Sök:

Sökresultat:

2064 Uppsatser om Corporate memberŽs duty of loyalty - Sida 29 av 138

Företagsidentitet & image - Valet av present- och profilreklam

Syfte: Huvudsyftet med denna studie Àr att fÄ en förstÄelse för vilken roll ett företags identitet och image har för valet av profilreklam.Metod: Studien Àr baserad pÄ en kvalitativ undersökning dÀr en fallstudie har gjorts av tvÄ stycken företag/organisationer som Àr köpare av profilreklam samt deras profilföretag. En tvÀrsnittsstudie har sedan gjorts av mottagaren av profilreklam.Resultat: Ett företags identitet och image har stor betydelse för valet av profilreklam, framförallt företagets strategi, kultur, design och marknadskommunikation.BegrÀnsningar: Studien har endast undersökt tvÄ svenska företag/organisationer och deras profilföretag om hur de arbetar med att ta fram profilreklam.Praktiska implikationer: Resultatet i studien kan anvÀndas för att ta fram profilreklam som syftar till att stÀrka ett företags image som varumÀrke.Originalitet: MÄnga forskare har undersökt företags identitet och image samtidigt som mÄnga har undersökt profilreklam i olika aspekter men fÄ studier har kombinerat dessa tvÄ och sett vilken betydelse ett företags identitet och image har för valet av profilreklam.Nyckelord: FöretagsvarumÀrke, företagsidentitet, företagsimage, presentreklam, profilreklam, give-aways..

Lojalitet ? Är det möjligt att bibehĂ„lla vid en outsourcing?

Titel Lojalitet ? Är det möjligt att bibehĂ„lla vid en outsourcing? Författare Joacim Carlsson och Fredrik Thanche Handledare Marie Aurell Institution Managementhögskolan vid Blekinge tekniska högskola Kurs Kandidatuppsats i företagsekonomi, 10p Syfte Vi avser i vĂ„r uppsats att undersöka vad som pĂ„verkar lojaliteten vid en outsourcingprocess. UtifrĂ„n hur företagets agerande pĂ„verkar personalen avser vi ocksĂ„ att ge förslag pĂ„ vad man ska tĂ€nka pĂ„ som outsourcande företag och hur man kan arbeta med att bibehĂ„lla lojalitet vid en outsourcing. Metod Undersökningen har ett kvalitativt upplĂ€gg. Vi har undersökt tvĂ„ företag som outsourcat nĂ„gon del av företaget för tvĂ„ till tre Ă„r sedan.

Scanias arbete med miljöledningssystem : faktorer som motiverar medarbetarna

Societal expectations of responsible corporate conduct are currently a fact. It is manifested ina corporate need for limiting and managing external effects, such as environmental impact.An environmental management system is a tool for organizations to structure theirenvironmental work and increase their efficiency. Managing the corporate operations toaccommodate to environmental objectives requires an organizational understanding of theobjectives as well as the procedures. A condition for a successful implementation is the coworkersÂŽ willingness to participate and collaborate.A study made on the co-workers attitude towards the ISO 9000 standard (i.e. qualitymanagement system) reveals that the earlier positive findings are not completely true.

 Reflektioner frÄn en marknadsledare :  En studie i implementeringen av miljökoncept hos en av Sveriges giganter

Integration av hÄllbar utveckling i företags strategier har lett till att bolagens styrning idag stÀlls inför nya typer av problem och möjligheter. Den ökade miljömedvetenheten bland kund och konsument skapar nya möjligheter för företag att omprofilera sig eller att förstÀrka ett redan existerande hÄllbara arbetssÀtt. Viktiga begrepp inom ett företags hÄllbara utveckling Àr Corporate Social Responsibility (CSR), uppförandekoder och grön marknadsföring.Studien behandlar hur ett marknadsledande företag, inom sitt segment, agerar i den hÄllbara utvecklingen mot sina huvudintressenter. I kartlÀggningen av hur ett marknadsledande företag miljöprofilerar sig har en analysmodell tagits fram med hjÀlp av befintlig accepterad teori. Modellens syfte Àr att skapa konsekvens och struktur dÄ ett det marknadsledande företaget huvudsakliga miljöprojekt undersöks.För att lösa det givna problemet har en kvalitativ forskningsmetod anvÀnds.

Corporate Social Responsibility : En studie om hur CSR kan mÀtas

Inledning Corporate Social Responsibility har under senare Är uppmÀrksammats allt mer, inte minst inom energibranschen som blivit kritiserad för sin stora miljöpÄverkan. ArbetssÀttet med CSR leder till en ökad samhÀllsnytta men allt fler företag vÀljer ocksÄ att arbeta med konceptet i förhoppning om ökad lönsamhet. Genom att koppla ihop CSR med företagets övergripande strategier skapas förutsÀttningar för samhÀlls- och affÀrsnytta. Trots att CSR blivit ett allmÀnt accepterat uttryck rÄder dock en begreppsförvirring om vad konceptet faktiskt innefattar. Syfte Studiens syfte Àr tvÄfaldig; dels Àmnar studien konkretisera konceptet CSR för att studera hur kommunalt Àgda energibolag kan arbeta med prestationsmÀtning för intern styrning av CSR-Ätaganden, dels Àmnar studien bistÄ Nogap med förslag för vilka prestationsmÄtt som skulle kunna anvÀndas i deras koncept HÄllbar lönsamhet. Metod Studien tog i ett ursprungsskede form av en litteraturstudie vilken mynnade ut i en konceptuell modell och en teoretisk referensram. Modellen lÄg sedan till grund för fördjupad förstÄelse av CSR inom tre kommunalt Àgda energibolag.

Intern kommunikation -ur ett organisationskulturellt perspektiv

Problem: How does the organisational culture affect the internal communication between the middle manager and his or herssubordinates?Purpose: The most common way is to study how the communication affect the organisational culture. In our study we have examined the reverse perspective. The purpose of this study would be to explain how the organisational culture affect the internal communication between the middle manager and his or hers subordinates.Theories: The basic theories in the study are The basic model, Internal communication, Levels of culture, High-power culture, Socialconstructions, Organisational structures and Leader Member Exchange Theory.Method: The study is based on the qualitative approach. We have used interviews for our collection of raw data.

Konsumentens hÀlsa som en del av företagets sociala ansvar : en fallstudie av tvÄ företag inom dagligvaruhandeln

We are currently more aware than ever about the impact of food on our health, but in the same time this trend put more pressure on the food retailers to do as much as possible to help their customers manage their weight and be healthy in general. This study aims to examine the corporate social responsibility for consumer health in food retailing, in which ways the companies promote healthy eating; in what extent they do it and also the motives for companies for corporate responsibility. The empirical study is limited to the market leading companies in Sweden, Coop and ICA, because the performance of the leading companies puts them in the strongest position to profit from shifting consumer trends, grow revenues and penetrate new markets and also enable them to make a strong case for the effectiveness of voluntary action, obviating the need for government intervention. A qualitative method was used in this study to get an accurate understanding how the food retailers take social responsibility for consumers health. The study is based on interviews with experts in the food retailers Coop and ICA, and the companies reporting in this area, annual reports, corporate responsibility reports and websites.

Lönsamhet och rÄd i renoveringen av miljonprogrammet

The real estate industry is a sector where the companies generally have a capital structure which is high leveraged. The financing? with the related terms ? is therefore specifically of high importance for the companies in the sector. Traditionally, the way of obtain financing is by borrowing from the bank. Lately, due to new bank regulations, the banks have become more restrictive in their lending which have lead to a growth of other financing alternatives.

Must I move to be with my family? The right to family reunification in EU law and the problem of reverse discrimination

The Court of Justice of the European Union has progressively revised the rule of purely internal situations to ensure a wider scope of application of the economic freedoms as well as the EU citizenship right to move and reside freely within the Union. This development, combined with the increasing importance of fundamental rights, has strengthened the family life protection of those EU citizens who come within the scope of EU law. The limit between the individuals who may benefit from a EU right to family reunification and fundamental rights protection and those who find themselves in purely internal situations has, however, become more legally uncertain. The disadvantage suffered by those who fall outside the scope of EU law is known as reverse discrimination.The 2011 case Zambrano confirmed the trend towards an increasingly generous EU law protection of family life in cases where the exercise of freedom of movement and enjoyment of EU citizenship rights is potentially restricted by a Member State measure. By contrast, in the subsequent McCarthy- case, it became clear that families in purely internal situations may only rely on national immigration and procedural law to obtain family reunification and protection of their fundamental rights.

FörsÀljning av allmÀnnyttan : i StockholmsomrÄdet

The real estate industry is a sector where the companies generally have a capital structure which is high leveraged. The financing? with the related terms ? is therefore specifically of high importance for the companies in the sector. Traditionally, the way of obtain financing is by borrowing from the bank. Lately, due to new bank regulations, the banks have become more restrictive in their lending which have lead to a growth of other financing alternatives.

Communication of CSR activities : a case study in the dairy sector

Recent corporate challenges require effective communication in order to secure a company?s reputation. Companies as a result, need to be committed to a series of corporate social and environmental practices along with their financial commitments to their shareholders and investors. In fact, businesses are required to go above their ordinary operations and involve all potential stakeholders that can be affected by their strategies. Companies also need to communicate social, environmental and economic consequences of their activities along with their CSR commitments to their internal and external stakeholders in order to make a better corporate image and improve their market opportunities.

Franchiseföretaget jobzone : En studie om utmaningar och problem kring överföring av affÀrskoncept och organisationskultur

ABSTRACTHelena Nowachek The purpose of the following study is to focus upon the possibilities and challenges associated with the transference of corporate culture from one organization to another. I have chosen to address this by looking at the franchise company Jobzone, which works specifically with recruitment and outsourcing. As a method I have interviewed three people in Jobzone: one person who is responsible for education, one franchising boss in Sweden and one franchisee. To delineate the concept of culture I apply both Schein?s model, in which he divides culture into the three levels of artifacts, values and basic assumptions, as well as a general theory of communication.

Att utrÀtta affÀrer pÄ ett "smartare" sÀtt : En studie av tvÄ hotellkedjors tillÀmpning av Corporate Social Responsibility

Introduction and research question:  This study investigates the widely discussed notion ?Corporate Social Responsibility? and its practice in the tourism industry. In the contemporary society more companies are realizing the significance of Corporate Social Responsibility (CSR) and its potential as a means of differentiation.  The author?s interest in this particular phenomenon was awakened after reading about the business case of Scandic Hotels. This is a company that nowadays is referred to as ?Scandinavia?s leading hotel chain?.

Corporate social responsibility, livsmedel och marknadsföring - en ÄtrÄvÀrd kombination?

Syftet med denna uppsats var att ta reda pÄ vad svenska dagligvaruhandelsföretag har för Corporate social responsibility - profiler i dagslÀget. Vidare Àmnade vi undersöka hur företagen har valt att kommunicera ut dessa profiler men ocksÄ om de lyckas kommunicera ut dessa till sina konsumenter. I vÄr metod valde vi att lÀgga tyngdpunkten pÄ en kvantitativ undersökning dÄ detta tedde sig mest anvÀndbart. Denna bestod av en enkÀt som ifylldes av livsmedelskonsumenter. Dock genomfördes Àven en mindre kvalitativ undersökning i form av telefonintervjuer med de berörda företagen.

Företagens sociala ansvarstagande och dess inverkan pÄ kunders beteende : En kvantitativ studie pÄ sparbankskunder

Titel: Företagens sociala ansvarstagande och inverkan pÄ kunders beteende- En kvantitativ studie pÄ sparbankskunderNivÄ: C-uppsats i Àmnet företagsekonomiFörfattare: Axel Svensson och Robin StoltHandledare: Agneta SundströmExaminator: Jens Eklinder FrickDatum: 2015 ? juni Syfte: Syftet med studien Àr att förklara och testa om det finns ett positivt samband mellan kunders beteende och sparbankernas arbete med filantropi, strategisk filantropi och Corporate Citizenship. Ett delsyfte Àr att beskriva vilka specifika aspekter av dessa CSR-perspektiv som pÄverkar kundernas beteende i störst utstrÀckning.Metod: Studien utgÄr frÄn en deduktiv hypotetisk forskningsansats och kvantitativ forskningsmetod. Data har samlats in genom enkÀter vilka delats ut pÄ tre olika sparbankskontor. Analys av data sker i programmet SPSS för att kunna undersöka sambandet mellan sparbankernas sociala ansvarstagande och dess inverkan pÄ kundernas beteende.Resultat & slutsats: Resultatet visar att positiv korrelation pÄ en statistiskt sÀkerstÀlld nivÄ föreligger mellan samtliga av vÄra testade CSR-perspektiv och kundernas beteende.

<- FöregÄende sida 29 NÀsta sida ->