Sök:

Sökresultat:

1499 Uppsatser om Digital berättelse - Sida 58 av 100

Att kombinera det bÀsta frÄn email och sociala nÀtverkssidor : Ett designförslag för att förenkla och stödja kommunikationen inom team och projekt

Denna studie syftar till att integrera lÀmpliga funktioner och koncept typiska för sociala nÀtverkssidor i ett kommunikationsverktyg med avsikt att förenkla och stödja kommunikation mellan kollegor i team och projekt.  Designprocessen bestod av tre faser. I fas ett avgjordes genom en Pugh-matris vilka funktioner och koncept som hade störst potential för integration. I fas tvÄ integrerades dessa i en digital prototyp av det redan existerande kommunikationsverktyget Briteback. I fas tre identifierades anvÀndbarhetsproblem hos den framtagna prototypen.

SPEL OCH DESS NARRATIV : BerÀttelser i digitala offline-rollspel

Det Àr uppenbart att narrativ anvÀnds i spel, inte minst i offline-RPG:n (ORPG:n), dÀr berÀttelserna Àr vad som stÄr i centrum. Samtidigt som dessa Àr ett vÀlkomnatfenomen har de ocksÄ en tendens att passivisera spelaren och pÄverka kÀnslan avfrihet. I hur hög grad de gör detta Àr till viss del subjektivt och dÀrför Àr det av viktvad som motiverar ORPG-spelaren till spelandet. Denna studie har utvecklat tvÄspelprototyper som baseras pÄ motivationerna immersion respektive prestation föratt pÄvisa motivationsgruppernas preferenser. Studien har fokuserat pÄ att ta reda pÄhur stor vikt de bÄda grupperna lÀgger pÄ kÀnslan av frihet, och haft som hypotes attkravet Àr högre hos prestationsmotiverade spelare.

FörbÀttrad orderhantering

Marknadskommunikation Àr en bransch i stÀndig utveckling. Företag söker nya, smarta sÀtt att nÄ ut till sina konsumenter som stÀller högre krav pÄ att varumÀrken engagerar och aktiverar dem. Företag Àr i behov av att ligga i tÀten inom utvecklingen av marknadskommunikation för att sÄledes stÀrka differentieringen av företagets utbud av produkter och tjÀnster. Denna studie syftar till att bidra med förstÄelse för vad upplevelsebaserad kommunikation Àr och om den har nÄgon betydelse för marknadskommunikation i framkant och i sÄ fall, vilken? Vi har genom ett hermeneutiskt förhÄllningsÀtt och en induktiv ansats analyserat empiri som genererats under vÄra intervjuer med noga utvalda informanter.Studien visar att marknadskommunikation i framkant Àr insiktsfull och att den skapar engagemang dÀr det finns en stÀndig vÀxelverkan mellan företaget och konsumenterna.

En liten del av 80-talet

Är det möjligt att arbeta med grafik frĂ„n 1980-talet för att forma om och lansera pĂ„ nytt? Kan man komma bort ifrĂ„n klyschor och retro stil för att visa upp en modern syn pĂ„ 1980-talets stil som gĂ„r att anvĂ€nda i dag? Design finns överallt runt omkring oss, det Ă€r en del av vĂ„ra liv och en bestĂ„ndsdel som stĂ€ndigt Ă€ndras av medias rörliga plattform. Den stĂ€ndiga förĂ€ndring som design för med sig blir mĂ„nga gĂ„nger ifrĂ„gasatt och diskuterad inom mediebranschen. Ofta kommer rĂ€tt och fel upp som begrepp inom design om vad som fungerar eller inte, begrepp som jag i mitt arbete lyfter fram och arbetar kring. Genom olika manipulationer och arbete med digital grafik, som pĂ„lĂ€gg av texturer och fĂ€rg/form pĂ„ fotografier, visar mitt arbete en bildserie som Ă€r skapad med fĂ€rg och form frĂ„n 1980-talet.

Utveckling av lyssningstillbehör för samtalsförstÀrkare

En av Bellman & Symfons produkter a?r den sa? kallade samtalsfo?rsta?rkaren. Samtalsfo?rsta?rkaren a?r ett ho?rselhja?lpmedel, som genom digital signalbehandling fo?rsta?rker ljudniva?n samtidigt som oo?nskat bakgrundsljud da?mpas.Via ett 3,5 mm jack pa? enheten kan vanliga lyssningstillbeho?r anslutas, sa?som ho?rlurar och o?ronsna?ckor. De lyssningstillbeho?r som Bellman & Symfon erbjuder idag a?r av enkel modell, och la?mnar mycket att o?nska vad ga?ller ljudkvaliteten.Genom detta projektarbete har jag studerat fo?rba?ttringsalternativ till dessa lyssningstillbeho?r, men har fokuserat fra?mst pa? sa? kallade stetoclips.Via mjukvaran Smaart v.7 Di simulerade jag upplevd frekvensga?ng hos olika lyssningstillbeho?r.

Emotionsreglering och stÀmningslÀge som faktorer för högt och lÄgt risktagande i beslutsprocessen

The purpose of this thesis is to investigate the ways in which emotion regulation and mood affects risk taking when it comes to decision making competence. Emotion regulation is an essential part of the attachment process, the development of an autonomous self and functional stress coping systems. Research indicates that there is a relation between a distorted emotion regulation and some psychological disorders like depression, PTSD, anxiety disorders and borderline (or instable emotional personality disorder). There is a definite need to analyze the relation between emotion regulation and decision making competence since it is relatively unexplored. A digital questionnaire was distributed amongst the participants.

Inlevelse genom narrativ i spel

Detta kandidatarbete undersöker problemet med konvergeringen av narrativ och interaktion och varför en konvergering mellan dessa hÀmmar deltagarens inlevelse i ett spel. UtifrÄn spelet Traverser redovisas i detta kandidatarbete processen och resultatet av hur ett interaktivt narrativ kan vÀcka inlevelse hos deltagaren genom att lÄta berÀttandet ske subtilt och icke-linjÀrt, dÀr spelaren uppmanas till att vilja utforska narrativet pÄ egen hand i form av en miljö i Traverser. This bachelor?s thesis discusses the problem of converging narrative and interaction and why the convergence between the two tends to arrest the participants immersion within a game. Through an interactive narrative by letting the narration take place subtly and nonlinearly, this bachelor?s thesis reports the process and result of how an interactive narrative could provoke immersion within the game Traverser, where the actor is urged to explore the narrative independently in the shape of an environment.

Digitala arkivsystems pÄverkan pÄ arkivarbete i offentlig förvaltning

Denna kandidatuppsats i informatik behandlar anvÀndningen av digitala arkivsystem i offentlig förvaltning. Författarna har stÀllt sig frÄgan vilken pÄverkan dessa system har haft för myndigheternas möjlighet att leva upp till de krav som stÀlls i arkivlagen och tryckfrihetsförordningen pÄ offentliga arkiv och vad syftet Àr med att införa digitala arkivsystem i offentlig förvaltning. För att besvara frÄgestÀllningarna gjordes en studie pÄ fyra skÄnska kommuner dÀr personer som pÄ olika sÀtt arbetar med digitaliserade bygglovsarkiv intervjuades. Resultatet tyder pÄ att de digitala arkivsystemens frÀmsta pÄverkan Àr en ökad tillgÀnglighet till det arkiverade materialet. HandlÀggare och andra som behöver ta del av den information som arkivet innehÄller har fÄtt nya möjligheter att göra detta i och med digitaliseringen av arkiven.

Digitalt planarkiv

Detta examensarbete syftar till att införa ett digitalt arkiv och ett datorbaserat system för hantering och handlÀggning av detaljplaner vid planfunktionen vid LÀnsstyrelsen i Norrbottens lÀn. Hanteringen, handlÀggningen och arkiveringen av detaljplaner har kartlagts för att undersöka hur ett digitalt system skulle kunna se ut. En datamodell har designats för arkivering av digitala planer. Planerna lagras som ytor i shapeformatet. Planerna lagras kommunvis i lokalt koordinatsystem.

Att ta in vÀrlden i klassrummet - Hur pÄverkas grundskoleelevens digitala kompetens av en personlig bÀrbar dator?

UtbildningsvĂ€sendet i Sverige gĂ„r alltmer mot ?framtidens lĂ€romiljö? vilket innebĂ€r att IT fĂ„r enmer framtrĂ€dande roll i undervisningen. Partille kommun har dĂ€rför utrustat 400 elever med en egenbĂ€rbar dator pĂ„ tre grundskolor i kommunen för att införa en mer IT-baserad lĂ€romiljö.Syftet med den hĂ€r studien var att undersöka hur grundskoleelevens digitala kompetens pĂ„verkas avatt ha en personlig bĂ€rbar dator i skolarbetet.För studien genomfördes en sex dagars observation pĂ„ skolorna Björndammen, Lexby och ÖjersjöBrunn. Dessutom genomfördes en enkĂ€tundersökning med 185 svar samt sex stycken intervjuermed elever frĂ„n de olika skolorna.Studien visade att elevens digitala kompetens pĂ„verkades positivt av att ha en egen dator iskolarbetet. Eleverna utvecklade bland annat sin digitala kompetens genom en ökad tillgĂ€nglighettill datorer och Internet, den undervisning och support som skolan tillhandahöll samt genomsamarbete och kommunikation.

Politisk organisationsform i ett informationssamhÀlle: Kan globaliseringsrörelsen lÀra frÄn nÀringslivet?

I denna uppsats behandlas Àmnet politisk organisering. FrÄgorna som tas upp Àr huruvida globaliseringsrörelsen bör organisera sig i partier eller agera utomparlamentariskt i sociala rörelser och om deliberation Àr ett effektivt pÄverkansmedel för att förÀndra de institutioner de vÀnder sig emot. UtifrÄn en teoretisk diskussion om hur företag de senaste decennierna omorganiserats som en följd av bland annat 60- och 70-talens uppror och framstegen inom digital informationsteknologi samt debattmaterial frÄn globaliseringsrörelsen diskuteras frÄgorna.Uppsatsens resultat Àr att den mest effektiva organisationsformen i dagens lÀge Àr nÀtverk av sociala rörelser. Deliberation framstÄr inte som sÀrdeles effektivt kanske frÀmst pÄ grund av att det skulle innebÀra att rörelserna tvingas anpassa sig och bli mer lika de hierarkiska institutioner de vill förÀndra..

JÀmförelse mellan neurala nÀtverk baserad AI och state-of-the-art AI i racing spel

Denna rapport jÀmför prestandan mellan state-of-the-art AI-botar i racing spelet TORCS och en AI-bot som kör med hjÀlp av ett artificiellt neuralt nÀtverk (ANN-bot). ANN-boten, som implementerades som en del av arbetet, anvÀnder en feedforward arkitektur och backpropagation för inlÀrning. Ett separat program som anvÀndes för att trÀna det neurala nÀtverket med trÀningdata som spelats in frÄn TORCS implementerades ocksÄ. Som state-of-the-art AI-botar anvÀndes AI-botar som har anvÀnts i en tÀvling. De fyra AI-botarna testades pÄ Ätta olika banor och data om hur lÄng tid varje varv tog och hur snabbt AI-botarna körde sparades och sammanstÀlldes. Resultaten visar att pÄ banorna som ANN-boten klarar av att köra runt sÄ Àr ANN-boten snabbare Àn en den lÄngsamaste state-of-the-art boten, men ANNboten klara inte av majoriteten av banorna som den testades pÄ.

This is Amman's world : En kvalitativ studie av jordanska kvinnors vardag i staden

Our thesis focus on how retirees perceive Tv4s news casts of economy news where we focused on five different aspects: What is the relationship between the news cast and the viewer and how does the viewer express their understanding of the news cast and the way it is constructed? What are the viewers attitude towards the news content and how do they find the news cast useful for them personally?We choosed retirees as our target group due to their vulnerable economic position in today?s society and TV as an important medium for them due to the digital divide. The study was performed with twelve qualitative interviews and one group interview where six retirees took part.We discovered a big interest for economic news in the target group. The majority had a sympathetic view of the news cast they saw but they also expressed skepticism toward the economy segment and/or news castings. The majority expressed a lack of trust for the journalists and the experts brought in to share observations and make announcements, and the financial business overall.

Requirement Specification for Information Security to Health Systems, Case Study : IMIS

During 2001-2002 a prototype, IMIS (Integrated Mobile Information System) was developed at BTH (Blekinge University of Technology) to demonstrate how mobile IT-systems can be used in healthcare. The prototype was based on the activity theory of Engeström. An ongoing project started in spring 2003. The purpose of the project is further development of IMIS with special focus in the diabetes healthcare. Participants in the project are scientists and students at BTH, ALMI Företagspartner, Blekinge FoU-enhet, Barndiabetesförbundet Blekinge, Blekinge Diabetesförening, VÄrdcentralen Ronneby and VÄrdcentralen Sölvesborg.

FörÀldrars upplevelse av ROP undersökning och deras behov av information

Alla barn som föds mycket för tidigt undersöks regelbundet av ögonlÀkare för att man skall upptÀcka de barn som behöver behandling för en sjukdom som kan drabba ögats nÀthinna efter för tidig födelse s.k. prematuritetsretinopati (Retinopathy of Prematurity, ROP). Syftet med den alitativa intervjustudien var att undersöka förÀldrars upplevelse av ROP-undersökning och derasbehov av information. Metoden Àr kvalitativ och baserar sig pÄ öppna frÄgor. Totalt har tretton förÀldrar deltagit.

<- FöregÄende sida 58 NÀsta sida ->