
Sökresultat:
13816 Uppsatser om Digital utveckling - Sida 57 av 922
Twittra, gilla, mäta - En studie av åtta företags arbete med sociala medier
This thesis investigates and analyses the social media strategy of eight companies. How the companies measure and evaluate their activity and investments in social media channels in general, and Facebook in particular is studied through qualitative interviews. The findings are then compared and analysed. Findings indicate that companies' social media presences to a large extent are dependent on individual employees with high levels of interest for the area and that companies that have integrated social media into their others operations see more value from their efforts..
Matte Painting : Skapandet av en virtuell kuliss
Det här kandidatarbetet kommer framförallt att beröra filmtekniken, Matte Painting, men vi kommer även röra oss runt omkring ämnet och presentera andra delar från filmproduktionen och framförallt postproduktionen för att lättare kunna sätta Matte Painting i ett relevant sammanhang. Vi jämför Matte Painting med en teaterkuliss, en bakgrund som på nära håll eller ses från fel vinkel kan bryta illusionen av att det är en verklig miljö. Vi undersöker och presenterar hur man kan bygga upp en digitalt skapad Matte Painting som möjliggör att inte behöva åka land och rike runt efter den idealiska filmplatsen, utan kan spela in filmscenen i en studiomiljö. Vi analyserar existerande filmscener som har använt sig av Matte Painting, gör jämförelser mellan olika användningsområden för Matte Painting samt diskuterar fram en slutsats som besvarar vår frågeställning: ?Hur har utvecklingen av filmtekniken, Matte Painting, sett ut och hur kan man tillämpa en digital Matte Paint i postproduktion för att förstärka helhetsupplevelsen av en filmscen?? --- This thesis will primarily concern the film technique, Matte Painting, but we will also roam around the subject and introduce other elements of the film production, and above all post production for ease of putting Matte Painting in a relevant context.
Utveckling av Kalmarsundsparken : Vägen mot en attraktivare destination
Syftet med denna studie är att kartlägga de olika möjligheter som finns för utveckling av Kalmarsundsparken i framtiden. För att få bästa möjliga utfall i vår studie har ansatsen därför varit induktiv då vi valde att studera verkligheten, utan att styras av redan befintliga teorier. Datainsamlingen skedde genom kvalitativa semi-strukturerade intervjuer och deltagande observation som sedan analyserades och kompletterades med väsentliga teorier, diverse artiklar, forskningsrapporter samt relevanta hemsidor. ?SUNDIS?-projektet och Destination Kalmar AB:s förslag är endast en, av många, möjligheter på hur en utveckling av Kalmarsundsparken kan utföras i framtiden. .
Att följa eller att följas : En kvalitativ studie om Instagrams funktioner för trettonåriga tjejer
I denna studie visar det sig att en viktig funktion med Instagram är att socialt interagera med andra människor. Deltagarna ser Instagram som en digital värld och att man besitter två olika jag, ett i ?verkligheten? och ett på Instagram. Det visar sig att jaget pa? Instagram tar sig större friheter och vågar uttrycka sig mer fritt än i ?verkligheten?.
Att leda och samspela : Upplevelser av interaktion i arbetsprocesser i relation till medarbetares lärande
Denna studie behandlar interaktionen som uppstår mellan ledare ochmedarbetare i arbetet med lärande och utveckling i arbetslivet, genomupplevelser från ledare som arbetar med det. Lärande och utveckling avpersonal i arbetet är ett intresseområde för organisationers utveckling, ochatt se ledarperspektivet växer alltmer. Forskning som behandlar ledarensperspektiv i utvecklingen blir alltmer vanligt, där man belyser ledarskapetsbetydelse för utvecklingen. Syftet med denna studie är att få ökad förståelseför hur ledare som arbetar med medarbetarnas lärande och utveckling påarbetet upplever interaktionen till dem i arbetsprocesserna. Genom enhermeneutisk ansats där fyra ledare beskrivit sina upplevelser i form avkvalitativa intervjuer har jag besvarat frågeställningen ?Hur uppleverledaren interaktionen med medarbetarna i arbetsprocesser i relation tillderas lärande och utveckling??.
Är Mjukvaru-EQ:s så bra som utvecklarna lovar? : En jämförelse av hårdvaru- och mjukvaru-EQ:s
I denna uppsats undersöks skillnaden mellan EQ:s som analog hårdvara och dess digitala motsvarigheter, dvs. emuleringar i pluginformat. I uppsatsen undersöks enheterna genom tekniska mätningar samt lyssningstest. I mätningarna gick det att se tydliga skillnader i övertonsdistortionen även om resterande parametrar var bra emulerade. I lyssningstesten uppfattade lyssningspanelen relativt stora skillnader mellan enheterna.
Grön och prunkande, vems förtjänst? : En ekokritisk filmanalys av barnfilmerna Happy Feet och Wall-e
Syftet med denna studie är att beskriva vilka natursyner som förmedlas i barnfilmerna Happy Feet (2006) och Wall-e (2008). Detta för att undersöka om de kan användas inom utbildning för hållbar utveckling i förskolan. Det har utförts en ekokritisk studie av materialet med ett idé- och ideologikritiskt perspektiv. Denna studie har utförts i strävan efter att bidra med ny forskning för området utbildning för hållbar utveckling inom förskolan, då det är ett tunt utforskat område.Resultatet av studien är att den antropocentriska natursynen dominerat i båda filmerna, men att de samtidigt ifrågasätts mellan raderna. Slutsatsen av studien är att innehållet i filmerna går att använda som underlag för undervisning, till exempel för att kunna föra en diskussion i barngrupp om natursyner..
IT som administrations- och informationsverktyg inom förskolan
Undersökningens syfte har varit att studera förskolepedagoger/lärares attityd till att förmedla information och utföra administrativa uppgifter digitalt med hjälp av moderna verktyg samt undersöka hur de kommunicerar med föräldrar idag. Studien är av kvantitativ art och har genomförts med hjälp av enkätundersökning. Enkätundersökningen gick ut till olika kommuner i Sverige för att få ett resultat som kan representera hela landet. För att påvisa hur lyckade informationskanaler kan se ut så genomfördes även två exempelfall. Resultatet visade att det fanns en mestadels positiv attityd till digital förmedling samtidigt som det diskuterades mycket om vikten av integritet och säkerhet..
Högläsning och flerspråkighet : En studie av förskollärares uppfattningar om högläsningens betydelse och dess arbetsformer för utveckling av det svenska språket hos barn med annat modersmål.
Denna studie lyfter fram fyra pedagogers tankar kring högläsningens betydelse för utveckling av det svenska språket hos barn med annat modersmål. För studien intervjuades fyra förskollärare som arbetar på olika förskolor belägna i en mångkulturell förort i mellersta Sverige. Resultatet visar att högläsning förekommer i förskolorna som medverkar i denna studie och att samtliga pedagoger har en medvetenhet kring hur viktigt det är med ett befrämjande arbete för att utveckla flerspråkiga barns utveckling av det svenska språket genom högläsning som arbetssätt.Med detta arbete önskas det kunna ge en bild av hur förskollärare ser på arbetet med högläsning för att gynna flerspråkiga barns utveckling av det svenska språket..
Förskolans utomhusmiljöer som en plats för barns utveckling och lärande
BAKGRUND:Utomhuspedagogik är något vi uppmärksammat bli mer och mer vanligt att arbeta med runt om på förskolorna. Dock blir utflykterna i förskolorna färre, och utemiljöerna blir begränsade av olika faktorer. Förskolegården blir då allt viktigare för barns intellektuella förståelse för sin närmiljö. Att arbeta i utomhusmiljön är ett processinriktat arbetssätt där miljön blir till en medupptäckare i barnens lek, lärande och utveckling. Det utmanar pedagogens roll och ställer krav på de miljöer som förskolan erbjuder.SYFTE:Vårt syfte är att undersöka hur verksamma pedagoger i förskolan resonerar kring användandet av utomhuspedagogik och utomhusmiljö som ett pedagogiskt verktyg för barns utveckling och lärande.METOD:Vår studie utgår från en kvalitativ metod.
Den svenska sällskapsspelsmarknaden : En studie om en bransch i utveckling från 1970 till idag
This essay is about the history of the Swedish board game-industry from the 1970?s to today. The essay focuses on the companies in the business and how they change during this period and about the causes of this change. This essay aims both at accurately describing the development of the industry as well as asking the question of what influence factors from outside of the industry have upon the change during this period of time. The material used in this essay is mainly extracts from interviews with people who have been working in the industry during the period, as well as literature on the subject and product-catalogues from certain years in the time-frame.From this material I have outlined the basic history of the industry.
Hållbar utveckling i skolan : Utifrån ett miljö- och socialt perspektiv
I vårt utvecklingsarbete valde vi att fokusera på miljöperspektivet och det sociala perspektivet inom hållbar utveckling. Utifrån miljöaspekten fokuserade vi på återvinning och utifrån den sociala aspekten fokuserade vi på Barnkonventionen. Vårt syfte med detta utvecklingsarbete har varit att utveckla/stärka elevernas medvetenhet inom hållbar utveckling avseende miljöperspektivet och det sociala perspektivet. Vi valde att genomföra vårt utvecklingsarbete som en aktionsforskning. Som metod använde vi oss av observationer, intervjuer samt loggboksanteckningar.
Sista Bossen
Vår produktion består av en speltidning, i både digital och tryckt form, som kretsar runt ett community av skribenter och forumiter. Målet var att skapa en oberoende tidning med fokus på åsikter och upplevelser, där majoriteten av det redaktionella materialet var skrivet av läsare. Vårt arbete gick ut på att formge, illustrera och distribuera denna tidning, men även att söka annonser, utforma en webblösning för kommunikation mellan användarna samt bedriva övrig företagsverksamhet (så som externa beställningsjobb inom media) för att ro i land projektet..
Matte Painting - Skapandet av en virtuell kuliss
Det här kandidatarbetet kommer framförallt att beröra filmtekniken, Matte
Painting, men vi kommer även röra oss runt omkring ämnet och presentera andra
delar från filmproduktionen och framförallt postproduktionen för att lättare
kunna sätta Matte Painting i ett relevant sammanhang.
Vi jämför Matte Painting med en teaterkuliss, en bakgrund som på nära håll
eller ses från fel vinkel kan bryta illusionen av att det är en verklig miljö.
Vi undersöker och presenterar hur man kan bygga upp en digitalt skapad Matte
Painting som möjliggör att inte behöva åka land och rike runt efter den
idealiska filmplatsen, utan kan spela in filmscenen i en studiomiljö.
Vi analyserar existerande filmscener som har använt sig av Matte Painting, gör
jämförelser mellan olika användningsområden för Matte Painting samt diskuterar
fram en slutsats som besvarar vår frågeställning:
?Hur har utvecklingen av filmtekniken, Matte Painting, sett ut och hur kan man
tillämpa en digital Matte Paint i postproduktion för att förstärka
helhetsupplevelsen av en filmscen??
---
This thesis will primarily concern the film technique, Matte Painting, but we
will also roam around the subject and introduce other elements of the film
production, and above all post production for ease of putting Matte Painting in
a relevant context.
We compare Matte Painting with a theatrical backdrop, a background that closely
or viewed from the wrong angle can break the illusion that it is a real world
environment. We will investigate and present how to build a digitally created
Matte Painting that enables not having to travel across the country for the
ideal film location, but can shoot the scene in a studio environment.
We analyze existing film scenes that have made use of Matte Painting, making
comparisons between different uses for Matte painting and discuss a conclusion
that answers our main question:
"How has the evolution of the film technology, Matte Painting, looked like and
how you can apply a digital matte paint in post production to enhance the
overall experience of a movie scene?".
Utan timplan: en utveckling eller avveckling för musiken i
grundskolan?
Läsåret 2000/01 startade, på uppdrag av regeringen, en femårig försöksverksamhet som innebar att frivilliga grundskolor i Sverige skulle arbeta utan timplan. Här har fyra berörda musiklärare fått komma till tals om hur försöket påverkat dem och deras undervisning..