Sök:

Sökresultat:

11441 Uppsatser om Dataćtkomst - Sida 2 av 763

UtvÀrdering av riktlinjer för inkorporering av syndikat data i datalager : PraktikfÀltets syn pÄ tillÀmpbarhet och nyttoeffekt av Strands riktlinjer för inkorporering av syndikat data i datalager.

Inkorporering av extern data i datalager Àr problematiskt och problematiken bekrÀftas av aktuella undersökningar inom omrÄdet. Detta har medfört att det utvecklats olika former av stöd för att bemöta och analysera problemen som organisationer stÀlls inför.För organisationer Àr det i högsta grad viktigt att dess beslutsfattare Àr vÀlinformerade och klarar av att selektera information frÄn stora mÀngder data. Det Àr i dessa sammanhang som en datalagerlösning Àr en viktig hörnsten för att stödja analys och presentation av data som ursprungligen Àr lagrad i olika datakÀllor (bÄde interna och externa). Genom att inkorporera extern data i datalagret uppnÄr datalagret en betydligt högre potential och sÄledes kan Àven organisationer och framförallt dess beslutsfattare utvinna stora fördelar.Strand (2005) har tagit fram riktlinjer för att stödja inkorporeringsprocessen av extern data i datalager. Dock saknas en utvÀrdering av riktlinjerna.

Platt Hierarki : Metoder för omvandling av relationsdata till hierarkisk data

The relational database model was defined in the 1970?s and is the dominating database type today.  The main difference between data from a relational database and a hierarchical data structure is that the relational database stores records in tables. The records have no particular order, but can include links in terms of relationships with other records. A hierarchical structure organizes data in the form of a tree structure  and  can for an example be found in organizational structures in which different levels involves different responsibilities. If the data stored in a relational database is to be presented in a hierarchically, a conversion of the data structure is required. The intention of this paper is to describe how such a conversion can be performed.  To investigate the conversion methods, case studies has been conducted on the basis of a specific organization?s hierarchical structure.

FörbÀttrar en kvalitetssÀkring skördarens dimensionsmÀtning?

In this study it was investigated if the adoption of a new routine for quality control could improve the precision of the dimension measurement obtained by harvesters. Data was collected from three different harvesters. First, a reference data set was collected before the new procedures had been incorporated, and then when the new methodology was implemented another data set was collected by the harvester operators, allowing the two data set to be compered. The results indicated that following the implementation of the new procedures, the reliability and the precision of the measurements has increased. All harvesters included in the study had improved regarding most of the controlled factors such as standard deviation, systematic difference and hit rate within ± 2 cm for length and ± 4 mm for diameter..

Integrering av Digitala FÀrdskrivare och Telematik för den nya Europeiska Standarden

This Master of Science thesis project handles issues around managing data from the digital tachographsystem. European legislation states that companies must download the data of the digital tachograph systemand store it for at least one year for control purposes. The system stores data on the vehicle unit located inthe driving compartment and on smart cards personal for each driver.Acquiring data from the previous analogue tachograph was done instantaneously since the data wasphysically printed to a circular paper chart when driving. To acquire data from the digital system one mustperform a download from the vehicle unit and later transfer it to some form of backup solution for longterm storage. Data must also be downloaded from the driver smart cards.Download of data from the vehicle unit is the most time consuming task and may take up to 30minutes pervehicle.

AnvÀndningsomrÄden för Big data inom analytisk CRM

Customer Relationship Management (CRM) Àr ett ofta anvÀnt konceptför verksamheter att hantera sina kundkontakter. En viktig del av CRMÀr anvÀndningen av tekniska lösningar för att lagra och analysera informationom kunder, till exempel genom data mining för att upptÀckamönster hos kunders beteende. Idag produceras allt större mÀngderdata genom mÀnniskors anvÀndning av informations- och kommunikationsteknik.Traditionell teknik klarar ej av att hantera den variation ochmÀngd data som existerar, vilket lett till utvecklingen av nya tekniskalösningar för dessa uppgifter. Begreppet Big data brukar anvÀndas föratt beskriva stora datamÀngder. Syftet med denna studie har varit att geökad förstÄelse för hur Big data kan anvÀndas inom CRM.

Data inom den sociala spelmarknaden

The phenomenon of social gaming is essentially an IT-service that people worldwideuses on a daily basis. This particular market is also young and generates tremendousamounts of data, which, from a data managing perspective, makes it naturallyinteresting. Throughout this thesis the social gaming market is described from the datamanaging and different actors perspectives. This is done by using literature reviewing,interviews with companies and analysis based on that information. The thesis initiallypresents important and central terms as well as different techniques.

Förtolkning inför skogsbruksplanlÀggning med laserdata (NNH), eller traditionell flygbildstolkning?

The purpose of this study was to investigate produced laser data from the new national height model's airborne laser scanning in Sweden, what quality it has and whether it can be used for forest management planning. From airborne laser scanning one can obtain information on forest variables such as tree species, height, diameter and basal area. Norra skogsÀgarna is the principal employer of this project and they wanted know to the quality of the laser data which needs to cope with their standards. If the laser data the quality required it can replace some of the operations performed by field planners. To examine the quality of the produced laser data a control tax assessment has been performed in 30 forest departments. This was done in an objective manner.

Faktorer som orsakar misslyckade data warehousingprojekt

Eftersom sÄ mÄnga organisationer och företag anvÀnder sig av data warehouses idag kan inte innehavet av data warehouses rÀknas som ett strategiskt övertag, utan en strategisk nödvÀndighet för företagen eller organisationerna. Att införa ett data warehouse krÀver dock stort engagemang frÄn alla inblandade i projektet och ett misslyckande kostar företaget mycket resurser och kapital.Detta arbete undersöker vilka faktorer som frÀmst bidrar till att ett data warehousingprojekt misslyckas. En litteraturstudie genomförs dÀr misslyckade fall samt litteratur som beskriver författares generella uppfattningar angÄende faktorer med potentiell risk att orsaka ett misslyckat data warehousingprojekt undersöks. Undersökningen leder fram till en lista med faktorer som anses ha stor potential att orsaka ett misslyckande. Att identifera dessa faktorer bidrar till att organisationer och företag fÄr möjligheten att i ett tidigt skede av projektet förhindra att dessa uppstÄr, vilket kan spara stora ekonomiska resurser..

Loggning av anvÀndares interaktioner : utvÀrdering av anvÀndbarhet

The disconnect between assumptions regarding computer users interactions made by software engineers and the actual interactions do, for various reasons, not always match. Gathering actual usage data from user interfaces can enable software designers to make better educated decisions. By buildning a prototype for collecting such data from a diagnosis tool for the automotive industry this project has shown not only how to benefit from the data but also how to perform the work. The data is 1 600 sessions consisting of 26 000 individual events. From this it has shown that available tools can assist in rudimentary questions regarding usage.

Att vÀlja prognostiseringsteknik

Det finns mÄnga olika Data Mining-processer som kan tillÀmpas i ett Data Mining-projekt. Fördelen med att anvÀnda en Data Mining-process Àr att projektet blir strukturerat, processen kan hjÀlpa till att minska risker som annars kan uppstÄ och kan medföra att projektmÄlet förÀndras. Data Mining-processen som studien har undersökt Àr generell och studien försöker dÀrmed precisera olika faser av processen, för att anpassas till ett prognostiseringsprojekt.Studien utvÀrderar den preciserade prognostiseringsprocessen genom att följa och dokumentera ett prognostiseringsprojekt pÄ en tillverkningsindustri. Studien analyserar teoretiskt vilka implikationer tillverkningsindustrin kan möta och Àven om studiens framtagna process Àr tillÀmpningsbar i detta fall. Studien visar att det pÄ en teoretisk nivÄ gÄr att genomföra studiens preciserade Data Mining-process och visar Àven vilka risker som kan uppkomma om ett prognostiseringsprojekt inte följer en Data Mining-process..

Att överföra geospatiala data frÄn en relationsdatabas till densemantiska webben

Semantiska webben Àr ett begrepp som handlar om att göra data tillgÀngligt pÄ ett sÀtt som gör att datorer kan söka, tolka och sÀtta data i ett sammanhang. DÄ mycket av datalagring idag sker i relationsdatabaser behövs nya sÀtt att omvandla och lagra data för att det ska vara tillgÀngligt för den semantiska webben.Forskning som genomförts har visat att transformering av data frÄn relationsdatabaser till RDF som Àr det format som gör data sökbart pÄ semantiska webben Àr möjlig men det finns idag ingen standardisering för hur detta ska ske.För att data som transformeras ska fÄ rÀtt betydelse i RDF sÄ krÀvs ontologier som beskriver olika begrepps relationer. Nationella vÀgdatabasen (NVDB) Àr en relationsdatabas som hantera geospatiala data som anvÀnds i olika geografiska informationssystem (GIS). För samarbetspartnern Triona var det intressant att beskriva hur denna typ av data kan omvandlas för att passa den semantiska webben.Syftet var att analysera hur man överför geospatiala data frÄn en relationsdatabas till den semantiska webben. MÄlet med studien var att skapa en modell för hur man överför geospatiala data till i en relationsdatabas till en RDF-lagring och hur man skapar en ontologi som passar för NVDB?s data och datastruktur.En fallstudie genomfördes med dokumentstudier utifrÄn en inledande litteraturstudie.En ontologi skapades för det specifika fallet och utifrÄn detta skapades en modell för hur man överför geospatiala data frÄn NVDB till RDF via programvaran TripleGeo.

Framtagning av prototyp för att lÀsa och dokumentera kundspecifikationer

To increase the quality in their products ABB is working towards a cleared order concept. That means that all customer specified options are to be known before they start with order calculations and construction. As it is today they use paper checklists to achieve this. One order may have several reactors, and for a reactor there can be several different alternatives. For each alternative a new checklist must be filled out.As of today all reading of the customer specification and checklist fill in with is done by hand by different persons, and sometimes the same data is read more than one time.

I vilken utstrÀckning i nulÀget lagrar organisationer data om externa affÀrsdomÀner i ett datalager?

Ett datalager Àr ett beslutstödssystem som integrerar stora mÀngder data frÄn interna och externa kÀllor. Dessutom Àr datalagret subjektorienterat, vilket innebÀr att det Àr organsierat kring ett antal betydelsefulla affÀrsdomÀner som företaget lagrar data om. MÄnga menar att det börjar bli allt viktigare för företag att söka information utanför verksamheten. Detta kan göras genom att de externa affÀrsdomÀnerna skannas av pÄ information.Syftet med detta arbete Àr att ta reda pÄ i vilken utstrÀckning i nulÀget som organisationer lagrar data om affÀrsdomÀner i sitt datalager. För att ta reda pÄ detta har företag som anvÀnder datalager kontaktats och intervjuats.Resultatet visar att företag lagrar data om externa affÀrsdomÀner, fast i ganska liten utstrÀckning.

Faktorer som pÄverkar datakvaliteten hos affÀrs- och DW-system - En fallstudie frÄn en högteknologisk industri

This thesis aims to examine how the quality of data that is entered into and retrieved from a corporate group's ERP and Data Warehouse systems can be improved. The corporate group has already taken several measures that will improve the quality of data. For instance the corporate group has updated and merged the previous ERP systems into one. At the same time the corporate group adjusted the settings in the updated ERP system, so that it will be harder to register incorrect data in the ERP system. With regards to the processes and routines, the studied department has efficient written routines and processes.

Designlösningar i ett affÀrssystem ur ett kognitionsvetenskapligt förhÄllningssÀtt

The purpose of this thesis was to examine if there where fallacies in the design solutions for the business system IFS Applications from a user perspective, and if so, correct these from a cognitive science approach.Data collection consisted of three main portions. These where; workshop, individual interviews and observations. The collected data was analyzed and resulted in identification of two main areas in the application that where found lacking.The result of the study showed that the usability for processing large amounts of data and the lack of customization where the main flaws in the application. Two low fidelity prototypes where created with the purpose of rectifying the underlying flawed design solutions that where identified from the collected data..

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->