Sök:

Sökresultat:

2 Uppsatser om Dagbrottsdesign - Sida 1 av 1

Dagbrottsdesign med IPCC

Mager är ett fiktivt gruvprojekt i planeringsfas och utvärderingar har gjort över projektet som visade att projektet är lönsamt. Boliden vill se om Mager kan stärkas ekonomiskt genom att tillämpa fullt mobil In-Pit Crushing and Conveying (IPCC). IPCC avser att förkorta ledtiden mellan grävare och kross genom att placera en kross innanför dagbrottets gränser och sköta materialtransporten ut ur gruvan med hjälp av ett transportband. Förkortningen sker antingen genom att förkorta körtiden för truckarna från grävare till kross eller genom att helt eliminera truckarna. Det finns tre stycken IPCC-system, stationär, semi-stationär samt fullt mobil IPCC.

Uppdatering av bergmekaniska designvillkor för Mertainen dagbrott

Anläggningsbranschen har länge ansetts som en relativt fragmenterad bransch där de tre stora leden, beställare, projektörer och entreprenörer drar åt olika håll i ett projekt. Parterna skapar ofta sina egna mål som i själva verket gynnar de själva mer än att gynna hela projektet. Detta konservativa arbetssätt gör varken att projektets kvalitet eller kostnadsbudgeten blir bättre samt att tidsplanen ofta inte räcker till.För att råda bukt på detta problem börjar det växa fram en ny arbetsmodell i Sverige, nämligen utökad samverkan. Utökad samverkan går att tillämpa på samtliga redan befintliga entreprenad- och upphandlingsformer, det är kort och gott ett verktyg som projektet blir tilldelat för att enklare lösa problemen som uppstår från start- till slutfasen i projektet. Själva grundprincipen med utökad samverkan är att det ska flyta på som det egentligen bör, men som ofta inte sker.