
Sökresultat:
155 Uppsatser om Desktop computing - Sida 2 av 11
Nätverkets och användarens påverkan på latens i en Virtual Desktop-miljö
I en värld där kraven på flexibilitet, säkerhet och hårdvaruoptimering är nyckelfaktorer när det kommer till att välja IT-miljöer för företag blir virtuella skrivbord mer och mer poulära. Med dessa miljöer finns det också problem när det kommer till användarupplevelsen om nätverket ifråga inte kan uppfylla de krav som ett sådant system ställer. I detta arbete undersöks implikationerna vissa nätverksvariabler kan ha för en Virtual Desktop-infrastruktur, VDI. För att belysa dessa problem har två tester utförts på en VDI miljö. Det första testet gick ut på att mäta latensen då skrivbordsmiljön renderades för klienten från virtualiseringsservern vid olika nätverksdiamterar.
Adaptiva gränssnitt: Desktop-first vs Mobile-first : En jämförelse av två strategier för att skapa adaptiva gränssnitt för webben
In recent years the development of mobile devices has made great progress and today they account for a large proportion of the internet usage. This trend poses new demands on web developers as more companies and product owners want to customize their services and products for this new market. In this study we examine the pros and cons of the strategies desktop-first and mobile-first in the development of adaptive interfaces for the web. The study aims to create guidelines for situations in which each strategy fits well. The purpose of the study is to create an understanding of how these strategies can help developers and product owners to develop adaptive interfaces based on different goals and objectives.
Se men inte röra - problemet med den performativa besökaren
Cloud computing is a new buzzword within the IT-industry, and introduces a whole new way of working with IT. The technique delivers web based services, which results in that the user no longer needs to install an application locally on a computer. Since the application no longer needs to run on a local entity, but in a datacenter located on a service provider, the users no longer need any specific hardware more than a computer with an internet connection. Cloud computing also offers IT-infrastructure and development environments as services, these three service types is better known as cloud services. Through the usage of different types of cloud services, the need for maintenance and hardware is significantly reduced.
Cloud Computing : Lärplattform i molnet
Cloud computings framväxt har möjliggjort tillhandhållande av datorresurser online och erbjuder två väsentliga egenskaper, dels upplevda oändliga resurser och dels betalning per resursförbrukning. Lärplattformar används idag i stor utsträckning av de svenska universiteten och högskolorna som studieverktyg. Detta medför bättre möjligheter för distanskurser och e-inlärning. Att kombinera cloud computing med en lärplattform är idag möjligt och bör därför ge skolorna fördelar. Om lärplattformen driftas som molntjänst av extern leverantör bör också kraven se annorlunda ut.Syftet med uppsatsen är att utreda om det finns några incitament för att hyra en lärplattform som molntjänst och även att utreda om kraven ser annorlunda ut på en hyrd molntjänst.
Vad finns det för fördelar och nackdelar medmolnet? : Hur upplever IT-företag dessa?
Att inom företag och organisationer använda sig av molntjänster är den senaste heta trenden inom IT-världen. Men vad finns det egentligen för fördelar och nackdelar med att använda sig av molntjänster? I denna uppsats beskriver vi först fenomenet molnetoch molnjänster, även känt som cloud computing. Efter det har vi gjort en litteraturstudie för att ta reda på vad det finns för för och nackdelar med användandetav molntjänster. Vi har till slut utfört en kvalitativ enkätundersökning för att ta reda påvad IT-företag som använder sig av molntjänster upplever för för och nackdelar meddem.
Cloud computing - Moving to the cloud
Cloud computing innebär användning av datorresurser som är tillgängliga via ett nätverk, oftast Internet och är ett område som har vuxit fram i snabb takt under de senaste åren. Allt fler företag migrerar hela eller delar av sin verksamhet till molnet. Sogeti i Borlänge har behov av att migrera sina utvecklingsmiljöer till en molntjänst då drift och underhåll av dessa är kostsamma och tidsödande. Som Microsoftpartners vill Sogeti använda Microsoft tjänst för cloud computing, Windows Azure, för detta syfte. Migration till molnet är ett nytt område för Sogeti och de har inga beskrivningar för hur en sådan process går till.
Responsive web design : En studie i hur designkonceptet påverkar användbarheten hos en webbplats
The main topic of this thesis is to evaluate the impact on the usability of web pages when using responsive web design, a concept for developing web pages whose design adapts to the screen size being used. This is done by creating a responsive prototype based on an existing web site. A number of usability tests are conducted on the two versions of the site in order to compare the time to complete the tests and to observe the behaviour of the test participants. The tests are conducted on desktop as well as on mobile devices with varying screen size.The number of test participants was relatively low, and so the quantitative result is not statistically valid. However, the conclusion is that the most effective combination is to use either of the sites on desktop format.
Jämförelse av olika presentationsteknikers inverkan på precisionsbedömningar gällande avstånd i virtuella och verkliga miljöer
Denna rapport behandlar skillnader i bland annat visuell information (som olika djupledtrådar) vilka kan ha betydelse för den visuella upplevelsen och inverkan på till exempel precisionsbedömningar gällande avstånd i både virtuella och verkliga miljöer.Rapporten lyfter fram tre olika presentationstekniker som presenterar visuell information i olika utsträckning. Två av presentationsteknikerna, Desktop och CUBE, presenterar två virtuella miljöer. Den tredje presentationstekniken, Verklig, presenterar en verklig miljö. De tre presentationsteknikerna ställs mot varandra i en undersökning gällande eventuella skillnader i precisionsbedömningar (avståndsbedömningar mellan och på olika objekt). Resultatet visar att det föreligger signifikanta skillnader vad gäller precisionsbedömningar mellan den virtuella presentationstekniken Desktop och Verklig samt mellan den virtuella presentationstekniken CUBE och Verklig.
Förstudie: Internt moln : En fallstudie för effektivare IT-administration
This is a report of a prestudy commissioned by a medium-sized Swedish company before an imminent major change in IT systems. The change aims to provide a simplified IT administration within the company through a cloud-based approach.The preliminary study provides an interpretation of the concept of cloud computing. It also covers a review of different models to use in order to achieve an internal cloud. Suggestions on how to proceed with the change process are also provided, and which models might be appropriate for the specific company..
Kontextmedvetenhet som ett sätt att reducera Information Overload : Designriktlinjer för kontextmedvetna smartphone-applikationer
The main topic of this thesis is to evaluate the impact on the usability of web pages when using responsive web design, a concept for developing web pages whose design adapts to the screen size being used. This is done by creating a responsive prototype based on an existing web site. A number of usability tests are conducted on the two versions of the site in order to compare the time to complete the tests and to observe the behaviour of the test participants. The tests are conducted on desktop as well as on mobile devices with varying screen size.The number of test participants was relatively low, and so the quantitative result is not statistically valid. However, the conclusion is that the most effective combination is to use either of the sites on desktop format.
Att stödja och förbättra kundrelationer : - en förtroendefråga inom cloud computing
Cloud computing är en teknik som möjliggör åtkomst till data och lagring av data genom Internet, exempelvis genom Spotify, Google Drive och Dropbox. Denna teknik utnyttjas av företag som gör det möjligt att använda sig av affärssystem som en tjänst via cloud computing. Det har dock visat sig finnas förtroendebrister för den här typen av tjänst bland företag och många tvekar till att använda sig av detta istället för mer traditionella affärsystem. Dessa förtroendebrister kan påverka kundrelationen mellan leverantör och användare för den här typen av tjänst. Med denna uppsats ämnar vi svara på hur företag arbetar med sina kundrelationer och vi ämnar även ge förslag på hur dessa kundrelationer kan stärkas för att förbättra förtroendet för den här typen av tjänst.
Överallt förekommande datorer En undersökning om Ubiquitous Computing och dess problemområden
I vår vardag använder vi oss av mängder av redskap och föremål som hjälper och roar oss. Dessa föremål har de senaste åren tenderat att bli mer och mer tekniska och har kapacitet att utföra saker som sedvanliga datorer tidigare gjorde. Detta område kallas för Ubiquitous Computing, eller Ubicomp. Syftet i vår uppsats är att belysa forskningsområdet Ubicomp och några av dess problemområden. Kontextmedvetenhet, Integritet och Människa- datorinteraktion är de tre problemområden som vi valt utifrån befintligt litteratur.
Uppe bland molnen ? Hur affärssystemleverantörer hanterar de huvudsakliga riskerna med Cloud Computing.
IT-världen är under ständig förändring, en lösning som var tänkbar för tio år sedan är nukanske föråldrad. Ett alternativ som de senaste åren har växt sig större inom IT-världen ärCloud Computing. Att lägga ut delar eller hela affärssystemet i en molnbaserad tjänst viainternet är i dagsläget fullt möjligt. Det kan leda till kostnadsreduceringar gentemot etttraditionellt affärssystem då företaget inte behöver spendera pengar på egna servrar förlagring. Det är även flexibelt i det hänseendet att företaget kan bestämma själv hurmycket lagringutrymme de vill ha.
IT i bilen : En fallstudie av ubikvitär datorisering
This paper aims to study the possibilities and challenges the car industry has to face with applying information technology in cars. The goal is to describe and analyse all the existing technology in the cars out on the market today as well as future possible technologies in cars. By interviewing people who has been working or are working with information technology in cars, we aim to clarify the obstacles and opportunities in the process of implementing informatics in cars. With this knowledge we want to learn more about Ubiquitous computing and how humans interact with Ubiquitous computers today and will be interacting in the future. Technology has a rapid development pace and we find it interesting to examine how the car industry can keep up with the rapid development pace of technology. .
Arkivteoretiska krav på informationen i molnet : En studie om vilka kunskaper som leverantörer av molntjänster har angående arkivteoretiska kvalitetskrav på information
Idag pratas det mycket om ett fenomen som kallas Cloud Computing, vilket kan kort beskrivas som tillhandahållning av datorresurser så som informationslagring, processorkraft och applikationer via Internet. Begreppet Cloud Computing har ingen direkt motsvarighet på svenska men kan översättas till exempelvis molnbaserade datortjänster eller molntjänster. Vanligtvis så innebär Cloud Computing att it-företag hyr ut en del av en server samt annan datorservice till en organisation. Cloud Computing är ett attraktivt alternativ för både den privata och offentliga sektorn och efterfrågas i allt större utsträckning. Från ett arkivvetenskapligt perspektiv associeras Cloud Computing med många fördelar, men kanske med ännu fler nackdelar. De centrala problemföreställningarna relateras till tillit i en digital miljö.