Sök:

Sökresultat:

351 Uppsatser om Demokratiskt samhälle - Sida 2 av 24

Sjuksk?terska p? lika villkor - Hur j?mst?llt ?r det inom sjukv?rden?

I en tid d?r samh?llet st?ndigt f?r?ndras och utvecklas har banksektorn f?tt m?ta nya krav och f?rv?ntningar fr?n marknaden. Efterfr?gan p? digitala l?sningar, tekniska innovationer och nya kundbeteenden ?r saker svenska banker beh?vt anpassa sig till under senare ?r. I ett f?r?ndringsklimat kan akt?rer i banksektorn beh?va genomf?ra strategiska f?r?ndringsarbeten f?r att forts?tta f?lja utvecklingen och den r?dande efterfr?gan.

Demokrati - FÄr vÄra barn och elever ta del av den? : En studie av nÄgra pedagogers demokratiska arbete pÄ en förskolan och en grundskola

Syftet med vÄr studie Àr att undersöka hur pedagoger i en förskola och en grundskola arbetar med demokrati. Styrdokumenten beskriver tydligt att barn och elever ska ha möjlighet till att pÄverka och vara delaktiga i undervisningen och vi vill se hur pedagogerna arbetar för att skapa ett demokratiskt klimat. För att skapa oss en bild av demokratin i praktiken anvÀnder vi oss av kvalitativ metod dÄ vi intervjuar och observerar nÄgra pedagoger i en förskola och en grundskola. Vi kopplar samman tidigare forskning med vÄrt insamlade material för att fÄ fram ett resultat. VÄrt resultat visar att pedagogerna vill skapa ett demokratiskt klimat i sin verksamhet men de upplever en del svÄrigheter vilket pÄverkar barnens och elevernas delaktighet. Pedagogerna har överlag goda ambitioner med sitt demokratiska arbete Àven om det i den hÀr studien framkommer en del brister.    .

BerÀkning av ersÀttning ur hemförsÀkring : sÀrskilt om lös egendom

Demokratiuppdraget Àr ett komplext uppdrag som innebÀr att skolan ska förmedla och förankra grundlÀggande demokratiska vÀrden hos eleverna. Dock stÄr det inte tydligt i styrdokumenten om vad det innebÀr och hur det ska gÄ till, det Àr upp till varje skola och lÀrare att tolka. Syftet med den hÀr fenomenografiska undersökningen har varit att skapa kunskap om variationen i uppfattningar av demokratiuppdraget hos gymnasielÀrare utefter frÄgestÀllningen: Hur ser variationen i uppfattningar av demokratiuppdraget ut nÀr det gÀller innebörder av demokratiuppdraget samt nÀr det gÀller arbetet meddemokratiuppdraget? Genom att genomföra fem intervjuer med gymnasielÀrare har jag funnit fyra uppfattningskategorier gÀllande innebörden av demokratiuppdraget:? att demokratiuppdraget innebÀr förstÄelse för hur demokratiskt liv Àr som en helhetssyn,? att demokratiuppdraget innebÀr elevernas delaktighet och inflytande,? att demokratiuppdraget innebÀr att lÀra ett demokratiskt förhÄllningssÀtt genom kunskaper och övning och? att demokratiuppdraget innebÀr demokratiskt bemötande och demokratiska relationer,och tre uppfattningskategorier gÀllande uppfattningen av arbetet med demokratiuppdraget:? att arbetet med demokratiuppdraget sker genom elevernas delaktighet,? att arbetet med demokratiuppdraget sker genom lÀraren som demokratisk förebild och? att arbetet med demokratiuppdraget sker genom att engagera samhÀlletTrots ett ringa urval av lÀrare anser jag att jag har funnit relevanta uppfattningar gÀllande innebörden av demokratiuppdraget samt arbetet med demokratiuppdraget och mina fynd har hjÀlpt mig, och hjÀlper förhoppningsvis Àven lÀsaren, att fÄ en större insikt i hur begreppet demokratiuppdraget kan tolkas pÄ flera olika sÀtt. Faktumet att det kan tolkas pÄ flera olika sÀtt kan tÀnkas vara hjÀlpsamt att reflektera över i samtal gÀllande demokratiuppdraget med kollegor och elever..

Interaktioner i det inverterade klassrummet

Denna uppsats har som syfte att undersöka om, och i sÄ fall hur, matematiklÀrare upplever att interaktionen mellan dem och deras elever förÀndras dÄ de övergÄr till att arbeta med det inverterade klassrummet som undervisningsmodell i grundskolans senare Är och i gymnasiet. Det empiriska materialet har samlats in genom semistrukturella, kvalitativa intervjuer med fem lÀrare. UtifrÄn tidigare litteratur kring denna undervisningsform, Deweys tankar kring det demokratiska klassrummet samt en sociokulturell syn pÄ lÀrande, analyseras dessa fem lÀrares uppfattningar kring interaktioner i det inverterade klassrummet, möjligheter att skapa fler samtal i klassrummet, elevcentrerad undervisning och ett mer jÀmlikt och demokratiskt klassrum. Resultatet visar att tankarna kring vad denna undervisningsmodell kan bidra med Àr vitt skilda hos studiens informanter. Vissa ser modellen endast som ett sÀtt att organisera sin undervisning medan andra ser modellen som en möjlighet att pÄverka lÄngtgÄende relationella maktstrukturer..

Ledarskap i klassrummet : Demokratiskt eller auktoritÀrt

The aim is to examine how teachers view their leadership, how leadership is used and developed, and what kind of perceptions teachers have of leadership and how it is important to their students.My questions are: In what ways can the teachers develop their leadership?In what ways can the teachers make use of leadership in the classroom?What do the teachers in the study consider to be a good leadership?What do the teachers inte the study think of their leadership and itsŽ importance to students? The study uses a qualitative research method and consists of interviews with four teachers working in a school south of Stockholm. The results of the study shows that teachersŽ leadership in the classroom has a significance for studentsŽ learning and development. The teachersŽstyle of leadership should not be static and should be adapted to studentsŽdevelopment level. The results also shows that teachersŽ leadership in the classroom is about various tasks.

Lokal styrelse : ett demokratiskt forum?

1996 startade en försöksverksamhet med lokala styrelser i grundskolan. Det Àr en försöksperiod under fem Ärs tid. I en lokal styrelse ingÄr förÀldrar, enhetschef, elever och lÀrare. Det Àr upp till den enskilda skolan om de ska införa lokal styrelse eller inte. Det vanligast förekommande namnet pÄ en lokal styrelse Àr förvaltningsrÄd.

Demokratiskt klarsprÄk : Demokratidiskursen i fo?rarbetena till spra?klagens 11 paragraf

Den ha?r uppsatsen analyserar demokratidiskursen i de parlamentariska dokument som fra?n och med 2002 ledde fram till spra?klagens stiftande 2009. Den go?r detta utifra?n teorifa?lten kritisk diskursanalys och systemisk-funktionell grammatik. Materialet besta?r av utdrag ur de parlamentariska dokumenten. Utdragen besta?r av de tillfa?llen da? vissa nyckelord knutna till demokrati anva?nds ga?llande omra?det klarspra?k.

Gammal och ny terrorism En studie av ETA:s och IRA:s nedlÀggning av vapen

Denna uppsats behandlar terrorism i ett demokratiskt Europa och speciellt de bÄda terroristgrupperna ETA i Spanien och IRA i Nordirland. De bÄda organisationerna har inom ett relativt kort tidsintervall valt att lÀgga ner sina vapen och har dessutom uttryckt en vilja att i fortsÀttningen vilja arbeta demokratiskt. Med vÄr studie har vi velat förklara varför denna förÀndring har skett. Vi har anvÀnt oss av en komparativ fallstudie för att pÄ sÀtt finna förklaringar till de bÄda hÀndelserna. Denna studie har utförts med hjÀlp av relevant statsvetenskaplig forskning och teorier.

Demokratisering av WTO

Allteftersom makten i viss mÄn har förskjutits frÄn "government" till "governance", bör det följaktligen medföra ökat krav pÄ demokrati inom governance. NÀr internationella organisationer med tiden fÄr mer makt och inflytande i olika delar av samhÀllet bör dessa ocksÄ ta mer ansvar för att frÀmja demokratin. Detta eftersom demokrati anses vara grundpelaren i "moderna" samhÀllen. I viss mÄn stÀller vÀrldssamfundet krav pÄ att nationer ska gÄ mot en utveckling av demokrati. Varför stÀlls inte samma krav pÄ governance, som börjar bli allt viktigare i den globala vÀrld vi lever i.

EU och demokratiskt underskott ? en experimentell studie om svenskar och stakeholdermodellen

EU:s befogenheter har frÀmst motiverats med hÀnvisning till att internationella samarbeten effektiviserar beslutsfattande och förbÀttrar beslut. Idag ifrÄgasÀtter allt fler instÀllningen och menar att den har lett fram till ett demokratiskt underskott. PÄ grund av underskottet menar kritiker att EU:s legitimitet pÄverkas negativt. Legitimitet underlÀttar för en auktoritet att fÄ sina beslut accepterade och det fÄr folk att följa regler och lagar. Genom Scharpfs begrepp om inputlegitimitet, deltagandet i beslutsprocesser, och outputlegitimitet, den upplevda effektiviteten av beslut, har debatten nyanserats.Som en följd av utvecklingen tilldelas unionens outputlegitimitet allt mindre uppmÀrksamhet samtidigt som fler intresserar sig för legitimitetens inputsida.

Utopi eller verklighet? : En studie om lÀrares uppfattningar kring elevinflytande

Syftet med den hÀr studien var att belysa hur lÀrare uppfattar och utformar arbetet med elevinflytande i förhÄllande till det demokratiska lÀraruppdraget samt till de möjligheter och svÄrigheter, som finns i anknytning till tillÀmpningen. Vi anvÀnde oss av en kvalitativ forskningsmetod, dÄ vi intervjuade lÀrare med hjÀlp av semistrukturerade intervjuer, som utgjorde underlag för denna studie. De resultat som framkom i studien var att lÀrarna upplevde elevinflytande som medbestÀmmande och trots att eleverna gavs tillfÀlle till elevinflytande pÄ olika sÀtt tog de denna chans i varierande grad. LÀrarna framhöll flera av forskningens positiva effekter samtidigt som en rad svÄrigheter med tillÀmpningen togs upp. Vidare framkom det att det inte fanns nÄgot direkt samarbete i arbetslaget kring elevernas inflytande, förutom vid Àmnesöverskridande temaarbete, utan ofta var det nÄgot som skedde efter varje lÀrares tycke.

Ledarskapsideal : - ur ett demokratiskt-, auktoritÀrt- och lÄt-gÄ (laissez-faire) perspektiv

The purpose of this essay is to identify and analyze the term leadership based on democratically-, authoritarian-, and passive (laissez-faire) leadership and find out which of these types are to be preferred among employees. Our main aspects are:Do employees prefer democratically-, authoritarian-, or passive leadership?Are there any differences regarding ideal leadership considering sex, age, length of service and sector?We have chosen to make a quantitative study of two equivalent organizations, one in the private and one in the public sector. Our method is an explorative method were we seek to find new knowledge about our fenomena. Our study is based on the already established theories on leadership and our empirical data is gathered by questionnaires.The conclusions to be drawn from this study is that our respondents to a large extent prefer a democratic leadership towards an authoritarian and passive leadership. Most of them prefer a democratic leadership with elements of the other leadership types.

Ungerns demokratiska konsolidering. Demokratisering utifrÄn tre överlappande arenor

Uppsatsen behandlar frÄgan huruvida dagens Ungern bör kunna betraktas som en konsoliderad demokrati. FrÄgan utgÄr ifrÄn teorin om för att ett lyckat demokratiskt samhÀlle ska kunna uppnÄs mÄste fem dimensioner vara uppfyllda: ett vÀl fungerande och demokratiskt institutionaliserat civilsamhÀlle, politiskt samhÀlle och ekonomiskt samhÀlle samt en rÀttstat och statsbyrÄkrati. Uppsatsen tar tre av dessa samhÀlleliga arenor i beaktande samt medborgarnas och politikernas attityder och utgÄr i huvudsak frÄn artiklar, böcker och tidsskrifter. För att ÄskÄdliggöra Ungerns utveckling frÄn demokratisk transition till dagens situation har en viss historisk tillbakablick varit nödvÀndig för att ge perspektiv Ät landets sociala, politiska och ekonomiska hÀndelseförlopp..

VÀgar till ett demokratiskt klassrum : - en kvalitativ undersökning

Syfte med denna undersökning har varit att belysa tidigarelÀrares uppfattningar av demokrati­upp­draget i 2000-talets skola. Vi har noggrant valt ut forskningsfrÄgor för att uppnÄ syftet. Vi har genomfört kvalitativa intervjuer med fem lÀrare riktade mot tidigare Är. FrÄgorna grundar sig i det syfte vi vill belysa. Resultatet bestÄr av delar av intervjuerna som vi valde att lyfta fram utifrÄn vÄra forskningsfrÄgor.

Ledarskap i klassrummet : En studie om lÀrarstudenters uppfattningar om ledarskapet i lÀrarrollen under utbildningstiden

Studiens syfte Àr att beskriva och analysera lÀrarstudenters uppfattningar om ledarskapet under utbildningstiden, samt att undersöka om det för dessa studenter finns nÄgra sÀrskilda förutsÀttningar, som underlÀttar för utvecklandet av ett vÀl fungerande ledarskap, och vilka i sÄ fall dessa Àr. Den metod som anvÀnds i studien Àr dokumentanalys av lÀrarstudenters texter i form av reflektionsblad över sin praktik under fyra praktikperioder, dvs alla praktikperioderna studenterna har i det allmÀnna utbildningsomrÄdet i sin lÀrarutbildning.Resultatet visar att nÀstan alla studenterna uppfattar ledarskapet som oerhört komplext i lÀrarrollen. I huvudsak beskriver lÀrarstudenter ledarskapet ur ett relationellt perspektiv och som  komplext. Detta kan upplevas komplicerat, nÀr man skall hantera sitt ledarskap, eftersom detta ocksÄ uppfattas situationsbundet.TvÄ sÀrskilda förutsÀttningar, har kunnat identifieras för ett vÀl fungerande ledarskap. Det handlar om förutsÀttningarna makt, i termer av legitimitet och auktoritet, och identitet, i termer av sjÀlvkÀnsla och sjÀlvförtroende.Sökord: Pedagogiskt ledarskap, classroom management, makt, legitimitet, auktoritet, identitet, sjÀlvkÀnsla, sjÀlvförtroende, auktoritÀrt ledarskap, demokratiskt ledarskap.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->