
Sökresultat:
770 Uppsatser om Didaktik företagsekonomi - Sida 19 av 52
Det Àr ju logiskt, men det Àr vÀldigt ologiskt om man jÀmför med allt annat logiskt.? - En studie om elevers syn pÄ Àmnet Gehörs- och musiklÀra.
Title: "It is logical, but not logical at all compared to every other logical thing." - A study about how students in upper secondary school reflect about their studies in Pitch and music theory.Pitch and music theory is a compulsory subject for music students in the art programme of upper secondary school of Sweden. The aim of the subject is to develop the students? knowledge about music theory concepts in order to help them play and create music on their own. The aim of this paper is to discuss how students talk about ear training and music theory. Qualitative group interviews were carried out with two student groups from the first and second year of the upper secondary school.
MÀnniskan, livet & ekosystemen : En analys av miljöetiskt innehÄll i lÀroböcker Àmnade för geografi
Föreliggande uppsats syftar till att undersöka hur ÀmnesinnehÄll om miljöproblem och hÄllbar utveckling i lÀroböcker Àmnade för geografiundervisning förhÄller sig till miljöetiska ideologier. Uppsatsens metod utgÄr frÄn en ideologianalys med hjÀlp av idealtyper av miljöetiska ideologier. Ideologianalysen utgÄr ifrÄn att undersöka lÀroböckernas texter om miljöproblem och hÄllbar utveckling utifrÄn kategorierna natursyn, relation mellan mÀnniska och natur samt vad som beskrivs vara moraliskt signifikant och relatera detta till idealtyper av miljöetiska ideologier. Sammanlagt har fyra lÀroböcker Àmnade för undervisning i den nationella kursen geografi 1 analyserats.Resultatet av lÀroboksanalysen visar att samtliga lÀroböcker frÀmst ger uttryck för en senmodern antropocentrism och i lÀgre grad inslag av uttryck för ekocentrism. Uttryck för biocentrism har endast Äterfunnits i ett textstycke i en av lÀroböckerna.
"NÀr jag blir stor drömmer jag om ett liv i storstaden med shopping utanför dörren och starbucks i handen" : En studie av skriftsprÄket hos tre unga bloggerskor i Jönköping
Syftet med denna uppsats Àr att undersöka tre unga bloggerskor frÄn Jönköping och deras sÀtt att skriva. Genom att undersöka de grammatiska strukturerna i fem inlÀgg av varje bloggerska och jÀmföra dem med varandra, vill vi utlÀsa ett eventuellt gemensamt bloggsprÄk. I vÄr bakgrund beskriver vi bloggens utveckling och dess roll i den svenska skolan. Forskning kring blogg, med sÀrskild betoning pÄ bloggsprÄk, Àr begrÀnsad. VÄr undersökning syftar till att vara en kvalitativ studie dÀr vi har utgÄtt frÄn en stilanalys kompletterad med en variabelanalys.
Dyslexiidentifiering: en kvalitativ studie om dyslexiupptÀckter pÄ gymnasiet
Vi har undersökt hur man identifierar dyslexi pÄ gymnasienivÄ för att fÄ svar pÄ varför dyslexiproblematiken ser ut som den gör i högre utbildningar. Syftet med studien Àr att ur ett pedagogiskt perspektiv undersöka hur en process av dyslexiidentifiering ser ut pÄ gymnasienivÄ samt se hur verktyg/metoder som tillhandahÄlls fungerar. VÄrt arbete har utgÄtt ifrÄn frÄgor som:Vilka erfarenheter har pedagoger pÄ gymnasiet av dyslexiidentifieringar?Hur fungerar resurser, sÄsom metoder och verktyg, Àr de tillrÀckliga för att upptÀcka dyslektiker?ForskningsomrÄdet har angripits med en kvalitativ metod genom intervjuer med olika typer av pedagoger pÄ fyra gymnasieskolor i södra Sverige. Resultatet av intervjuerna visade att dyslexiidentifieringen Àr ett komplext problem dÀr sprÄkets betydelse har stor vikt för upptÀckterna.
Pedagogers anvÀndning av Lgr11 vid planering av undervisning
Syftet med den hÀr studien har varit att granska hur lÀrare anvÀnder den nya lÀroplanen Lgr11 dÄ de planerat undervisningen. Jag har Àven tagit del av hur lÀrare arbetade dÄ Lpo94:s lÀroplan var gÀllande för att dÀrefter undersöka om lÀrare anvÀnder lÀroplanen i samma grad dÄ som nu. Med utgÄngspunkt i intervjuer, textanalyser av Lpo94 och Lgr11 samt utifrÄn annan litteratur och forskning, sÄ har en mindre kartlÀggning blivit möjlig. Metoden har varit kvalitativ genom att lÄgstandardiserade intervjufrÄgor anvÀnts. Det övergripande perspektivet Àr didaktiskt dÄ undersökningen syftat till att undersöka lÀrares anvÀndning av lÀroplan och faktorer som pÄverkat dem vid lektionsplaneringarna.
Fem gymnasielÀrares syn pÄ livsfrÄgors didaktiska tillÀmpning i religionskunskapsÀmnet
Min uppsats beskriver hur gymnasielÀrare i religionskunskap Är 2010 kan förhÄlla sig till livsfrÄgor i undervisningen och den didaktiska problematiken med livsfrÄgor i klassrummet.Som teoretisk ram har jag tagit upp nÄgra olika definitioner av livsfrÄgor, gjort nedslag i den didaktiska historiken över livsfrÄgepedagogik, samt visat pÄ de lÀroplansteoretiska utgÄngspunkterna för livsfrÄgor i undervisningen. Mitt perspektiv utgÄr frÄn grounded theory och utifrÄn en hermeneutisk förstÄelsehorisont har jag genomfört kvalitativa intervjuer med fem verksamma religionskunskapslÀrare under vÄrterminen 2010. Informanternas svar visar att livsfrÄgor kan tolkas pÄ olika sÀtt vilket pÄverkar didaktiken. Det framkom Àven att de omgÀrdar livfrÄgedidaktiken med försiktighetsÄtgÀrder vilka kan bero pÄ omsorg om eleven, rÀdsla, kontrollbehov, praktisk pedagogisk kompetens grundad pÄ erfarenhet, eller bristande kompetens. LivsfrÄgor introducerades i kursplanen för religionskunskap med intentionen att utgÄ ifrÄn elevens intressen och frÄgor. Men i praktiken kan det bli just de frÄgor som ligger eleven nÀrmast som anses för kÀnsliga och vÀljs bort i undervisningen..
Metaforiskt narrativ i religiös didaktisk litteratur : - en studie av en religiös förestÀllningsvÀrlds struktur och övertygande moment
Uppsatsen undersöker hur en religiös förestĂ€llningsvĂ€rld framstĂ€lls och vill övertyga i den moderna berĂ€ttelsen Ădehuset av William Paul Young. Detta kontrasteras mot en klassisk berĂ€ttelse frĂ„n 1678, Kristens resa av John Bunyan. Analysen utgĂ„r frĂ„n ett narrativt perspektiv dĂ€r handling, karaktĂ€rer och miljö Ă€r viktigaste begrepp för att ge metaforerna kontext. I narrativet finns peripetier ? vĂ€ndpunkter ? som utgör undervisningen om förestĂ€llningsvĂ€rlden.
"Voffor gör di pÄ detta viset?" - en didaktisk studie av förskollÀrares kompetens om höglÀsning
Syftet med föreliggande studie Àr att undersöka vilken kompetens förskollÀrare har om höglÀsning. Vi har valt att göra studien, dÄ vi finner att höglÀsning oftast inte Àr en pedagogiskt prioriterad aktivitet och dÀrför ville vi undersöka hur nÄgra förskollÀrare ser pÄ höglÀsning som en pedagogisk aktivitet. Vi analyserade med hjÀlp av ett didaktiskt perspektiv och utgick frÄn grundfrÄgorna: varför, hur, nÀr och var, för att synliggöra förskollÀrarnas tankar och kunskaper kring höglÀsning. För att vi ska uppnÄ syftet med studien anvÀnde vi oss av enkÀter som metod. Vi vÀnde oss till förskollÀrare pÄ tvÄ förskolor och empirin bestÄr av 14 besvarade enkÀter.
?Det Àr ju nÄgon slags rÀdsla för det som Àr annorlunda? - Tre lÀrare om islamofobi och undervisning i religionskunskap pÄ gymnasieskolan
Syftet med följande uppsats Àr att undersöka i vilken utstrÀckning gymnasielÀrare uppfattar islamofobiska Äsikter hos sina elever, och hur detta pÄverkar deras didaktiska val nÀr de undervisar om islam i religionskunskap. Arbetet ger en översikt av utvald tidigare forskning gÀllande islamofobins idéhistoriska utveckling, islamofobibegreppet och dess anvÀndning,
samt litteratur gÀllande islamofobi och religionsundervisning. Med hjÀlp av kvalitativa intervjuer undersöker och redogör jag för hur tre gymnasielÀrare i religionskunskap ser pÄ problematiken kring islamofobi. Mitt resultat pekar pÄ att de ser islamofobi som ett problematiskt omrÄde att arbeta med, och de menar att eleverna fÄr mÄnga av sina uppfattningar gÀllande islam frÄn media, som de anser visar upp en huvudsakligen negativ och enhetlig bild av islam. Detsamma kan i hög utstrÀckning sÀgas gÀlla lÀromedel.
De förbisedda högkulturerna : en studie av hur sju Àmnesböcker i religionskunskap Äterger tre högkulturer i det förcolumbianska Amerika
I studien har sju nutida Àmnesböcker i religionskunskap riktade mot grundskolans senare Är granskats. Det har skett utifrÄn hur de skildrar de förcolumbianska högkulturerna i Amerika som utvecklats sjÀlvstÀndigt utifrÄn tvÄ separata kulturomrÄden: Mesoamerika med maya och azteker samt Centralanderna med inkas. Med frÄgestÀllningar riktade mot vilket textutrymme kulturerna fÄr i lÀromedlen, om det förekommer negationer i skildringarna samt hur tydliga lÀromedelsförfattarna Àr i sina beskrivningar av de termer de anvÀnder, har studien bl.a. visat pÄ att de bÄda kulturomrÄdena ofta blir förbisedda fastÀn de Àr tvÄ av de sju stÀllen pÄ jorden förutom de i Kina, Mesopotamien, Egypten, Indusdalen, samt Nigeria, dÀr högkulturer utvecklats sjÀlvstÀndigt. Studien visar pÄ att i den ringa omfattning som ges Ät studiets kulturer i lÀromedlen sÄ projiceras en sammanfattande bild av dem som exotiska och annorlunda.
MÀn i tights och kvinnor i byxor : En kritisk undersökning av hur film kan anvÀndas i historieundervisningen för att lÀra eleverna studera förÀndringar i genus och hur dessa kan relateras till sin samtidskontext
Film is a tool frequently used by teachers, but it is often limited to showing students how historical time periods looked like, or as a way for students to search for historical inaccuracies. The aim of this essay is to study whether it is possible to use two films based on the legend of Robin Hood as a way to teach students how to contextualize gender history. Through the use of film analysis and gender analysis of two different versions of Robin Hood, The adventures of Robin Hood and Robin Hood: Prince of thieves were analyzed. The study has shown that it is indeed possible to use film as a source material for the study of gender history, and that film can tell us a lot about the contemporary view of gender, masculinity and femininity. The didactical analysis concluded that there was no theoretical objection of using film as a source material; however, there are some things that a teacher should be aware of. Although film may be a good way to create a varied study environment and benefit students with reading- and writing disabilities, there is a risk that time-constraints and lack of knowledge of film and its methodology on, behalf of both teachers and students, may make it hard to implement.
God man en god upplevelse? : En kvalitativ studie om upplevelsen av att vara god man i det svenska samhÀllet utifrÄn Giddens teori om det moderna samhÀllet.
I föreliggande examensarbete har en undersökning företagits med syfte dels att identifiera vilka urvalsprinciper som lÀrarna vid en gymnasiesÀrskola och en gymnasieskola i en mellansvensk kommun begagnar sig av nÀr det gÀller den skönlitteratur som eleverna fÄr lÀsa i svenskundervisningen, dels att utröna vilken slags skönlitteratur som anvÀnds i undervisningen i svenska. Som grund för studien har vi genomfört intervjuer med Ätta lÀrare som utgör den grundlÀggande informationskÀllan. Intervjuutsagorna har analyserats i ljuset av gÀllande kursplaner och Àmnesbeskrivningar. För diskussionen fungerar Wolfgang Klafkis kritisk-konstruktiva didaktik som bakgrund. En slutsats Àr att lÀrarnas urvalsprinciper utgÄr frÄn vissa primÀra motiv ur styrdokumenten, som att den skönlitterÀra lÀsningen skall vÀcka reflektion, uppmuntra till lÀsning och verka för att eleverna stiftar bekantskap med klassiska litterÀra verk.
Medarbetarskap i detaljhandeln: en studie av medarbetarskap och de anstÀlldas lÀrande i en matbutik
I dag har de flesta arbetstagare förvandlats till medarbetare, Ätminstone i teorin. Arbetsgivare söker numera "medarbetare" och kallar sina anstÀllda sÄ. Det lÄter trevligare - att "arbeta med", istÀllet för det mera passiva "att ta arbete".Allt fler företag och organisationer har uppmÀrksammat vikten av medarbetarskap, i syfte att utveckla ansvarstagande och förÀndringsförmÄga pÄ arbetsplatserna.Den hÀr uppsatsen Àr kvalitativ intervjustudie om hur anstÀllda i en matbutik uppfattar medarbetarskap. Syftet med studien Àr, att fÄ en djupare förstÄelse för hur de anstÀllda i den organisation vi har valt att studera, upplever medarbetarskap och hur detta pÄverkar deras personliga utveckling. Som en del i medarbetarskapskonceptet pÄvisas ocksÄ vikten av ledarskap, samt hur ett komplext begrepp som medarbetarskap upplevs av anstÀllda i en platt organisation dÀr alla strÀvar efter samma mÄl.Komplexitet av medarbetarskapet resulterar i att vi, i vÄr strÀvan att fÄ en djupare förstÄelse i den hÀr studien, tar upp olika aspekter som ledarskap, lÀrande och reflektion, som alla, enligt oss, spelar en viktigt roll i medarbetarskapet..
Krögares förhÄllningssÀtt till berusningsdrickande
AbstraktĂ
berg, E. & Ăhrn, L. (2008) Krögares förhĂ„llningssĂ€tt till berusningsdrickande. C-uppsats i pedagogik. Institution för pedagogik, didaktik och psykologi.
Geovetenskaplig analfabetism i Sverige ? En undersökning av allmÀnhetens och beslutsfattarnas kunskaper
Earth science is a dynamic system science that explores the structures and processes of the earth. Knowledge about the earth is important for citizens since the science is a vital part in the sustainable development of the society. Without good basic knowledge the citizens don?t have the possibility to anticipate in the questions and decision-making that concerns e.g. anthropogenic climate change. In the Swedish school system earth science is not an independent subject until academically studies at the University?s.