Sök:

Sökresultat:

2064 Uppsatser om Corporate memberŽs duty of loyalty - Sida 60 av 138

Sopa inte miljön under mattan! : En studie om beteendeförÀndring hos Kalmarhem AB:s hyresgÀster

Kalmarhem AB har uppmÀrksammat att det existerar ett ohÄllbart beteendemönster bland hyresgÀsterna inom studentgruppen. För att kunna bryta detta mönster avser vi att genom denna uppsats  utreda vilka attityder och beteenden som existerar bland hyresgÀsterna samt ge förslag pÄ förÀndringar som företaget kan genomföra för att skapa en positiv beteendeförÀndring.Vi avser att lyfta fram vilka ÄtgÀrder som Àr mest lÀmpliga att anvÀnda av bostadsföretag för att motivera studenter till att agera mer miljömedvetet i hemmet. För att utveckla effektiva marknadsföringsÄtgÀrder valde vi att utreda vilka attityder som rÄder och hur de förhÄller sig till det aktuella beteendet.Vi har anvÀnt oss av en abduktiv ansats dÀr vi utgÄtt  frÄn vÄr fallstudie av Kalmarhem AB. Vi har anvÀnt oss av bÄde kvalitativa och kvantitativa undersökningsmetoder i form av en enkÀtundersökning, fokusgrupper, panelintervjuer, en telefonintervju och en gruppintervju samt observation för att insamla nödvÀndig data.För att erhÄlla större förstÄelse för Àmnet presenterar vi i referensramen de olika teorier och begrepp som ligger till grund för vÄr uppsats. Vi presenterar Àven den forskningsmodell vi utgÄtt frÄn i vÄra empiriska undersökningar.Vi kunde konstatera att problemet med bristfÀllig kÀllsortering inte hÀrstammar frÄn negativa attityder gentemot miljöansvar, med andra ord sÄg vi ett svagt samband mellan beteende och attityd.

Hur företag och organisationer kan attrahera innovationsmöjligheter : Ett uppdrag frÄn Munktell Science Park

Syftet med detta examensarbete var att ta fram en modell för att attrahera innovationsmöjligheter till Munktell Science Park i Eskilstuna. Detta gjorde författarna genom att frÄn befintliga teorier deducera fram en hypotetisk modell. Modellen anvÀnds inte för att skapa innovationer utan för att hitta komplexa problem. Det Àr lösningarna pÄ de komplexa problemen som i sin tur kan vara innovationerna. DÀrför har vi kallat de komplexa problemen för innovationsmöjligheter. .

CSR i SMEs : ? En förklaring av motiv och effekter

Uppsatsens titel: CSR I SMEs ? En förklaring av motiv och effekter Seminariedatum: 2012-05-31Kurs: 4FE03E Examensarbete för civilekonomprogrammet 30hpFörfattare: Alexandra Edström och Anna PerssonHandledare: Elin Funck Examinator: Lars-Göran Aidemark Nyckelord: CSR, Corporate Social Responsibility, samhÀllsansvar, intressenter,SMEs, Triple Bottom Line, motiv, effekterBakgrund och problem: Teorierna kring CSR i SMEs Àr fÄ och ofta motsÀgelsefulla. SMEs har dessutom en viktig pÄverkan pÄ vÄrt samhÀlle, dÄ de utgör den störstadelen av Sveriges nÀringsliv. CSR Àr ingen genvÀg till framgÄng utan effekterna kanbedömas först efter ett lÄngsiktigt perspektiv, enligt Europakommissionen (2007)arbetar SMEs ofta med CSR utan att veta om det eller benÀmna det vid namn.Syfte: Syftet med detta examensarbete Àr att beskriva innebörden av CSR samtförklara motiven till och effekterna av CSR i SMEs.Metod: Vi har gjort en flerfallstudie pÄ företagen Gnosjö Automatsvarvning AB,HangOn AB, Swede-Wheel AB och Sibes Metall AB. Vi har genomfört tvÄsemistrukturerade intervjuer med tvÄ personer pÄ respektive företag samt enfokuserad telefonintervju med respektive VD pÄ varje företag.

MÀnniskohandel för sexuella syften : Situationen i RumÀnien sedan EU-intrÀdet

The aim of this study is to investigate the situation in Romania concerning trafficking for sexual purposes. We look at what affect the European Union has had relating to this matter, in order to conclude what a membership implies on the fight against trafficking. A gender perspective is apparent throughout the essay and new institutionalism leads us to focus on the affect of the EU, both formally and informally. Questions to be answered revolves around the EU:s strategy against trafficking, recent trends and the implementation of the strategy in Romania, formally and informally. The study has the form of a case study and is conducted through a field study in Romania.

The Impact of Customer Orientation on the Business Strategies: the Customisation Case of Nestlé on French and Chinese Dairy Markets

Background: As Porter?s diamond (1990) suggested, the business environment highly influences firms? strategies. Today, most of the companies have to decide their strategy depending from a worldwide business environment. Yet, strategy researches and the growing importance of marketing for business success also show that customer dimension must be taken into consideration. On some markets and in certain industries, the offer is much higher than the demand and then, companies need to attract customers.

Finns det grund för att lĂ€mna ideella föreningar utanför momstrĂ€sket? : Är undantaget i 4:8 mervĂ€rdesskattelagen konformt med mervĂ€rdesskattedirektivet?

Sports associations play a very important role in the Swedish civil society, and since the 1st of July 1987 they have been exempted from the duty to pay VAT. By introducing an sufficiently closely related. When the conflict of law exists, the directive will be accorded priority, which leads to the Swedish Sports Federation must examine and considerexemption for sports associations the income tax field and VAT field correlate and the legislative change resulted in more favorable pre-close solutions for all of Sweden's non- profit organizations.  In June 2008 the European Commission launched a process concerning Swedish infringement against EU-law, and with it the Swedish civil society, where all Swedish sports associations are included, is threatened. The European Commission wants to, among other things, force sports associations into the VAT system for the purpose of the VAT Directive to be achieved.

De konkurrensrÀttsliga sanktionsformerna

The fundamental prohibitions against anti-competitive agreements and abuse of a dominant position are set out in the EC Treaty, articles 81 and 82 respective CL 6 and 19 §. EU: s objectives can be said to promote economic and social development within the community. These objectives will be achieved, among other things, through the establishment of a common internal market. In order to achieve a common market, where companies from different nations compete on equal conditions, it is not enough to prevent the member states from distortion of competition in the market. The free competition and thereby the advantages the common market is assumed to create, can also be limited through measures taken by companies.

Corporate Social Responsibility : En studie om svenska konsumenters attityder och köpbeteende

I dagens samhÀlle kan en tendens urskiljas att ökade krav stÀlls pÄ företag gÀllande miljö, etik och sociala frÄgor. DÀrmed har begreppet CSR (Corporate Social Responsibility) vuxit fram och mÄnga branscher arbetar idag aktivt med socialt ansvarstagande. Studiens syfte var att undersöka CSR ur bÄde ett konsumentperspektiv och ett marknadsföringsperspektiv. Tyngdpunkten lÄg pÄ konsumentperspektivet och problemformuleringen formulerades dÀrför till: Hur pÄverkas svenska konsumenters kunskap, attityder och köpbeteenden av att svenska klÀdföretag bedriver ett CSR arbete? Fokus ligger pÄ de etiska aspekterna av CSR och hur konsumenterna pÄverkas av dessa nÀr de handlar klÀder.

InformationskÀllor under internationalisering : Svenska smÄ företags tillvÀgagÄngssÀtt för att tillÀgna sig kunskap och information

There is an ongoing process where the free market within the European Union is expanding, partly through the incorporation of new member states, partly through the signing of association agreements with nearby countries and regions. When trade barriers are removed in different ways more companies consider an internationalization of the company. However, the procedure of the internationalization of companies is a rather new and unexplored area in the context of research. The focus of this study is therefore to examine how a few companies situated in Sweden, has proceeded while searching for knowledge during the internationalization process. Data has been collected through interviews that have been balanced with information from Internet and other sources.

Lojala kunder och paraplyvarumÀrkesstrategier

Den övergripande problematiken vi identifierat Àr relationen mellan starka varumÀrkenoch kundlojalitet i företag med flera olika produktvarumÀrken. Syftet med denna uppsats Àr att förstÄ om och hur företag med paraplyvarumÀrkesstrategier kan skapa och bibehÄlla lojala kunder. Vi vill överföra det övergripande teoretiska resonemanget inom varumÀrkesstrategi och inom lojalitetsstrategi pÄ företag med paraplyvarumÀrkesstrategier. VarumÀrket Axfood Àr ett exempel pÄ ett företag som har flera olika produktvarumÀrken (Hemköp, Willy:s, Willy:s hemma med flera). Vi har vid genomförandet av studien valt att anvÀnda oss av Axfood som studieobjekt.

Strategisk anvÀndande av sociala medier inom bankbranschen : En studie om informationschefers varumÀrkestÀnkande i förhÄllande till sociala medier

Young men who commit sexual abuse is a complex topic. This study is based on litterature on the subject and the material is processed through a qualitative content analysis. The study aims to study how the litterature describes the reasons why young men commit sexual abuse. It also aims to explore what is described to be effective treatment of young men who committed sexual abuse. The study found that most of the young men who commit sexual abuse comes from families where violence and psycohological abuse occurs. Many have themselves been victims of sexual abuse.

Hur arbetar charterföretagen för att stÀrka sitt varumÀrke?

Syfte: Syftet med denna uppsats Àr att undersöka och utreda hur tjÀnsteföretag inom charterbranschen arbetar för att stÀrka sitt varumÀrke, samt att utreda hur och vilka associationer som skapas kring varumÀrket.Metod: Försöka implementera en modell för att fÄ en klarare bild över hur charter företag arbertar för att stÀrka sina varumÀrken, författarna anvÀnder sig olika litteratur kÀller samt emperiska studier.Resultat: Resultaten visar hur viktigt det för företag att hitta nya metoder för att stÀrka sitt varumÀrke, samt betydelsen för tjÀnsteföretag av att hitta sin egen plats i en konkurrenskraftig marknad.AvgrÀnsning: Genom att begrÀnsa vÄr undersökning valde vi att koncentrera oss pÄ endast tvÄ charterföretag, detta för att skapa en bÀttre och djupare inblick pÄ vÄr frÄgestÀllning. De tvÄ charterföretagen som vi har valt att undersöka och utgÄ ifrÄn Àr; Apollo och Ving. Anledningen till detta Àr att de Àr marknadsledande och har lyckats skapa ett starkt varumÀrke.Nyckelord: VarumÀrkeskapital, kÀrnvÀrde av tjÀnst, postionering, mÀrkesidentitet, marknadskommunikation, intern mÀrkeslojlitet, associationer..

Är Sveriges detaljhandelsmonopol av alkohol en enda stor relationsfrĂ„ga? : En uppsats om relationen mellan Systembolaget och dess leverantörer

The Swedish alcohol market has for many years been in the hands of the government. The question of the monopoly, its being or not being, has for a long time engaged both Swedish citizens and politicians. Since joining the European Union it has also been on the European agenda, trying to adapt Sweden to the more liberal alcohol politic in Europe.The suppliers find themselves acting on a completely different market than a market based on free competition. The suppliers are faced with one retail channel to the stores which creates dependence and uneven power balance towards the retailer. In addition to this, their marketing activities are strictly limited due to the laws and claims.

Utanför unionen - har EU:s östutvidgning pÄverkat rysk utrikeshandel?

In May 2004 eight former communist countries (EU-8) with close historical trade ties to Russia joined the European Union. According to integration theory, we expect that Russia ? a so called third country ? in some cases may suffer from trade diversion due to this. This thesis focuses on the possible effects on Russian trade resulting from the 2004 eastern enlargement of the European Union. It aims to find out whether any evidence of trade diversion can be found.

Corporate Social Responsibility - Ett sÀtt för företag att uppnÄ legitimitet? : En fallstudie om Retail and Brands

Corporate Social Responsibility (CSR) Àr ett centralt begrepp som idag Àr vÀlkÀnt inom affÀrsvÀrlden och har fÄtt stor betydelse för vÄrt samhÀlle. Begreppet innebÀr företagets etiska, sociala och miljömÀssiga ansvar gentemot omvÀrlden. CSR har en stark koppling till legitimitetsteorin. Flera studier har visat att företag strÀvar efter legitimitet i sitt CSR-arbete.Syftet med den hÀr studien Àr att undersöka genom en fallstudie om företag kan uppnÄ legitimitet hos sina kunder genom deras hÄllbarhetsredovisning. I den hÀr studien har en kvalitativ metod anvÀnds och undersökningen har begrÀnsats till ett valt företag. Den svenska klÀdkoncernen Retail and Brands (RNB) Àr ett av de företag i Sverige som har tagit sitt initiativ till att redovisa sitt arbete inom hÄllbarhetsfrÄgor.

<- FöregÄende sida 60 NÀsta sida ->