Sökresultat:
1214 Uppsatser om Digitala miljöer - Sida 41 av 81
Skumma typer & trevliga personer - en bilderbok
Kandidatarbetets huvudsakliga mÄl Àr att producera en bilderbok för alla
Äldrar, Skumma Typer & Trevliga Personer. En bilderbok Àr interaktiv till sin
karaktÀr och den hÀr boken har ocksÄ ett tilltal pÄ flera nivÄer. Bokens bilder
innehÄller tydliga allusioner, frÀmst riktade till den vuxne lÀsaren.
Medieteknik Àr, i det hÀr sammanhanget, att först skissa analogt, föra över
skisserna digitalt, bearbeta i datorn och dÀrefter skriva ut bilderna. Via
ljusbord har bilderna sedan tecknats igen pÄ akvarellpapper och sedan mÄlats
med akvarellfÀrg för att uppnÄ nyanser som kan vara svÄra att nÄ digitalt.
Den ofrivilliga tystnaden. En kvalitativ studie om tal?ngslan och hur f?rskolebarn i tal?ngslan kan inkluderas och st?djas i att utveckla sin kommunikation
Studien belyser begreppet tal?ngslan, som ?r en generell obehagsk?nsla av att tala inf?r andra.
Av olika anledningar finns det barn i f?rskolan som befinner sig i tal?ngslan och har behov av
s?rskilt st?d i sin kommunikation. Tal?ngslan hos ett barn kan f?rekomma b?de i stora och sm?
grupper, samt i vardagliga samtal med andra. F?r att f? en vidare f?rst?else f?r inneb?rden av
tal?ngslan beskrivs fenomenet i relation till blyghet och selektiv mutism som ocks? ?r tv?
kommunikationsrelaterade tillst?nd.
Studiens syfte ?r att synligg?ra hur tal?ngslan hos barn i f?rskolan beskrivs av f?rskoll?rare,
specialpedagoger och psykologer.
Vanlig Synth med ovanliga ljud
Under vÄrterminen 2011 har jag studerat hur ett verktyg pÄverkar en arbetsprocess. FrÄn en idé har ett projekt vuxit fram och tvÄ ljudbanker för musikproduktion har producerats, detta har gjorts möjligt genom att jag har studerat digital ljudproduktion pÄ Blekinge Tekniska Högskola, dÀr intresset för det som blivit mitt kandidatarbete, har vÀckts till liv. Mitt kandidatarbete har resulterat i tvÄ ljudbanker, den ena banken har fokus pÄ digitala trummor medan den andra har fokus pÄ synthar. Slutreflektionen berÀttar hur denna process har gÄtt tillvÀga, och hur resultatet blev. Jag för fram för- och nackdelar av arbete i Dune, hÀmtar fakta frÄn kÀnda producenter inom elektronisk musik och bedömer det resultat jag har fÄr.
Effektiv Dokumenthantering
Idag spenderas mycket pengar pÄ informationssystem för att effektivisera affÀrskritiska processer. Men hanteringen av interna dokument som kan ses som en verksamhets digitala minne med instruktioner kring hur uppgifter ska utföras eller hur personal bör gÄ tillvÀga i svÄra situationer Àr nÄgot som inte fÄtt uppmÀrksamhet i relation till dess vÀrde. Intern dokumentation behöver undersökas för att fÄ ut sÄ mycket som möjligt av dokumentens potential att understödja affÀrskritiska verksamheter. Den hÀr studien har undersökt dokumenthantering i en kommunal verksamheten för öka förstÄelsen för hur den fungerar och komma med förslag pÄ hur dokumenthanteringen kan förbÀttras. Under studien har det identifierats lösningar till problem som kan finnas i flertalet verksamheter som leder till att tid och dÀrmed pengar kan sparas inom verksamheter idag..
En lektion i realtidskommunikation. : En kvalitativ studie om kommunikation som i realtid anpassas efter en sÀrskild situation, hÀndelse eller företeelse
? Titel: En lektion i realtidskommunikation: En kvalitativ studie om kommunikation som i realtid anpassas efter en sÀrskild situation, hÀndelse eller företeelse.? Författare: Joel S Bergström och Max Hafelt? Kurs: C-uppsats, 15 hp? Termin: Höstterminen 2011? Syfte: Syftet med studien var att undersöka hur utvalda kommunikatörer arbetar med realtidskommunikation, det vill sÀga, hur de arbetar med att anpassa kommunikation efter sÀrskilda situationer, hÀndelser och företeelser i realtid för att nÄ ut genom bruset.? Metod och material: UtifrÄn tvÄ kampanjer: ?RÀdda Fredagsmyset? av PR-byrÄn JMW och ?Naturligt vitaminvatten? av kommunikationsbyrÄn Volontaire valdes fem kommunikatörer som arbetat med kommunikation som i realtid anpassats efter en sÀrskild situation, hÀndelse eller företeelse. Genom kvalitativa intervjuer insamlades djupgÄende empiri kring respondenternas syn och arbete med realtidskommunikation.? Huvudresultat: Realtidskommunikation har utvecklats genom digitala kanaler och Àr en strategi som utmanar befintliga, traditionella budskapsstrategier.Realtidskommunikation innebÀr att kommunicera samtalsÀmnen, inte budskap, genom att tillföra ett relevant innehÄll i redan befintliga samtal i digitala miljöer. Det innebÀr att bli en del i befintliga kontexter, och inte bli ett avbrott i dessa eller skapa egna kontexter.Realtidskommunikation hjÀlper företag att hitta fler tillfÀllen att kommunicera och bli mer relevanta för rÀtt typ av mÀnniskor, vilka kommer att sprida kommunikationen vidare till andra, vilket kommer att skapa vÀrde och spara pengar.Fördelen med realtidskommunikation Àr att man fÄr mycket gratis av att surfa pÄ en befintlig energi.
Inmatning av matematiska uttryck i en digital miljö
Inom matematikÀmnet har e-bedömningar, aktiviteter dÀr digitala tekniker anvÀnds för att bedöma studenters kunskaper, inte utvecklats i samma takt som e-bedömningar inom andra omrÄden. Detta beror sannolikt pÄ det stora inslag av symboler och icke-standardiserade tecken som karakteriserar matematiskt sprÄk och sÀrskiljer det frÄn traditionellt skriftsprÄk. Ett problem som har noterats i samband med e-bedömningar inom matematik Àr att inmatningen av matematiska uttryck i ett digitalt system i mÄnga fall varit lÄngsam och svÄr att begripa. Den hÀr rapporten syftar till att undersöka tre kategorier av inmatningsmetoder utifrÄn aspekterna snabbhet, korrekthet och upplevd lÀtthet för att pÄ sÄ sÀtt skapa en bild av vilken av teknikerna som lÀmpar sig bÀst att implementera i en e-bedömningsapplikation riktat mot den svenska gymnasieskolan. För att uppnÄ syftet har jag granskat tre familjer av tekniker genom att lÄta gymnasieelever genomföra inmatningar av matematiska uttryck och analysera dessa inmatningar baserat pÄ inmatningstid, korrekthet och upplevd lÀtthet.Resultaten visar pÄ att det finns tydliga skillnader mellan de undersökta teknikerna med avseende pÄ samtliga undersökta aspekter.
NÀsta generations skolbÀnk
Examensarbetet Framtidens skolbÀnk som har utförts pÄ avdelningen för
maskinteknik vid Blekinge Tekniska högskola i samarbete med grundskolan Vittra
Adolfsberg.
SkolbÀnken Àr till för att möjliggöra ergonomiskt bra arbetsstÀllningar i bÄde
sittande och stÄende position för alla elever oavsett lÀngd och storlek.
Dessutom ska skolbÀnken underlÀtta anvÀndandet av digitala undervisningsredskap
sÄsom datorer och surfplattor.
Examensarbetet bestÄr i att utveckla och konstruera en skolbÀnk som möjliggör
detta utan att skolbÀnken blir för dyr eller för ömtÄlig för att kunna vara att
reellt alternativ för alla skolor.
Idag sÄ Àr projektet pÄ konceptstadiet men det finns definitivt möjligheter att
nÄgon variant pÄ mitt förslag skulle kunna kommersialiseras dÄ det i dagslÀget
inte finns nÄgra liknande produkter pÄ marknaden..
Att arbeta med Trageton, lÀs- och skrivinlÀrning med digitala verktyg : En kvalitativ intervjuundersökning
This paper aims to examine how, and if, music is being used integrated in other subjects thanmusic in school. The study is based on qualitative interviews and I haveinterviewed fourteachers, regardless of whether they use music a lot or not.The questions the study is basedon are if there might be a connection between theteachers' own feelings for music andwhether they use music inschool or not, how music is being used and does the use of musicgive any effects?The result of this study shows that there can be a connection between the teachers ownsfeelings for music and the fact if they use music when they teach or not. One of the teachersI?ve interviewed had bad music experiences and didnot use music in her teaching.
Visualisering i Planering: En undersökning av hur olika visualiseringsverktyg kan pÄverka planeringen och medborgardeltagandet
I den svenska planeringsprocessen Àr det viktigt att medborgare fÄr framföra
sina Äsikter om planeringsfall under samrÄdstiden för att upprÀtthÄlla
demokratin. DÄ mÄnga medborgare har svÄrt att tyda och lÀsa en karta, har olika
former av visualiseringar, digitala bilder eller fysiska 3D-modeller, börjat
anvÀndas mer ofta av planerare, inom kommunal och privat verksamhet, för att
förtydliga bilden av hur planeringsfall ?kan komma att se ut? i verkligheten.
AnvÀndning av digitala och fysiska visuella verktyg, inom planeringens
samrÄdande dialog med medborgare, anses vara ett relativt nytt fenomen och det
gÄr att ifrÄgasÀtta om visualiseringsformer som planeringstjÀnstemÀn anvÀnder
idag verkligen uppfyller sitt syfte med att förtydliga för medborgarna. UtifrÄn
de visuella framstÀllningar som görs vÀcks Àven frÄgan om det verkligen finns
en vilja bland tjÀnstemÀnnen att planeringen ska bli mer kommunikativ och att
medborgare ska fÄ ett ökat inflytande i planeringen.
?DEN SOM ALDRIG DANSAR FEL, ?R DEN SOM ALDRIG DANSAR? En kvalitativ intervjustudie om ?ldre personers upplevelser av gammaldans utifr?n ett h?lsoperspektiv
Bakgrund: Att ?ldras ?r en naturlig process som kan leda till f?r?ndringar i meningsfulla
aktiviteter, vilket kan p?verka ?ldre personers h?lsa och delaktighet. Arbetsterapeuter m?ter
?ldre personer i sin vardag f?r att delvis uppr?tth?lla h?lsan genom aktivitetsbaserade insatser,
samt fr?mja sj?lvst?ndighet och deltagande i aktiviteter. Tidigare studier har visat att
aktiviteten dans, som meningsfull aktivitet, har bidragit till ett aktivt och h?lsosamt liv, samt
skapa en k?nsla av samh?righet hos ?ldre personer.
Kanalsummering : En teknisk analys av skillnader mellan analog och digital summering
Jag har i det hĂ€r arbetet gjort en analys av skillnaden mellan analog och digital summering avljudspĂ„r. Analyserna gjordes med avseende pĂ„ frekvensspektrum, transientrespons och fasdifferens.Det gjordes genom att jag skrev och spelade in tvĂ„ lĂ„tar att anvĂ€nda till analyserna, mixade dessaoch körde ut till 24 separata ljudspĂ„r per lĂ„t. De summerades sedan pĂ„ tre olika mixerbord och i treolika mjukvaror, för att sedan med Adobe Audition analysera hur frekvensspektrum,transientrespons och fasdifferens Ă€ndrats. DĂ€refter gjordes genomsnitt för de analoga och de digitalasummeringarna för att se om det fanns nĂ„gra skillnader dem emellan. Ăven om det fanns gott omskillnader mellan mixerborden sĂ„ var fasdifferenser det enda som var genomgĂ„ende för alla analogasummeringar mot de digitala..
Layoutgenerator för serie/parallell-omvandlare
I digitala kretsar kan bÄde bit-parallella och bit-seriella interface förekomma.T ex kan en integrerad digital krets (IC-krets) internt anvÀnda sig av bit-parallella aritmetiska kretsar medan dess kommunikation med andra integrerade kretsar sker bit-seriellt. Genom att anvÀnda seriell kommunikation mellan IC-kretsar kan antalet ben pÄ kapslarna effektivt begrÀnsas.Detta examensarbete gick ut pÄ att göra en layoutgenerator för generering av en parametriserbar serie/parallellomvandlare och en parallell/serieomvandlare. NÀr en krets anvÀnder sig av bÄde bit-seriell och bit-parallell representation av data behövs dessa för att omvandla mellan formaten..
Blockchain-teknik som ett verktyg f?r f?retags h?llbarhetskommunikation
Bakgrund och problembeskrivning: Nutida leverant?rskedjor som str?cker sig ?ver flera
l?nder och industrier, har blivit alltmer komplexa och kr?ver integrering av ekologiska och
sociala ?verv?ganden. En viktig aspekt vid den integreringen ?r transparent kommunikation
av h?llbarhetsinsatser och prestanda, vilket ?r avg?rande f?r f?retags ?verlevnad.
Teknologiska innovationer som blockchain-tekniken utforskas som potentiella l?sningar f?r
att f?rb?ttra sp?rbarhet och transparens i leverant?rskedjor, vilket kan m?ta intressenternas
krav samt gynna f?retaget och samh?llet i stort.
Syfte: Studien unders?ker implementeringen av blockchain-tekniken i ett livsmedelsf?retags
leverant?rskedja med fokus p? sp?rbarhet och transparens f?r h?llbarhetskommunikation.
Genom att identifiera och utv?rdera dess potential syftar studien till att ge insikter om
blockchain-teknikens roll i h?llbarhetskommunikation mellan olika akt?rer, inklusive
konsumenter, i leverant?rskedjan.
Metod: Uppsatsens forskningsdesign och metod ?r av kvalitativ karakt?r. I denna studie har
empirisk data samlats in fr?n ?rsrapporter, webbsidor och pressreleaser.
Virtuell lek med sand och vatten
?Virtuell lek med sand och vatten? Àr ett projekt i samarbete med HAGS Aneby AB. Syftet med lekredskapet Àr att reducera barns stillasittande vardag. Genom att koppla samman fysiskt stimulerande lek med möjligheterna inom de virtuella leksaksvÀrldarna Àr mÄlet att underlÀtta övergÄngen mellan de digitala, passiva spelaktiviteterna och mer fysiskt stimulerande aktiviteter. Med utgÄngspunkt i den klassiska sandlÄdan ville jag undersöka och utveckla sandlÄdans potential.
AvspÀrrningar i den digitala vÀrlden : Om anvÀndandet av filtrering och blockering för att förhindra upphovsrÀttsintrÄng pÄ internet.
Studien belyser utifrÄn ett designteoretiskt perspektiv hur nÄgra gymnasieelever designar sin förstÄelse för ett kunskapsomrÄde genom att analysera elevernas multimodala presentationer i ett kursmoment. I studien stÀlls frÄgor om hur eleverna vÀljer teckenresurser för sin kommunikation om ett kunskapsomrÄde, hur de förbereder och designar sin kommunikation och hur de gestaltar kunskapsomrÄdet med olika representationer i sina multimodala presentationer. För att fÄ svar pÄ forskningsfrÄgorna har presentationer filmats och elever intervjuats. Studien visar att eleverna vÀljer sprÄkliga teckenresurser och medier de Àr vana vid att anvÀnda i skolan. Eleverna visar ocksÄ en osÀkerhet i hur lÀrandet fungerar och drar inte sÀrskilt stor nytta av samspelet och kommunikationen i grupparbeten..