Sökresultat:
4282 Uppsatser om Det pedagogiska programmet för förskolan 1987 - Sida 19 av 286
Var arbetar den kvinnliga kocken?
Som utbildad kock och flitig besökare pÄ restauranger av utvald kvalité, tycker jag mig se att det Àr en övervÀgande majoritet av mÀn som huserar i vÄra restaurangkök. Syftet med denna fallstudie var att ta reda pÄ vad de kvinnor som utbildat sig för ett arbete inom restaurangbranschen arbetar med sju Är efter avslutad gymnasieutbildning.
Jag anvÀnde mig av personliga, bandade intervjuer med sex slumpvis utvalda kvinnor frÄn avgÄngsklasserna pÄ HR-programmet Är 2000. Med detta ville jag ta reda pÄ: vad, var och varför de arbetar med det de gör just nu.
Sammanfattningsvis visade resultatet av min fallstudie att ingen av de intervjuade kvinnorna arbetar som kock i ett restaurang-varmkök.
LÀrare och förskollÀrares syn pÄ den pedagogiska miljön
Syftet med denna studie var att fÄ en inblick i hur ett antal lÀrare och förskollÀrare tÀnker kring den pedagogiska miljön i allmÀnhet och pÄ sin arbetsplats i synnerhet. Syftet med studien var ocksÄ att belysa eventuella skillnader och likheter i synen pÄ den pedagogiska miljön mellan dessa tvÄ lÀrargrupper. Med pedagogisk miljö menas i denna studie den fysiska miljön. För att genomföra denna studie anvÀndes kvalitativa intervjuer med semistrukturerade frÄgor. Sex personer intervjuades, tre lÀrare verksamma i Ärskurs F-6 samt tre förskollÀrare verksamma i förskolan med Äldrarna 1-5 Är.
Jag kommer att klara det hÀr! : Sex unga mÀnniskors upplevelser av en mellanlandning pÄ IV
Utbildning blir allt viktigare. För dem som saknar en gymnasial utbildning har det blivit svÄrareatt fÄ ett jobb. LÀsÄret 2009/2010 var 88,2 procent behöriga till gymnasieskolans nationellaprogram. För den som Àr obehörig Àr Individuella programmet ett alternativ, dÀr elever under ettÄr kan skaffa sig behörighet. Det har visat sig att elever som gÄr ett Är pÄ det Individuellaprogrammet (IV) och sedan studerar pÄ ett nationellt program i högre grad Àn andra, görstudieavbrott.
Datorsimulering, ett verktyg för den praktiska
gymnasieutbildningen?
Denna rapport har som syfte att ge en tydligare bild av hur elevernas syn pÄ pedagogisk programvara och den traditionella undervisningen fungerar tillsammans pÄ ett av gymnasiets el-program i LuleÄ. En kvalitativ metod har anvÀnts dÀr elever intervjuats i samband med studien. Intervjuerna har sammanstÀllts och analyserats. Resultatet av studien visar pÄ att eleverna hade stort utbyte av den pedagogiska programvara som erbjöds under lektionstillfÀllena. Simuleringsprogrammet kunde i studiens kontext hjÀlpa eleverna att se Àmnet ur en annan tydligare synvinkel..
Djur och barn i förskolans verksamhet
Denna studie syftar till att beskriva hur djur anvÀnds i tvÄ förskolor med sÀrskild profilering mot djurhÄllning samt hur pedagoger anvÀnder sig av djur i ett pedagogiskt syfte. De intervjuer och observationer vi genomfört visar att djur i den pedagogiska verksamheten har positiva effekter. Den litteratur vi tagit del av visar ocksÄ att djur i den pedagogiska verksamheten, och framför allt i arbete med barn i behov av sÀrskilt stöd, Àr betydelsefullt eftersom det kan fÄ barn att kÀnna empati och utveckla ansvarskÀnsla..
Kunskap och lÀrande, det ligger ju ihop alltsÄ : En kvalitativ studie dÀr förskolechefer tolkar begreppen kunskap och lÀrande i sitt pedagogiska ledarskap
Denna studie behandlar begreppen kunskap och lÀrande, med utgÄngspunkt frÄn Skolinspektionens (2012) kvalitetsgranskning av hur förskolan arbetar med det förstÀrkta pedagogiska uppdraget. I Skolinspektionens rapport menar man att studier pekar pÄ den avgörande roll den pedagogiska ledningen har för hur verksamheten utformas och utvecklas för att bÀttre kunna arbeta med barns utveckling och lÀrande. Syftet med studien Àr att synliggöra och förstÄ fyra förskolechefers tolkning av begreppen kunskap och lÀrande samt hur de beskriver att de kommunicerar begreppen till personalen genom sitt pedagogiska ledarskap.Studien Àr kvalitativ med en hermeneutisk ansats och datainsamlingen bestÄr av intervjuer med fyra förskolechefer. Resultatet visar att förskolechefernas tolkning av begreppen kunskap och lÀrande bygger pÄ individuella erfarenheter och att det finns ett behov av att reflektera över begreppen för att frÀmja lÀrande i förskolan. Vi har uppmÀrksammat att det finns ett starkt engagemang hos förskolecheferna men att de har svÄrt att skilja begreppen Ät, dÄ deras tolkningar av begreppen gÄr i varandra.
KUNDRELATIONER : - En fallstudie pÄ Nyby TorshÀlla Ridklubb
Abstract ? ?Customer relationships ? A case study on Nyby TorshÀlla Riding Club?Date: December 20th 2011Level: Bachelor thesis, 15 ECTSInstitution: School of Sustainable development of society and technology, MÀlardalen UniversityAuthors: Linn Ericsson, Elenor Flodin, Emma Jakobsson22nd June 1987 24th April 1987 24th May 1989Title: Customer relationships ? A case study about Nyby TorshÀlla Riding ClubTutor: Daniel TolstoyKeywords: Relationship marketing, customer relationships, customer loyalty.Purpose: The purpose of this thesis is to analyze how Nyby TorshÀlla Riding Club maintains their customer relationships. This is to get a deeper insight into how small service companies, in a business to consumer market on a local basis, strategically can work with their customer care.Method: The study was qualitative in its nature and was based on an inductive approach. The primary data has been collected through personal interviews and since the respondents were selected strategically, this means that a non-probability sampling was used. The secondary data that has been used for this thesis was based largely on literature, articles and the Nyby TorshÀlla Riding Club website.Conclusion: This study indicates how small size service companies can benefit from nurturing their customer relationships.
 Lek, fantasi och kreativitet : Barnens förhÄllningssÀtt till den pedagogiska innemiljön
Enligt Lpfö98 skall den pedagogiska miljön skapa en trygghet samtidigt som den skall locka till lek och lĂ€rande. Leken skall Ă€ven stimulera barnens fantasi och kreativitet. Ăven forskningen har visat att den pedagogiska miljön Ă€r viktig för barnens lek, fantasi och kreativitet. För att verksamheten i förskolan skall kunna bedrivas enligt lĂ€roplanens mĂ„l Ă€r det viktigt att skapa miljöer dĂ€r barnen inspireras till olika sorters aktiviteter och handlingar samt till utforskande och upptĂ€ckande. Undersöknings syfte har varit att studera förskolebarnens förhĂ„llningssĂ€tt till den pedagogiska miljön i förskolan genom leken, fantasin och kreativiteten. Som metod anvĂ€ndes observationer med hjĂ€lp av videokamera som Ă€r en del i en kvalitativ metodansats och observationerna gjordes i en förskola dĂ€r det under studiens gĂ„ng gick tretton barn.
Ateljeristors förhÄllningssÀtt till barns bildskapande - Inspiration frÄn Reggio Emilias pedagogiska filosofi i svensk förskolekontext
BakgrundVi har valt att belysa bildpedagogikens framvÀxt i Sverige och ge en överblick av viktiga föregÄngsgestalter och deras pedagogiska synsÀtt. Reggio Emilias pedagogiska filosofi presenteras, dÀr idén om att anvÀnda en ateljerista i den pedagogiska verksamheten startade. NÄgra av Loris Malaguzzis tankegÄngar kommer Àven synliggöras. Vidare belyser vi hur Reggio Emilias pedagogiska filosofi kom till Sverige, estetiska lÀrprocesser och lÀroplaner. VÄr teoretiska utgÄngspunkt Àr Vygotskijs sociokulturella teori.SyfteDenna undersökning har gjorts i syfte att fÄ en ökad förstÄelse för nÄgra ateljeristors förhÄllningssÀtt till barns bildskapande.MetodVÄr studie har en hermaneutisk ansats.
Den teoretiska energiÄtgÄngen : TvÄ energiberÀkningar av BlÄsbÀlgen
Arbetet Àr utfört Ät VVS-ByrÄn i VÀxjö AB för att visa hur en mer noggrann energiberÀkning pÄverkar den teoretiska energianvÀndningen jÀmfört med en tidigare gjord energiberÀkning.Genom att samla ihop olika arkitekt- och konstruktionsritningar har vi med hjÀlp av programmet VIP-Energy konstruerat ett sÄ sanningsenligt klimatskal som möjligt. Programmet har Àven bearbetat rekommenderad indata frÄn Svebyprogrammet, Boverkets byggregler och SMHI, samt indata av olika byggnadsinstallationer.Resultatet visar att skillnader i verksamhetsenergi till rumsluft, externfastighetsenergi och tappvarmvatten har störst inverkan pÄ energiÄtgÄngen. BerÀkningarna visar ocksÄ att det fall dÀr köldbryggor Àr modellerade i 2D ger en teoretisk energiÄtgÄng som liknar de uppmÀtta vÀrdena mer Àn det fall dÄ köldbryggorna lÀggs in som ett 20 % pÄslag gentemot ett första Um-vÀrde..
ĂR VĂGEN MĂ LET? : En ekonometrisk studie av transportinfrastrukturinvesteringars pĂ„verkan pĂ„ BNP-tillvĂ€xt i Europa mellan Ă„ren 1987 och 2005
Transportinfrastruktur Àr en grundförutsÀttning för en funktionsduglig ekonomi. FörbÀttringar av transportnÀtet kan resultera i minskade produktions- och transaktionskostnader, förenkla handel samt underlÀtta teknisk utveckling genom kunskapsöverföring företag emellan. Investeringar i transportinfrastruktur beskrivs ofta som en av de viktigaste förklaringsvariablerna till produktivitet och det senaste seklets höga tillvÀxttakt. Ett lands geografiska och demografiska förutsÀttningar kan komma pÄverka storleken pÄ investeringseffekten. I dagens Europa med högt moderna transportnÀt vÀcker detta frÄgan om vilken betydelse dessa nyinvesteringar har för BNP-tillvÀxt och om industrialiserade lÀnders transportinfrastruktur har passerat en optimal nivÄ.Genom att ekonometriskt undersöka ett datamaterial för fjorton europeiska lÀnder under Ären 1987 och 2005 har vi studerat investeringar i vÀg och jÀrnvÀg och dess pÄverkan pÄ BNP-tillvÀxten.
SprÄkintroduktion : - LÀrares förhÄllningssÀtt till undervisningen och integrationen inom SprÄkintroduktionsprogrammet
Denna studie syftar till att belysa pedagogers perspektiv pÄ SprÄkintroduktionsprogrammen. Pedagogernas perspektiv Àr i huvudsak med avseende pÄ vad pedagogerna har för roll pÄ programmet, samt hur de arbetar för att eleverna ska integreras i skolan och nÄ kunskapsmÄlen. Genomförandet av studien bygger pÄ kvalitativa intervjuer med pedagoger pÄ samtliga SprÄkintroduktionsprogram i en medelstor svensk kommun. Resultatet visar att lÀrarna Àr vÀldigt enade i sin pedagogiska syn om hur arbetet pÄ SprÄkintroduktionsprogrammen ska se ut. Samt att de anser att det Àr för lite integration mellan SprÄkintroduktion-eleverna och resten av skolan.
Delaktighet och inflytande i den pedagogiska verksamheten pÄ ett barnsjukhus
Denna studies syfte Àr att belysa hur pedagoger pÄ ett barnsjukhus bedriver den pedagogiska verksamheten. I studien ingÄr pedagogernas personliga Äsikter och beskrivningar av deras verksamhet. Det vi har valt att lyfta fram i deras verksamhet Àr deras barnsyn, hur de arbetar med barns delaktighet och inflytande samt vilka utmaningar och möjligheter de uppfattar i sin sÀrskilda verksamhet. VÄrt material Àr insamlat genom kvalitativa intervjuer med ett par av de aktiva pedagogerna. Perspektiven vi har utgÄtt frÄn i denna studie Àr barnperspektiv, barns perspektiv, delaktighet och inflytande samt intersubjektivt perspektiv.
Studien Àr frÀmst riktad till blivande och redan aktiva pedagoger men Àven till de familjer som har eller Àr i kontakt med barnsjukhus samt lekterapi och Àr intresserade av att fÄ en insyn i deras pedagogiska arbete..
FrÄn barnomsorg till undervisning för barn : Förskolan i förÀndring
Mitt syfte med detta examensarbete var att ta reda pÄ vilka pedagogiska krav som stÀlls i och med den under Äret 2010 reviderade lÀroplanen för förskolan. Jag ville ocksÄ ge en historisk tillbakablick pÄ förskolans föregÄende styrdokument. Min huvudsakliga metod för att genomföra detta arbete har varit att genom textanalys jÀmföra den gÀllande lÀroplanen för förskolan, Lpfö 98, med den reviderade upplagan av Lpfö 98 (Lpfö 98 reviderad 2010). Jag har fokuserat pÄ de förÀndringar i den reviderade lÀroplanen som förvÀntas ge pedagogiska konsekvenser, samt berör förskollÀrares uttryckliga ansvar. Min undersökning visade att de pedagogiska mÄlen i förskolan var mer detaljerade och delvis omformulerade i den reviderade lÀroplanen.
Att skriva med ett syfte. : Hur elever i Är F-1 möter skriftsprÄket i klassrummet.
Samspelets betydelse mellan pedagog och barn Àr nÄgot som framhÀvs som viktigt inom förskolan. Det finns ett antal metoder och förhÄllningssÀtt i förskolan som anses gynna detta samspel. VÄr studie startade med en nyfikenhet om programmet VÀgledande samspel. Programmet VÀgledande samspel har initierats av stiftelsen ICDP. Vi har uppmÀrksammat att mÄnga pedagoger i förskolan blir vidareutbildade i programmet och vi ville undersöka pedagogers uppfattningar om VÀgledande samspel.