
Sökresultat:
13653 Uppsatser om Corporate social rapportering i finansinstitut - Sida 33 av 911
Incentive programmes ? a corporate governance perspective on Swedish commercial state owned firms
We would like to learn more about how the restrictive policy against incentive programmes affects the board?s of Swedish state owned commercial firms ability to govern management in an efficient way. We also want to find out if there are different consequences in reference to this that are not directly linked to corporate governance issues. Our empiric observations have been made in order to profoundly explore the subject and examine it through the eyes of professional individuals, all expressing different views and standpoints. We conclude that the most efficient structure is when an active board is complemented by a well structured and individualised incentive programme.
Kvinna och korrespondent : En intervjustudie med tolv kvinnliga utrikeskorrespondenter om hur de upplever sitt yrke
I dagens globaliserade samhälle där nationella gränser spelar allt mindre roll är utrikeskorrespondenternas rapportering en viktig del för vår förståelse av omvärlden. Man kan säga att de fungerar som publikens fönster ut mot världen. Syftet med undersökningen är att belysa kvinnliga korrespondenter som rapporterar för svenska medier. I uppsatsen står kvinnornas berättelser och reflektioner i fokus för att ge en inblick i och förståelse för deras vardag. Genom kvalitativa intervjuer med tolv kvinnliga utrikeskorrespondenter undersöks hur de resonerar kring val av nyheter, vinklar och källor samt hur kvinnliga korrespondenter upplever sitt yrke och sin yrkesroll.
Corporate Social Responsibility - Ett sätt för företag att uppnå legitimitet? : En fallstudie om Retail and Brands
Corporate Social Responsibility (CSR) är ett centralt begrepp som idag är välkänt inom affärsvärlden och har fått stor betydelse för vårt samhälle. Begreppet innebär företagets etiska, sociala och miljömässiga ansvar gentemot omvärlden. CSR har en stark koppling till legitimitetsteorin. Flera studier har visat att företag strävar efter legitimitet i sitt CSR-arbete.Syftet med den här studien är att undersöka genom en fallstudie om företag kan uppnå legitimitet hos sina kunder genom deras hållbarhetsredovisning. I den här studien har en kvalitativ metod används och undersökningen har begränsats till ett valt företag. Den svenska klädkoncernen Retail and Brands (RNB) är ett av de företag i Sverige som har tagit sitt initiativ till att redovisa sitt arbete inom hållbarhetsfrågor.
Gapet mellan företag och konsument : CSR-kommunikation hos klädföretag
Aim of the thesis: The aim of this thesis is to describe and gain a deeper understanding of how companies use communication as a tool to overcome the gap between the company and the consumer. The aim is also to clarify some of the factors contributing to this gap.Method: This thesis has been made from a qualitative approach with quantitative influences. The qualitative primary data collection was gathered through six in-depth interviews with companies in Gothenburg either selling organic and fair-trade produced clothes or marketing towards sustainable consumption. The quantitative part consists of a consumer questionnaire given to 100 women in the inner city of Gothenburg. Frame of references: Related researches within the field of the subject are presented in the beginning of this chapter. Further theories presented are the consumer?s awareness and the consumer´s responsiveness to CSR.
Hållbarhetsredovisning i svenska statliga och icke-statliga företag
This study deals with sustainability reporting in three governmental and three non-governmental Swedish companies in different industries. With increasing demands from the society regarding company?s CSR - Corporate social responsibility, the perspective of accounting gets broader and covers even non-financial information to meet not only the owners? demands but also others stakeholders' requirements. Sustainability has become an important tool for creating company?s business value and a positive sustainable external image.
Corporate Social Responsibility och Global Compact. Med mänskliga rättigheter som norm?
Uppsatsens undersökningsområde är den världsomspännande idé eller rörelse som går under beteckningen Corporate Social Responsibility (CSR), företags samhälleliga ansvar. En viktig del i CSR-rörelsen är den internationella avtalskonstruktion som benämns Global Compact. Med FN som plattform har ett globalt samarbete mellan företag och intressegrupper upprättats där frågan om företags samhälleliga ansvar behandlas med hjälp av tio principer. Undersökningen har två delsyften; A) att beskriva och undersöka bolags samhälleliga ansvar enligt Global Compact, särskilt enligt principerna 1 och 2, samt B) att kritiskt pröva frågan om det ansvaret är förenligt med bolags legala vinstsyfte. Först följer en deskriptiv redogörelse av CSR och Global Compact för att visa på grunder, struktur och terminologi.
De som gillar musik gillar oss. Visuell identitet för bokningsbolaget Halleluja
The objective of this project was to develop the visual identityof Halleluja, a brand new booking agency representing approximatelytwenty minor artists within a wide range of contemporarymusic styles.The outcome has been applied to business cards and awebsite yet to be produced. To attract the audience and differentiateitself from other booking companies, Halleluja featuresa minimalist design that speaks of dedication, breadth ofgenres and exclusive taste. Although my sketches have beenapproved by Lars Olsson and Erik Sundfeldt, the co-foundersof Halleluja, I have had the privilege of working quite freely andstarting from scratch, since there was no earlier work done onthe company.Some of the issues I have faced during my process wasabout finding the right tone of voice in type and colour, ordealing with the semantics of the corporate name (meaning»praise the Lord«). I?ve also been struggling to come to termswith my own self-censorship and my slighly suspicious view onbranding..
Nytt toppmöte i sikte? En kvalitativ textanalys med kvantitativa inslag av Göteborgs-Postens rapportering från Israel- och Palestinakonflikten i samband med Osloprocessen
Titel:?Nytt toppmöte i sikte?? ?en kvalitativ textanalys med kvantitativa inslag av Göteborgs-postens rapportering från Israel-Palestinakonflikten i samband med OsloprocessenFörfattare:Irini Siga och Elmira BavelKurs:Fördjupningskurs i medie- och kommunikationsvetenskapTermin:Höstterminen 2006Syfte:Att studera hur Göteborg-posten värderade och framställde nyheter från Israel- Palestinakonflikten under Osloprocessen.Metod:En kvalitativ textanalys med kvantitativa inslag.Material:Publicerade artiklar från Göteborgs-posten i samband med Osloprocessen, under perioden 930813 ? 940213.Huvudresultat:Våra resultat visar att majoriteten av texterna i rapporteringen från konflikten mellan Israel och Palestina under den undersökta perioden, utgjordes av politiska artiklar med ett fredsinriktat perspektiv. Det huvudsakliga fokuset i dessa artiklar var hur man ska få till en fred mellan de två parterna genom politiska möten, samtal och förhandlingar. Det huvudsakliga perspektivet i artiklarnaär från konfliktens huvudparter Israel och PLO och representanter för dessa parter i form av politiska ledare och fredsförhandlare. De politiska aktörerna som förekommer framställs i huvudsak som aktivainitiativtagare till fred, dock utför de inga fysiska eller praktiska aktioner utan detta fastställs genom för freden positiva uttalanden.Resultaten av vår studie leder oss fram till slutsatsen att Göteborgs-posten värderade nyheter kring fredsprocessen mellan Israel och Palestina högt i processens inledande skede.
Vi möts på mitten : - Talent Management på svenska grunder
Inledning: Talent Management är ett begrepp och ett arbetssätt som alltmer implementeras i svenska organisationer och det ligger högt upp på deras agenda. Talang och talangidentifikation är idag en viktig del i att bemöta den ökade konkurrensen. Att identifiera talang är ett sätt att behålla de medarbetare som är viktiga för organisationen samt ett sätt att utveckla organisationen genom att ta tillvara på humankapitalet.Syfte: Att öka förståelsen kring talangidentifikation på svenska organisationer. Vi vill även bidra med en förståelse för hur de individualistiska och kollektiva perspektiven har påverkat svenska organisationer i dess utformning och tillämpning i att identifiera talang. Vi vill även öka förståelsen kring vad dessa perspektiv har att lära av varandra och vad detta resulterar i.
GRAFISK PROFIL TILL EN BLOMSTERHANDEL - corporate identity for a flower shop
This project aims to explore how to create a working concept-based flower shop visual identity, with focus on brandig, eco-branding and visual communication.
My main question is:
How do I create effective visual communication for an ecological flower shop?
The results of this thesis are that there are things to consider when creating a visual identity with an ecological concept. The most important question is if there is any benefit for your company to go green, otherwise positioning of your company will be hard. What I realized during the design part of my project was that if I use the methods described in this thesis and consequently applying my choices after the flower shops identifying words, a working concept-based visual identity will be possible to create..
Dikotiska tester : Ett normalmaterial för elever i årskurs 1-4 i grundskolan
Bakgrund: Dikotiska tester kan användas som del i testbatteriet för utredning av hörseluppfattningsstörning (APD, eng. auditory processing disorder) samt vid differentialdiagnostisering. I Sverige har dikotiska tester använts i studier där försökspersonerna varit 11 år eller äldre. Utanför Sverige har studier dock gjorts på barn från 5 år och uppåt.Syfte: Syftet med denna undersökning var att ta fram ett normalmaterial avseende dikotiska tester för elever i årskurs 1, 2, 3 respektive 4 i grundskolan.Metod: Dikotiska tester har utförts vid två grundskolor, på totalt 53 elever i årskurs 1-4. Testmaterialet bestod av siffror, stavelser samt meningar, vilket rapporterats med riktad rapportering.
Samspel i lagspel : lagidrottens sociala betydelse för personer med funktionsnedsättning
My big interest in sports was what shaped my choice of subject for the essay. The purpose of this study has been to explore the social meaning of team sports for functionally impaired persons. In order to fulfil the purpose of the essay I formed following questions: How do the actives experience their participation in team sports? And how important is the social intercourse in team sports to the individual welfare? The methods I?ve used have been qualitative with an ethnographic approach. I have used participant observations and field interviews to gather my empirical material.
Kompetensf?rs?rjning under digital transformation En kvalitativ studie om hur sm? och medelstora managementkonsultbolag i Sverige arbetar med kompetensf?rs?rjning
The aim of this thesis is to analyze how small and medium-sized management consulting firms in Sweden work with human resource management during digital transformation. By interviewing companies, this study explores their approach to attracting, recruiting, and developing competence. The results showed that management consulting firms have good access to candidates, made possible by having a strong corporate culture and attractive working conditions - Crucial parts for attracting talent. Social media and networking are frequently used for marketing and attracting interesting candidates. Digital tools and social media showed to be useful during the recruitment process, but personal contacts and networking still play a central role.
Kan relationen mellan CSR och lönsamhet stödja svenska finansbolags undermåliga samhällsansvar? - En kvantitativ studie med beaktning av endogenitetsproblemet
Introduction: The concept of CSR was first coined in the 1950?s and refers to corporate vol-untary work to contribute to a sustainable society. In Sweden, companies within the finance sector are among the worst when it comes to implementing CSR in their daily work. The debate on whether companies should engage in CSR activities or not, is extremely relevant nowadays. Right now we are facing a time where the demand on companies to take their social responsi-bility becomes more intensified.