Sökresultat:
1214 Uppsatser om Digitala miljöer - Sida 42 av 81
Sjukgymnastik och informationsöverföring via telemedicin efter axelledsoperation
Syftet med denna studie var att se effekten och upplevelsen av tvÄ mÄnaders sjukgymnastik och informationsöverföring pÄ distans via videokommunikation i realtid för en axelledsopererad patient och dennes slutenvÄrds- och öppenvÄrdssjukgymnast. Studien involverade en patient som opererades vid Sunderby sjukhus (SY). Efter utskrivningen genomfördes sjukgymnastik pÄ distans med sjukgymnasten pÄ sjukhuset och patienten i hemmet under tvÄ mÄnaders tid. Den teknik som har anvÀnts Àr videokommunikation Integrated System Digital Network (ISDN), (TV-monitor, kamera, mikrofon, belysning och videobandspelare), som kopplats in via det digitala telefonnÀtverket dels i patientens hem dels pÄ sjukhuset. Resultaten visade att patientens smÀrta reducerades och att axelrörlighet, funktionsförmÄga, muskelstyrka, sömn, hÀlsorelaterad livskvalitet och tillfredsstÀllelse förbÀttrades efter operationen och tvÄ mÄnaders sjukgymnastik pÄ distans via videokommunikation..
Datorspel i matematikundervisning
Denna studie avhandlar möjligheten att anvÀnda pedagogiska datorspel för att möta dagsfÀrska och framtida behov i matematikundervisningen i grundskolan. Uppsatsens tvÄ frÄgestÀllningar Àmnar att undersöka om datorspelsanvÀndande kan motiveras utifrÄn skolans styrdokument, samt vilka slags hinder som uppstÄr i klassrummet vid ett införande. För att svara pÄ frÄgorna har litteratur och kvalitativa intervjuer med en spelutvecklare och en IT-pedagog anvÀnts.
Studien visar datorspel i undervisningen kan medföra positiva effekter pÄ motivation, variation, individanpassning och digitala fÀrdigheter. Att alla dessa omrÄden Àr viktiga delar i undervisningen har stöd i skolans styrdokument. För att anvÀndningen av datorspel skall bli en framgÄng mÄste dock mÄnga omrÄden klaffa.
Animerad realism : En studie om att representera en verklighet med animerad bild och om uppfattningen av dess indexikalitet.
Vart stÄr vi och vÄrat förhÄllande till trovÀrdighet i en medial vÀrld i stÀndig utveckling? Hur Àr det med det digitala inflytandet i en analog vÀrld? Vad hÀnder med upplevelsen och trovÀrdigheten i dokumentÀra filmsammanhang nÀr bilden Àr animerad?Med hjÀlp utav tvÄ informationsmÀssigt likvÀrdiga filmer undersöks hur graden av trovÀrdighet upplevs i en animerad dokumentÀr kortfilm, i förhÄllande till en version med fotografisk bild. Ett antal respondenter fÄr se filmerna och svara pÄ tillhörande frÄgor i en enkÀtundersökning vars resultat redovisas och diskuteras i en större analys. Med hjÀlp av undersökningens resultat avgörs huruvida frÄgestÀllningen gÄr att besvara samt vad dess slutsats föreslÄs ha för betydelse i framtida forskning inom Àmnet..
Den digitala strategin : En rapport om arbetet med en digital strategi för ett litet, nystartat företag
Social media, such as Facebook, Instagram and Twitter, have become popular platforms for social communication, and, increasingly, also important channels for business marketing. For a business intending to use social media for marketing, however, developing a strategy and building a trademark can be a challenge. This report describes how a small, newly established business enterprise can develop a digital strategy with clear goals and practical guidelines. The report describes a digital strategy for Gelato ScarfĂł and shows how this strategy is made concrete through a set of guidelines. The guidelines develop a trademark for identification and loyalty, and give advice on how new materials can be made consistent with the trademark..
Hypersexualisering i spel : Kvinnliga dataspelares attityd till kvinnliga spelkaraktÀrer
Detta arbete har undersökt kvinnliga dataspelares attityder till hypersexualiserade spelhjÀltinnor för att utröna huruvida hypersexualitet Àr nÄgot som verkar avskrÀckande och vad som i sÄ fall gör att det upplevs sÄ. I bakgrunden undersöks hur hypersexualitet behandlas i bÄde digitala spel och traditonella medier med tonvikt pÄ hur kvinnor presenteras. En studie genomfördes dÀr deltagarna fick ange vilka intryck de fick av fyra olika karaktÀrsillustrationer. Det framgick att karaktÀrernas hypersexualitet upplevdes olika beroende pÄ vilken attityd och pose karaktÀren visade. Hypersexualitet i sig utgjorde inget hinder för att anvÀnda karaktÀren för de flesta deltagarna men en karaktÀr som framstod som passiv och objektifierad upplevdes negativt och en karaktÀr som framstod som aktiv och stark upplevdes positivt..
Vanlig Synth med ovanliga ljud
Under vÄrterminen 2011 har jag studerat hur ett verktyg pÄverkar en
arbetsprocess.
FrÄn en idé har ett projekt vuxit fram och tvÄ ljudbanker för musikproduktion
har producerats, detta har gjorts möjligt genom att jag har studerat digital
ljudproduktion pÄ Blekinge Tekniska Högskola, dÀr intresset för det som blivit
mitt kandidatarbete, har vÀckts till liv. Mitt kandidatarbete har resulterat i
tvÄ ljudbanker, den ena banken har fokus pÄ digitala trummor medan den andra
har fokus pÄ synthar. Slutreflektionen berÀttar hur denna process har gÄtt
tillvÀga, och hur resultatet blev. Jag för fram för- och nackdelar av arbete i
Dune, hÀmtar fakta frÄn kÀnda producenter inom elektronisk musik och bedömer
det resultat jag har fÄr. PÄ bÄde gott och ont har dessa tvÄ ljudbanker blivit
tvÄ produkter.
Markbaserade sensorer för insamling av skogliga data : en förstudie
En förutsÀttning för skoglig planering pÄ alla nivÄer Àr att man har en god uppfattning
om tillstÄndet i den stÄende skogen. K
valiten pÄ de beslut som fattas kommer dÀrför
att vara direkt beroende av mÀngden och kvaliten pÄ den information som samlats in.
Sensorer som radar, lidar och olika typer av digitala kameror anvÀnds idag med
framgÄng för fjÀrranalys dÀr skogen avbildas frÄn ovan. Föreliggande arbete syftar till
att belysa de tekniska förutsÀttningarna för att utnyttja modem sensorteknik Àven för
markbaserade mÀtningar. Detta skulle i sÄ fall öppna möjligheter att automatisera
fÄngsten av skogliga data som dÀrmed skulle bli kostnadseffektivare samtidigt som
nya typer av data skulle bli tillgÀngliga.
Exilfilm vs. Diaspora : En nÀrstudie av exilfilm och den Internationella Exilfilmfestivalen i Göteborg
Berlinmurens ras var en symbolisk markering pÄ slutet av kallakriget. Kulturella vÀrderingar och den politiska vÀrldskartan Àndrades. Massflykt och transnationalism i det globala tillstÄndet blir ett faktum. Diaspora och exil skapar ny kulturidentitet. Filmen som ett starkt uttrycksmedel, skapar en plattform för de mÀnniskor som lever under exil och diaspora- förhÄllandet för att hÀvda sig.
Grön Marknadsföring - En fallstudie om företags attityder och det bakomliggande samhÀllsansvaret
Syftet med denna studie Àr att undersöka hur lÀrarna i tvÄ skolor arbetar med digitala utrustningar i undervisningen. Genom att stÀlla olika intervjufrÄgor och utifrÄn studiens syfte har jag intervjuat 7 lÀrare i tvÄ olika skolor. PÄ dessa intervjuer har jag anvÀnt mig av semistrukturerade frÄgor som hjÀlpt mig att djupt veta hur lÀrarna arbeta med IT-resurser i skolan och vad det Àr som ibland förhindrar de att anvÀnda IT under undervisningen. Studien försöker veta mer om hur de lÀrarna och deras elever upplever IT-anvÀndning i skolan. Resultaten visar att eleverna och lÀrarna har stort intresse att anvÀnda datorer men det finns nÄgra barriÀrer som ibland hindrar dem att genomföra deras lektioner med hjÀlp av IT.
Grön- och vitbok i landstingets verksamhet: En analys kring ambitionen att involvera fler aktörer i Norrbottens lÀns landstings beslutsfattande
Bakgrunden till denna studie grundar sig i att den svenska mediebranschen har genomgÄtt stora förÀndringar under de senaste Ären. Det Àr framför allt förÀndringar inom teknik som har skett och detta har Àndrat sÀttet som individer anvÀnder och konsumerar nyheter. Detta har lett till att mÄnga företag inom dagstidningsbranschen just nu omstrukturerar sina verksamheter och söker efter nya möjligheter till intÀkter. Viljan Àr att anpassa sina verksamheter för unga vuxna (20-39 Är). Detta vill de uppnÄ genom att till exempel utveckla nya affÀrsmodeller.
Bildernas byggstenar : En studie om pixlar och vektorers egenskaper i form av digitala material
With a new digital world that runs parallel with our physical one, we are also facing a new type of architecture and new materials that this new architecture is built on. In this thesis I examine pixels and vectors, two of the digital materials used to create pictures. By approaching them as digital materials, I have mapped their different qualities, when and where one or the other is more or less applicable and the reason behind it. My main research question asked was the following: Are the (digital) materials challenged outside their primary fields of application, and in that case, in which way? With this question in mind, I carried out a semiotic picture analysis on four pictures, later on dividing them into four different categories, based on their different qualities and their ability to deliver information.
Förebyggande cachning
PÄ grund av ökad produktkomplexitet och digitala arbetssÀtt har fler företag insett nyttan i att implementera och anvÀnda sig av bra system för Produkt Lifecycle Management och Product Data Management för att hantera produkten genom dess livscykel. Funktionen hos PLM-system Àr framförallt att se till att alla har tillgÄng till den senast uppdaterade datan. Detta uppnÄs genom ett centralt stÀlle att lagra produktdata samt möjlighet att strukturera och hantera datan. Scania anvÀnder sig av Spectra och Enovia för att strukturera och lagra dagens konstruktionsdata. PÄ senare Är har digital provmontering införts i chassiproduktion som ett komplement till den fysiska provmonteringen.
Rummets betydelse i utomhuspedagogik
Sammanfattning
Uppsatsen handlar om utomhuspedagogik och lÀrande ur en rumslig aspekt. Den baserar sig pÄ en studie av sex förskolor i tre kommuner i södra Sverige. Syftet med studien Àr att genom kvalitativa forskningsintervjuer och digitala bilder fÄ en uppfattning om uterummets betydelse för tvÄ olika typer av utomhuspedagogiska verksamheter i förskolan ? uteförskolor och uteavdelningar. Utemiljön skall agera som den huvudsakliga arenan för lÀrande och utveckling i ett utomhuspedagogiskt arbetssÀtt.
Digitala fotogrammetriska arbetsstationer för skoglig flygbildstolkning :
SCA Skog has taken the initiative to this Master?s thesis. Today SCA Skog has a great need to update their informtion on young forest stands across large areas. Traditional field inventory methods for updating stand databases are expensive and time consuming. However, the inventory could be made more efficient if stand boundaries and stand characteristics are derived from aerial photographs.
KursmÄl i teori och praktik
I vÄrt examensarbete ville vi undersöka hur nÀra skolverkets kursplaner för fotografisk bild ligger nÀringslivets önskemÄl, och vad som Àr relevant kunskap. Anledningen Àr att inom fotografisk bild gÄr utvecklingen vÀldigt snabbt tack var den digitala tekniken. För att fÄ en relevant bild av kursplanerna vÀnde vi oss till branschfolk som dagligen hanterar bilder inom olika omrÄden. Vi genomförde dels en enkÀtundersökning dÀr vi pÄ en skala kan se hur de olika yrkena ser pÄ de olika delmomenten, dels en intervju dÀr det framgÄr hur fotografyrket förÀndrats och vart yrket Àr pÄ vÀg.
Vi gjorde Àven en intervju med en kursplaneskribent som arbetade med gymnasiereformen 2007 för att fÄ en bakgrund till hur kursplaner tas fram.