Sök:

Sökresultat:

767 Uppsatser om Didaktik företagsekonomi - Sida 2 av 52

Tro, vetenskap, undervisning och intelligent design : Intelligent design och didaktik ? analys av lÀromedel inom religionsÀmnet för gymnasiet

Den hÀr uppsatsen handlar om rörelsen intelligent design, som tror att en intelligent skapare ligger bakom stegen i evolutionen. PÄ sÄ vis blir inte evolutionen en slumpmÀssig sak, utan en sedermera intelligent designad evolution. Den hÀr intelligenta skaparen Àr med andra ord Gud. Uppsatsens Àmnar  undersöka intelligent design och gymnasieskolan, nÀrmare bestÀmt hur ID korrelerar med didaktik. Rent konkret Àr syftet med uppsatsen att se hur man i de centrala didaktiska frÄgestÀllningarna bemöter intelligent design i religionslÀroböcker pÄ gymnasial nivÄ.

Åtta gymnasielĂ€rares didaktiska tankar om samhĂ€lls- och historieundervisning och en nutidshistorisk hĂ€ndelse

Bodell, Malin & Norell, Merja (2008): Åtta gymnasielĂ€rares didaktiska tankar om samhĂ€lls- och historieundervisning och en nutidshistorisk hĂ€ndelse. Examensarbete i didaktik. LĂ€rarprogrammet. Institutionen för Pedagogik, didaktik och psykologi. Högskolan i GĂ€vle.

Digitala tidningar i skolan : En studie om elevers förhÄllningssÀtt och lÀrares didaktik

Syftet med studien har varit att beskriva och analysera elevers och lÀrares förhÄllningssÀtt till digitala tidningar pÄ internet i en tid dÄ skolor alltmer anvÀnder sig av digitala informationsverktyg. En enkÀtstudie har gjorts med elever i en gymnasieklass och en kvalitativ intervju har gjorts med lÀraren i klassen. Resultatet visar att den sociala, samhÀlleliga och mediesituationen pÄverkar elevernas förhÄllningssÀtt till digitala tidningar pÄ nÀtet. Eleverna hade med sig olika vanor hemifrÄn och upplevelser av tidningen pÄ nÀtet och framförallt spelade tidningens innehÄll roll för om eleverna skulle lÀsa tidningen. I samhÀllssituationen hade lÀraren olika didaktiska infallsvinklar för anvÀndningen av tidningen i undervisningssituationer dÀr tidningen anvÀndes sÄvÀl som mÄl och medel.

Tar tid ifrÄn dem som sitter fint : en kvalitativ studie kring lÀrarens bemötande av elever med koncentrationssvÄrigheter.

Uppsatsen hade sin utgÄngspunkt i hur lÀrarens val av matematikdidaktik skapade möjlighettill pedagogisk och social delaktighet, för elever som hade uttalade koncentrationssvÄrigheter.Denna definition innefattade elever som uppvisade svÄrigheter att genomföra och slutförauppgifter och elever som inte behövde ha en faststÀlld diagnos. Jag har Àven valt att studeraelevernas möjlighet till mÄluppfyllelse beroende pÄ lÀrarens didaktik och mÄluppfyllelsenutgick ifrÄn strÀvansmÄlen för Àmnet matematik.Studien innefattade observationer under tre lÀrares matematiklektioner i klasser pÄ högstadiet.Efter observationerna har sedan intervjuer med lÀrarna genomförts. Resultatet visade attrespondenterna gemensamt var övertygade om att lÀraren som person hade en stor inverkan pÄelevernas lÀrandeprocess samt möjlighet till delaktighet och mÄluppfyllelse i undervisningen.DÀremot valde respondenterna olika motiveringar som stödde denna Äsikt. Meningarna bestodav ett vitt spektrum frÄn lÀrarens personlighet till didaktikens innebörd. LÀrarens reflektionkring val av didaktik samt elevsyn inverkade pÄ elevernas möjlighet till utrymme iundervisningen för mÄluppfyllelse och delaktighet.

SmÄbarnsavdelningen Àr den viktigaste delen, det Àr starten pÄ hela framtida skolvÀsendet"

Detta examensarbete handlar om hur pedagoger planerar verksamheten för de yngsta barnen i förskolan. Avsikten med studien Àr att ta reda pÄ vilket syfte pedagogerna har med upplÀgget av verksamheten och vem som har inflytande och styr över detta. VÄra frÄgestÀllningar Àr: Hur resonerar arbetslaget kring sin roll i barnens utveckling? vilket syfte har pedagogerna med de planerade aktiviteterna? hur konkritiserar pedagogerna planeringen i det vardagliga arbetet? och vem har inflytande och pÄverkar verksamhetens planering? Dessa frÄgor har vi kunnat besvara genom att intervjua fyra pedagoger. Vi har valt att analysera vÄra data utifrÄn styrdokumenten och begreppet didaktik.

Matematikundervisning ur ett multimodalt perspektiv

Med utgÄngspunkt frÄn svenska elevers sjunkande resultat i TIMSS 2007, PISA 2007 och Skolverkets nya satsning pÄ att höja matematiklÀrares didaktiska kunskaper, ansÄg vi att vi behövde stÀrka vÄra kunskaper kring matematisk didaktik för att pÄ sÄ sÀtt stimulera vÄra framtida elevers inlÀrning i Àmnet. För att fÄ svar pÄ vÄr frÄgestÀllning har vi utgÄtt frÄn relevant litteratur och genomfört klassrumsobservationer samt lÀrarenkÀter. Vi har i detta arbete undersökt vilka pedagogiska tekniker lÀrarna vi observerat anvÀnt sig av, ur ett multimodalt perspektiv, i sin matematikundervisning samt hur dessa pedagogiska tekniker samverkar med klassrumsinteraktionen. UtifrÄn vÄra observationer fick vi fram ett resultat, som vi analyserade utifrÄn vÄra tvÄ huvudfrÄgor. UtifrÄn vÄra erfarenheter frÄn vÄr undersökning diskuterade vi vÄrt resultat i en slutsats. DÀr kom vi fram till att genom att lÄta eleverna arbeta med konkret material och genom möjligheter att samarbeta, ökade elevinteraktionen vilket stimulerade lÀrandet..

LÀrares uppfattningar om IWBŽs (interaktiva tavlans) pÄverkan pÄ deras undervisning : En intervjustudie om teknik och didaktik

Syftet med studien var att undersöka lÀrares uppfattningar i samband med anvÀndningen av IWB i undervisningen. Studien genomfördes med hjÀlp av kvalitativa intervjuer  med sammanlagd nio lÀrare i grundskolan. För att ta reda pÄ lÀrarnas uppfattningar stÀlldes följande frÄgor: Hur uppfattade lÀrare att IWB pÄverkar pÄ elevens lÀrande? Hur IWB pÄverkade pÄ lÀrares behandling av undervisningsinnehÄll? I vilka sammanhang upplever du fördelarna och/eller nackdelarna med anvÀndningen av IWB? Resultat visade att anvÀndningen av IWB skapade nya sÀtt att kommunicera med förÀldrar bÄde muntligt och med hjÀlp av den digitala IT-tekniken. AnvÀndandet av IWB i kombination med e-post och Internet ökade kontaktytorna mot elever och förÀldrar.

Elevers uppfattning om tematisk undervisning : -En studie av elever i Är 9 och Är 3-4   

Bodell, Malin & Norell, Merja (2008): Åtta gymnasielĂ€rares didaktiska tankar om samhĂ€lls- och historieundervisning och en nutidshistorisk hĂ€ndelse. Examensarbete i didaktik. LĂ€rarprogrammet. Institutionen för Pedagogik, didaktik och psykologi. Högskolan i GĂ€vle.

LÀrandemiljö och didaktik : - en fallstudie om en lÀrares didaktiska val ochh dess betydelse för lÀrandemiljön

SammanfattningSpecialpedagogens uppdrag Àr bland annat att arbeta förebyggande och bidra till att utveckla och undanröja hinder i lÀrandemiljön. Syftet med denna studie var att undersöka en lÀrares strategier med att skapa en stimulerande lÀrandemiljö, med fokus pÄ lÀrarens didaktiska val. Undersökningen bygger pÄ en fallstudie dÀr jag samlat data genom deltagande observation i lÀrarens klassrum och en intervju. Resultatet i studien visar att det som kÀnnetecknar den hÀr lÀrarens lÀrandemiljö och didaktiska val Àr att lektionerna genomsyras av kommunikation och öppna autentiska frÄgor. Lektionerna genomförs i demokratiska former och lÀraren har förmÄga att se varje individ men med tydligt fokus pÄ hela gruppen.

MĂ„ngkulturalism i skolundervisningen

Syftet med undersökningen Àr att se ifall lÀrare planerar och genomför sina lektioner olika beroende pÄ om det Àr en mono- eller mÄngkulturell klass. För att fÄ en sÄ bred bild av vÄrt ÀmnesomrÄde sÄ anvÀnde vi oss av tvÄ olika metoder nÀr vi samlade in data. Vi har intervjuat lÀrare och gjort enkÀter som eleverna har besvarat i Àmnet historia. Vi har besökt tre skolor som ligger i Malmö respektive Vellinge kommun dÀr vi har intervjuat fem lÀrare. Vi har gÄtt lite djupare in i vikingatiden nÀr vi har gjort lÀrarintervjuerna, för att lÀttare kunna jÀmföra de olika intervjuerna.

Rum för lÀrande, med eller utan vÀggar : En studie om utomhusdidaktikens relation till inomhusdidaktiken samt biologiÀmnet

Med den hÀr uppsatsen har jag velat diskutera relationen mellan utomhusdidaktik respektive inomhusdidaktik som utgÄngspunkt för undervisningen i den svenska skolan. Ett annat syfte Àr att med utgÄngspunkt i ovan nÀmnda didaktiker fördjupa kunskaperna i utbildningsmetodik för lÀrare i allmÀnhet och biologilÀrare i synnerhet.Studien utgÄr frÄn tvÄ frÄgestÀllningar som jag genom intervjuer med tvÄ representanter för utomhusdidaktik och tvÄ representanter för inomhusdidaktik har försökt besvara.Resultatet av denna studie visar att utomhusdidaktik och inomhusdidaktik kan vara mycket lika i sina fokus pÄ de didaktiska frÄgorna. Ett undantag Àr var-frÄgan som Àr av större betydelse för utomhusdidaktiken. Studien visar Àven att utomhusdidaktik berör mÄnga fler Àmnen Àn biologiÀmnet.En viktig slutsats Àr att undervisningen i skolan ofta saknar verklighetsförankring. Utomhusdidaktik och science-center-didaktik, som representerar inomhudidaktik i denna studie kan bÄda hjÀlpa skolan att konkretisera den ofta teoretiska undervisningen och bidra till en ökad förstÄelse hos eleverna..

LÀroboken och lÀromedlet en utmaning? : En explorativ studie om lÀrares upplevda kÀnslor, attityder och vÀrderingar vid anvÀndandet av lÀroböcker ochlÀromedel i undervisningen.

I mötet med lÀrare ute pÄ de skolor dÀr vi har utfört vÄr verksamhetsförlagda utbildning, har vimött lÀrares emotionella reaktioner pÄ lÀrobokens betydelse för deras arbetssituation. Studienskontakt med tidigare forskningsrapporter knutna till studiens undersökningsomrÄde efterfrÄgadevidare forskning om hur lÀrare upplever situationen dÄ valet av lÀroböcker ska göras,men Àven vilka erfarenheter, kÀnslor och vÀrderingar lÀrare upplever och ger uttryck för i sinrelation till lÀroböckerna. Studien Àmnar genom sitt syfte undersöka och beskriva de kÀnslor,vÀrderingar och attityder som kan uppstÄ i processen kring valet och anvÀndandet avlÀroböcker och lÀromedel i undervisningen. Studien har anvÀnt sig av enkÀter och intervjuerför att nÀrma sig undersökningsomrÄdet. Resultatet visar att lÀrare ger uttryck för en frustrationöver att inte kunna pÄverka valet av lÀrobok.

NTA - Teknikens naturliga plats

Syftet med arbetet har varit att undersöka hur NTA:s möjligheter tillÀmpas för attlyfta teknikÀmnet i undervisningen. ?Naturvetenskap och Teknik för Alla? Àr somnamnet anger ett koncept och ett pedagogiskt verktyg som arbetar för att elevernaska utveckla kunskaper kring de naturorienterande Àmnena. För att skapa en sÄholistisk och klar bild som möjligt av detta har en kvalitativ metodkombinationmed textanalys, intervju och observation tillÀmpats, genom en hermeneutisk spiralav pragmatiska tolkningar och reflektioner. Detta stÀlls mot bakgrund av tidigareforskning kring NTA och en begreppsanalys av tekniken och dess didaktik.Analysen har byggt pÄ en genomgÄng av ett antal teman som ingÄr i NTA, dettakompletterades med intervjuer och observationer av dess praktiska tillÀmpning.UtifrÄn detta har slutsatsen dragits att teknikÀmnets utrymme beror mycket pÄpedagogens inriktning, men oavsett om det betonas har det en förmÄga att hittafram i och med NTA:s konstruktiva mediering.

Den andra vÀrlden - Ett annorlunda didaktiskt angreppssÀtt av religionsundervisningen i gymnasiet och grundskolans senare Är

Syftet med denna uppsats Àr att utifrÄn idéerna i konfirmandmaterialet Det andra landet hitta ett sÀtt att arbeta kring liknande tankar i en icke-konfessionell religionsundervisning i grundskolans senare Är eller gymnasiet. Det innebÀr att uppsatsens fokus ligger vid metod och didaktik. Uppsatsen utgörs av tvÄ delar, en teoridel med en genomgÄng av de teorietiska grunderna för ett didaktiskt arbete samt en praktisk del som redogör för upplÀgget i Det andra landet och hur detta skulle kunna föras över i skolans vÀrld, dÄ kallad Den andra vÀrlden. Tanken utgÄr frÄn att eleven gör en resa genom olika landskap och dÀr fÄr besöka platser och trÀffa personer som Àr relevanta för undervisningen. Undervisningspassen, varav nÄgra finns beskrivna i uppsatsen, försöker utgÄ ifrÄn ett varierat lÀrande med grund i sÄvÀl upplevelsebaserat lÀrande, problembaserade undervisningsformer som i dialogbaserat lÀrande.

Att integrera vÀrdegrunden i Àmnesundervisning : LÀrares arbete mot frÀmlingsfientlighet och rasism

Arbetet handlar om hur man kan och bör integrera allmÀndidaktiken i Àmnesdidaktiken, inriktning pÄ frÀmlingsfientlighet och rasism.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->