Sök:

Sökresultat:

1214 Uppsatser om Digitala miljöer - Sida 57 av 81

Evertiles - All you need is tiles!

Evertiles Àr ett spel producerat av Olle Lundahl, Liselotte Heimdahl, Tobias Oldegren och Dan Sjödahl. VÄrt mÄl med spelet var att vi ville göra ett onlinespel centrerat kring att spelaren skulle samla pÄ saker och att spelare skulle mÀta sina prestationer mot varandra för att se vem som Àr bÀst. Grundidéen var att vi skulle ha en fÀrdig spelvÀrld dÀr spelare skulle gÄ runt och döda monster för att fÄ saker. Idéen utvecklades snart till att vi skulle ha en vÀrld som skapade sig sjÀlv genom slumpmÀssig generering, och med andra spelelement som innebar att det skulle finnas mer att göra Àn att döda monster. I slutprodukten finns en potentiellt, nÀst intill, oÀndlig vÀrld och möjligheter för spelarna att bygga egna stÀder. Denna rapport kommer detaljera produktionen av spelet, frÄn konceptstadiet tills dess att projekttiden var slut. VÄra tankar om projektets gÄng, och detaljer om vÄra procedurer, Äterfinns i bÄde reflektionsdelen, som Àr majoriteten av denna rapport, samt i vÄra personliga reflektioner..

Det digitala samhÀllet, kampen om upphovsrÀtten

Sedan Är 2005 har fildelning varit ett av de omstridda Àmnena inom den allmÀnnadebatten. Den har trappats upp allt mer dÄ informationsteknologins snabba utvecklinghar resulterat i samarbeten över grÀnser. Inom EU har detta inneburit fler direktiv sommedlemslÀnderna har varit tvungna att implementera. Bara pÄ de senaste Ären harmÄnga förÀndringar skett inom upphovsrÀtten bÄde vad det gÀller teknik, men ocksÄ irelation till vem som skall betraktas som skyddssubjekt. Uppsatsens syfte Àr attförsöka belysa förhÄllandet mellan fildelningslagstiftningen och det digitalasamhÀllet.

Customer Relationship Management : hur ICA anvÀnder CRM i ett försök att skapa mer lönsamma kundrelationer genom one-to-one marknadsföring

Customer Relationship Management (CRM) Àmnar hjÀlpa företag att förstÄ kunders beteenden för att möjliggöra förvÀrvandet av nya kunder, underhÄlla befintliga relationer samt skapa lojalitet. FörstÄelsen för hur företag bör hantera kundrelationer har fÄtt stor uppmÀrksamhet under de senaste Ären vilket har utmynnat i relationsmarknadsföring pÄ one-to-one nivÄ. ICA Àr det enda företaget inom den svenska dagligvaruhandeln som erbjuder sina kunder skrÀddarsydda, individuellt anpassade erbjudanden. Denna uppsats syftar sÄledes till att undersöka hur ICA anvÀnder CRM i ett försök att skapa mer lönsamma kundrelationer genom one-to-one marknadsföring. Studien genomfördes huvudsakligen genom intervjuer med tvÄ nyckelpersoner inom CRM pÄ ICA.

"Inte Àr det som det har varit" : En uppsats om nÀrstÄende till personer med stroke

Studiens intresseomrÄde var IT-support och supportsituationer mellan företag och fastighetsmÀklare. FastighetsmÀklare i Sverige Àr en yrkesgrupp som anvÀnder sig utav teknik i sitt arbete, t.ex. bÀrbara datorer och digitala kameror. Införandet av IT (Informationsteknologi) i arbetslivet har förÀndrat yrkesgruppens arbetssÀtt och pÄverkat denna yrkesgrupp markant. Det hÀr gör att fastighetsmÀklaren Àr beroende av att tekniken fungerar och har behov av vÀlfungerande support vid uppkomna problem.

Musikbranschen underifrÄn : En kvalitativ studie om hur oetablerade artister upplever sin omvÀrld

Under 2000-talet har nya tekniska innovationer bÄde förÀndrat hur musik spelas in,distribueras och konsumeras. DÀrmed har nya möjligheter skapats för Sverigesoetablerade artister, samtidigt som utbudet blivit större och svÄrare att trÀnga igenom.Uppsatsen undersöker vad oetablerade artister har för Äsikter om lÀget idag ochfokuserar kring tre huvudomrÄden; musikutgivning, artistens egen karriÀr samtmusikbranschen i stort. Med djupintervjuer som metod syftar studien till att undersökavilka problem som stÄr i vÀgen för en artist som försöker etablera sig och nÄ ut med sinmusik till en större publik. Studien har visat pÄ att artister nuförtiden mycket enkelt kanspela in och ge ut sin musik vilket skapat en direkt lÀnk till allmÀnheten. Det Àr dockmycket svÄrt att fÄ den uppmÀrksammad, varför branschkontakter fortfarande vÀrderashögt i artisters ögon.

Den digitala skuggan : En studie om mediekritik och unga mediekonsumenter i ett digitalt nyhetslandskap

The purpose of this study is to examine young peoples' perception of their media criticial competence in relation to digital news. The study is based on quantitative research interviews with young people (15-17 years) and qualitative interviews with people in the same age group as well as teachers and international media professionals.This study's theoretical point of departure is McQuailŽs observation that peoples' values and views to a great extent are influenced by the media. Another source of theoretical inspiration was Haberman's ideas about how a diversity of views and arguments increase the citizens' ability to reflect critically on social developments - maybe even more so than in societies with  independent media and "neutral" news.The study shows that the young generation of web based news consumers assumes that it is very important to be an aware and critical consumer but also that they do not feel sufficiently equipped with the right tools required to understand the long-term impact and effect of the media reporting online. Young people basically seemed to acquire their knowledge about media by doing and learning on their own. Surprisingly, according to the young people that were interviewed for this project, the schools seemed to play a secondary role in the development of their media critical capacity.

TĂ€ckningskarta RDS P3-P4

I samband med introduktion av de nya digitala underbÀrvÄgssystemen pÄ FM-bandet, har ett behov av att kunna estimera tillgÀngligheten för tjÀnster som nyttjar denna bÀrare uppkommit. Nya tjÀnster introduceras och detta har lett till ett ökat tryck frÄn flera hÄll i Teracom om behov av en noggrannare tÀckningskarta för bl a underbÀrvÄgskanalen RDS och DARC. Exempel pÄ tjÀnster som Teracom infört Àr Epos som innebÀr överföring av korrektionsdata till GPS-mottagare (dGPS) för att ge en betydligt ökad positionsnoggrannhet. Syftet med detta examensarbete Àr att prediktera och verifiera tÀckningen för underbÀrvÄgssystemet RDS pÄ P3 och P4:s frekvenser. Valet av frekvenser beror pÄ att det Àr just pÄ dessa frekvenser som tjÀnsten Epos sÀnds ut.

Implementering av ett parameteriserbart aktivt vÄgfilter

Detta examensarbete gick ut pÄ att försöka hitta ett sÀtt att mÀta kompo nentkÀnslighet hos parameteriserbara aktiva vÄgfilter. TvÄ olika ansatser har gjorts, men bara ett försök har avslutats. Det första försöket behandlar möjligheten att realisera ett vÄgfilter med hjÀlp av standardkomponenter i en kretskortslösning. Detta fungerade inte beroende pÄ att nödvÀndiga komponenter inte finns pÄ marknaden idag. Komponenterna som finns har för stora parasitkapacitanser.

Historiedidaktik i vÄr tid - en lÀroboksstudie om urval, historiemedvetande, vÀrdegrund och syfte

Hur fungerar Internet som politiskt verktyg i praktiken? PÄ vilka sÀtt förÀndras förutsÀttningarna för politisk kamp med ökade möjligheter till oberoende medieproduktion och global distribution? Med ett tvÀrvetenskapligt förhÄllningssÀtt grundat i ett medie- och kommunikationsvetenskapligt perspektiv intervjuas representanter frÄn den svenska miljörörelsen samt organisationer som arbetar för mÀnskliga rÀttigheter i Tibet. Resultatet av undersökningen visar att sociala rörelser arbetar i digitala nÀtverk dÀr autonomi, decentralisation och flexibilitet Àr nyckelord ? precis samma organisationslogik som globaliserade företag arbetar under. Detta möjliggör en oberoende sfÀr för information och kommunikation som i sin tur leder till ett symbiotiskt förhÄllande med etablerade mediekanaler. Vi gÄr dÀrmed ifrÄn att vara ?konsumenter? till att bli ?anvÀndare? ? en radikalt förÀndrad maktrelation mellan producent och mottagare.

Digital sexuell kommunikation: om den hyperpersonella interaktionen i heterosexuella relationer.

Att ?sexta? innebÀr att med textbaserade digitala medier kommunicera med sexuella partners, vilket Àr en praktik som kan upplevas vÀldigt intim trots mediets begrÀnsningar av de karaktÀristiska dragen av en fysisk interaktion. Denna studie har som syfte att ge en övergripande bild över hur denna typ av interaktion konstrueras och tar sig uttryck, vilket görs i en tredelad undersökning som fokuserar pÄ kommunikationsmönsterna och hur dessa reflekteras över. Det empiriska materialet utgörs av 18 bidrag insamlade via en nÀtbaserad deltagande observation, 2 kvalitativa intervjuer och 56 svarande pÄ en nÀtbaserad enkÀt. Genom ett sjÀlvselektivt urval avgrÀnsades den studerade gruppen till i huvudsak informanter med en medianÄlder pÄ 27 Är med erfarenheter av heterosexuella relationer.

Det digitala konstverket ?Eve?

Ambitionen och mÄlet med mitt projekt var att visualisera delar av en berÀttelse med hjÀlp av den senaste datortekniken. Detta tog sin form av en 3d-animation. MÄlet var inte att producera en fÀrdig kortfilm utan att arbeta med utvalda delar. Projektet var indelat i tre block; en planerings- och researchfas, en produktionsfas och en reflektionsfas. Stora delar av magisterarbetet har bestÄtt av att producera innehÄll som sedan ska analyseras.

HMX detektering i transparent plastslang

Orica Miningsservices Àr ett företag som tillverkar sprÀngÀmnen till civil förbrukning. I deras produktutbud finns ett sÀtt att initiera en sprÀngning utan att anvÀnda elektriska sprÀngkapslar.  De anvÀnder en plastslang som Àr belagd med ett tunt sprÀngÀmnesskikt runt kanten pÄ insidan, och sprÀngÀmnen kallas HMX.De finns idag ett analogt detekteringssystem som Àr baserat pÄ optisk detektering. En lasergivare skickar ljuset igenom plastslangen och den detekteras med en fotocell. För ett sÀkert mÀtresultat anvÀnds tvÄ lasergivare med respektive fotodetektorer, de mÀter horisontellt respektive vertikalt. Deras resultatvÀrden summeras i en OP-förstÀrkare.

Illegal fildelning : Ur ett materiellt och processuellt perspektiv.

UpphovsrÀtt Àr den rÀtt som författare, kompositörer, konstnÀrer och andra upphovsmÀn har till sina verk. BestÀmmelserna om detta finns i lagen (1960:729) om upphovsrÀtt till litterÀra och konstnÀrliga verk. UpphovsrÀtt avser att ge rÀttsligt skydd för resultat av andligt skapande i vilken form det Àn föreligger samt en rÀtt till ersÀttning för skapade verk. UpphovsrÀtten har emellertid tvingats genomgÄ omfattande förÀndringar pÄ grund av den tekniska utvecklingen som sker pÄ omrÄdet. Den digitala teknologin möjliggör idag att det snabbt, billigt och enkelt gÄr att framstÀlla nÀstan exakta kopior av skyddade verk i alla former och att överföra dem till ett stort antal mottagare med hjÀlp av internationella nÀtverk som Internet.

Svenska HÄrdrocksproducenter pÄ 2000-talet

Detta examensprojekt innehĂ„ller olika frĂ„gestĂ€llningar gĂ€llande hur nĂ„gra av Sveriges frĂ€msta hĂ„rdrocksproducenter arbetar. Eftersom hĂ„rdrock Ă€r Sveriges andra största musikgenre nĂ€r man talar om den svenska musikexporten idag 1, mĂ„ste det finnas nĂ„got unikt med de producenter som arbetar med denna genre i Sverige, bortsett frĂ„n att vi har bra artister, musiker och lĂ„tskrivare hĂ€r. Är det samarbetet mellan artist och producent som gör att en skiva lĂ„ter bra, eller kanske Ă€r det den nya digitala teknikens förtjĂ€nst att det gĂ„r bra för svensk hĂ„rdrock? Detta Ă€r nĂ„gra av de frĂ„gor som kommer att behandlas i projektet.Projektet kommer Ă€ven att innehĂ„lla intervjuer med olika hĂ„rdrocksproducenter i Sverige och deras syn pĂ„ de frĂ„gestĂ€llningar projektet inkluderar, vilket vidare resulterar i en analys av intervjuerna och producenternas sound. Dessa analyser kommer att vara kopplade till en framstĂ€llning av viktiga saker man bör ta i beaktande vid musikproduktion av hĂ„rdrock.

Livet efter döden : Svenska tidningar anpassar sig till en digital framtid

The media industry in general and the newspaper in particular is going through major changes ? technological, logistical, economical ? due to the dropping sales and width of the printed daily newspaper. Few organisations have been spared the necessary rationalizations and cut-downs in staff. All of them are expected to produce more and better content, in more and new channels and platforms, with less resources. Some have been preparing for this a long time, others have never entered the digital world of news.

<- FöregÄende sida 57 NÀsta sida ->