Sök:

Sökresultat:

572 Uppsatser om Dator - Sida 2 av 39

"I datorn brukar man inte bli så trött i handen" En studie om elevers och lärares erfarenheter samt inställning till IKT i skolan

Syftet med examensarbetet är att få ökad vetskap om vad elever och lärare har för erfarenheter och inställningar till informations- och kommunikationsteknik, IKT, i skolan samt hur elever upplever att de lär genom IKT. För att uppnå syftet har vi utgått från följande problemställningar: Vad har elever och lärare för erfarenheter av Smart ? board och Dator i skolan? Vad har elever och lärare för inställning till Smart ? board och Dator i skolan? Hur upplever elever att de lär genom Smart ? board och Dator? Vi har utfört en kvalitativ undersökning på en skola i skolår 4. Vi har intervjuat elever och lärare samt utfört observationer. I arbetet tas olika teoretikers syn på barns utveckling och lärande upp.

Återuppspelning av sportspel i 3D i realtid

Denna rapport beskriver utvecklingen av en applikation som tar emot en ström av positionsdata som sedan behandlas och renderas ut på skärmen i realtid. Det sätt som applikationen får strömmen av data kan vara från olika källor, exempelvis från en annan Dator, en lokal fil eller tangentbordsinmatning från samma Dator. Rapporten börjar med bakgrund till arbetet, sedan presenteras designen med förklaringar av de mest relevanta delarna. Slutligen diskuteras resultatet och en implementation för uppspelning av fotbollsmatcher presenteras..

App-sniffer

Detta projekt handlar om att skapa en WiFi-accesspunkt på en Dator där datatrafiktill och från applikationer på en smartphone kan avlyssnas. Första steget i projektetvar att skapa accesspunkten på en bärbar Dator med Windows 7 operativsystemetoch att dokumentera tillvägagångssättet. Programmet Wireshark installerades sedanför att lyssna av internet trafiken mot en Android smartphone. Sista steget i projektetvar att mäta och tolka nätverkstrafik på ett antal populära "appar". En relativjämförelse gjordes mellan apparna med cache-minnet påslaget kontra avslaget..

Data och IKT i Piteå kommun: lärares syn och inställning
till dator i undervisningen

Syftet med undersökningen är att kartlägga hur lärarnas syn på och inställning till Datorn i undervisninggen påverkar den praktiska tillämpningen. Undersökningen avser lärare inom grundskolan i Piteå kommun, från förskoleklass till årskurs 9. I genomförandet av undersökningen har vi använt oss av enkäter som besvarades av 60 stycken lärare, samt kompletterande djupintervjuer av fyra stycken lärare från olika skolor. Undersökningen visar på att Dator och IT användandet hos lärare inom Piteå Kommun är utbrett. Beroende på lärarnas lokala förankring och deras syn på Datoranvändning i skolan varierade kontinuiteten i användandet.

Automatisk sparning : - funktionen du aldrig visste fanns

Automatisk sparning i Datorprogram underso?ks fra?n perspektivet hur anva?ndare upplever tryggheten till att deras arbete ska finnas kvar na?r de arbetar med en Dator, och hur de reagerar pa? en ny typ av design. Det finns ett problem som ligger i hur Datorer rent tekniskt a?r uppbyggda, ja?mfo?rt med hur Datoranva?ndare a?r vana att objekt fungerar i verkligheten. Nuvarande och gamla Dator- program har tittats pa? fo?r att se hur de har lo?st funktionerna kring sparning.

Dubbla nätverk i samma dator - Blanda rött och grönt

Många företag och organisationer vill kunna skydda känsligdata från obehöriga. En lösning på detta problem är attseparera intranät från Internet. Ett sätt att åstadkommaen sådan separering är genom att använda virtuella nätverk(VLAN). I denna rapport undersöks det om säkerheten hosVLAN är tillräckligt hög för att två virtuella nätverk skakunna ersätta två fysiskt separerade nätverk. För att undvika att använda en Dator till vardera nätverk används virtualisering, vilket gör det möjligt att ansluta en fysisk Dator till två virtuella nätverk.

Elevers upplevelse av en virtuell laboration i matematik

Syftet med den här uppsatsen är att undersöka elevers upplevelse av en virtuell laboration i matematik och av laborationens inverkan på deras motivation att lära och intresse för ämnet, på deras förståelse av stoffet och möjligheten till meningsfullt lärande och slutligen på deras skicklighet och arbetssätt. Även omfattningen av elevernas användning av Dator och internet för skolarbete undersöktes för att ge en bakgrundsbild. En serie laborativa uppgifter placerades i följd på en webbsida. Uppgifterna tog början i det just behandlade momentet räta linjens ekvation och gick sedan steg för steg vidare till derivatans definition. Eleverna genomförde laborationen inom ramen för ordinarie matematikkurs. I en enkät efter laborationen besvarade eleverna frågor om hur de upplevde sitt lärande.

Streaming och nätverk för digital skyltning

Idag finns som alltid behovet att distribuera media. Allt eftersom prestandan för överföring av information i Dator-nätverk har ökat har detta blivit möjligt genom streaming, strömmande media. Detta innebär att klienten inte behöver ladda ner hela materialet för att kunna se eller lyssna på det. Allt eftersom kravet på kvalitén av materialet ökar blir kraven på nätverket högre. Precisallt Media AB är ett företagsom sysslar med digital skyltning.

Användbarhet på Södertörns högskolas hemsida : Hur förhåller sig Södertörns högskolas hemsida till användbarhet?

Användbarhet är idag en del av människa-Dator interaktion som bl.a. Södertörns högskola satsar på att lära ut. Syftet med denna undersökning är att belysa användbarheten på Södertörns högskolas hemsida. För att definiera användbarhet används den internationella standarden för användbarhet (ISO 9241-11, 1998) samt människa-Dator interaktionsforskaren Jacob Nielsens definition av användbarhet. Detta har genomförts genom en observationsstudie med fem användare.

Dator och Internet som mervärde för klassrumsundervisningen i SVA

VT 2012, SSA 133Handledare: Lilian Nygren-Junkin.


IKT i förskolan

Ett arbete om förskollärares syn på IKT kopplat till strävansmålen i Lpfö 98..

Hur påverkar användningen av TV, dator och mobil ungdomars sömn? En litteraturstudie

Den psykiska ohälsan ökar bland ungdomar och tidigare forskning har visat att ungdomar sover mindre än vad de behöver. Media har blivit en viktig del i ungdomars liv och vardag, och utvecklingen av media ökar hela tiden. För ungdomar har tillgängligheten ökat och de är ?uppkopplade? merparten av dygnets timmar. Författarna önskar bidra till evidensbaserad omvårdnad kring hälsa och välbefinnande genom att analysera kvantitativa forskningsartiklar som undersökt medias påverkan på ungdomars sömn.

Möjligheter och utmaningar med 1:1 i skolan

Det här arbetet undersöker lärares och skollednings syn på 1:1 på en gymnasieskola i Sverige. 1:1 innebär att varje elev på skolan får tillgång till sin egen personliga Dator. Arbetet försöker besvara frågan om hur skolan har påverkats av 1:1. Arbetet är gjort genom kvalitativa intervjuer med lärare och skolledning på skolan. Förutom det har jag använt mig av litteratur och aktuell forskning för att besvara frågeställningarna. Det som har framkommit genom arbetets gång är att det finns ett behov av kompetensutveckling och gemensamma policys kring Datoranvändning för att implementeringen av 1:1 ska vara framgångsrik. Det som upplevs som negativt med 1:1 är att eleverna tappar fokus när de får tillgång till en Dator.

När larmen tystnar : En studie av väktares larminstruktioner ur ett kognitivt perspektiv

Larminstruktioner används av väktare då de ska åka på larmutryckning. En larminstruktion är ett papper innehållande information som kan vara viktigt för väktaren vid en larmutryckning, exempelvis kundens adress, koder och vägbeskrivning. Det är viktigt att dessa är lätta att förstå eftersom väktaren bör infinna sig på platsen så fort som möjligt efter att ett larm utlöst. Rapporten beskriver hur studien av företaget Securitas larminstruktioner har gått till för att som slutligt mål ta fram en ny mall för larminstruktionerna. Undersökningen gjordes utifrån ett kognitivt och människa-Dator interaktions (MDI) perspektiv och metoder som användes var heuristisk utvärdering och intervju.

<- Föregående sida 2 Nästa sida ->