Sökresultat:
7979 Uppsatser om Corporate management - Sida 40 av 532
Hälsobokslut i praktiken - en studie av tre kommuner
Studien syftar till att analysera hur tre kommuner utformar och använder sina hälsobokslut..
Påverkande faktorer vid implementering av CRM
The purpose of this thesis was to examine why so many CRM-projects didn`t reach the expected goals that companies management envisaged. The purpose was divided into two research questions. ? How should companies? management design the strategic projection of the CRM implementation? ? How will employees? attitude to changes influence the result of the CRM implementation? The case company was a Swedish technical consulting company: interviews were conducted with two represents from two different departments. The findings of the study were that management often strongly believes that software will sort out most of the upcoming problems and forget the factor that education of employees is at least equal important.
Knowledge Management System och kollaborativt arbete ? Wiki som informationshanteringsverktyg
Denna rapport tar upp huruvida Wiki, som informationshanteringsverktyg, kan uppfylla de
krav som finns på företags informationshantering idag. Syftet med arbetet är att utifrån teori
och en mindre undersökning se vilka möjligheter och nackdelar som finns med verktyget för
företag. En mindre intervjustudie med tolv informanter har genomförts på företaget
Agda Lön AB.
För att skapa en grund presenteras teorier inom Knowledge Management och Knowledge
Management System, Kollaborativt- och kooperativt arbete, samt verktyget Wiki. Därefter
redogörs den studie som genomförts. Vidare diskuteras de olika aspekter som framkommit
under teori och empiri.
Hinderbanan - en studie om jämställdhetsarbete och kvinnors förutsättningar inom professionella tjänsteföretag
Although women express a desire to be managers and although they constitute the majority of Sweden's newly graduated academics, they are still heavily underrepresented on senior management level in the Swedish private sector, where men hold as much as 95 % of the top positions. Considering the massive waste of resources that this implies, this thesis sets out to investigate the underlying reasons for the skewed gender distribution on senior management level in two Swedish professional services companies - an industry where the described problem has been palpable. Additionally, the thesis explores the effects of actively working for increased gender equality. With a basis in gender and organization theory, a broad theoretical framework has been compiled and applied to a qualitative case study design. The thesis reveals seven distinct impediments, which together create a parable of an obstacles course, that prevent women from advancing the corporate ladder in the same manner as their male colleagues.
Finansiell stabilitet med Basel II? En studie av det nya regelverket för banker
En sammanfattning av uppsatsen på maximalt 8000 tecken..
Redovisning av finansiell leasing - En studie av företagen på Attract 40
En sammanfattning av uppsatsen på maximalt 8000 tecken..
Value Creating in the Public Space
En sammanfattning av uppsatsen på maximalt 8000 tecken..
Att attrahera arbetsso?kande : En studie i hur fo?retag kan anva?nda corporate social performance i employer branding fo?r att sta?rka sitt arbetsgivarvaruma?rke
Denna studies syfte a?r att underso?ka vilka aspekter av ett fo?retags arbetsgivarvaruma?rke som va?rderas ho?gst av arbetsso?kande och da?rfo?r a?r viktigast fo?r fo?retag att kommunicera till ma?lgruppen genom employer branding-arbete. Uppsatsen bygger pa? fyra fra?gesta?llningar: Vilka av aspekterna i ett arbetsgivarvaruma?rke a?r viktigast att kommunicera till arbetsso?kande fo?r att bli en arbetsgivare som arbetsso?kande dras till? Vidare: Vilka aspekter av ett arbetsgivarvaruma?rke va?rderar studenter ho?gst na?r de va?ljer arbetsgivare? Finns det en skillnad mellan ma?n och kvinnor i vad man va?rderar ho?gst respektive la?gst? Finns det en skillnad mellan vad man va?rderar ho?gst respektive la?gst beroende pa? studietid?Underso?kningen baseras pa? en kvantitativ studie och genomfo?rdes med hja?lp av en enka?tstudie. Enka?tstudien baseras pa? en modell fo?r corporate social performance som kommer fra?n ett offentligt index av Kinder, Lydenberg, Domini & Co.
Motstånd vid förändring av ekonomisystem - utifrån institutionell teori
The purpose of this study is, on the basis of institutional theory, to contribute with moreunderstanding about resistance to management accounting change and also to survey reasonsfor the resistance and how to cope with the resistance.The study is a qualitative case study and semi-structured interviews have been used tocomplement the study?s theoretical area, consisting of scientific articles.The conclusion from the study is that resistance to management accounting change can beunderstood and explained by the institutions of each organisation and its underlying structures. Afurther conclusion is, with the structures in mind there are many reasons for resistance and alsomany ways to cope with the resistance. A model has been produced in purpose to createunderstanding and to survey the resistance to management accounting change..
Corporate Social Responsibility ? Ett paradigmskifte i den nya tidens fo?retagande
Syftet med denna studie a?r att underso?ka och analysera det arbete som Sveriges tre sto?rsta mobiloperato?rer, Telenor, TeliaSonera och Tele2 bedriver kring Corporate Social Responsibility. Studien a?mnar ocksa? underso?ka hur arbetet utvecklats under de tre senaste a?ren, samt hur detta fenomen kommuniceras. Genom detta o?nskar vi uppna? en ba?ttre helhetsbild och en djupare fo?rsta?else fo?r CSR, samt bidra med insikter, uppta?ckter och egna tolkningar kring a?mnet.Metod: Kvantitativ inneha?llsanalys av CSR-redovisningar. Av dessa tre studerade fo?retag kan vi urskilja vissa gemensamma trender bolagen emellan.
Fyrtiotalisters förhållande till bankers tjänster. En fallstudie av fyrtiotalister och de fyra bankerna SEB, Nordea, Handelsbanken och Färs&Frosta Sparbank.
En sammanfattning av uppsatsen på maximalt 8000 tecken..
Doing well by doing good : Hur kommunikation och anpassning av CSR skapar värde
Background: Today, It?s not uncommon that international companies and organizations have a higher turnover than the GDP of developing countries. Consequently, this may suggest that the choices companies make in the context of their business has a great potential to influence the world from an economic, but also from a social and environmental standpoint. From this the notion emerged that companies have a responsibility, referred to as Corporate Social Responsibility (CSR). A clear definition of the CSR concept is difficult to find, more than 37 different definitions has been identified.
Customer Relationship Management : hur tillämpas detta i företagen?
Syfte: Vårt syfte med uppsatsen är att med hjälp av enkäter och de kriterier som finns i teorin undersöka hur långt de medverkande företagen har kommit i deras framgång gällande Customer Relationship Management. Metod: Vi har gjort en kvantitativ enkätundersökning där vi har tillfrågat 30 företag i Ronneby. Vi har sedan analyserat detta utifrån diagram som vi har fått fram i Excel. Slutsatser: De flesta företagen i Ronneby är bara i början av CRM och de kan med enkla medel komma mycket längre..
Nätbutiker och Kundrelationer : Relationsmarknadsföring
Titel: e-Commerce and Relationships ? Customer Relationship Management This bachelor thesis is brought together to analyze the transformation from traditional marketing to Customer Relationship Management. The development in the technology world has made the marketing focus shift from products and their functionality to customers and value creation. Because of the tougher competition that developed from new channels of communication, corporations had to generate new sources of value for their customers in order to establish lasting relationships with them. Therefore we found it interesting to investigate how companies within the e-commerce business handle the transition towards customer relationship management.
Svensk kod för bolagsstyrning - vilka faktorer förklarar graden av följsamhet?
Historiskt sett har begreppet corporate governance, med svensk term bolagsstyrning, endast haft sekundär betydelse inom det ekonomiska området. Under de senaste åren har dock bolagsstyrning utvecklats till ett av näringslivets viktigaste fokus. För den breda massan är det främst redovisningsskandalerna under början av 2000-talet som bidragit till den allmänna diskussionen. Corporate governance handlar dock till stor del om att styra bolag så att de uppfyller ägarnas krav på avkastning och därigenom bidrar till samhällsekonomisk effektivitet och tillväxt, dvs. en utgångspunkt utöver kriminella handlingar och bedrägligt beteende.