Sök:

Sökresultat:

25346 Uppsatser om Design för alla - Sida 46 av 1690

En liten del av 80-talet

Är det möjligt att arbeta med grafik frĂ„n 1980-talet för att forma om och lansera pĂ„ nytt? Kan man komma bort ifrĂ„n klyschor och retro stil för att visa upp en modern syn pĂ„ 1980-talets stil som gĂ„r att anvĂ€nda i dag? Design finns överallt runt omkring oss, det Ă€r en del av vĂ„ra liv och en bestĂ„ndsdel som stĂ€ndigt Ă€ndras av medias rörliga plattform. Den stĂ€ndiga förĂ€ndring som design för med sig blir mĂ„nga gĂ„nger ifrĂ„gasatt och diskuterad inom mediebranschen. Ofta kommer rĂ€tt och fel upp som begrepp inom design om vad som fungerar eller inte, begrepp som jag i mitt arbete lyfter fram och arbetar kring. Genom olika manipulationer och arbete med digital grafik, som pĂ„lĂ€gg av texturer och fĂ€rg/form pĂ„ fotografier, visar mitt arbete en bildserie som Ă€r skapad med fĂ€rg och form frĂ„n 1980-talet. En bildserie som Ă€r framtagen för att fĂ„ svaret pĂ„ om det gĂ„r att lansera gammal grafik pĂ„ nytt och fĂ„ det accepterat i dagens mediala samhĂ€lle..

Stortorget i Lund : en kandidatuppsats om torgets utveckling frÄn 1000-talet till 2007...

Abstract Squares, these public rooms have always fascinated me. I find them interesting because of their variety in shapes, functions, design etc. Stortorget in Lund is one of Sweden?s oldest squares, this essay is dedicated to this particular square. Of all the possible ways that you could approach Stortorget in Lund I have decided to do it from an urban design point of view.

Beteende pÄ offentliga platser

Several theoretic and environmental psychological models establish a connection between the environment and the reactions of humans and the research support that there is a mutual influence between individual, environmental and behavioral factors. You often assume that a person both can influence and be influenced by the surrounding environment. This is evident, but it is less obvious how a given physical design influence people?s immediate behavior in the city. The aim of this study was to investigate if the physical design of a place influences people in an urban environment and to investigate how the behavior is influenced.

En designstudie av social interaktion i kontextmedvetna musiktjÀnster

Den hÀr studien behandlar social interaktion i kontextmedvetna musiktjÀnster. ProblemomrÄdet innefattar design av musiktjÀnster för att stödja musikens sociala funktioner. Studien genomfördes som en designstudie dÀr workshops tillÀmpades för att generera den data som lÄg till grund för slutsatserna. Slutsatserna presenterades i form av fyra stycken designriktlinjer; Hantera och presentera anvÀndares identiteter, Stödja dialoger, Erbjuda indirekt interaktion och Erbjuda direkt interaktion. De Àr inte avsedda för att designa en produkt utan istÀllet för att bidra med kunskap som ger en förstÄelse om effekten av en design..

Utveckling av QuickMove : Ett hjÀlpmedel för uppresning och flyttning av brukare

Designingenjörsstudenterna, Pedersen och Birkehag, pÄ Högskolan i Skövde har i samarbete med hjÀlpmedelsföretaget Handicare AB arbetat med ett produktutvecklingsprojekt under vÄren 2012. Projektets syfte var att uppgradera företagets befintliga produkt QuickMove som Àr ett uppresning- och förflyttningshjÀlpmedel inom vÄrden. MÄlet var att bibehÄlla QuickMoves funktioner och sÀkerhet samt skapa innovativa lösningar och minska transport- och tillverkningskostnader. Produktutvecklingsprocessen skedde iterativt och började med kundundersökningar i form av enkÀter, intervjuer och fokusgrupper. Med hjÀlp av detta gjordes en kundkravsspecifikation som under hela projektet fanns nÀra till hands.

Enkla ingÄngar : Design av interaktiva stationer pÄ utstÀllningar

Syftet med denna studie Àr att pÄ ta reda pÄ vad en bra hands-on-artefakt för museum Àr och hur den bör utformas. En kvalitativ fallstudie Àr gjord pÄ utstÀllningen Sinnrika mÀnniskan pÄ Naturhistoriska riksmuseet. Empirin har fÄtts fram genom korta intervjuer och observation med museibesökare samt djupgÄende intervjuer med personer insatta i Àmnet. Resultatet har sedan bÄde analyserats individuellt och korsanalyserats, efter detta har resultatet kategoriserats. Slutsatsen för studien visade att det Àr mÄnga aspekter som spelar in vid skapandet av en interaktiv station, en av de viktigaste aspekterna Àr tydlighet om vad syftet med stationen Àr och hur den utförs..

Kostnadseffektiva, vackra fackverk av limtrÀ

Syftet med examensarbetet var att skapa ett kostnadseffektivt, vackert fackverk av limtrÀ i en samtidig utvecklingsprocess med arkitekt, konstruktör och entreprenör. Metodiken har till stor del följt idéerna i concurrent engineering, en samtidig utvecklingsprocess dÀr alla involverade gemensamt kommer fram med förslag och lösningar. I och med att arkitekt, konstruktör och entreprenör jobbar samtidigt utformas ocksÄ hela konceptet inklusive detaljer och produktionsprocess i en och samma utvecklingsprocess. Till stöd för beslutsfattandet i designprocessen har axiomatisk design anvÀnts, vilket Àr en metodik som hanterar design i matematiska termer. De olika lösningar som evolverar frÄn processen concurrent engineering har sedan optimerats med ett Matlab-program med avseende pÄ lÀgsta materialkostnad.

Design för det aktiva stadsrummet :

The city contains a great multitude of people of different ages and different lifestyles and the urban environment should be planned and designed for everyone to take part in the social life of the city. The main reason among people for heading towards the city centre is to make purchases or to run errands, but also the social aspects are very important. A socially active city is worth striving for as an empty city can lead to unsecurity, fear and hostility between people. This paper discusses mainly the possibilities to encourage people to do physical activities on public places in the city. In Sweden the lifestyle of people in general has changed to the worse in aspects of health over the last decades which has led to the fact that many people in Sweden today suffer from obesity.

Medveten nÀrvaro och beteendeterapi vid behandling av primÀr insomni : Effekter pÄ sömn, uppmÀrksamhet, oro och ruminering

UppmÀrksamhet/övervakning (monitoring) Àr en viktig komponent vid utvecklandet och vidmakthÄllandet av insomni. Genom medveten nÀrvaro (MN) kan förmÄgan att rikta uppmÀrksamheten trÀnas upp. Syftet med studien var att undersöka effekten av MN och beteendeterapi (BT) vid behandling av primÀr insomni hos personer med hög uppmÀrksamhet/övervakning av sömnrelaterade stimuli. Behandlingens effekt pÄ sömn och uppmÀrksamhet samt en eventuell sekundÀr effekt pÄ oro och ruminering undersöktes. En single-subject design med en konstruktiv strategi anvÀndes och tvÄ behandlingar gavs, dÀr hÀlften av deltagarna fick BT och hÀlften fick BT+MN.

UtvÀrdering och utveckling av nytt webbgrÀnssnitt

Detta examensarbete, vilket utförts hos Expektra, har bidragit till design, utveckling ochimplementation av ett webbaserat anvÀndargrÀnssnitt för en av deras produkter, Predict Demand.För projektgenomförande har projektet inneburit att ta reda pÄ olika metoder för att utvÀrdera derasnuvarande prototyp med utgÄngspunkt i mÀnnisko-datorinteraktion och interaktionsdesign. Detta ÀrvÀrdefullt nÀr det kommer till designen- och vidareutvecklingsprocessen för generellaanvÀndargrÀnssnitt. I projektet har man Àven undersökt olika hjÀlpmedel och ramverk som föreffektiv implementeringen av grÀnssnittet.Resultat av design och implementation har i slutet av projektet utvÀrderats av tvÄ anvÀndare hos enreferenskund för tjÀnsten. Trots att antalet svar Àr begrÀnsat och dÀrmed inte Àr av statistisksignifikans kan svaren analyseras och ge input till vidareutveckling av grÀnssnittet. Svaren vargenomgÄende positiva till hur den slutgiltiga designen blev och alla de olika delar som togs upp ienkÀten.

Ljudabsorbent för öppna kontorslandskap

The problem being examined is the disturbing noise that is created in an open plan office on a company working with a creative process, such as a newspaper or a communications agency. The purpose of this study was to examine the needs for today for a sound absorber in open offices and create and design a design proposal. The aim is also to develop a marketing material the product proposal. The problem has been broken down into the following questions:- How does the user look at the need of a sound absorber in an open offices solution today?- Does an interior designer apply sound absorbers when they furnish the intended environment? - How can a design that meets the needs that exists be achieved and to speak the user?The study is based on three choice of methods a literature review on selected topics that relate to the topic, an interview with an interior designer to explore how an interior designer applies absorbers in open plan office and finally an extensive survey that treats the user's needs and appropriate appearance for the product proposal.The design process has undertaken the following methods, design brief, requirements specification, functional analysis and sketches to produce the final product proposal.

Designstrategi i en förÀndringsprocess : En fallstudie pÄ ett tjÀnsteföretag

TjÀnster Àr en vÀxande marknad dÀr bemanningsföretagen har fÄtt en ökad betydelse bland annat beroende av marknadens höga krav pÄ tillgÀnglighet och flexibilitet. I dagens samhÀlle Àr det viktigt att produkter och tjÀnster inte bara fyller en funktion utan ocksÄ uttrycker och förmedlar rÀtt budskap till intressenterna. Design har dÀrför fÄtt en allt viktigare funktion inom företag som vill utmÀrka och sÀrskilja sig. För att frambringa ett starkt och trovÀrdigt varumÀrke som differentierar sig gentemot konkurrenterna, borde skapandet av varumÀrket inkluderas i en designstrategi dÀr kvaliteten pÄ designen Àr vÀsentlig.Studien syftar till att skapa en tydligare bild om och pÄ vilket sÀtt ett tjÀnsteföretag arbetar med designstrategi i en förÀndringsprocess och hur de nÄr ut till mÄlgruppen. Urvalet för denna studie Àr tjÀnsteföretaget Academic Work, kommunikationsbyrÄn Naked, som företaget har tagit hjÀlp av i framtagandet av det nya konceptet, och slutligen en av företagets utvalda mÄlgrupper, studenter.

UtvÀrdering av kunskapsbaserad analysmetod i en lÀrarcentrerad utvecklingskontext pÄ Volvo IT i Skövde

LÀrandecentrerad design (LCD) Àr en utvidgning av den anvÀndarcentrerade designprocess som tillgodoser den lÀrandes unika behov i dess förkovran inom en ny arbetsutövning. Quintana, m.fl. (2002) har sammanstÀllt tre kriterier vilka representerar de krav som LCD speciellt stÀller pÄ uppgiftsanalysmetoder. Arbetsmetoden ska uppfylla alla tre kriterier för att karakteriseras som lÀmplig inom LCD. Denna rapport redogör för en utvÀrdering av den kunskapsbaserade analysmetodens lÀmplighet i en lÀrandecentrerad utvecklingskontext.

TaS - Take a Seat

Humans have always been fascinated by the thought of bringing non living objects to life. We wanted to explore the possibilities of trying to create an artefact that the audience would consider possess emotional states and have a life of its own. TaS is a interactive chair that functions as a social entity. The idea is to try and enhance the bond between human and artefact, based upon the emotional connection. We try and produce, enhance and maintain this bond through curiosity based interaction. Bachelor thesis in Interaction Design by Andreas Eriksson, Johanna Lund and Fredrik Lundh, spring term 2008, Malmö University, K3 School of Arts & Communication..

Det första intrycket gör allt - Webbdesign pÄ anvÀndarens villkor

Konsumenters beteende har förÀndrats och i dag Àr det helt normalt att handla varor via Internet. Den totala e-handeln ökat för varje Är som gÄtt sedan försÀljning via internet kom igÄng pÄ allvar i början av förra decenniet. AnvÀndare bokar resor, köper hemelektronik, klÀder, skor och böcker och tron pÄ framtiden bland e-handlarna fortsÀtter att vara stark trots att ekonomin har försÀmrats under Äret och lÄgkonjunkturen pÄverkat detaljhandeln i stort.Det rÄder stor konkurrens bland alla e-handelsaktörer pÄ internet och de etablerade kedjorna har genom sitt starka varumÀrke inga problem med att fÄ kunder. SÀmre Àr det för oetablerade e-handelsföretag och okÀnda e-handelskedjor, vilket beror pÄ den osÀkerheten som kunder upplever nÀr de besöker okÀnda webbsidor utan ett vÀlkÀnt varumÀrke. För att minska osÀkerheten och öka förtroendet för webbsidan Àr den grafiska designen en av de viktigaste aspekterna, en webbsida som har bra grafisk design ökar förtroende för webbsidan.

<- FöregÄende sida 46 NÀsta sida ->