
Sökresultat:
11560 Uppsatser om Data- och systemvetenskap - Sida 3 av 771
Från manuell till datoriserad informationsbehandling: en aktionsstudie
Denna uppsats avser en förändringsanalys. Tillsammans med ett mindre företag har vi undersökt vad konsekvenserna, av ett införande av datoriserad informationsbehandling, skulle bli. Förändringsanalysen avser: ? Från manuell till datoriserad lagerhantering ? Dokumenthantering med XML ? Elektroniska affärer B2C med XML ? Elektroniska affärer B2B med XML Slutsatsen är att en datorisering skulle förenkla företagets lagerhantering. I företagets fall skulle en datorisering kunna leda till effektivare informationsbehandling.
Miljöbron - Går det att göra ett databassystem med begränsade resurser?
Miljöbron is a non-profit organization; their main purpose is to merge companies and students into different environmental projects. The projects can be an assignment, practical vocational training or degree thesis. Miljöbron is expanding and the demand from students and companies is rapidly growing. Because of the expansion, a large amount of information needs to be stored and managed in a structured database. Also the need of a interface that is structured and easy to use when managing information and Miljöbron?s statistics, for Miljöbron?s staff.
Ultraljudsmätare för bubbelfälla
This bachelor thesis is about an ultrasonic sensor, implemented in a bubble chamber in Artis. The sensor consists of the piezoelectric sensor and an electronic control circuit. The control circuit consists of a programmable microprocessor, PIC18F2420 and a circuit, which sends the excitation signal to the piezoelectric sensor, and later receives the echo. This bachelor thesis consists also of a theoretical study, which examines different techniques of liquid level sensing in a chamber. The study discusses which factors are important in liquid level sensing and examine accepted methods.
Big Data. En undersökande studie om hur Big Data uppfattas hos IT organisationer i Sverige
Data sets are continuously increasing within organizations. Data sets will also be in larger amounts,have shorter lifetime, is becoming more varied and holds various degrees of uncertainty. Together,these dimensions are included in the term Big Data. There is no universally accepted definition ofBig Data and how it should be used. Applications that turn out to be part of a Big Data conceptoften begin as investments in an organization in order come to new insights or create new businessperspectives.
Internet i Kina : digital konvergens mot den femte moderniseringen
Denna uppsats beskriver Internet i Kina i allmänhet, från dess politiska bakgrundsmotiv och inledande grunder till dess nuvarande tillstånd av dynamisk ekonomisk infrastruktur och medel för folkligt politiskt inflytande. Tonvikten läggs vid för Kina unika aspekter, såsom partiinflytande över informationsutbytet, folkliga attityder till fildelning i ett samhälle som bara nyligen erkänt privat ägande samt effekter av kulturkrockar på nätet mellan västlig och kinesisk civilisation. Det argumenteras för att Kina i en framtid kommer att ha ett stort inflytande över cybermarknader och i beslutsfattande om Internets framtida utveckling, genom tekniska, ekonomiska och politiska medel. Slutligen resoneras att Internet i Kina har förändrat och kommer att förändra folkets mentalitet, så att det anammar västerländska tankemönster i liknande utsträckning som i angränsande länder, vilket banar väg för politisk pluralism..
Förväntningarna på en systemvetare efter studierna : En undersökning kring samspelet mellan arbetsgivare, traineeprogram och utbildningen systemvetenskap
Många människor lider av kognitiva funktionsnedsättningar. Det kan försämraförmågan att använda teknik och leda till att människor går miste om många verktyg och funktionersom andra tar för givet. Att ta hänsyn till kognitiva funktionsnedsättningar i utvecklingen avmobilapplikationer är utmanande då vissa gränssnitt och funktioner kan upplevas som för kompliceradeeller ostrukturerade. I denna uppsats presenteras designmönster som kan bidra till en inkluderandedesign enligt konceptet Design för alla. Design för alla innebär design som möjliggör användande föralla människor.
Komponentbaserad spelutveckling: betydelsen av komponenter i spelindustrin
Målet med denna uppsats har varit att klarlägga orsakerna till spelföretags användande av komponentbaserad spelutveckling. Vi har även försökt ge en allmängiltig bild av spelindustrins inställning till denna utvecklingsmetodologi. Intervjuer har gjorts med projektledare, programmerare och designers i spelföretag av olika storlek. Dessutom har den globala industrin täckts in genom en webbaserad enkät för att bekräfta att intervjuerna inte visat på en regional inställning. Undersökningen visar att komponentbaserad utveckling används i spelindustrin, men att det ofta handlar mer om objektorienterad utveckling.
Funktioner i företags data mining-verktyg
I denna uppsats undersöks vilka funktioner som är implementerade i organisationers data mining-verktyg. De funktioner som undersöks, är identifierade i litteraturstudier om data mining och datalager. I uppsatsen beskrivs vad ett datalager är, samt mer ingående vad data mining innebär. Fallstudien har skett genom kvalitativa djupintervjuer med respondenter från fyra olika organisationer, där respondenterna arbetar som expertanvändare av data mining-verktygen. Slutsatsen i denna uppsats är att organisationernas data mining-verktygen inte har alla funktioner, som identifierats, implementerade och att funktionerna skiljer sig mycket mellan organisationernas data mining-verktyg..
Mobil datoranvändning
Mobil datoranvändning är ett relativt nytt begrepp, men tekniken som sådan har funnits under en längre tid. I vårt arbete ringar vi in begreppet mobil datoranvändning och visar vad detta kan innebära. Alltför ofta fokuseras diskussionen om mobil datoranvändning kring den teknik som används och vilken utveckling som sker inom detta område. En viktig aspekt som man inte får glömma bort är vilken nytta organisationer kan ha av att använda denna teknik. Vi vill med vårt arbete visa hur mobila enheter och mobil datorkommunikation kan användas för att förbättra informationshanteringen för fältarbetande personal.
Elektronisk fakturering - varför få användare
I utbildningen systemvetenskap, 120 poäng, vid Luleås Tekniska Universitet ingår det att skriva en C-uppsats som examensarbete. Syftet har varit att skapa förståelse för orsakerna till varför det är problematiskt för företag att fakturera elektroniskt, samt för vilka negativa faktorer som påverkar genomslagskraften. Utifrån detta kan företag, som inte infört elektroniska faktureringar, själva skapa en uppfattning om elektronisk fakturering. Tillvägagångssättet har varit, att efter teoristudie, göra intervjuer. Jämförelse av resultaten visar att teorin bekräftas av empirin.
Informationssystems nytta: har IT och standardsystem betydelse för verksamhetskvaliteten?
Lågkonjunkturer och misslyckade IT-projekt har lett till att många blivit allt försiktigare med sina IT-investeringar detta har också lett till att många valt standardsystem före egenutvecklade system som lösning. Det är därför allt viktigare att verkligen förstå vilken nytta IT-baserade informationssystem kan ge en verksamhet för att investeringarna ska kunna motiveras. På senare år har många insett att det inte längre räcker med att utvärdera nyttan med informationssystem i ekonomiska modeller utan för att identifiera den verkliga nyttan så måste även andra aspekter beaktas. Undersökningen har genomförts genom fallstudie av inköpsavdelningarna i två kommuner. Det empiriska materialet har i huvudsak insamlats genom personliga intervjuer med användarna av det aktuella informationssystemet.
Utveckling av webbaserade e-handelssystem i små företag
Denna uppsats handlar om hur små företag gjorde när de utvecklade sitt webbbaserade e-handelssystem. Syftet var att se om företagens utvecklingsarbete följde en systemutvecklingsmodell samt att ge en vägledning till hur utvecklingsarbetet kunde gå till utifrån resultatet av fallstudien. I undersökningen såg vi att dessa företag inte använde sig av en systemutvecklings modell. Deras tillvägagångssätt påminde dock om prototyping i och med att de arbetade fram prototyper som sedan förbättrade efter tester av olika slag. Vi kom fram till att små företag inte behövde arbeta i projektform utan de gjorde enklare lösningar själv.
Användbarhet på fass.se
Webbplatsen fass.se är idag anpassad för folk inom vården. Nu vill man göra en ny version av webbplatsen som är anpassad för allmänheten. Detta ställer stora krav på användbarhet.
Så länge någonting fungerar som det ska och går precis som man tänkt så tänker man inte på det. Saker och ting kan vara enkla att lära sig och de kan vara effektiva att använda när man har lärt sig det. Detta är vad användbarhet
handlar om, och det är vad vi vill efterstäva.
Vi har på uppdrag av AddEmotion tagit fram en lösningsmodell som ska ligga till grund för utveckling av fass.se för allmänheten.
Viktiga strategier vid implementering av beslutsstödjande system
I denna studie har vi undersökt vilka strategier som är viktiga att beakta vid implementering av beslutsstödjande system. Vi har utgått från Alters (1980) teori, där han beskriver ett antal strategier som delas in i olika kategorier, och jämfört denna med empirin som vi undersökt vid tre företag. Vår undersökning visar att de olika strategierna inte beaktas och tillämpas i lika stor utsträckning. I vår undersökning har vi funnit att strategierna som ingår i kategorin utveckla en tillfredsställande grund är särskilt viktiga att beakta. Vi har även funnit grund för en kompletterande strategi som behandlar vikten av att identifiera, möta och säkerställa informationsbehovet hos intressenterna..
Användvärdhet: hos 24-timmarsmyndigheter
24-timmarsmyndigheten var ett resultat av den svenska regeringens initiativ till en statlig förvaltning öppen dygnet runt. Användvärdhet är likt användbarhet men tar även hänsyn till användarens behov. Vår undersökning syftade till att se huruvida småföretagen hade ett behov av 24-timmarsmyndigheter och om användarna såg dem som användvärda. Undersökningen utfördes som fallstudie av två elektroniska tjänster och kretsade kring principer för 24-timmarsmyndigheten och användvärdhet. Resultatet visade att det fanns ett behov för 24-timmarsmyndigheter och att de var användvärda.