
Sökresultat:
770 Uppsatser om Didaktik företagsekonomi - Sida 24 av 52
Faktorer som kan pÄverka friluftsundervisningen : - en kvalitativ studie om idrottslÀrares uppfattningar om friluftsliv och friluftsundervisning
I denna kvalitativa intervjustudie undersöks idrottslÀrares friluftsundervisning, pÄ skolor i nordvÀstra Götalandsregionen. Studiens centrala frÄgestÀllningar Àr att undersöka vilka; attityder och erfarenheter, ramar, samt didaktiska tillvÀgagÄngsÀtt, som rÄder i friluftsundervisningen, och syftet Àr att undersöka friluftsundervisningens samband med dessa. I studien framkommer det bland annat att:LÀrarna har liknande attityder och erfarenheter till friluftsliv, samt att deras syn verkar ha prÀglats av erfarenheter i senare Äldrar.LÀrarna Àr förhÄllandevis nöjda med de konstitutionella-, organisatoriska- och fysiska ramar som finns, men uppfattar samtidigt att dessa ramar Àr faktorer som pÄverkar friluftsundervisningen i hög grad.LÀrarna försöker prioritera ÀmnesomrÄdet friluftsliv i högre grad Àn tidigare, men de har lite olika didaktiska tillvÀgagÄngssÀtt.För att ta reda pÄ detta anvÀnds kvalitativa och semistrukturerade intervjuer som metod, dÀr fem olika lÀrare pÄ fem olika skolor, i nordvÀstra Götaland, har intervjuats. Studien förankras i tre teoretiska utgÄngspunkter; habitusteori, ramfaktorsteori och didaktik..
Att lÀsa, samtala och förstÄ : En observationsstudie kring lÀsförstÄelseprocesser i skolans mellanÄr
Denna uppsatas syftade till att observera och undersöka processer kring lÀsförstÄelse i klassrum dÀr lÀrare och elever gemensamt skapar mening kring texter. Studien sökte svar pÄ vilka textrörlighetsdiskurser som kan identifieras i gemensamma textsamtal och hur samtal kring lÀsförstÄelsestrategierinitieras och utvecklas i dialoger. Undersökningen omfattade observationer och ljudinspelningar av gemensamma textsamtal vid sex lektionstillfÀllen. TvÄ klasser vid tvÄ olika skolor observerades. En i Ärskurs 4 och en i Ärskurs 5.
Det var en gÄng? : En innehÄllsanalys av barnsberÀttande texter
Studiens övergripande syfte Àr att ÄskÄdliggöra vad elever skriver om nÀr de skriver berÀttelser. Undersökningen bygger pÄ texter producerade av tvÄ klasser i Ärskurs ett som analyserats utifrÄn ett analysschema. Detta analysschema bygger pÄ de frÄgestÀllningar som Àr karaktÀristiska för en narrativ textanalys. Studien redogör för vilka karaktÀrer, miljöer, kÀnslor och övergripande teman som kan avlÀsas i berÀttelserna. Dessutom framhÄlls skillnader samt likheter mellan pojkar och flickors innehÄll.
Pedagogik och didaktik i skolbiblioteket? En studie av undervisning i informationssökning i grundskolans Är 7-9 gÀllande innehÄll, mÄl och metoder.
The purpose of this Master?s thesis studies is to examine how information seeking is taught from a pedagogical and didactic perspective. The questions at issue are:? What is the content in information seeking education?? What aims are focused in information seeking education?? What methods are used in information seeking education? The methods being used are empirical studies and studies of literature, within the subject area. The study is inspired by phenomenographical learning theories.
Kanondebatten och litteraturlÀsning i gymnasieskolan
VÄr uppsats handlar om debatten kring en litterÀr kanon i den svenska skolan. VÄrt syfte Àr att analysera kanondebatten utifrÄn nÄgra valda aspekter samt att kommentera styrdokument och
lÀrarröster i förhÄllande till analysens resultat. I kanondebatten syns samtida instÀllningar till och vÀrderingar av litteratur och dess roll i samhÀllet. Vi belyser detta genom följande
frÄgestÀllningar: vad sÀgs om litteraturens roll i Lpf 94? samt vilka bÀrande argument
framförs i kanondebatten och vem sÀger vad? Metoden vi anvÀnder oss av i detta fall Àr
textanalys.
Har du tid? En studie av mellanchefers handlingsutrymme pÄ Tetra Pak Dairy & Beverage Systems AB
Mellanchefer sitter idag pĂ„ en position dĂ€r de Ă€r tvungna att förhĂ„lla sig till ett stort antal faktorer som pĂ„verkar dem i deras arbete. Deras situation passar dĂ€rför alldeles utmĂ€rkt för att undersöka aspekter som har med begreppet handlingsutrymme att göra. Vi har med hjĂ€lp av Tetra Pak Dairy & Beverage Systems AB tagit reda pĂ„ vilka faktorer som pĂ„verkar deras mellanchefers handlingsutrymme. Detta gjordes genom att inledningsvis identifiera ett antal övergripande Ă€mnesomrĂ„den som ansĂ„gs pĂ„verka handlingsutrymmet i hög grad. ĂmnesomrĂ„dena fick sedan ligga till grund för de kvalitativa intervjuer vi anvĂ€nde oss av för att fĂ„ in vĂ„rt empiriska material.
Kunskap med kvalitet : En diskursanalys av gymnasieskolans utbildningspolitik
Gymnasieskolan stÄr inför förÀndring och vad jag kommer fördjupa mig i denna uppsats Àr gymnasieskolans utbildningspolitik och dess pÄverkan pÄ utbildningens utveckling. DÀrför finner jag det intressant att titta nÀrmare pÄ hur statens utbildningspolitiska styrning tar sig i uttryck i propositionen och hur den sprÄkliga framstÀllningen pÄverkar de professionellas handlingsmönster.Min frÄgestÀllning i uppsatsen lyder: hur pÄverkar den utbildningspolitiska diskursen gymnasieskolans utveckling? För att besvara frÄgestÀllningen kommer den utbildningspolitiska diskursen frilÀggas genom en Foucaultinspirerad lÀsning, diskursanalys av propositionen 2003/04:140 Kunskap och kvalitet ? elva steg för utvecklingen av gymnasieskolan.Styrningens makt- och pÄverkansprocesser som utbildningspolitiken utgör pÄ de professionella bÄde som enskilda individer och som kollektiv grupp till kropp och sjÀl utövar inflytande pÄ och styr individens sÀtt att tÀnka, tala och handla och faktiskt begrÀnsar vad som Àr möjligt att tÀnka, tala och handla inom en viss praktik. Vad som gömmer sig bakom vÀlpolerade begrepp sÄsom kunskap och kvalitet i propositionen handlar om traditionella tankemönster och en ansats till att styra mer. Den pÄverkan som sÄdana tankegÄngar för med sig konserverar snarare Àn utvecklar gymnasieskolan.Nyckelord: Foucault, utbildningspolitik, gymnasieskolan, diskurs, kunskap och kvalitet..
Mellanchefers uppfattning om sin arbetssituation : En kvalitativ undersökning om deras komplexa arbetsroll
Vi har i denna uppsats valt att titta nÀrmare pÄ mellanchefens arbetssituation, och vad det Àr som pÄverkar denna. Mellanchefers arbete Àr som vi ser det vÀldigt hÄrt pressat. De ska dels föra ledningens mÄl och visioner vidare till medarbetarna. Dessutom ska de Àven kunna leda det dagliga arbetet pÄ sektionen. Detta innebÀr en hög arbetsbelastning pÄ grund av mÄnga direktrapporterande medarbetare.
Högskolebiblioteket i den pedagogiska processen
The information society creates new demands on the knowledge making individual; besides being literate one has to be information literate. And in the educational society there is an ongoing change from teaching to learning, the focal point being the active student and life long learning. The aim of this dissertation is to within a context of learning and teaching elucidate the relation between user education and subject education by examining what significance the academic libraries user education has for the development of information literacy within students. Some epistemological theories connected with learning is presented as well as aspects of the information search process and of information literacy. Universities and their libraries view of information literacy and the goal of their user education is being focused on in an empirical study.
SprÄkinlÀrning i mÄngkulturella klassrum
Fo?rfattare:
Ellen Hedin
Handledare:
Elisabeth So?derquist
Examinator:
Jan Ha?rdig
Titel:
Spra?kinla?rning i ma?ngkulturella klassrum ? en kvalitativ studie av hinder och mo?jligheter fo?r la?rande i SFI-verksamhet
A?mne:
La?rarutbildning
A?r:
2012
Syfte:
Syftet med denna studie a?r att underso?ka hur elever och la?rare agerar i grupp och gentemot varandra fo?r att utro?na hinder och mo?jligheter fo?r spra?kinla?rning.
Metod och teori:
Studien utfo?rs med kvalitativ metod i form av deltagande observation. Den so?ker da?rfo?r djup snarare a?n bredd. Studien baseras pa? teorier skapade av Goffman med fokus pa? social interaktion mellan akto?rer inom fa?ltet fo?r att synliggo?ra de fra?gor som a?r viktiga fo?r akto?rerna.
Slutsats:
En ovilja att reflektera kring pedagogiska fra?gor a?r inte ha?llbar i dagens skola.
Empowerment - Vad inryms i begreppet? : FrÄn Freire till folkhÀlsa
Empowerment har blivit ett modebegrepp och anvÀnds i en mÀngd olika sammanhang och har dÀrigenom ocksÄ fÄtt olika innebörder. Syftet med uppsatsen var att undersöka hur betydelsen av begreppet empowerment har förÀndrats och belysa vad de olika betydelserna kan bero pÄ.IfrÄgavarande litteraturstudie fÀster sin uppmÀrksamhet pÄ tvÄ kontexter, inom vilka empowerment tillskrivs skilda innebörder, den freirianska kontexten och folkhÀlsokontexten.Genom uppsatsen har fyra fundamentala skillnader detekterats mellan de tvÄ kontexterna; mÄlet (frihet kontra ökad hÀlsa), empowerments roll (mÄl gentemot metod), metoden (folkrörelse frÄn grÀsrotsnivÄ i förhÄllande till myndighetsutövning) och inriktningen (kollektivistisk visavi individualistisk). Alberto Meluccis verk Nomader i nuet - sociala rörelser och individuella behov i dagens samhÀlle har utgjort det teoretiska ramverket, med vars hjÀlp kontexternas skillnader har tolkas och förklaras.I diskussionen framkommer att det Àr de olika etiska aspekterna de skilda kontexterna beaktar, kontexternas vÀsenskilda förhÄllande till behov och de skilda tidsströmningarnas förutsÀttningar, som pÄverkar den innebörd empowerment fÄr sig tillskrivit de tvÄ kontexterna..
KörsÄng i skolan ? sjÀlvklart eller inte? - En undersökning i Malmös högstadieskolor
Jag har gjort en undersökning om hur intresset för skolkörer ser ut pÄ högstadieskolorna i Malmö. Jag valde att göra bÄde en kvantitativ och en kvalitativ undersökning. Den kvantitativa undersökningen bestod utav enkÀter och den kvalitativa undersökningen bestod utav intervjuer av tvÄ personer. TyvÀrr Àr det mer Àn hÀlften av alla högstadieskolor i Malmö som inte har en skolkör Àven om intresset verkar finnas hos elever, musiklÀrare samt hos skolledningen. Skolan drabbas stÀndigt av olika nedskÀrningar och skolkörer har blivit ett ekonomiskt problem som skolorna oftast vÀljer att dra in pÄ.Title: Choir activity in the school ? self-evident or not? - An inquiry at the secondary schools in Malmö.
Utveckling av utbildningsmaterial vid implementering av Lean
In an ever more competitive environment Sandvik Materials Technology,SMT, runs a large-scale program to improve their processes for product development.The purpose with the program is to increase the company?s profitability by increasingthe number of new products in their product portfolio. The strategies SMT is usingfor reaching their goals are to change the way they work with product development byreducing lead time and learning how to prioritize products with the highestprofitability. In the R & D Department the work of improvement pursue by adaptingLean R & D to their way of working. Lean R & D encourages working withcontinuous improvements and eliminating waste.The main purpose for this Master?s Thesis is to develop didactic support to make iteasier to implement Lean in SMT R & D department.
I betraktarens ögon : En historiedidaktisk studie av lÀroböckers innehÄll och lÀrares resonemang om elfte septemberattacken och dess konsekvenser
"In the eye of the beholder- A didactic study of Swedish teachers and textbooks in history?s reasoning about nine eleven and its aftermath" by Emmy Johansson and Emma Svanström aims to show which picture both teachers and textbooks on elementary school and upper secondary school want to mediate on the subject. The study also strives to compare the teachers view with the textbooks.To achieve these goals the study uses materials from eight interviews and fifteen textbooks. The methods are a combination of interviews and textual analysis inspired by the scientist Elizabeth D. Herman.
Teori i musikklassrummet : En studie om musiklÀrares arbetssÀtt vid teoretiska moment
I denna studie presenteras tre lÀrare och deras arbetssÀtt nÀr de arbetar med de teoretiska delarna i musikundervisningen. Studien skildrar hur musiklÀrare kan undervisa teoretiskt i ett klassrum dÀr eleverna Àr vana vid att arbeta praktiskt-estetiskt. Den visar ocksÄ kreativa exempel pÄ hur den teoretiska undervisningen kan bedrivas för att vÀcka intresset för teoretiskt arbete hos eleverna. Perspektivet pÄ studien Àr utifrÄn ett lÀrarperspektiv dÀr musiklÀrare under olika lektioner i olika Ärskurser har observerats och lÀrarna har sedan intervjuats. Empirin Àr analyserad utifrÄn ett fenomenografiskt och didaktiskt perspektiv.