3D-visualisering till Eve
DatavetenskapComputer science - generalMedieteknikMedia technology3d3d-animation3d-filmAnimeringCartoonCellshadingDatorgrafikGrafikMayaModelleringTomcat
Vi har under tio veckor producerat en del av Peter Martinssons film Eve. Vi har
stått bakom en stor del av den tekniska biten. Vi har inte deltagit något i
idéarbetet och idén bakom filmen, däremot har vi påverkat det visuella
resultatet genom att göra stora delar av bakgrundsmaterialet. På så sätt har
våra idéer och vår konst fått en stor del i filmen.
Genom detta arbete har vi velat utveckla våra kunskaper främst i programmet
AliasWavefront Maya, men även rent estetiskt. Målet med arbetet var inte att
bli klara med filmen, utan att lära oss av produktionsprocessen.
Vi har varit tvungna att anpassa oss i vårt arbete till det speciella utseendet
som filmen har. Detta har gett oss kunskaper i att anpassa oss efter andras
krav och idéer, tekniskt och mentalt. Vi har också lärt oss en hel del nya
modelleringstekniker och funktioner i programmet. Desto mer man jobbar med
3D-modellering ju snabbare, bättre och förutseende på eventuella problem blir
man. Övning ger färdighet även här.