interaktionism och ledarskapsteori som teoretiskt ramverk.          Resultatet visade att inga av informanterna var för metoder sÄ som skrÀmsel, kvarsittning, utkastning eller andra former av bestraffningar.

Varför barn fortfarande vrÀks : En kvalitativ jÀmförande studie om socialtjÀnstens anvÀndande av disciplin i Àrenden dÀr barn riskerar att vrÀkas

The purpose of this study was to examine whether the degree of discipline in social services may be the reason why more children are evicted in one municipality in Stockholm, compared to another. Since our purpose was to study the degree of discipline in social services work with eviction cases where children are concerned, discipline is therefore a central part of the study. The interest in the subject arose from our prior understanding that social services approach to discipline may affect the extent of evictions. In order to answer the study?s question at issue, a qualitative interview was conducted to create an understanding of the discipline and a vignette study was conducted to compare the social workers assessments in two municipalities in Stockholm, Högstad and LÄgby.

Sitt ner! Var tyst! RÀck upp handen! : en intervjustudie om hur fem lÀrare i grundskolans tidigare Är tÀnker och arbetar kring ordning och disciplin i klassrummet

Under en lÀngre tid har en debatt angÄende ordningen i skolan, eller bristen dÀrav, pÄgÄtt i bÄde media och det politiska fÀltet. Bland annat har Utbildningsminister Jan Björklund hÀvdat att internationella undersökningar visar att den svenska skolan har de stökigaste klassrummen, högst andel skolk, sena ankomster, skadegörelse och grovt sprÄk Àn nÄgra andra lÀnder. Detta har mötts av motstÄnd frÄn bland annat personer som granskat rapporterna och hÀvdar att resultaten inte alls stÀmmer.Den tidigare forskningen har pÄvisat bÄde skillnaderna mellan ordningen i klassrummen idag och ordningen för 100 Är sedan. Den har Àven redovisat studier om regelarbete, tillrÀttavisningar och beröm, lÀrares bemötande mot elever samt vikten av en god förÀldrakontakt. Dessutom har Àven förÀndringar som gjorts i skollagen, för att förbÀttra arbetsklimatet för bÄde lÀrare och elever, tagits upp.Syftet för denna studie var att undersöka och belysa fem tidigarelÀrares tankar och erfarenheter om att arbeta med ordning och disciplin i klassrummet.

Ledarskap i klassrummet. Ett arbete om ledarskap i svenska skolor.

Syftet med studien Àr att presentera ett urval av modeller för ledarskap och undersöka om dessa anvÀnds i svenska klassrum. Modellerna Àr amerikanska och hÀmtade frÄn forskningsomrÄdet"Classroom Management", eller CM. Observationerna Àr gjorda vid fyra skolor och har ligger till grund för 6 intervjuer som gjorts. LÀrares ledarskap Àr mycket komplext och enligt min observation det gÄr inte att peka pÄ att lÀrare konsekvent anvÀnder sig av en modell..

Elevers motivation i matematikundervisningen

Syfte och frÄgestÀllningarSyftet med detta arbete Àr att ta reda pÄ hur fotbollstrÀnare hanterar fotbollsspelare som begÄr disciplinÀra fel och hur de ser pÄ sin egen roll i klubben utifrÄn betydelse och ansvar.FrÄgestÀllningarna Àr följande;Vad betyder disciplin för fotbollstrÀnare? Hur ser fotbollstrÀnare pÄ spelare ur ett disciplinÀrt perspektiv?Hur hanterar fotbollstrÀnare spelare som gjort sig skyldiga till disciplinÀra fel?Hur betydelsefull anser trÀnaren sig vara för klubben?MetodFörfattaren hade ett hermeneutiskt förhÄllningssÀtt till studien genom vilken sex manliga fotbollstrÀnare intervjuades. Samtliga trÀnare har antingen varit eller Àr aktiva inom seniorfotbollen. Intervjuerna var semi-strukturerade och pÄgick mellan 45 minuter till 120 minuter. I efterhand transkriberades och analyserades materialet för att kartlÀgga relevant material till studien utifrÄn frÄgestÀllningarna.ResultatEn majoritet av de intervjuade ansÄg att disciplinen var avgörande för att uppnÄ framgÄng med ett fotbollslag och samma grupp trÀnare sÄg pÄ disciplin som ett verktyg att forma laget med bÄde pÄ och utanför fotbollsplanen.

"prygel eller pjosk"FolkskollÀrarna och disciplinfrÄgan 1950-1964

Under Ären 1946-1962 förÀndras Sveriges obligatoriska skolvÀsende i grunden. Hur sÄg lÀrarna pÄ de frÄgor som rörde disciplinen i skolan och hur menade de att problemen hade uppstÄtt samt hur skulle problemen lösas pÄ bÄde kort och pÄ lÄng sikt. Analysen tar upp vad folkskollÀrarna debatterar om disciplinproblemen under 1950-talet till och med 1964. Analysen görs utifrÄn folkskollÀrarnas tidning och lÀrartidningen..

Kravet pa? sja?lvsta?ndighet vid utredning av a?renden mot polisen i Europadomstolens praxis

Enligt nationalekonomisk teori borde invandring ha en positiv nettoeffekt pÄ mottagarlandets vÀlfÀrdssystem. Det beror pÄ att invandrarbefolkningen ofta har en mer fördelaktig Äldersfördelning Àr den infödda befolkningen, med en högre andel personer i arbetsför Älder. Tidigare studier har visat att Sveriges nuvarande invandrarbefolkning bidrar med en negativ nettoeffekt, dvs. att invandrarbefolkningen kostar staten mer Àn vad den ger. Till skillnad frÄn tidigare studier fokuserar denna uppsats pÄ invandringen och de offentliga finanserna pÄ lokal nivÄ.

FotbollstrÀnares hantering av disciplinÀra problem

Syfte och frÄgestÀllningarSyftet med detta arbete Àr att ta reda pÄ hur fotbollstrÀnare hanterar fotbollsspelare som begÄr disciplinÀra fel och hur de ser pÄ sin egen roll i klubben utifrÄn betydelse och ansvar.FrÄgestÀllningarna Àr följande;Vad betyder disciplin för fotbollstrÀnare? Hur ser fotbollstrÀnare pÄ spelare ur ett disciplinÀrt perspektiv?Hur hanterar fotbollstrÀnare spelare som gjort sig skyldiga till disciplinÀra fel?Hur betydelsefull anser trÀnaren sig vara för klubben?MetodFörfattaren hade ett hermeneutiskt förhÄllningssÀtt till studien genom vilken sex manliga fotbollstrÀnare intervjuades. Samtliga trÀnare har antingen varit eller Àr aktiva inom seniorfotbollen. Intervjuerna var semi-strukturerade och pÄgick mellan 45 minuter till 120 minuter. I efterhand transkriberades och analyserades materialet för att kartlÀgga relevant material till studien utifrÄn frÄgestÀllningarna.ResultatEn majoritet av de intervjuade ansÄg att disciplinen var avgörande för att uppnÄ framgÄng med ett fotbollslag och samma grupp trÀnare sÄg pÄ disciplin som ett verktyg att forma laget med bÄde pÄ och utanför fotbollsplanen.

Den mÄngkulturella skolan : En studie av fem lÀrares diskursiva kontruktioner om ansvar i en skola som kÀnnetecknas av en kulturell mÄngfald

Syfte och frÄgestÀllningarSyftet med detta arbete Àr att ta reda pÄ hur fotbollstrÀnare hanterar fotbollsspelare som begÄr disciplinÀra fel och hur de ser pÄ sin egen roll i klubben utifrÄn betydelse och ansvar.FrÄgestÀllningarna Àr följande;Vad betyder disciplin för fotbollstrÀnare? Hur ser fotbollstrÀnare pÄ spelare ur ett disciplinÀrt perspektiv?Hur hanterar fotbollstrÀnare spelare som gjort sig skyldiga till disciplinÀra fel?Hur betydelsefull anser trÀnaren sig vara för klubben?MetodFörfattaren hade ett hermeneutiskt förhÄllningssÀtt till studien genom vilken sex manliga fotbollstrÀnare intervjuades. Samtliga trÀnare har antingen varit eller Àr aktiva inom seniorfotbollen. Intervjuerna var semi-strukturerade och pÄgick mellan 45 minuter till 120 minuter. I efterhand transkriberades och analyserades materialet för att kartlÀgga relevant material till studien utifrÄn frÄgestÀllningarna.ResultatEn majoritet av de intervjuade ansÄg att disciplinen var avgörande för att uppnÄ framgÄng med ett fotbollslag och samma grupp trÀnare sÄg pÄ disciplin som ett verktyg att forma laget med bÄde pÄ och utanför fotbollsplanen.

Snabba ryck : Hur pass effektiv kan jag vara?

I denna uppsats undersöker jag hur pass effektiv jag kan vara i mitt musikskapande och hur jag kan göra för att bli Ànnu mer effektiv. Under nÀstan tvÄ mÄnader skrev jag tre lÄtar i veckan som resulterade i totalt 16 stycken lÄtar. Av dess valde jag ut fem stycken som jag spelade in och producerade. Genom att ge mig sjÀlv tydliga tidsgrÀnser och anvÀnda effektiva verktyg och metoder, har jag lyckats skriva mer musik Àn vad jag nÄgonsin tidigare har gjort. Resultatet visar att med vilja, disciplin och rÀtt verktyg sÄ kan jag producera betydligt mer material Àn vad jag tidigare hade vÄgat tro..

Ansvar och disciplinering av psykiskt störda gÀrningsmÀn - En kvalitativ studie om upplevelser av en lagÀndring i brottsbalken

Syftet med uppsatsen Àr att beskriva och undersöka de motiv som lÄg bakom den nya lagÀndringen om allvarligt psykiskt störda brottslingar i brottsbalken 30 kap 6 §. I forskningen undersöks Àven vilka attityder psykiatriker och socialutredare som jobbar med rÀttspsykiatrisk undersökning har kring dessa motiv och hur de ser pÄ framtiden. Forskning Àr kvalitativ och empirin bestÄr av förarbeten till lagÀndringen och intervjuer av tre psykiatriker och tre socialutredare som jobbar inom rÀttspsykiatrisk undersökningsverksamhet.Mina specifika forskningsfrÄgor lyder: Vilka motiv lÄg bakom lagÀndringen i brottsbalken 30 kap 6 §? Hur upplever psykiatriker och socialutredare som arbetar inom rÀttspsykiatrin lagÀndringen? I vilken utstrÀckning finns det likheter och skillnader i attityderna mellan professionerna?De teoretiska utgÄngspunkterna Àr ifrÄn utilitarismen dÀr ansvar Àr det centrala begreppet, det andra begreppet som anvÀnds Àr disciplin som Àr hÀmtat ifrÄn och Foucaults makt teori. Resultatet och analysen utgÄr ifrÄn de teman som kommit fram utifrÄn förarbetena; flexibilitet, straffvÀrde, vÄrdbehov, sjÀlvförvÄllande och temat framtiden har Àven valts att ha med.Resultatet visar pÄ att sjÀlvförvÄllat rus och avsaknaden av ett vÄrdbehov verkar vara det motiv som talar mest för att det ska bli ett fÀngelsestraff istÀllet för rÀttspsykiatrisk vÄrd enligt mina informanter och en viktig del Àr att alla omstÀndigheter vÀgs samman och helhetsbedöms.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->