Sökresultat:
1405 Uppsatser om Corporate Storytelling - Sida 40 av 94
Ord till handling! : En fallstudie av hur två organisationer inom finanssektorn internt kommunicerar och arbetar med CSR
Denna fallstudie berör Corporate Social Responsibility (CSR) och den interna kommunikationen av CSR inom finanssektorn. De organisationer studien har applicerats på är Swedbank och Nordea där studien belyser kommunikation av CSR från central nivå till lokal och vise versa. Idag blir företag i större utsträckning än tidigare granskade inom områdena samhällsarbete och hållbarhetsfrågor. Swedbank och Nordea är två stora aktörer inom finanssektorn, en sektor som tidigare setts ha en mer indirekt påverkan än direkt, och verkar för att samhället ska fungera genom in- och utlåning.Den externa kommunikationen från organisationerna bygger på att den interna kommunikationen ska fungera och leda till ett utförande av det som utlovas på hemsidor, CSR-rapporter, hållbarhetspolicys etc. För att undersöka detta har en kvalitativ fallstudie genomförts med intervjuer genomförda på central, regional och lokal nivå inom de både organisationerna.
Styrelsestorlek ? en studie kring styrelsestorlekens utveckling och betydelse i publika bolag
Denna uppsats kartlägger de centrala faktorerna som påverkar styrelsens storlek i noterade större bolag.Ett flertal variabler har identifierats som centrala för styrelsestorleken. De främsta faktorerna är ökat intresse för styrelsens funktion bland allmänheten, ökad opinion kring mångfald i styrelsen samt förändring av styrelsens funktion.
Ett lyckat recept - Internt fokus vid varumärkning av en stad
Vi har i vår uppsats undersökt de interna intressenternas betydelse vid varumärkning av en stad. För att utreda vårt syfte har vi valt att använda oss av en kvalitativ metod i form av en fallstudie där vi studerat Kristianstads profilering. Vi har dragit slutsatserna att de interna intressenterna är avgörande för att en lyckad varumärkning ska kunna äga rum. Vi har identifierat två kristiska faktorer för att få de interna intressenternas stöd, dessa är delaktighet och förankringsarbete..
IFRS 3 konsekvenser på svenska företag med avseende på förvärvad goodwill
The purpose of this master thesis was to examine how the corporations quoted on the A-list on the Stockholm Stock Exchange were affected by the introduction of IFRS 3 Business Combinations. Their opinion about the accounting rule and the acquired goodwill in particular was focused as well. The authors wanted to see if there were any changes in ROE, return on equity, after the introduction of the new accounting standard.Data for this study was collected through interviews, questionnaires and annual reports. Interviews were held with corporate accounting managers of Assa Abloy, WM-data, Electrolux, Ericsson and SCA. Questionnaires were sent by e-mail to 50 companies and were answered by 30 of them.
Revisiting the Role of Code of Conduct in Compliance with CSR Demands in the Supply Chain Management of Electronics Business
The purpose of this study is to understand how codes of conduct function within the context of supply chain of electronic industry. This is a qualitative research and a case study is the research approach. Conclusions are that the codes of conducts could be perceived differently within different contexts. Therefore, cultural and legal issues should be considered while formulating, implementing codes of conduct or assessing the compliance..
Utländskt ägande i svenska börsföretag : En kvantitativ studie av det utländska ägandets inverkan på svenska börsföretag
Vi kommer att undersöka om andelen utländska ägare i svenska börsföretag påverkar företagens nyckeltal. Nyckeltalen vi valt att undersöka är vinst, utdelning, vinst dividerat med kurs, direktavkastning och andel utdelad vinst. Vi har definierat utländskt ägande som: Den procentuella andel ägare registrerade utanför Sverige. Tidsspannet vi undersöker är 2002-2005.Vi ska i uppsatsen testa en hypotes. Hypotesen är att andelen utländskt ägande och företagens nyckeltal är korrelerade.
Betydelsen av CSR vid kreditgivning : Beaktandet av företags arbete med CSR i bankers låneprocess
Corporate social responsibility, CSR väcker intresse bland företag och även många forskare har uppmärksammat begreppet på senare tid. Det finns banker som har börjat ta hänsyn till CSR i låneprocessen. Däremot är den forskning som finns om hur ett företags arbete med CSR beaktas i låneprocessen begränsad, vilket gör det svårt att skapa en förståelse för området. För att kunna skapa en bättre förståelse har det resulterat i frågeställningen: Hur och varför beaktar banker företagens arbete med CSR vid kreditgivning? För att besvara frågeställningen har CSR definierats med sju dimensioner vilka har varit utgångspunkterna för den teoretiska referensramen, samt för den kvalitativa studien.
CSR i konsument - respektive industriföretag - en jämförande studie
CSR, Corporate Social Responsibility, har under de senaste decennierna utvecklats till en mer eller mindre obligatorisk del i ett företags verksamhet i dess strävan att lyckas överleva på den konkurrensutsatta marknaden. Det finns dock än idag stora skillnader i hur pass mycket olika företag ägnar sig åt CSR. Med utgångspunkt från en rad olika skandaler som media belyst de senaste två decennierna, och hur allmänheten reagerat på detta beroende på vilket företag det varit fråga om, har ett intresse väckts i varför vissa företag lägger mer resurser på CSR-arbete än andra.Denna studie ämnar undersöka huruvida det förekommer skillnader mellan industri- och konsumentföretags grad av CSR-arbete, och i så fall - mer specifikt - om dessa skillnader har att göra med om det är ett industri- eller konsumentföretag, eller om det endast är andra faktorer som spelar in. Studien bygger på en kvalitativ undersökning där två företag från respektive bransch undersöks på djupet, och kompletteras med en kvantitativ undersökning där hållbarhetsredovisningar samt webbsidor från ytterligare tre företag från respektive bransch studeras. Utifrån tidigare forskning samt det teoretiska ramverket som framtagits, genereras tre hypoteser där förväntningar på utfallet presenteras och testas.Undersökningen visar att det förekommer skillnader mellan valda företags CSR-arbete, inte bara mellan branscherna utan även inom dem.
Varför sagostund? Sagostundsverksamheten på folkbibliotek igår och idag.
The purpose of this Masters thesis is to investigate the reasons for public libraries to have story-time today and also the reasons for story-time at the public library historically in Sweden. Why is the phenomenon of story-time still existing at public libraries today? The study is based on a questionnaire that was sent to childrens librarians in the Västra Götaland region. The material collected in this questionnaire was put together and resulted in six different categories showing the libraries purposes and thoughts of their story-time activities. The categories were: cultural heritage/tradition, joy of reading, language and imagination, library visits, storytelling and mutual experience.
Indirekta ekonomiska följder av miljödiplomering
Titel Indirect economic impacts of a national environment certification as financial business strategyAuthors Ida Antonsson, Emma Hellberg and Linn RingströmAdvisor Arne SöderbomCourse Bachelor thesis ? business administrationSeminar date 2013-05-27Purpose The main aim of this study is to describe and analyze how private corporations use national environment certifications as a business strategy to gain power and financial benefits. By studying already certified corporation in Sweden, this study aims to understand, explore and develop already existing theoretical theories and concepts concerning ?national environment certifications?.Background All corporations have an impact on the environment. Therefor many corporations use a variety of worldwide certifications to be able to prove to ?others? that the corporation meets national- and international set goals.
Den gröna jakten : En studie av en målgruppens relation till ett varumärke utifrånkommunikationen av CSR
It gets more and more important for companies to get involved in Corporate Social Responsibility, CSR, when stakeholders now are more aware of the responsibility companies should take. Through their communication companies show how they take responsibility. Reflected by their goals by which they want to achieve acceptance and understanding through an open dialogue. The paper examines this issue. CSR is an abbreviation for Corporate Social Responsibility which is engagement in responsibility for companies and organisations.
Hur påverkar en konkurrensutsättning och ett varumärkesskifte statliga företags varumärkeshantering?
It is important for all companies to be seen on a competitive market.
It?s all about positioning yourself so that you?re seen and that you?re
are attractive for both customers and employees. A crucial factor to
achieve this are how the brand are handle directly by the company it
self and by the market. Establishing a brand on the market is not easy
and it takes time to establish what the company stands for. To be able
to succeed with this you need to have a strategy and a strong belief on
the brand.
Entrepreneurship as a tool for increased organic growth in large, established countries
We have conducted a case study on Trelleborg AB to examine how entrepreneurial the company is. We used a model called "entrepreneurial orientation (EO) with five dimensions that should be considered when striving to be entrepreneurial. The goal of being entrepreneurial in this thesis is achieving organic growth. The contingency of the case company determines the generalizability of the finding..
Alternativ religionsundervisning: : En studie om IE- metoden
This essay is about Abrahams children and its teaching method the IE- method. The purpose of this essay is to see what four teachers who use the method in their teaching think about it. To get an idea of how these teachers are working with the IE- method, I interviewed them. What are the pros and cons, is it a good way to teach religion? In addition, I look at how the IE- method follows the Lpo94 values and goals.
Ökad digitalisering inom bankvärlden : En studie om kundlojalitet
AbstractThe banking industry has during later years gone through several technological changes (Svenska Bankföreningen 2014). These big changes have led to several advantages seen both from a customer ? and corporate point of view. Advantages in easier usage, increased availability and more competition have made the banks more cost effective at the same time as the customer is being offered better prices. Even though the advantages seem to weigh over the disadvantages there are still those who thinks that things where ?better in the past?.