Sökresultat:
7979 Uppsatser om Corporate management - Sida 36 av 532
KRISHANTERING : Frågan är inte om, utan när!
Datum: 2007-06-04Nivå: Examensarbete DFörfattare: Richard Caspar, Joakim Lindberg & Philip SavénHandledare: Universitetslektor, docent Nils KinchTitel: KRISHANTERING! Frågan är inte om, utan när!Problemformulering: I litteraturen finns en mängd olika uppfattningar om hur företag bäst skall hantera en kris. Vad som däremot saknas är ett gemensamt förhållningssätt till hur dessa bör hanteras. Går det att fastställa olika allmänna rekommendationer från fallstudier och litteraturen kring krishantering?Syfte: Syftet med arbetet är att jämföra ett antal olika kriser för att se om det går att utforma en generell metod för krishantering inom företag.Metod: Metoden som använts är en litteraturstudie där nio fallstudier har granskats för att därefter analyserasSlutsatser: Våra slutsatser visar att företag bör försöka förstå sin omvärld, vara effektiva i sin kommunikation, planera för det värsta samt agera rakryggat och ärligt..
Hur ser samspelet ut mellan informationsgivare och beslutsfattare? : En fallstudie om internredovisning inom Swedbank
AbstractTitle: What is the interaction between information providers and decision makers like? A case study on management accounting in Swedbank.Course: Master?s thesis in Business economics, 15 ECTS.Date: 2009-06-01Authors: Daoud Ghorbandi and George TekmenSupervisor: Paula LiukkonenLanguage: SwedishPurpose: The purpose of the paper is to study the relationship between information providers and decision makers regarding the quality of information for economic decision-making in companies.Method: The authors use the qualitative method approach. The essay's primary data consists of data collected through interviews, while the literature that the authors have made use of for the interpretation and analysis of the paper form the essay?s secondary data.Theory: It includes a main theory and four other theories supporting the paper. The main theory is the agent theory, while theories on information quality, the theory of outsourcing of management accounting, theories of calculation methods and regulations on management accounting is to support the analysis and conclusions made in the paper.Empirical base: Interview Responses forming the essay?s primary data is presented in its entirety in this chapter.Conclusions: The authors conclude that there are no major problems or obstacles in terms of internal management accounting in Swedbank, at least not in the departments such as the HR and the GF.
CSR bland svenska medelstora företag : En fallstudie som undersöker vilket ansvar företag tar
Att Corporate Social Responsibility (CSR) blivit allt vanligare ses fra?mst bland större fo?retag da?r a?ven forskningen har sedan 1990-talet fokuserat pa? att förklara dessa företags incitament till att arbeta med fra?gan. Men CSR förekommer även bland SMEs, en grupp företag som representerar en stor del av va?rldens företag. Studien syftar till att undersöka vilket ansvar svenska medelstora företag tar fo?r sin sociala och miljömässiga påverkan pa? omvärlden, inte minst då forskningen premierat större fo?retag men a?ven då medelstora företags karaktärsdrag kan ses som en kombination av såväl små som stora företags typegenskaper.
Varumärkesstrategier i kampen om hyllplats -en studie av dryckesmarknaden
Denna magisteruppsats har för avsikt att öka kunskapen kring de varumärkesstrategier som brukas i varumärkesportföljer. Uppsatsen undersöker om varumärkesstrategier är ett fungerande verktyg i den rationaliserings- samt effektiviseringsprocess som råder inom dagligvaruhandeln. Åtta kvalitativa intervjuer har genomförts med dryckesansvariga på ICA, Coop samt Axfoods butiker i Lund och Helsingborg. Vidare har tre dryckesansvariga på centralnivå intervjuats på respektive företag. Undersökningen visade att varumärkesstrategier har en stor betydelse i den eskalerande konkurrensen om hyllplats.
Går incitamentsprogram och Corporate Governance ihop? : en fallstudie av Skandias incitamentsprogram
Syftet med detta examensarbete var att undersöka vilka faktorer som påverkat acceptansen hos användare, inom den kommunala verksamheten, vid införande av ett datoriserat system. Med acceptans menas att användarna ska kunna utföra sina arbetsuppgifter på ett bra och lätt sätt. Studien har gjorts utifrån användarnas perspektiv.Genom att genomföra en intervjuundersökning på ett flertal kommuner där användarna använder systemet Vabas/Duf, har undersökts hur användarnas upplevda acceptans påverkas av faktorerna delaktighet, användbarhet och lättanvändhet, vid införande av ett datoriserat system. Delaktigheten vid införandet av ett system innefattar även information och utbildning.Resultatet från undersökningen visade att delaktigheten ökade användarnas acceptans. Ingen avgörande slutsats kunde däremot dras mellan acceptans och faktorerna användbarhet och lättanvändhet, då resultatet från de båda grupperna inte visade någon märkbar skillnad..
Oberoende styrelseledamöter?
Studiens syfte är att beskriva och analysera begreppet oberoende styrelseledamot, samt visa vilka effekter och inställning kravet om att minst två styrelseledamöter skall vara oberoende av större aktieägare har på svenska börsnoterade bolag. För att uppnå vårt syfte har vi samlat in både primär- och sekundärdata. Primärdata har samlats in genom en explorativ undersökning av intervjuer med personer ur styrelsen eller företagsledningen i bolag som aktivt tillämpar Koden. Sekundärdata har samlats in från regler och riktlinjer kring oberoende i Sverige, EU, OECD och Storbritannien. Utifrån litteraturen har vi studerat teorier om corporate governance såsom stakeholderteorin, agentteorin och resource dependency teorin.
Thank you for Smoking! The Discursive Battle about the Meaning of Smoking
Thesis purpose: The purpose of the master thesis is to analyse the battle of meaning creation regarding the notion of smoking and to reveal the production of unequal power relations. The battle is fought by different stakeholders through means of language and the study focuses on the tobacco industry in Germany. Methodology: A critical discourse analysis is applied with a qualitative research strategy. Our data collection was inspired by grounded theory and is limited in scope through a relevant case within the context of smoking in Germany. Empirical data is collected by means of an internet based document study of publicly available texts.
Lean Thinking ? Ett sätt för serviceorganisationer att öka sitt värdeskapande?
Syftet är att genom ett Service Management-perspektiv studera huruvida implementeringar av Lean Thinking i serviceorganisationer skapar möjligheter för ökat värdeskapande för såväl kund som organisation. Huvudfrågeställningen ser ut som följande: Hur påverkas värdeskapandet i serviceorganisationer vid en implementering av Lean Thinking? Vi har betraktat två skilda serviceorganisationer som implementerat Lean Thinking - Fritidsresor och Universitetssjukhuset i Lund - genom en kvalitativ forskningsmetod. Semi-strukturerade intervjuer har genomförts med intervjupersoner från respektive studieobjekt. Genom en litteratusstudie av Service Management- och Lean Thinking-teorier har såväl likheter som skillnader i perspektivens syn på värde och värdeskapande illustrerats.
Det Sociala Intranätet
Social intranets are based on the Enterprise 2.0 expression and create a new way for organizations to communicate and work. It brings possibilities to leverage user generated content and engage in cooperation across organizational borders where users can get to know each other and share knowledge.This thesis aims to explore what expectations motivate decision makers in implementing social intranets. It is interesting to discover what is expected to happen in an organization that implements a social intranet and chiefly what the actual effects are. Through interviews of both management executives and intranet users at a consulting company called Ninetech, we have plotted out managers? expectations and effects experienced by users.We have categorized managements? expected effects in two themes; expected effects on corporate culture and expected effects on informational work.
säljledarens roll i organisation
Presentation av säljledaren och dennes roll i en försäljningsorganisation. Argumentation för att säljledaren skall arbeta aktivt tillsammans som coach med säljarna ute på fält..
Kostnadsbesparingar med standardiserat Client Management
Vårterminen 2006.
Vilka konsekvenser och effekter har VBSS fått för ITT Flygt?
Syftet med denna uppsats är att undersöka vilka effekter ett styrsystem som Value Based Six Sigma gett för ITT Flygt. VBSS har influerats av främst Six Sigma men även Value Based Management och Nimbas värdemodell. Dessa begrepp presenteras närmare i uppsatsens teoriavsnitt..
Risk och krishantering : bevarandepolitik och normaliseringsproduktion
In this essay, Risk and crisis management Conservation policy and normalization production, I discuss how societies, communities and individuals are responsible for the handling of catastrophes and crises. Risk and vulnerability analyzes are parts of modern risk and crisis management. The purpose of these analyzes is to prepare people and organizations for any crises. For managing this it is necessary to comprehend, be able to change mindset in creating concrete tasks and inform others.The purpose of this essay is to analyze modern risk and crisis management by studying empirical material, such as interviews, observations and literature. My aim is to combine these materials and study how they cooperate.One of the findings in this essay is that risk and vulnerability analyzes are of great complexity. These analyzes require a discussion in order to identify the development of the society's crisis management system, as well as the continued support of the individuals that have a responsibility for preventing and preparing their organizations..
Usefulness of financial reports ?A study of the information need in banks? credit assessment
Background and problem: Financial reports are created for the users as decision support. Stakeholders are often subjects to information asymmetry. Banks represent one of the primary stakeholders and financiers of a company, and place great emphasis on financial reports in their credit assessment process. The question is, however, how useful the financial information actually is. According to previous research, banks consider accounting information as troublesome in some respects, mostly due to accounting choices and judgments.
Corporate Social Responsibility : Ett ansvarsfullt ledarskap
This thesis discusses the concept of Corporate Social Responsibility, which means that companies are taking a voluntary accountability towards the society with a view to improve it. Today's stakeholders and people in general have higher demands and expectations on businesses and its products or services than before. This is driving more and more companies to consider questions like voluntary responsibility so that they can maintain public confidence. Confidence towards the banking sector is particularly important to avoid financial crises. Our study focuses on leadership impact on CSR.