Sök:

Sökresultat:

1465 Uppsatser om Corporate hybrid securities - Sida 39 av 98

Varför Corporate Social Responsibility? : En studie om orsakerna bakom AstraZenecas och Pfizers arbete med CSR

Bakgrund och problem Medvetenheten och intresset för företagens ansvarsroll i samhället har ökat. Idag har debatten till mångt och mycket kommit att handla om ett samlingsbegrepp för samhällsansvar - Corporate Social Responsibility (CSR). Läkemedelsföretagens kärnverksamhet är att förbättra människors hälsa och livskvalitet och därmed kan det ses som att CSR redan är integrerat i företagens kärnverksamhet. Motiven till varför läkemedelsföretag arbetar med CSR är således inte självklara. Problemformulering AstraZeneca och Pfizer arbetar med CSR trots att deras kärnverksamhet redan kan sägas innehålla ett samhällsansvar.

CSR i flygledningen: En studie om hur aktörer i flygtrafikledningen kommunicerar och arbetar med samhällsansvar

Flygtrafikledningen är en bransch som inte är särskilt synlig för allmänheten men som har stor inflytande på flygtrafiken, till exempel flygets miljöpåverkan. Det verkar heller inte talas särskilt mycket om flygtrafikledningens samhällsansvar, eller CSR (Corporate Social Responsibility), varken inom eller utanför branschen, även om just CSR är ett hett ämne som företag i andra branscher oftast tar på stort allvar. Därför besvarar uppsatsen följande tre frågor: (i) hur arbetar flygtrafikledningen med CSR och hur kommunicerar man det arbetet, (ii) varför arbetar flygtrafikledningen med CSR, och (iii) vilka framtida utvecklingsmöjligheter finns för CSR inom flygtrafikledningen? För att kunna svara på dessa frågor har forskning om företags samhällsansvar generellt och med koppling till flygtrafik studerats. Empiriskt bygger studien på öppna källor (hemsidor, rapporter etc.) och kvalitativa intervjuer med representanter från flygledningsleverantörerna LFV, ACR och EUROCONTROL.

Det etiska ledarskapets roll i kampen mot korruption - En studie om antikorruptionsarbete i den svenska banksektorn

Despite Sweden's ranking as one of the least corrupt countries in the world, recent studies suggest that the prevalence of corruption in the private sector is growing, now approaching international levels. Over the past couple of years, Sweden has witnessed a growing number of scandals involving unethical behavior on the part of its corporate sector. Corruption has gained the attention of authorities, legislators and the public - putting the private sector under pressure to take action to prevent such corporate misconduct. As a result, companies increasingly prioritize strategies and policies aiming to prevent corruption. This study aims to contribute to the understanding of the role of leadership in such preventive work.

Framtagandet av en redovisningspraxis som bidrar till en hög kvalitet av hållbarhetsredovisningen : En studie av större svenska företag

Bakgrund: CSR, det vill säga miljömedvetenhet och socialt ansvarstagande, har på senare tid kommit att stå i fokus och konsumenter ställer allt högre krav på företag. Detta har lett till att fler företag väljer att frivilligt redovisa sociala och miljömässiga frågor i och kring sin verksamhet.Problem: Redovisning av CSR bygger på frivillig information som inte regleras i svensk lag. Istället finns det ett antal standarder och riktlinjer som är till för att vägleda och underlätta för företagen i deras hållbarhetsredovisning. Dessa är emellertid många och denna uppsjö av riktlinjer samt bristen på standardiserade krav skapar därmed stor förvirring.Syfte: Problematiken kring redovisning av CSR ledde därmed fram till uppsatsens syfte. Syftet med denna kandidatuppsats är att klargöra hur större svenska företag bör arbeta för att uppnå en hög kvalitet på sin hållbarhetsredovisning och utifrån detta framtaga bästa redovisningspraxis.Metod: För att uppfylla uppsatsens syfte har ett kvalitativt tillvägagångssätt använts.

Att leva som man lär : Implementering av företagskultur vid företagsförvärv

Så mycket som 83 % av alla företagsförvärv misslyckas med att öka aktieägarvärde och hela 53 % minskar till och med i aktieägarvärde (Daniel & Metcalf, 2001). Det är mycket lättare att göra själva affären, än att få den att fungera menar Nguyen & Kleiner (2003). Misslyckade företagsförvärv beror oftast på kulturella skillnader mellan företag och implementering av företagskultur är en nyckelfaktor för ett framgångsrikt företagsförvärv (Lodofors & Boateng, 2006).Syftet är att undersöka implementering av företagskultur efter ett företagsförvärv och att kartlägga ledningens och mellanchefernas egna upplevelser av framgångsfaktorer och svårigheter under processen.I den teoretiska referensramen definieras företagskultur och beskrivs utifrån ett flertal kulturella nivåer där värderingar får särskild uppmärksamhet då studien fokuserar på värdegrundsarbete. Det görs även en beskrivning av olika sätt att utveckla kulturer på. Vidare beskrivs faktorer som ledning och chefer bör ta hänsyn till vid implementering av företagskultur.

Att utmana en mansdominerad organisationskultur : En kvalitativ studie av Räddningstjänsten Karlstadsregionens värdegrundsarbete

Denna uppsats har som syfte att undersöka om det går att förändra en organisationskultur genom värdegrundsarbete, samt om det är en metod som kan användas för att utmana den mansdominerade kulturen inom räddningstjänsten. För att uppfylla detta syfte har vi utgått från frågeställningarna Hur tolkar brandmännen värdegrunden på Räddningstjänsten Karlstadsregionen? samt Kan värdegrundsarbete vara ett sätt att utmana den mansdominerade kulturen inom Räddningstjänsten?. Den tidigare forskning som gjorts kring värdegrunder är inriktad mot skolverksamhet i första hand vilket gör det intressant att undersöka möjligheten att använda detta som en metod även inom andra verksamheter.Uppsatsen inleds med en teoretisk bakgrund kring organisationskultur, värdegrund samt mansdominerad kultur. Studien är av kvalitativ karaktär och innebär att vi har utfört åtta semistrukturerade intervjuer med brandmän på Räddningstjänsten Karlstadsregionen.

Sopa inte miljön under mattan! : En studie om beteendeförändring hos Kalmarhem AB:s hyresgäster

Kalmarhem AB har uppmärksammat att det existerar ett ohållbart beteendemönster bland hyresgästerna inom studentgruppen. För att kunna bryta detta mönster avser vi att genom denna uppsats  utreda vilka attityder och beteenden som existerar bland hyresgästerna samt ge förslag på förändringar som företaget kan genomföra för att skapa en positiv beteendeförändring.Vi avser att lyfta fram vilka åtgärder som är mest lämpliga att använda av bostadsföretag för att motivera studenter till att agera mer miljömedvetet i hemmet. För att utveckla effektiva marknadsföringsåtgärder valde vi att utreda vilka attityder som råder och hur de förhåller sig till det aktuella beteendet.Vi har använt oss av en abduktiv ansats där vi utgått  från vår fallstudie av Kalmarhem AB. Vi har använt oss av både kvalitativa och kvantitativa undersökningsmetoder i form av en enkätundersökning, fokusgrupper, panelintervjuer, en telefonintervju och en gruppintervju samt observation för att insamla nödvändig data.För att erhålla större förståelse för ämnet presenterar vi i referensramen de olika teorier och begrepp som ligger till grund för vår uppsats. Vi presenterar även den forskningsmodell vi utgått från i våra empiriska undersökningar.Vi kunde konstatera att problemet med bristfällig källsortering inte härstammar från negativa attityder gentemot miljöansvar, med andra ord såg vi ett svagt samband mellan beteende och attityd.

Hur företag och organisationer kan attrahera innovationsmöjligheter : Ett uppdrag från Munktell Science Park

Syftet med detta examensarbete var att ta fram en modell för att attrahera innovationsmöjligheter till Munktell Science Park i Eskilstuna. Detta gjorde författarna genom att från befintliga teorier deducera fram en hypotetisk modell. Modellen används inte för att skapa innovationer utan för att hitta komplexa problem. Det är lösningarna på de komplexa problemen som i sin tur kan vara innovationerna. Därför har vi kallat de komplexa problemen för innovationsmöjligheter. .

CSR i SMEs : ? En förklaring av motiv och effekter

Uppsatsens titel: CSR I SMEs ? En förklaring av motiv och effekter Seminariedatum: 2012-05-31Kurs: 4FE03E Examensarbete för civilekonomprogrammet 30hpFörfattare: Alexandra Edström och Anna PerssonHandledare: Elin Funck Examinator: Lars-Göran Aidemark Nyckelord: CSR, Corporate Social Responsibility, samhällsansvar, intressenter,SMEs, Triple Bottom Line, motiv, effekterBakgrund och problem: Teorierna kring CSR i SMEs är få och ofta motsägelsefulla. SMEs har dessutom en viktig påverkan på vårt samhälle, då de utgör den störstadelen av Sveriges näringsliv. CSR är ingen genväg till framgång utan effekterna kanbedömas först efter ett långsiktigt perspektiv, enligt Europakommissionen (2007)arbetar SMEs ofta med CSR utan att veta om det eller benämna det vid namn.Syfte: Syftet med detta examensarbete är att beskriva innebörden av CSR samtförklara motiven till och effekterna av CSR i SMEs.Metod: Vi har gjort en flerfallstudie på företagen Gnosjö Automatsvarvning AB,HangOn AB, Swede-Wheel AB och Sibes Metall AB. Vi har genomfört tvåsemistrukturerade intervjuer med två personer på respektive företag samt enfokuserad telefonintervju med respektive VD på varje företag.

Rekursiv greyboxidentifiering av drivsystem i industrirobot.

In modern industrial robots the components in the transmission contain nonlinearities. These nonlinearities need to be to estimated either for better control or to use the parameters for diagnosis of the system. There is a lot of work done within system identification and mainly within the field of iterative parameter estimation.This thesis considers recursive grey-box identification for a nonlinear model of the transmission in an industrial robot. The nonlinearities that are identified are friction, spring stiffnes, hysteresis and backlash. These nonlinearities are a part of the models that are presented in this thesis.

The Impact of Customer Orientation on the Business Strategies: the Customisation Case of Nestlé on French and Chinese Dairy Markets

Background: As Porter?s diamond (1990) suggested, the business environment highly influences firms? strategies. Today, most of the companies have to decide their strategy depending from a worldwide business environment. Yet, strategy researches and the growing importance of marketing for business success also show that customer dimension must be taken into consideration. On some markets and in certain industries, the offer is much higher than the demand and then, companies need to attract customers.

Corporate Social Responsibility : En studie om svenska konsumenters attityder och köpbeteende

I dagens samhälle kan en tendens urskiljas att ökade krav ställs på företag gällande miljö, etik och sociala frågor. Därmed har begreppet CSR (Corporate Social Responsibility) vuxit fram och många branscher arbetar idag aktivt med socialt ansvarstagande. Studiens syfte var att undersöka CSR ur både ett konsumentperspektiv och ett marknadsföringsperspektiv. Tyngdpunkten låg på konsumentperspektivet och problemformuleringen formulerades därför till: Hur påverkas svenska konsumenters kunskap, attityder och köpbeteenden av att svenska klädföretag bedriver ett CSR arbete? Fokus ligger på de etiska aspekterna av CSR och hur konsumenterna påverkas av dessa när de handlar kläder.

Skogsmyr och öppna vyer : Platsens betydelse för gestaltningen av Vi och Dom i Sara Lidmans Hjortronlandet

Sara Lidman?s second novel Hjortronlandet (1955) unfolds in the north of Sweden in the early 20th century. It describes the progress of modernity and the conflicting interests of an old local culture and a new more ?civilised? one. The two cultures are constituted by different value systems and in the novel they are represented by two neighbour communities.

Carlsberg Sverige AB : en företagskulturell studie i en fusionstext.

Lot of mergers are not successful, due to several reasons and one reason can be found within the organization. Since organizations consists of people, who are involved in the merger, the importance of cultural aspects must be stressed. Six months before this essay, Carlsberg Sverige AB formed through the merger of Pripps and Falcon. These two companies are in the start up process of the merger, which is the focus of this essay. The awarness of differences and similarities is crucial for the merger.

Är Sveriges detaljhandelsmonopol av alkohol en enda stor relationsfråga? : En uppsats om relationen mellan Systembolaget och dess leverantörer

The Swedish alcohol market has for many years been in the hands of the government. The question of the monopoly, its being or not being, has for a long time engaged both Swedish citizens and politicians. Since joining the European Union it has also been on the European agenda, trying to adapt Sweden to the more liberal alcohol politic in Europe.The suppliers find themselves acting on a completely different market than a market based on free competition. The suppliers are faced with one retail channel to the stores which creates dependence and uneven power balance towards the retailer. In addition to this, their marketing activities are strictly limited due to the laws and claims.

<- Föregående sida 39 Nästa sida ->