Sök:

Sökresultat:

350 Uppsatser om Digitalt infödda - Sida 2 av 24

Digitalt byggande

Granskande av ritningar, tidsplaner och kalkyler för referensprojektet Hus N i VÀxjö har hjÀlpt oss kartlÀgga skalvÀggars för- och nackdelar. FrÄn intervjuer har vi sedan kunnat se liknelser och skillnader om vad olika yrkesfolk i samma bransch tycker, sedan dÀrifrÄn dragit slutsatser. Det Àr inte alltid enkelt att avgöra vilken byggnadsmetod som Àr att föredra för att projektet ska vara kostnadseffektivt, prefabricerat eller platsbyggd. Faktorer som byggnadens konstruktion, Ärstid, arbetsmiljö, resurser, tid och kostnad ska ta hÀnsyns till.Genom att planera bÀttre, öka förtillverkningen, skapa en bÀttre samverkan mellan byggherrar, konsulter, entreprenörer, underentreprenörer och materialleverantörer, sÄ anser man allmÀnt att man kan öka industrialiseringen av byggandet. DÄ man kan fÄ kortare byggtider och lÀgre totalkostnader. .

Att ta betalt för digitalt innehÄll -En studie om svenska dagstidningar pÄ nÀtet

Uppsatsen handlar om mina erfarenheter av att vara dansmusiker och spelman inom svensk folkmusik idag. Under flera Ärs tid har jag fördjupat mig inom spelmansmusiken och har med tiden kÀnt av ett större behov att spela till dans för att nÄ en djupare i respektive tradition. Med fokus pÄ polskedans ska jag utforska vad jag kan utveckla i mitt fiolspel och samtidigt ta reda pÄ hur dansen tas emot av en ny publik. Metoden kommer vara att dokumentera danspelningar- och kurser pÄ olika platser i landet. Jag kommer ocksÄ att hÄlla egna kurser med danspedagoger med rörliga roller-pedagogik i ett projekt som kallas Queerpolska..

HuvudrÀkning 2.0 : En designstudie av ett mo?jligt digitalt o?vningsverktyg fo?r huvudra?kning

Den hÀr designstudien försöker ta reda pÄ hur ett digitalt trÀningsverktyg, riktat till elever pÄ högstadiet och gymnasiet, och avsett att trÀna grundlÀggande aritmetiska kunskaper och huvudrÀkningsstrategier skulle kunna utformas. Detta görs genom att faktiskt utforma en konkret applikation. De aspekter som undersöks Àr 1: hur ett sÄdant verktyg bör anvÀndas i förhÄllande till den normala undervisningen, 2: hur interaktionen med anvÀndaren bör utformas och 3: vilket matematiskt stoff det bör behandla. Den resulterande applikation skall anvÀndas som en integrerad del av en normal undervisning, lÀgger stor vikt pÄ motivationsskapande och regelbundet, lÄngsiktigt övande, samt behandlar i första hand automatisering av tabellkunskaper och grundlÀggande aritmetiska regler..

Design av IT-stöd för rondmöten inom sjukvÄrden : Vilken information Àr nödvÀndig för att stödja sjukvÄrdspersonal vid rondmöten i en intensivvÄrdssituation?

Patientövervakning och rondmöten Àr centrala aktiviteter i all sjukvÄrd. Teknik som tagits fram för patientövervakning och rondmöten Àr relativt underutvecklad vad gÀller överblick och mötesstöd. En fallstudie genomfördes med tvÄ observationer och en fokusgruppintervju pÄ intensivvÄrdskliniken vid Linköpings universitetssjukhus. Syftet med fallstudien var att ta fram grundlÀggande informationskrav för att stödja sjukvÄrdspersonal vid möten och ronder i en intensivvÄrdssituation. MÄlet var att utveckla en övergripande design för ett digitalt arbetsbord.

SprÄkDax och Qnoddarnas vÀrld.  : En studie av ett traditionellt och ett digitalt lÀromedel

Syftet med denna studie Àr att jÀmföra ett traditionellt lÀromedel och ett digitalt lÀromedel för lÀs- och skrivinlÀrningen i Ärskurs 1. FrÄgestÀllningarna som vi valt för att uppfylla vÄrt syfte Àr följande: Vilken lÀs- och skrivmetod bygger det traditionella och det digitala lÀromedlet pÄ? Vilket innehÄll har lÀromedlen och hur förhÄller sig innehÄllet till kursplanen i svenska för Ärskurs 1-3? Vilka framtrÀdande skillnader finns mellan ett traditionellt lÀromedel och ett digitalt lÀromedel med avseende pÄ lÀrarhandledning, innehÄll och illustrationer? För att besvara studiens syfte och frÄgestÀllningar har vi genomfört en kvalitativ textanalys. Vid analysen av lÀromedlen konstruerade vi ett analysverktyg med utgÄngspunkt i kursplanen för svenska samt frÄgor berörande den analytiska lÀs- och skrivmetoden.Resultatet visar att det traditionella lÀromedlet bygger pÄ den analytiska lÀs- och skrivmetoden medan det digitala lÀromedlet bygger pÄ den syntetiska lÀs- och skrivmetoden. Vidare visar resultatet att lÀromedlen förhÄller sig till kursplanens kunskapsomrÄden pÄ olika sÀtt.

Utformande av digitalt ljudboksomslag

Den digitala ljudboken blir allt mer populÀr bland konsumenterna. Förlaget Bonnier Audio har en hypotes att den fysiska ljudboken kommer försvinna och att den digitala ljudboken kommer ta över. Men hur ser egentligen den digitala ljudbokens omslag ut? Skulle man kunna kombinera olika mÄlgrupper och ÀndÄ fÄ fram ett sÀljande omslag? Jag tog kontakt med tre olika fokusgrupper för att förstÄ vad mÄlgruppen med normalseende hade för behov och tankar kring ljudböcker. DÀrefter kontaktade jag Àven en synskadad för att ta reda pÄ vad av mitt material frÄn fokusgrupperna jag skulle kunna anvÀnda för att binda samman de tvÄ skilda behoven. Med hjÀlp av litteratur har jag sedan diskuterat kring olika aspekter som kan tilltala, hjÀlpa eller tydliggöra de digitala omslagen. Det viktigaste jag kommit fram till i min undersökning Àr att fÀrg har olika betydelse för den synskadade och personer med normalseende. Att de tvÄ olika mÄlgrupperna anvÀnder sig av fÀrg pÄ olika sÀtt anpassat efter deras egna specifika behov. Men att man kan formge ett digitalt ljudboksomslag genom att anvÀnda sig av ljusvÀrde och kontraster för att fÄ fram ett funktionellt omslag som tilltalar bÄda mÄlgrupperna..

Skumma typer & trevliga personer : en bilderbok

Kandidatarbetets huvudsakliga mÄl Àr att producera en bilderbok för alla Äldrar, Skumma Typer & Trevliga Personer. En bilderbok Àr interaktiv till sin karaktÀr och den hÀr boken har ocksÄ ett tilltal pÄ flera nivÄer. Bokens bilder innehÄller tydliga allusioner, frÀmst riktade till den vuxne lÀsaren. Medieteknik Àr, i det hÀr sammanhanget, att först skissa analogt, föra över skisserna digitalt, bearbeta i datorn och dÀrefter skriva ut bilderna. Via ljusbord har bilderna sedan tecknats igen pÄ akvarellpapper och sedan mÄlats med akvarellfÀrg för att uppnÄ nyanser som kan vara svÄra att nÄ digitalt.

Teknikundervisning i ett utomhuspedagogikst perspektiv : Ett digitalt lÀromedel för pedagoger i förskola och skola

Syftet med utvecklingsarbetet var att tillverka en hemsida med undervisningstips,inom teknikÀmnet i ett utomhuspedagogiskt perspektiv, för pedagoger i förskolan ochskolans tidigare Är. Utvecklingsarbetet genomfördes genom att pedagoger frÄn enskola och en förskola svarade pÄ en enkÀt om teknik och utomhuspedagogik, vilkenlÄg till grund för hemsidan. Pedagogerna fick under nÄgra veckor anvÀnda hemsidanför att dÀrefter utvÀrdera hemsidan via en ny enkÀt. Resultatet visade att hemsidanmed sina undervisningstips inom teknik utomhus var anvÀndbar och vÀl fungerande.Ett digitalt lÀromedel med teknik i ett utomhuspedagogiskt perspektiv saknades ochvi ansÄg att hemsidan fyllde detta gap..

Skumma typer & trevliga personer - en bilderbok

Kandidatarbetets huvudsakliga mÄl Àr att producera en bilderbok för alla Äldrar, Skumma Typer & Trevliga Personer. En bilderbok Àr interaktiv till sin karaktÀr och den hÀr boken har ocksÄ ett tilltal pÄ flera nivÄer. Bokens bilder innehÄller tydliga allusioner, frÀmst riktade till den vuxne lÀsaren. Medieteknik Àr, i det hÀr sammanhanget, att först skissa analogt, föra över skisserna digitalt, bearbeta i datorn och dÀrefter skriva ut bilderna. Via ljusbord har bilderna sedan tecknats igen pÄ akvarellpapper och sedan mÄlats med akvarellfÀrg för att uppnÄ nyanser som kan vara svÄra att nÄ digitalt.

"Va' fan - det Àr ju bara ett bildspel!" : om digitalt berÀttande och lÀrande

Mina frÄgestÀllningar i denna undersökning har varit Vad kan arbete med digitalt berÀttande i nÄgra olika pedagogiska sammanhang innebÀra? Vad krÀvs för att digitala berÀttelser ska skapa förutsÀttningar för lÀrande i skolan?Bakgrunden till mitt intresse för digitalt berÀttande grundar sig i min egen erfarenhet frÄn en workshop i digitalt berÀttande som Kulturskolan Stockholm genomförde 2006 i projektet 1000 unga berÀttar. Jag upplevde vÀldigt starkt att denna metod kunde vara mycket anvÀndbar i skolan. Mitt arbete har en pedagogiskt didaktisk inriktning och syftar till att förstÄ vad digitala berÀttelser faktiskt kan tillföra arbetet i skolan och framförallt till allt att kartlÀgga möjligheter och begrÀnsningar i förhÄllande till lÀroprocessen.I mitt intresse har ocksÄ varit att fördjupa min förstÄelse av vad begrepp som det vidgade textbegreppet och digital kompetens kan innebÀra i skolans praktik genom att sÀtta dem i relation till digitala berÀttelser. Undersökningen har haft sin bas i Paul Ricoeurs kritiska hermeneutik, som bygger pÄ hur vi genom narrativ aktivitet och kommunikation konstruerar förstÄelsen av oss sjÀlva och vÄr omvÀrld, och som ocksÄ betonar reflexionens betydelse för utveckling.Jag har tittat pÄ hur det ursprungliga digital storytelling-konceptet Àr konstruerat och hur denna struktur modifierats till digitalt berÀttande i svenska pedagogiska sammanhang.

Implementering av digitalt vÄgfilter av Richardstyp i FPGA

Ett digitalt vÄgfilter av Richardstyp har implementerats i en FPGA pÄ ett utvecklingskort. Sampel kan skickas till filtret och mottas frÄn filtret via serieporten pÄ en dator. Metoden som anvÀndes Àr att en modell av filtret konstruerades i Simulink. Filtret har modifierats med avseende pÄ skalning, brus och stabilitet. VHDL-koden till filtret genererades i Simulink genom att bygga modellen av Xilinx Blockset.

Prototyputveckling av digitalt styrsystem för torkskÄp

Nimo Verken AB is the leading producer in the Scandinavia of drying cabinets. The construction has, with small changes, been the same since the 70s with a thermostat and a timer as controlling system. There was a wish to develop a modern cabinet which showed remaining time on a display and with energy saving functions.In this report we go through how it is possible to implement a digital controlling system, where remaining time is shown on a display and where it is possible to choose a preset ?program?.The report first presents the fundamental theory for a PIC, where we describe the different registers, how interrupts are handled, the internal clock function and how data is sent to control the different parts of the construction.Next the report presents and describes the new hardware that is needed, such as the encoder, the temperature sensor and the display.After the theory we describe how the program in the PIC may be drafted. Last in the report we have the result of the tests of the temperature variations and the accuracy of the time..

Möblering med Procedurell Generering : Furnishing with Procedural Generation

I spelutveckling finns det idag tvÄ sÀtt för utvecklare att skapa digitalt innehÄll. Manuellt av personer som skapar allt innehÄll för hand eller automatiskt av program dÀr ekvationer istÀllet beskriver innehÄllet och generera detta vid behov. Att lÄta ett program generera digitalt innehÄll kallas Procedural Content Generation (PCG) och anvÀnds i grafiska applikationer, dataspel, simulatorer och online-applikationer. I detta arbete, gjort för Linnéuniversitetet, utvecklas ett sÀtt att möblera ett virtuellt rum genom att bruka konceptet för PCG. Genereringsalgoritmen Àr regelbaserad och med denna lösning kan ett eller flera virtuella rum möbleras utan att innehÄllet i rummen behöver lagras. .

Blogg + Svenska = SANT? : Bloggande i undervisningen i svenska pÄ gymnasiet

AbstractIn this text the attitudes towards and using of blogs in teaching Swedish toteenagers will be explored. The results are based on a survey made amongst 17teachers and 58 students from all over Sweden. The end results show that theusage of blog still hasn?t found a permanent way into the classrooms, but has anappeal to and is being used by predominantly younger teachers both, male andfemale, with a positive response from students regardless of gender. Theconclusion is that using web tools like the blog is an easy first step for schools toconnect to the digital society of the 21stcentury and take advantage of the perksavailable in the digital classroom.Svensk titel:Blogg + Svenska =Sant? ? Bloggande i undervisningen i svenska.Engelsk titel:Blog + Swedish =True? ? Blogging in teaching Swedish.Ämnesord: Blog, Web 2.0, digitalt klassrum, svenska, undervisning,kompetensutveckling.

Analys av hanteringsprocessen för underhÄllsdokumentationen efter genomfört underhÄll samt förslag till alternativ elektronisk arkiveringsprocess

UnderhÄllsdokumentationen som arkiveras av underhÄllsorganisationer Àr kopior pÄ originaldokument som kunder/operatörer mÄste spara. Eftersom arkiveringstiden ofta strÀcker sig lÀngre Àn kravet som Àr 3 Är, medför detta att arkivet tar stor fysisk plats. Tillsammans med tidskrÀvande handlÀggning kan detta leda till förseningar för dokumentationen att nÄ arkivet. Detta medför att handlÀggare eller andra som vill fÄ tillgÄng till dokumentationen inte ges den möjligheten. Genom att se till att dokumentationen sparas digitalt efter utförd release kommer dokumentationens tillgÀnglighet att öka, eftersom fler kommer att kunna granska dokumentationen.Genom att undersöka vad som krÀvs för att skanna in och OCR-konvertera dokumentationen kunde ett enkelt förslag redovisas.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->