Sökresultat:
6169 Uppsatser om Design av BVR - Sida 60 av 412
Effektivitet i designprocessen : En studie av arbetsfördelningen på industridesignbyråer
Industridesignbranschen är en bransch som fram tills nyligen varit en omogen bransch. De senaste åren har företag mer och mer förstått vikten av design som strategiskt konkurrensmedel och därmed börjar industridesignbranschen mogna. Industridesignbyråernas organisationsstruktur måste följa branschens utveckling för att kunna växa och ha en effektiv designprocess. Syftet med uppsatsen har varit att med hjälp av en undersökning av arbetsfördelningen på fem industridesignbyråer, analysera och utvärdera effektiviteten i dessa företags designprocesser.Metoden som använts i detta arbete är en deduktiv ansats där vi använt oss av teorier vi ansett lämpliga för att uppnå uppsatsens syfte. Teorierna vi använt oss av är Branschers utveckling, Mål- och processyn, Utbytes- och utvecklingsprocesser, Organisationsstruktur, Effektivitet, Designprocessen i fyra steg samt Kompetens.
Portabel grill för friluftslivet
Denna rapport är ett resultat av det examensarbete som är den avslutande delen av högskoleingenjörsprogrammet med inriktningen Industriell design och som utförts under 10 veckor under våren 2006. Uppgiften har varit att designa en portabel grill för användning inom friluftslivet. Detta har gjorts genom att utveckla en tidigare grill som uppdragsgivaren Lappland Allservice AB haft problem med. Arbetet har utförts med hjälp av systematisk problembehandling där ett antal metoder används för att samla information, bestämma, undersöka och finna lösningar på de problem som den tidigare grillen hade. Det slutgiltiga resultatet modellerades upp i CAD-programmet Ideas som används för att skapa en tredimensionell bild av produkten.
Att spela heterosexuell : En studie av konstruktioner av genus och sexualitet i tv-spelen Prince of Persia och Fable II
The purpose of this paper is to investigate how gender and sexuality are made in the videogames Prince of Persia and Fable II, and more specifically to look at possibilities and limitations for the construction of gender and sexuality in these games. I understand videogames as an interactive media form that differs from other types of media like film and literature. It is a media form that depends on a player to be played. At the same time it is constituted by rules of how it can be played. I have analyzed my material by a method called close-playing.
Användarorienterad informationsdesign - En ansats mot ett nytt intranät i Mölndals stad
Höstterminen 2006.
Betydelsen av användarmedverkan i systemdesign: En fallstudie
I denna uppsats tänker vi analysera ett systemutvecklingsfall där en användare hade väldigt stor roll i utvecklingsarbetet. Syftet med studien är att bidra till ökade kunskaper om vilka faktorer påverkar nyttan av användarmedverkan i systemdesign. Vi gjorde en fallstudie om ett projekt där författarna hjälpte en läkare att utveckla en applikation för att hålla reda på blodaccesser hos dialyspatienter enligt en användarcentrerad metod. Det visade sig att användarmedverkan gick mycket bra och var avgörande för kravspecifikationen och design av databasen men design av gränssnitt gick mycket sämre. Analysen visade att problemen uppstod främst när gränssnittsdesignen utfördes utan användaren.
Svenska kyrkan i kris : Sambandet mellan demografi och Svenska kyrkans medlemsandel
Our aim in this work has been to redesign ModernFamilies and make a user-friendly interface for people with aphasia. The focus has been to identify general issues they might face while using different technology and applications, in order to find better alternative design for ModernFamilies, with a focus on usability. To approach this issue, we used a qualitative method. Our study includes several interviews and observations preformed in conjunction with the AGNES project (AGeing in a NEtworked Society) and speech therapists. Aphasia requires simple design that in the same time gives them support to understand and use technology and different applications.
Optimering av cellodlingsmedia genom kombinering av designade stamlösningar : med experimentell design och multivariat dataanalys
Syftet med projektet är att ta fram en metod för optimering av cellodlingsmedia som kan minska den tid och de resurser som dagens metoder kräver. Fem stamlösningar med adekvata komponenter designas och kombineras med olika flödeshastigheter till ett medium. Kombinationerna testas med experimentell design och analyseras med multivariat dataanalys för att få fram optimerade cellmedia.Odlingsmetoden som de fem stamlösningarna anpassas till är fed-batch, ett system där en av lösningarna är en baslösning och de resterande fyra designas till feedlösningar. De senare tillsätts i olika hastigheter till baslösningen anpassat efter cellernas näringsbehov. Strategin som har lagts upp för att designa stamlösningarna bygger på förhållandet mellan komponenternas förbrukningshastighet i de olika tillväxtfaserna.
Systemen med rätt inställning - En studie om whistleblowingsystem i Sverige
In order to counteract and to discover unethical actions within an organisation, a growing number of Swedish companies implement a so-called whistleblowing system. The purpose of our essay is to study the mindset of companies and further analyse how this mindset affects the design and quality of companies' whistleblowing systems. To do this, we have used a qualitative approach by interviewing different Swedish companies about their mindsets and systems. The study determines that there seemingly are three different categories of systems of varying quality. In this study we have chosen to call them "internal system", "external system" and "combined system".
Utvecklingsprocessen av ett företags produktionssystem : En kvalitativ intervjustudie om hur ett medelstort företag beaktar användarcentrerad systemdesign i utvecklingsprocessen av ett nytt produktionssystem
I denna studie har författaren undersökt hur ett medelstort företag gick tillväga vid framtagan-det av ett produktionssystem och jämfört processen med de teorier och riktlinjer som finns för användarcentrerad systemdesign.Studien har genomförts baserat på litteraturstudier och semistrukturerade intervjuer.Intervjuobjekten har utsetts tillsammans med handledaren, tillika linjechef för utvecklings-gruppen, på företaget för att redovisa olika perspektiv på utvecklingsarbetet.I resultatavsnittet presenteras utvecklingsprocessen med en modell av flödet tillsammans med en beskrivande text. Genom interna instruktioner för utveckling av datoriserade system anslu-ter företaget bl.a. till olika teorier inom användarcentrerad systemdesign. I det studerade ut-vecklingsprojektet var olika användare inledningsvis med informellt och allteftersom systemet växte så fick de vara med och göra acceptanstester och utvärderingar innan nya uppdateringar skulle släppas.Slutsatsen av studien är att flera inslag av användarcentrerad systemdesign applicerats i ut-vecklingsarbetet i företaget vilket sammantaget gör att användarnas synpunkter tagits tillvara. Dock följer företaget inte någon speciell metod inom området vilket sannolikt skulle förbättra utvecklingsprocessen i framtida projekt..
Vad gör innehåll bra i sociala medier? : En studie med framtagna rekommendationer för hemsidan Wallyfy
Wallyfy is planned to be a social webmagazine with a focus on good content, with a quality check and moderation of the published content. The author of the study provides Wallyfy with thoughts and ideas about the website content and functionality. The main problem of the study was to explore what makes good content in social media for the potential users of Wallyfy, also using this insight to provide Wallyfy with directions for making decisions regarding both functionality and content. The theory of the study is being used as a starting point for understanding the phenomenom social media and to easier grasp the problem. The method of the study is based on user- centered thinking in design, where the author seeks to understand the participant?s emotions, values and dreams.
Organisera mera : En studie i att utforma riktlinjer fo?r organisering av information i ett specialutformat anva?ndargra?nssnitt
I have in this thesis studied how guidelines for organizing information in a custom- made user interface could be made. Teletal is service with a special designed user interface were information is stored. The purpose of this study is to encourage a consistent organization, and management of information in a user interface. The methods used in this study are as follows ? qualitative interviews and two card-sorting tests, of which one was closed and the other open.
Detaljerad FE-modellering
Detta examensarbete beskriver undersökningen av kärnmaterial i en sandwichpanel under belastning. Arbetet har utförts tillsammans med CCG i Laholm, Sverige. Kärnmaterialen lämpar sig vid design av sandwichpaneler på grund av sin låga vikt och sin förmåga att klara av högt tryck. Då materialet uppvisar ett ickelinjärt beteende skapar det problem vid design av sandwichpaneler och leder till att materialsammansättningarna tillverkas konservativa mot verkligheten. Projektet har gått ut på reducera designprocessen genom att bygga upp och simulera materialmodeller i programvaran ABAQUS för att kunna analysera och förutse materialets beteende.
Tillfälliga öar : ? tillsammans med havet i materiell-diskursiva praktiker
Vi vill med det här kandidatarbetet inleda en konversation med havet. Tillsammans med Karen Barads posthumanistiska performativitet, agentiell realism, vill vi utmana och ifrågasätta den antropocentriska designerrollen där materialiteten ses som passiv och designern som ensam härskare över meningsskapandet i designprocessen.Med Barads onto-epistemologiska utgångspunkt undersöker vi hur design-processen uppstår i arrangemang av både mänskliga och icke-mänskliga aktörer, där mening framförhandlas genom relationer inom fenomen. Genom att tillämpa detta posthumanistiska förhållningssätt i lekfulla experiment tillsammans-med-havet kan vi se hur mening är situerad och skapas inom de materiell-diskursiva fenomen och apparater som utgör designprocessen. Vi förstår designprocessen som ett ingripande i världens tillblivelse. Ett ingripande där ett kollektiv av aktörer står som medskapare, där mening, kroppar, subjekt och objekt uppförs och samformas genom intra-aktion. Detta förhållningssätt föder en medvetenhet om vårt ansvar i att ingripa i världens tillblivelse och vårt ansvar för de kroppar som skapas, en etik i handling. .
Beteendepåverkande designaspekter inom social media
This paper has it?s starting point in the midst of the debate concerning behaviour in socialmedia. Prior research has primarily been concerned with the role and responsibility of theuser while technology has been viewed as morally neutral. The base of the study isdiscourse analysis and a discursive psychology perspective is used to compare texts onTwitter and Facebook that were published during the events of the Boston bombings.The aim is to examine how platform users construct reality, groups and identities andwhat consequences those constructions bring. An interpretation of why the discourse ofTwitter and Facebook differ is grounded in aspects of design, which have been identifiedas having an influence on behaviour.
Användargenererad data i tjänstedesignprocessen
Syftet med studien är att ta reda på hur tre olika innovativa tekniker kan användas för att samla in användarinsikter i en tjänstedesignprocess. Detta genomförs med ett designcase som handlar om besökarnas upplevelse av Norrköpings Symfoniorkesters konserter. Symfoniorkestern behöver hjälp med att locka fler besökare till konserterna och nya sätt behöver användas för att samla in användarinsikter för att få så många olika perspektiv som möjligt av konsertupplevelsen.Det var 20 personer som deltog i studien med en blandning av personer, dels de som idag går på Norrköpings Symfoniorkesters konserter och dels de som inte besöker dem. Deltagarnas uppgift i studien var att gå på två av deras konserter och dokumentera sina upplevelser med hjälp av tre olika innovativa tekniker: designsond, app och automatisk kamera.Resultatet av studien visar att den första tekniken designsonden gav en fördjupad bild av deltagarnas syn på konsertupplevelsen och hjälpte till att bredda fokus i tjänstedesignprocessen. Den andra tekniken,appen, kunde ge en mer detaljerad information i realtid om deltagarnas konsertupplevelse på plats.