Sök:

Sökresultat:

770 Uppsatser om Didaktik företagsekonomi - Sida 32 av 52

LĂ€rarattityder till eurocentrism i historieundervisningen : En studie vid tre gymnasieskolor

Denna undersökning handlade om lĂ€rares attityder till eurocentrism i kurserna historia 1b och historia 1a1 i svensk gymnasieskola. Är undervisningen i dessa kurser eurocentrisk och tror lĂ€rare att en eurocentrisk undervisning kan pĂ„verka elever med annan kulturell bakgrund Ă€n svensk? Vilka faktorer styr lĂ€rares innehĂ„ll, planering och genomförande av kursmoment i historia 1b och historia 1a1? Hur kan lĂ€rare arbeta med utomeuropeiska perspektiv och fenomen i dessa kurser? Dessa Ă€r nĂ„gra frĂ„gor som diskuterades i denna undersökning. MetodmĂ€ssigt utgick undersökningen frĂ„n intervjuer med sex yrkesverksamma lĂ€rare. Dessa lĂ€rare intervjuades med hjĂ€lp av nĂ„gra intervjufrĂ„gor och intervjuerna Ă€mnade att se till deras tankar och attityder om Ă€mnet i frĂ„ga. Det framgĂ„r av undersökningen att de intervjuade lĂ€rarna till stor del sĂ„g sin egen undervisning som eurocentrisk. Flera lĂ€rare menade att undervisningen till övervĂ€gande del var eurocentrisk medan nĂ„gra menade att det rĂ„dde en ganska jĂ€mn balans mellan europeisk och utomeuropeisk historia.

FörbrÀnning som del av ekologin: en variationsteoretisk
studie om hur elever förstÄr vÄr undervisning

Den hÀr C uppsatsen Àr en del av lÀrarutbildningen vid LuleÄ tekniska universitet. Studien har sin utgÄngspunkt i tidigare pedagogisk forskning gÀllande naturvetenskaplig undervisning. Studien tar upp perspektiv som kan anvÀndas vid forskning om lÀrande. Det perspektiv som sedan anvÀnds i studien Àr det variationsteoretiska perspektivet vilket fokuserar pÄ aspekter som gör lÀrande möjligt. I studien anvÀnds det variationsteoretiska perspektivet frÀmst för att undersöka olika sÀtt att förstÄ förbrÀnning.

Utbildning i arbetslivet: en analys av begrepp i en lÀrmodell.

Uppsatsen Àr en teoretisk genomgÄng av begrepp och begreppsomrÄden som avser vuxnas lÀrande. Fokus Àr progressiv pedagogik dÀr de som lÀr Àr aktiva att söka sin egen kunskap. FörförstÄelsen Àr en lÀrmodell som har konstruerats med ledning av författarens praktiska verksamhet som ansvarig för en ledarskapsutbildning och tidigare pedagogisk erfarenhet frÄn studier pÄ A-och B-nivÄn. BegreppsomrÄden i lÀrmodellen vars syfte Àr att analysera Àr; formellt lÀrande, motivation, deltagare, pedagog och pedagogisk metod. Ett grundlÀggande begrepp i förförstÄelsen Àr problembaserat lÀrande, PBL, och andra metoder för grupplÀrande.

Försvarad eller försvagad demokrati? : En intervjustudie om hur globaliseringen har pÄverkat demokratin i Kenya.

The main purpose of the examination research project is to analyze and describe how democracy and globalization is understood when they are integrated in the developing country of Kenya. This has been reflected by interviewing Kenyan teachers in history and government, to receive their view on globalization and its affects on democracy. Another purpose is to discuss this in didactic terms as a way to see how it can be practically used for upper-secondary schoolteachers in the subjects of civics and social studies. The procedure of the project and the method of use are interviews that have been analyzed in all with theoretical perspectives. My queries to be answered for the research are:1.

Sinnligt lÀrande utomhus- Pedagogers förhÄllningssÀtt ur ett didaktiskt perspektiv

Sammanfattning Syftet med vÄr studie Àr att undersöka pedagogers tankar och idéer sett ur ett didaktiskt perspektiv nÀr det gÀller utomhusvistelse pÄ förskolan. Vi har utgÄtt frÄn fyra frÄge-stÀllningar. Vilka pedagogiska tankar och idéer ger pedagogerna uttryck för nÀr det gÀller utomhusvistelse? Vilka didaktiska möjligheter och utmaningar stÀlls pedagoger inför nÀr det handlar om utomhusvistelse pÄ förskolan och hur pÄverkar miljön pedagogernas didaktiska perspektiv? Hur har införandet av förskolans lÀroplan pÄverkat pedagogernas tankar om de didaktiska frÄgorna vad, hur och varför? Vilken betydelse har utbildning och erfarenhet för pedagogernas didaktiska förhÄllningssÀtt? Vi har diskuterat utifrÄn begrepp som didaktik, utomhuspedagogik, barnsyn, vÀrdegrund, sinnen och lÀroplan för förskolan, dÀr vi förhÄllit oss till pedagogers tankar om utomhusvistelse. Vi lutar oss mot Uljens didaktiska perspektiv och Deweys erfarenhetsbaserade lÀrande och reformpedagogik.

UtbrÀndhet och sjukskrivning : Tolkning av "sjukskrivares" förstÄelse

Arbetet har utvecklats utifrÄn min nyfikenhet över varför Sveriges utbrÀndhetsrelaterade sjukfrÄnvaro Àr bland den högsta i vÀstvÀrlden. Det kan ses som att det Àr av stor vikt för företag liksom för individer att studera varför den utbrÀndhetsrelaterade sjukfrÄnvaron Àr sÄ omfattande, dÄ konsekvenserna av dessa Àr mycket krÀvande och kostsamma. Det finns redan mycket forskning pÄ omrÄdet men likvÀl Àr situationen i stort oförÀndrad.Syftet med uppsatsen Àr att undersöka vad beslutsfattande parter i sjukskrivningsarbetet har för uppfattning om den utbrÀndhetsrelaterade sjukfrÄnvaron samt undersöka om sÄdana uppfattningar kan kopplas till fenomenets bestÄende karaktÀr.I min empiriska undersökning har jag anvÀnt mig av kvalitativa intervjufrÄgor och min forskningsansats har varit fenomenologiskt. Jag har utarbetat tre forskningsfrÄgor, utifrÄn vilka jag sammanstÀllt och tolkat resultatet. Dessa tre frÄgor möjliggjorde Àven att besvara syftet med arbetet.Undersökningen visade att respondenternas uppfattning om begreppet "utbrÀndhet" var av betydelse för deras förklaring om var utbrÀndheten hÀrstammar frÄn.

"Sen om ingen vet sÄ sÀger hon det" : - en kvalitativ studie om hur gymnasieelever uppfattar att deras erfarenhet, tankar och intressen tillvaratas i religionsundervisningen.

Syftet med uppsatsen Àr att undersöka hur gymnasieelever beskriver sin religionsundervisning. FrÄgestÀllningen rör huruvida eleverna sjÀlva uppfattar att deras tankar, erfarenheter och intressen tas tillvara i religionsundervisningen. I litteraturgenomgÄngen fokuseras pÄ de tvÄ omrÄdena lÀrande och dess förutsÀttningar samt religionskunskap och dess didaktik. Tidigare forskning som behandlar religionsundervisning, elever och livsfrÄgor samt elevers tÀnkande presenteras. Studien, som Àr inspirerad av Skolinspektionens kvalitetsgranskning av gymnasieskolans religionsundervisning, har sin teoretiska utgÄngspunkt i sociokulturell teori.

GrundskolelÀrares anvÀndning av bollspel i undervisningen i Àmnet idrott och hÀlsa

Syftet med studien var att undersöka grundskolelÀrares anvÀndning av bollspel i undervisningen i Àmnet idrott och hÀlsa. Den totala avsaknaden av bollspel i lÀroplanen aktualiserade att ett didaktiskt perspektiv anvÀndes för att utreda följande frÄgestÀllningar: Vad innehÄller undervisningen, enligt lÀrarna, nÀr bollspel anvÀnds? Hur bedrivs undervisningen, enligt lÀrarna med hjÀlp av bollspel? Varför anvÀnds bollspel i undervisningen, enligt lÀrarna? Vilka skillnader finns det mellan lÀrare som undervisar pÄ lÄgstadiet, mellanstadiet och högstadiet avseende deras didaktiska val kring bollspel i undervisningen? För att kunna behandla frÄgestÀllningarna sÄ hÀmtades empiri frÄn totalt 35 grundskolelÀrare i Ärskurs 1-9 in via en enkÀt. Studien har visat att innehÄllet i lÀrarnas bollspelsundervisning frÀmst bestÄr av MÄlspel men Àven i viss mÄn av NÀtspel. Det senare i högre grad av lÀrare för grundkolans senare Àr Àn för de lÀgre Äldrarna.

Destruktivt ledarskap: en teoristudie kring faktorer som kan skapa förutsÀttningar för destruktivt ledarskap

I dagens samhÀlle talas det mycket om vad bra ledarskap Àr, vilka positiva följder det för med sig och vad man kan lÀra av dessa ledare. Dock förekommer det i mÄnga fall Àven dÄligt ledarskap. PÄ senare tid har fenomenet destruktivt ledarskap uppmÀrksammats mer. Ett fenomen som dock Ànnu inte utforskats i sÄ stor utstrÀckning. Denna uppsats har till syfte att analysera hur ett antal faktorer kan skapa förutsÀttningar för destruktivt ledarskap.

Att försvara sitt ursprung - en musikalisk resa i Transsylvanien

Title: Defending one's origin ? a musical journey to Transylvania.A journey to the Transylvanian part of Romania was pursued with the intent to investigate the cultural aspects of the historically and politically rooted set of relations between the Hungarian peaking minority and the majority of the population, the Romanian speaking group. Music pedagogical ambitions within the two cultures were used as reflections of these phenomena. In trying to shed light on my questions and extract the relations between the dominating and the dominated in this specific cultural and social context I have used the central themes of Bourdieu ? capital, habitus and field.

Institutionsadministratörers kompetens och lÀrande i arbetet : en studie av arbetsförhÄllanden och erfarenheter inom Lunds Tekniska Högskola

Personalkontoret pÄ Lunds tekniska högskola intresserade sig för universitetsadministratörernas speciella situation pÄ sina respektive institutioner. För att undersöka detta fick jag i uppdrag att skriva en uppsats, dÀr syftet blev att beskriva och analysera institutionsadministratörernas uppfattning om sin kompetens och sitt lÀrande inom LTH. För att finna svar pÄ detta, utförde jag intervjuer med administratörer och medmedarbetare frÄn personalkontoret.Resultaten visade att administratörerna hade mÄnga olika arbetsuppgifter, dÀr de sÄg betydelsen av sin arbetslivserfarenhet för att ha lÀrt sig sitt arbete. Mycket av lÀrandet skedde framför datorn dÀr arbetsuppgifterna utfördes i stor utstrÀckning. Informationssökning via hemsidor ökade och ansÄgs i vissa fall som svÄr.

"Ämnens hĂ„rda grĂ€nser" : GymnasielĂ€rares perspektiv pĂ„ Ă€mnesintegrering

Syftet med denna studie Àr att undersöka gymnasielÀrares perspektiv pÄ ett Àmnesintegrerat arbete. Med hjÀlp av intervjuer undersöks sex gymnasielÀrares didaktiska uppfattning av möjligheter och hinder i den Àmnesintegrerade undervisningen. FörutsÀttningar, möjligheter och hinder tydliggör sedan bÀsta tÀnkbara situationen för Àmnesintegrering utifrÄn intervjumaterialet.Den didaktiska triangeln anvÀnds som analysredskap och illustrerar undervisningssituationen utifrÄn de tre viktiga grundpelarna lÀrare, elev och innehÄll. Tillsammans samspelar dessa grundpelare i dess kontext skolan. I kontexten finns ramarna för undervisningen.

Bland paddor och pedagoger : LÀrande verktyg i förskolan

Syftet med denna studie har varit att ta reda pÄ vilka uppfattningar pedagoger i förskolan har angÄende barns tillÀgnande av faktakunskaper samt vilka demokratiska förmÄgor som konstitueras i arbetet med lÀrplattan. Följande frÄgor ligger till grund för vÄr studies utformning.Vilka faktakunskaper ser pedagogerna att barn tillÀgnar sig i arbetet med lÀrplattan?Vilka demokratiska förmÄgor ser pedagogerna utvecklas hos barn i arbetet med lÀrplattan?Vi har anvÀnt oss av kvalitativa fokusgruppsintervjuer dÀr 7 pedagoger deltagit som arbetat med lÀrplattan över en lÀngre tid i sin verksamhet. Intervjuerna gjordes pÄ pedagogernas arbetsplatser och vi valde Àven att vÀnda oss till sociala medier dÀr 3 pedagoger deltog i denna studie för att undersöka vÄra centrala frÄgor. Totalt har 10 pedagoger deltagit i studien.

Religionsdidaktik : Att skapa engagemang i religionsundervisning

Studien undersöker hur religionsundervisning kan utvecklas för att göra det mer intressevÀckande för eleverna i gymnasiet. Genom tre intervjuer med bÄde elever och en lÀrare har synen pÄ religionsundervisning kommit fram. UtifrÄn olika tema har intervjuerna analyserats i relation till teoretisk bakgrund. Detta för att uppnÄ syftet och mÄlen med denna uppsats nÀmligen att svara pÄ hur man kan diskutera och reflektera kring elevernas religionsundervisning samt hur man fÄ undervisningen mer nÀrvarande för eleverna. Med nÀrvarande menar jag relationen mellan elevernas deras vardagsliv och religionskunskap.Ulf Sjödin och Jönsson Rune, Perssons Liljefors Bodil har Àgnat sig Ät studier om religionskunskap engagemang i grundskolan.

Klassidentitet - Individuell identitet: en litteraturstudie av klass

Dagens samhÀlle Àr förvisso inte samstÀmmigt med gÄrdagens och inte heller morgondagens. Trots att det i samhÀllsdebatten idag gÀrna hÀvdas att klassamhÀllet snart inte lÀngre existerar sÄ finns det fortfarande dÀr i alla högsta grad. Ett samhÀlle dÀr individer upplever klasstillhörighet och dÀr klassidentiteten Àr en del av den sociala identiteten.Genom en litteraturstudie som baseras pÄ tre rikstÀckande undersökningar i Àmnet klassidentitet har jag studerat hur viktig kÀnslan av klasstillhörighet och klassidentitet Àr för individens identitetsskapande. Med en pedagogiskt sociologisk ansats har jag sökt besvara frÄgan; Hur inverkar klasstillhörighet och klassidentitet pÄ individens identitetsutveckling? Samt med följdfrÄgan; vilken pÄverkan kan en underskattad eller försvagad syn pÄ klasstillhörigheten fÄ för individens identitetsutveckling? Resultatet visar att en majoritet av de tillfrÄgade i materialet anser att klassamhÀllet fortfarande förekommer samt att de kÀnner klasstillhörighet och kan identifiera sig med sin klass, vilket visar att det nÀrmast kan ses som oansvarligt att i dagslÀget försöka ignorera klassindelningens existens.

<- FöregÄende sida 32 NÀsta sida ->