
Sökresultat:
280 Uppsatser om Datavetenskap - Sida 9 av 19
XML som informationsbärare för EDI
Information handling has been a key issue for different companies for a long
time. Electronic Data Interchange (EDI) is used to transfer different business
documents from one company to another. This is done in such way that the
information itself is separated from how this information is stored and handled
in the companies internal systems. As different companies have different
systems there is a need for a standardised format for this exchange.
There is a big difference between EDI-systems based on what kind of
EDI-standard is used. The most common standard in Europe is EDIFACT, but with
increased interest of using the Internet for business communication there is a
need for a standard that is adjusted for use over the Internet.
Datalagring - Ett växande problem?
Title:
Information storage - A growing problem?
Authors:
Göran Svanhall
Pär Truedsson
Erik Ponnert
Tutor:
Bengt Carlsson
Problem:
Every day companies, regardless of size, produces new information that needs to
be stored. In the information society of today, the characteristics of the
information changes both in size and complexity. This results in higher demands
on which storage solution that suits the company and their field of business.
New and more innovating storage solutions enters the market, but are they
necessary to smaller companies of development active in the IT society?
Questions to Answer:
Is data storage a growing problem for companies of development active in the IT
society?
How do traditional storage solutions manage the information growth of today?
How urgent is the need of a new storage solution?
Which features are prioritized in the future storage solution?
Method:
By performing a quantitative survey we delivered an inquiry to several
companies, which answers will help us answering our above mentioned questions.
Conclusion:
The consulted companies experience no growing problems what so ever regarding
their existing storage solution..
Distansövervakning av givare i hemmet
Examensarbetet belyser så väl fördelar som nackdelar under utveckling av
USB-enheter med
PIC processorn PIC16C745 som grund. Processorn används i detta projekt för att
möjliggöra
en effektiv distansövervakning via USB gränssnittet.
I detta projekt har en USB-enhet konstruerats med uppgiften att leverera data
från olika givare
till en PC. Vidare publiceras dessa data på Internet via en webbserver. Givarna
är av typen
analoga och binära. Till de analoga givarna hör två stycken temperatur- och en
ljusgivare.
Utvecklingen av röstigenkänningsprogram under en treårsperiod
Detta kandidatarbete är utarbetat på Blekinge Tekniska Högskola under våren
2002. I utredningen har vi jämfört röstigenkänningsprogram under en
treårsperiod, program från 1999 och program från 2002.
1999 års test visade på programvaror med lång träningstid, enkla gränssnitt,
stor känslighet för bakgrundsljud och låg användbarhet. Vid arbetsstart
förväntade vi oss inte att hitta någon större förändring i användbarheten hos
dessa program 2002, då röstigenkänningsprogram inte verkar ha stor
användarskara.
Utifrån följande hypotes har vi genomfört arbetet: Vi vill med vår undersökning
bevisa att användbarheten inom röstigenkänningsteknologi inte har förbättrats
under perioden 1999-2002. Vi har för avsikt att med hjälp av test utförda på
program och demoversioner bevisa vår hypotes. I enighet med bifogad
testspecifikation har vi utfört testerna.
Många företag har utvecklat sina produkter och gjort dem bättre.
Den Moderna Webben: Kan HTML5 konkurrera med traditionell programvara?
Vi ser en förändring i hur vi använder applikationer. Från att tidigare varit
associerat till en dator och begränsat till ett par operativsystem finns de
numera överallt. Fler plattformar innebär att man måste utveckla en applikation
till var och en av dessa. Detta gör att utvecklingstiden och kostnaderna ökar
och efterfrågan av crossplattformlösningar i form av webbapplikationer har
därför ökat.
Vi tittar närmare på hur det går att använda sig av HTML5, och övriga tekniker
som en modern webbläsare har integrerat stöd för, för att utveckla webbaserade
applikationer. Vi tar reda på om det finns några hinder eller begränsningar i
detta och om det finns några fördelar i att använda webben som plattform.
Resultatet indikerar att med de nya tekniker som är på ingång kan man utveckla
webbbaserade applikationer med prestanda motsvarande Java eller C#.
Prestanda och webbramverk
I denna studie underso?ktes det tio vanliga ramverk inom webb branschen, ba?de
de mest anva?nda ramverken samt na?gra nya uppstickare som har va?xt mycket de
senaste a?ren. Fo?r att skala upp en hemsida till ma?nga anva?ndare a?r det
viktigt att strukturen bakom sidan presterar bra, da?rfo?r a?r det viktigt att
va?lja ra?tt ramverk. Sa? hur ska en webbutvecklare da? va?lja ramverk fo?r att
kunna uppna? en bra prestanda? Det a?r allma?nt ka?nt att anva?ndare la?mnar
sidor na?r responstiden o?kar.
Att förbättra lärbarheten : en användabarhetsstudie på webbaserade system
Syftet med rapporten är att belysa lärbarhetsaspekten som en del av användbarhet. Diskussionen grundar sig i ett större projektarbete om BG Faktura, en produkt från Bankgirocentralen. Bankgirocentralen gav i uppdrag att ta fram metoder, testanvändare och att samordna en användbarhetsanalys på BG Faktura. För att få fram användbarhetsproblemen genomfördes ett flertal utvärderingar; en heuristisk utvärdering, en kontextanalys och empiriska användartester. Då utvärderingsmetoderna resulterade i många användbarhetsproblem skapades en prototyp med modifieringar av BG Faktura enligt de rekommendationer och förslag som kommit fram i testerna.
Requirement Specification for Information Security to Health Systems, Case Study - IMIS
During 2001-2002 a prototype, IMIS (Integrated Mobile Information System) was
developed at BTH (Blekinge University of Technology) to demonstrate how mobile
IT-systems can be used in healthcare. The prototype was based on the activity
theory of Engeström.
An ongoing project started in spring 2003. The purpose of the project is
further development of IMIS with special focus in the diabetes healthcare.
Participants in the project are scientists and students at BTH, ALMI
Företagspartner, Blekinge FoU-enhet, Barndiabetesförbundet Blekinge, Blekinge
Diabetesförening, Vårdcentralen Ronneby and Vårdcentralen Sölvesborg.
Valet av grafiskt dokumentgränssnitt
Grafiska dokumentgränssnitt används av de flesta datoranvändare. Det finns i
huvudsak tre typer av dokumentgränssnitt; MDI (multiple document interface),
SDI (single document interface) och TDI (tabbed document interface). I ena
halvan av arbetet har dessa tre analyserats utifrån en rad faktorer med målet
att se om någon modells fördelar väger över de andras och om man kan skapa
några riktlinjer för när det är bäst att applicera respektive modell när man
utvecklar en ny programvara. Analysen är baserad på litteratur samt kvalitativ
enkätundersökning och programtest. Andra delen av arbetet har ägnats åt testa
om det går att programmera så att slutanvändaren kan välja den modell han eller
hon föredrar.
3D-visualisering till Eve
Vi har under tio veckor producerat en del av Peter Martinssons film Eve. Vi har
stått bakom en stor del av den tekniska biten. Vi har inte deltagit något i
idéarbetet och idén bakom filmen, däremot har vi påverkat det visuella
resultatet genom att göra stora delar av bakgrundsmaterialet. På så sätt har
våra idéer och vår konst fått en stor del i filmen.
Genom detta arbete har vi velat utveckla våra kunskaper främst i programmet
AliasWavefront Maya, men även rent estetiskt. Målet med arbetet var inte att
bli klara med filmen, utan att lära oss av produktionsprocessen.
Vi har varit tvungna att anpassa oss i vårt arbete till det speciella utseendet
som filmen har.
Gester för navigation i användargränssnitt på mobiltelefoner
Användandet av mobiltelefoner har blivit en del av vår vardag i dagens
samhälle. Mobiltelefonindustrin är en miljard industri med stora företag som
Motorola, Nokia och Sony Eriksson. De senaste åren har det även kommit in nya
aktörer på marknaden som Apple med sin iPhone och Google med sitt
mobiltelefons?operativsystem Android. Dessa aktörer har kommit ut med flera nya
mobiltelefonmodeller som använder sig ut av pekskärmar.
Programmering och design av en avancerad webbshop
Detta dokument tar upp hur ett avancerat webbshopssystem kan utvecklas. Jag har dels granskat den teoretiska aspekten, dels utvecklat ett webbshopssystem från grunden, vilket har gjorts utbyggbart genom att det består av en grundstomme och tilläggsmoduler. Funktioner som är icke önskvärda i en viss webbshop men användbara i en annan ska därmed kunna läggas till vid behov, utan kunskap om programmering.I rapporten diskuteras även hur webbshopssystemets datamodell kan representeras som relationer, med fokus på relationsdatabashanteraren MySQL. Detta görs för att visa hur valet av datamodell och fysisk modell kan påverka systemets utformning, samt vilka möjliga problem eller fallgropar som kan uppstå till följd av detta val.Rapporten diskuterar även säkerhets- och sekretessfrågor. Då det är viktigt att identifiera och förebygga säkerhetsbrister i öppna system som webbshopar diskuteras bland annat hantering av personuppgifter och metoder för att kryptera och hantera lösenord.Avslutningsvis följer en beskrivning av arbetet med det webbshopssystem som jag har utvecklat för att visa hur teorin kan tillämpas i praktiken, och hur man gradvis kan gå från ett enklare till ett mer komplext webbshopssystem..
Dokumentärfilm om Warcraftspelaren 4K FuRy
Warcraft är ett strategidataspel som massor av människor världen över ägnar sig
åt.
Sebastian Pesic (alias 4K FuRy) är en av världens bästa spelare och
dataspelandet har blivit hans jobb.
Dokumentärfilmen handlar om Sebastian Pesic och hans verklighet i Warcraftlaget
4Kings. Sebastian kommer att berätta om sina upplevelser och vi kommer att få
se honom i action. Filmen kommer att ge en inblick i dataspelsvärlden som många
inte ens vet om existerar. Ännu mindre att man kan tjäna stora pengar på att
spela.
Utomlands är uppmärksamheten för Warcraft större.
Cupsystemet - En kvalitativ fallstudie av en mobil webbtjänst
The thesis describes the following main question:
Will the administrative labour during football tournaments be made easier with
the help from a mobile web service or will it convey to unnecessary extra work?
To be able to give a good and qualified answer to this question, the thesis
will in
the beginning describe how the technique for such a system might look like and
also describe the existing administrative moments during a football tournament,
this is too give the reader a deeper understanding for further reading. The
thesis
then goes on to describe a concrete system which is tested on three football
tournaments. On the basis of the tests, interviews and through analysis of these
the thesis will be able to answer our questions.
The result which we present in the thesis have unfolded through testing of the
system on three chosen football tournaments. The differences in way of labour
pre and post the system have been analyzed and through interviews the value
of these changes have been assessed.
The results achieved in the thesis are as follows, the presented mobile web
service does not only decrease the total work effort made by the tournament
officials it also speeds up their work.
Mobilitet, abstraktioner och kontextmedvetenhet:Nya vägar för SRÖ i Karlskrona att övervaka driften av fastigheter
Denna magisteruppsats beskriver framtagande och utveckling av riktlinjer för
ett system vars mål är att förändra och förbättra en organisation, där arbetet
idag utgår ifrån en stationär plats men där vi hävdar att arbetssättet skulle
kunna vara helt mobilt. I uppsatsen beskriver och diskuterar vi vårt
tillvägagångssätt, resultatet av fältstudier och analys samt en diskussion som
behandlar konstruktionen av ett mobilt anpassningsbart system. Uppsatsen
resulterar i framtagandet av designriktlinjer för en mobil artefakt. Denna
artefakt ska kunna stödja det arbete som utförs av personalen som arbetar med
drift och övervakning av fastigheter i Karlskrona kommun. Artefakten ska vara
anpassningsbar till den miljö som den används inom, den ska ha förmågan att
känna av den kontext den opererar inom samt ha förmågan att följa de
interaktioner som personalen utför.