Sök:

Sökresultat:

255 Uppsatser om Dimensionering - Sida 2 av 17

Dimensionering av curlinghall, En jämförande studie av BKR och Eurocode

The purpose of this report was to investigate what characterizes a good psychosocialwork environment, and whether it may have impact on a vessel's safe voyage. Thisreport is proposed to increase the understanding of what creates a good psychosocialwork environment and its potential effect on safety at sea. In order to find out thesuccess factors for a good work environment group interviews were conducted in socalledunstructured focus groups. During these conversations, the participants discussedfreely by the question "what is a good psychosocial work environment for you?? Thesuccess factors were thereafter applied on selected accident reports, to investigate theextent to which they were represented and taken into account.The results of the study show three categories of factors: colleagues, communicationand competence, where colleagues are the main contribution to a good psychosocialwork environment.

Byggregler för brandskydd inom industrin: en jämförelse studie

I dagsläget finns tydligt regelverk som anger hur byggnader skall uppföras, dock saknas hjälpmedel för att kraven skall anses tillgodosedda på stora och komplexa byggnader som finns inom industrin, skall dimensioneras för att tillfredsställande brandskydd ska uppnås. Detta resulterar i att analytisk Dimensionering (Dimensionering baserad på uträkningar till skillnad mot förenklad Dimensionering vilken i princip följer de allmänna råden) som regel måste användas även vid mindre byggnationer. Syftet med examensarbetet är att påvisa eventuella oklarheter i det existerande regelverket (Boverkets byggregler, BBR) 1 för brandskydd av industribyggnader i Sverige, där reglerna för förenklad Dimensionering inte är anpassade för byggnader med industriell verksamhet. Målet är att om möjligt komma fram till hur man skall resonera vid Dimensionering av brandskyddet i dessa byggnader utifrån en diskussion om rådande lagstiftning och de skillnader som påvisats mellan Sveriges och andra länders regelverk. Arbetet består av en litteraturstudie av de regelverk som finns för brandskydd i Sverige, där de avsnitt som är problematiska för industribyggnader lyfts fram.

Analytisk dimensionering av räddningstjänsten i Skåne Nordväst

This report is a part of the process of enhanced cooperation between fire rescue services in the region of North West Scania. The aim of the report is to study and analyze how the fire rescue service should be structured, in terms of rescue units and personnel, if no account is to be taking to the current organization. Two types of accident are considered in the report, traffic accidents and building fires. These are more affected by decreased response time than other accidents. Several suggested organizations are presented and they are evaluated with the computer program REP.

Analytisk dimensionering av räddningstjänst : fördjupad analys av insatsförmåga och täckningsgrad inom Räddningstjänsten Syd

In order to reduce the number of casualties and injured from accidents the rescue service must become more efficient and flexible. It is noted that far more people is injured and killed in traffic accidents than from fires. During the daytime the number of accidents in about three times higher than during the night, even so today the number of fire fighters on duty is the same day and night.Two computer models for simulation of different locations of the rescue services are used to determine the best options for placement of the rescue services. A cost-benefit analysis is also used to determine if today's fire stations are efficient for the society from an economical point of view.The results of the different models are that the fire station in Lund is misplaced. The number of ladders in Malmö can be reduced.

Svetsad upplagsklack ? dimensionering baserad på konstruktörers antaganden

Hur konstruktörer dimensionerar knutpunkter är olika från konstruktör till konstruktör. Detta gör att knutpunktslösningarna kommer att se något olika ut beroende på vem som dimensionerar. Beroende på hur konstruktionsarbetet delas upp mellan de inblandade konstruktörerna kan samma typ av knutpunkt utformas med olika lösningar, i olika delar av konstruktionen. Detta resulterar i många olika ritningar och mycket extra arbete för de företag som tillverkar ståldetaljer samt montörer. Under examensarbetet har tre konstruktörer intervjuats för att få förståelse för vilka val de ställs inför under Dimensioneringen samt hur de genomför sina beräkningar.

Granskning av svensk standard för dimensionering av stålfiberbetongkonstruktioner : Jämförelse av plattor enligt SS 812310 och SS-EN 1992

En svensk standard, SS 812310­ ? Dimensionering av fiberbetongkonstruktioner, har nyligen tagits fram som skall säkerhetsställa kvalitén och underlätta Dimensioneringen av stålfiberbetongkonstruktioner. Tidigare har det inte funnits en Dimensioneringsstandard som täcker in området stålfiberbetong. Det har varit upp till enskilda konstruktörer att dimensionera utifrån metoder angivna ur ?Svenska Betongföreningens rapport nr 13?.

Utredning av lokal brand i hyllställningar: En studie av ICA Maxi, Storheden, Luleå

Vid Dimensionering av lokal brand enligt bilaga C, i EN 1991-1-2, så erfordras en värmeutveckling som beräknas i bilaga E. Boverket hänvisar dock i Europeisk konstruktionsstandard, EKS, 9 att bilaga E inte får användas utan rekommenderar i stället att Boverkets allmänna råd om brandbelastning, BBRBE, bör användas. En problematik vid användandet av BBRBE, är att den inte innehåller några beräkningsmetoder för värmeutvecklingen. Det åvilar därför projektören att vid varje enskilt fall vid analytisk Dimensionering använda sig av relevanta beräkningsmetoder för att beräkna effektutvecklingen vid lokal brand.Syftet med det här examensarbetet är därför att utreda och jämföra beräkningsmetoder i Eurokod för lokal brand i hyllställningar i livsmedelsbutiker med simuleringar i FDS, Fire Dynamics Simulator, för att komma fram till slutmålet som är att fastställa en metod för att ta fram brandeffektkurvor och temperatur-profiler vid Dimensionering av lokal brand. En metod som baseras på ekvationer från bilaga C och bilaga E i EN 1991-1-2.

Dimensionering av flygplatsers angöringsområde - med hjälp av dynamisk simulering

En flygplats består av olika områden och olika aspekter spelar in vid Dimensionering av dessa Det är av stor ekonomisk och fysisk betydelse att Dimensionering av flygplatser görs på ett så optimalt sätt som möjligt. Stora delar av flygplatsterminalen har studerats noggrant av Luftfartsverket, men ett område där endast statiska beräkningar har gjorts, och således ingen hänsyn tagits till dynamiken, är Fordonstrafiken på tillfartsområdet.ProblemVår uppgift bestod i att skapa en simuleringsmodell av delar av tillfartsområdet till Luftfartsverket, Modellen skulle ta hänsyn till dynamiken, och med hjälp av modellen skulle maximalt antal fordon som samtidigt vill befinna sig på angöringsområdet tas fram för taxi och privatbilar Angöringsområdet är det område precis utanför terminalen där uppställningsplatser finns för taxi, privatbilar och bussar för att snabbt lämna av eller hämta upp passagerare. Modellen skulle vara uppbyggd så att den fungerar både för flygplatser med en terminal och för flygplatser där inrikes och utrikes är uppdelat på två terminalerMetodSom en grund till simuleringsarbetet kartlade vi faktorer som påverkar fordonstrafiken på tillfartsområdet, Parallellt under uppbyggnaden av simuleringsmodellen utvecklades ett användargränssnitt och eftersom det var meningen att modellen skulle användas av Luftfartsverket själva så lades mycket arbete ner på att utveckla ett användargränssnitt där Luftfartsverket lätt kan lägga in och variera indata till modellen Simuleringsmodellen förändrades under arbetets gång och det hela slutade med två modeller, en generell modell som fungerar på de flesta flygplatser och en modell som var visuellt anpassad för LandvetterResultatFör Landvetter och Norrköping flygplats har vi tagit fram värden för maximalt antal fordon vid angöringen för privatbilar och taxibilar. Dessa värden är framtagna för olika scenarier i framtiden, på Landvetter för 4, 5 och 6 miljoner årspassagerare samt på Norrköping flygplats för åren 2005 och 2010. Simuleringsmodellen passar både för flygplatser med en respektive två terminaler Resultaten skilde sig ganska markant ifrån de tidigare statiska beräkningarna, vilket främst beror på att i de statiska beräkningarna sprids fordonsflödet ut jämnt på en timme och bryr sig inte om de riktiga flödestopparna..

Barn och empati: Barns empatiutveckling i sociokulturellt lärande

Vid Dimensionering av lokal brand enligt bilaga C, i EN 1991-1-2, så erfordras en värmeutveckling som beräknas i bilaga E. Boverket hänvisar dock i Europeisk konstruktionsstandard, EKS, 9 att bilaga E inte får användas utan rekommenderar i stället att Boverkets allmänna råd om brandbelastning, BBRBE, bör användas. En problematik vid användandet av BBRBE, är att den inte innehåller några beräkningsmetoder för värmeutvecklingen. Det åvilar därför projektören att vid varje enskilt fall vid analytisk Dimensionering använda sig av relevanta beräkningsmetoder för att beräkna effektutvecklingen vid lokal brand.Syftet med det här examensarbetet är därför att utreda och jämföra beräkningsmetoder i Eurokod för lokal brand i hyllställningar i livsmedelsbutiker med simuleringar i FDS, Fire Dynamics Simulator, för att komma fram till slutmålet som är att fastställa en metod för att ta fram brandeffektkurvor och temperatur-profiler vid Dimensionering av lokal brand. En metod som baseras på ekvationer från bilaga C och bilaga E i EN 1991-1-2.

Modell för dimensionering av AGV-system inom tung industri

Interest in the implementation of AGV-systems (Automated Guided Vehicle) has in recent decades increased. The reason is that it allows companies to perform reliably and secure internal transport while reducing the need of personnel. It is one of todays most advanced and complex material handling system that can independently make their own decisions regarding flow paths and traffic control. An AGV-system consists of transport units carrying cargo from point A to point B, and communicates using a computer.The purpose of this study is to develop a model on how to proceed in order to design an AGV system in heavy industry. The model is tested by a case study of a company in the metal industry to determine if the model works and gives the correct result.

Installation av energikombinat vid Lillesjöverket : Tekniskt beslutsunderlag åt Uddevalla Energi för val av flistork

Med ett energikombinat vid Lillesjöverket vill Uddevalla Energi energieffektivisera samt sänka temperatur på återkommande fjärrvärmevatten, för att kunna utnyttja rökgaskondensorn effektivare. Uppdraget var att utreda mängden tillgänglig energi under sommarhalvåret och utföra en matematisk kalkyl som ska ligga till grund för val av tork. Valet stod mellan två alternativ av tork där storlek på värmeväxlararea och investeringskostnad skilde dem åt. Sedan följde Dimensionering av fjärrvärmeledning samt cirkulationspump från fjärrvärmenätet till tork. Syftet var att ge Uddevalla Energi ett tekniskt beslutsunderlag för val av storlek på tork samt Dimensionering av energiöverföring till densamma.

Dimensionering av monopåle för grundläggning av vindkraftverk till havs: Baserat på finita elementanalyser

Vindkraft är en förnyelsebar och utsläppsfri naturresurs. En fortsatt global utbyggnad av land- och havsbaserad vindkraft är att vänta. Fördelar med vindkraft till havs är bättre vindförhållanden och lägre krav på hänsyn till landskapsbild och närboende, vilket medför att vindkraftverken kan byggas större och därmed kan vinden utnyttjas mer effektivt. För havsbaserade vindparker krävs en lösning för grundläggning som är rationell och anpassningsbar. Vid Dimensionering av konstruktioner till havs är det viktigt att ta hänsyn till den cykliska belastningen från vind och vågor konstruktionen utsätts för.

Studie av tidsbesparing vid dimensionering med StatCon samt redovisning av handberäkningar

Det här examensarbetet har genomförts i samarbete med Consultec i Umeå. På företaget fanns ett behov av attredovisa programmet StatCon?s uträkningar i form av handberäkningar och att presentera vad programmeträknar. Programmet i fråga är ett Dimensioneringsverktyg för balkar och pelare i olika material, det finns ävenandra funktioner som balkskor, skarvar och traversbalkar. StatCon använder sig av eurokoder och det är enligtdessa handberäkningarna har gjorts.

Underlag för fördelaktig upphängning av kylvattenledningar i en äldre byggnad

Arbetet redovisar möjligheterna att hänga upp tyngre vattenledningar i en äldre industrilokal där en äldre byggnadsstandard användes vid uppförandet.Ett flertal alternativ har tagits fram och där de mest lämpade har arbetats vidare genom att jämföra fördelar och nackdelar..

Pålfundament : En studie med olika fackverksmodeller

Fyrpålsfundament har traditionellt utförts med uppbockad jämnt fördelad rutarmering. Efter införandet av de europeiska konstruktionsreglerna, Eurokoderna, rekommenderas att en fackverksmodell tillämpas vid Dimensionering av pålfundament. Normalt appliceras en fackverksmodell med trycksträvor som går från pelare ut till respektive påle och med dragband mellan pålarna. Armeringen utförs som slutna slingor koncentrerat mellan pålarna. Entreprenör föredrar den jämnt fördelade rutarmeringen då utförandet av den armerade betongplattan underlättas.I det här examensarbetet undersöks en alternativ fackverksmodell som förväntas ge en spänningsbild som motiverar en jämnare utbredd armering i betongplattans underkant samtidigt som alla Dimensioneringskrav i brottgränstillstånd är uppfyllda.

<- Föregående sida 2 Nästa sida ->