Sök:

Sökresultat:

1405 Uppsatser om Corporate Storytelling - Sida 4 av 94

Laborativt arbetssätt i matematik : - Hur några lärare ställer sig till ett laborativt arbetsätt i syfte att öka elevernasförståelse

Syfte: Syftet med den här uppsatsen är att beskriva hur SIBA AB:s storytelling påverkar de anställda. Uppsatsen utgår ifrån att storytelling kan ses som ett ledarskapsverktyg och undersöker därför hur de anställda påverkas av Fabian Bengtssons tillämpade ledarstil under rådande påfrestande situation föranledd av marknadsförändringar inom hemelektronikbranschen.Forskningsfrågor:Hur kan en ledare påverka de anställdas attityder till företaget under påfrestande situationer på marknaden?Hur kan storytelling fungera som ledarskapsverktyg för detta genom att öka de anställdas engagemang och intresse.Genomförande: Fallstudien på SIBA AB baseras på en kvantitativ och kvalitativ studie samt en narrativanalys av den pågående reklamkampanjen ?I Fabians värld?. Det empiriska materialet består av en enkätundersökning ställd till 75 anställda och en skriftlig intervju med Fabian Bengtsson samt en narrativanalys som innefattar fem reklamfilmer.Slutsatser: Det framgår av analyserna av det empiriska materialet att kommunikationsverktyget storytelling genom reklamkampanjen har haft en positiv påverkan på de anställda och skapat en uppfattning om ledarens ledarstil. Det framgår även att ledare genom storytelling kan påverka anställdas attityder och intresse för företaget.

Varumärkesbyggande inom småföretag: en fallstudie om hur småföretag skapar värde genom sitt företagsnamn

This thesis intended to examine how small enterprises within the retail industry work with brand building of their corporate name. More specifically it intended to examine how they do to choose corporate name and corporate logotype, and how they work to create a desired corporate image. A case-study was performed with three case-companies from different industries. The method was deductive as the empirics were brought in with starting-point in the theoretical frame of reference. The study showed that there are differences in the way small enterprises within the retail industry work with the brand-building of their corporate name.

Kapitalstruktur : En studie av branschtillhörighets, storleks och lönsamhets inverkan på företags skuldsättningsgrad

The purpose of this essay is to study the impact of different factors on corporate capital structure. The factors studied in relation to corporate debt ratio are industry affiliation, size and profitability. The study involves all 252 companies quoted on the Stockholm stock exchange and cover a time period from 2007 to 2011. The result shows that branch affiliation has a significant impact on corporate debt ratios. Regarding size and profitability, however, these factors do not have an evident impact on corporate debt ratios..

Med inlevelse ? En studie om marknadskommunikation, storytelling och målgrupper i upplevelseindustrin

Titel: Med inlevelse ? En studie om marknadskommunikation, storytelling och målgrupper iupplevelseindustrin.Författare: Magdalena BjörklundUppdragsgivare: Stylt Trampoli ABKurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap vid institutionen förjournalistik och masskommunikation, Göteborgs universitet.Termin: Höstterminen 2013Handledare: Orla VigsöSidantal: 49 inklusive bilagaSyfte: Att ta reda på hur företag i upplevelseindustrin ser på och använder sig av marknadskommunikation och storytelling.Metod: Kvalitativa samtalsintervjuerRespondenter: Ballongflyg i Väst, Clarion Hotel Post, GBG Wrestling, Gunnebo Slott och Trädgårdar, Lajvverkstaden, Ostindiefararen Götheborg och The Barn.Huvudresultat: Mina resultat visar att företagen har en relativt genomgående strategi när de marknadsför sig. De viktigaste kanalerna är hemsidan, Facebook, PR, samarbeten med andra företag, nätverk och word-of-mouth-kommunikation. Det finns tre huvudsakliga sätt att använd storytelling på, det första är att upplevelsen är en berättelse, det andra är att berättelserna runt företaget bygger dess identitet, och det tredje är att företagets verksamhet bygger på berättelser om dess historia. Företagen använder storytelling för att väcka känslor, ge kunderna ett mervärde, bli ihågkomna och differentiera sig mot andra företag.

Tales from under the Candy Cane Tree: Diktbok genom storytelling

Jag bestämde mig för att skapa en diktsamling för mina dikter som jag skrivit under en längre tid. Det jag vill undersöka är hur man kan använda sig av Storytelling för att skapa en helhet för en diktbok. Jag ville införa detta element i både innehållet i dikterna, vilken plats de skulle få i boken samt få in det i formgivningen. Jag tog och använde mig av litteratur för vägledning inom hur jag skulle få fram den historia som jag hade att berätta. Resultatet blev en komplett diktbok som med formgivning och placering av dikterna blev en bok som berättade en historia för sig själv i sin helhet..

Tradition 2.0 : En studie om lokal tradition inom en samtida organisation

Organisationer har olika strategier för särskiljning och konkurrenskraft där kultur, arv och tradition tillämpas på olika sätt för att profilera sig både mot kunder och medarbetare. Företag vilka bygger och anspelar på lokal tradition återfinns inom de flesta sektorer, dock har få studier gjorts på medarbetarens upplevelse av tradition inom en organisation. Kunskapsluckan i traditionens betydelse för medarbetare inom samtida organisationer är således av vikt att studera. Vi vill genom denna undersökning förstå hur medarbetaren upplever en eventuell anspelning på lokal tradition inom en organisation. Undersökningen av sambandet mellan lokal tradition och medarbetaren ska bidra till ökad insikt om huruvida lokal tradition har aktualitet och betydelse för en organisationsmedlem.

Finns det en mördare av storytelling?

Två studenter vid Högskolan i Borås hade en dag fått nys om begreppet storytelling vilketverkade leva i ett bländande ljus av blomstrande ängar. Begreppet låg i startgroparna föratt erövra organisationsvärlden med dess fördelar och framgångsrecept. Dock hadestudenterna fått misstankar om de framgångsberikade texterna om storytelling. Något varpå tok, men vad det var för något visste de inte. Deras nyfikenhet fick dem att börja grävadjupare i sina misstankar och fann en gåta nog svår att lösa för en forskare.

Storytelling i reklamfilm; Etnografisk innehållsanalys av Ikeas reklamfilm.

Forskning visar att företag idag bör engagera människor emotionellt snarare än rationellt för att förmedla budskap. Storytelling är ett effektfullt verktyg med fördelen att kunna engagera människor på en emotionell nivå samt att det kan nyttjas inom flera användningsområden. För att genomslagskraften ska bli så stor som möjligt måste företagen ha kontroll över vad det är för budskap som sänds ut. Diskussioner förs dock gällande att dagens företag inte anses ha den rätta kunskapen om storytelling samt att det saknas dokumenterad teori om ämnet. Detta gör att fler studier inom området är av betydelse för storytellingens framtida utveckling.

Mångfald eller företagskultur : En fallstudie om den pratadoxala relationen kring mångfald och företagskultur

ABSTRACTCourse/level: Enterprising and Business Development, Bachelor Thesis, AUT2012, 2EB00ETutor: Magnus ForslundAuthors: Linn Danielsson & Alexander OlofssonKey words: Strong diversity, Consistent Corporate Culture, Core Values, Corporate Strategy,Definition of Diversity, Working with Diversity, Management, Standardization.Title: Diversity or Corporate Culture ? A case study on the paradoxical relationship betweendiversity and corporate cultures in corporations and organizations.Background: Diversity and corporate culture can in various ways result in corporate andorganizational advantages. While diversity promotes innovation, creativity and companydevelopment corporate culture possesses advantages such as efficiency, community and unity.Diversity and corporate culture seems to create various benefits that are both beneficial forcompetitive advantage.Problem discussion: I would be beneficial for companies and organizations to maintain bothdiversity and corporate culture since they complement each other. However, diversity andcorporate culture have different purposes and benefit in different ways. The question is howtwo such different strategies can meet.Question for research: How does diversity and corporate culture co-exist in corporations andorganizations?Purpose: The aim of this study is to create further understanding for the co-existence betweendiversity and corporate culture in corporations and organizations.Method: The study is made qualitatively with a hermeneutic approach and based on a casestudy on two corporations within the real estate industry.

Storytelling som strategiskt marknadsföringsverktyg : hur konsumenter uppfattar berättelser som sprids av företag

Ett sätt för företag att differentiera sig är att skapa ett starkt varumärke, vilket även kan vara en fördel vid positionering då det stärker företagets image. Differentiering kan ske genom att företag kommunicerar vad varumärket står för till konsumenter. Att locka fram känslor och få konsumenterna att känna empati för varumärket kan göras genom att sprida emotionella berättelser, något som har kommit att kallas för storytelling.Berättelser är något som finns naturligt både inom organisationer och bland konsumenter. Detta gör att berättelserna blir svåra att styra. Ändå finns det företag som försöker göra just detta.

Låt berättelsen ta ton : En studie om användandet av storytelling inom musikindustrin

Syfte/ Syftet med denna studie är att undersöka hur artister använder sig av storytelling som ett verktyg i sitt varumärkesbyggande. Vi har studerat i vilka former historieberättande yttrar sig och vilka berättartekniska byggstenar som ligger till grund för historier inom musikindustrin. Följande frågeställning har utgjort grunden för studien; Hur använder sig artister av storytelling som ett verktyg i sitt varumärkesbyggande?Metod Studien bygger på textanalys i form av en fallstudie. Med en begränsning av två olika fall - Lady Gaga och Rolling Stones ? har vi valt att samla in relevant data i form av textmaterial såsom musikvideor, fotografier, intervjuer, dokumentärer och presentationstext.

Corporate Social Responsibility och Corporate Financial Performance : En studie om företagsstorleks inverkan på sambandet mellan CSR och CFP inom företag noterade på Nasdaq OMX Nordic Stockholm

Denna studie fokuserar på företagsstorleks inverkan på sambandet mellan Corporate Social Responsibility (CSR) och Corporate Financial Performance (CFP). Huvudsyftet är att mäta om effekten av CSR på CFP skiljer sig mellan små och stora företag noterade på Nasdaq OMX Nordic Stockholm. Perioden som studeras är åren 2006-2009 samt år 2011. För att utröna om företagsstorlek har inverkan på sambandet tillämpas modererande regressionsanalys som går ut på att fastställa huruvida någon interaktionseffekt förekommer eller ej. Vi kontrollerar även för variablerna bransch och tid.

Captr.net - Utveckling av iPhone-applikation och hemsida

Within the literature and film sciences there are clear models of storytelling and methods of creating a good story. In the game industry it's more difficult because the games are often non-linear, and games are a less established medium than the other two. With this study our purpose was to examine game developers and methods they used when creating a videogame, with focus on storytelling. Four interviews were made with representatives from four different videogame companies in Sweden. The information from the interviews was put in relation to theories regarding the structure of videogames and an established model for creating videogames.

Reviderad Svensk kod för bolagsstyrning: En studie av dess påverkan på svensk bolagsstyrning

The debate about questions concerning corporate governance has intensified in Sweden the last decade. From July 1th 2008, the Swedish Code for Corporate Governance was extended to comprise all Swedish companies listed on the OMX Nordic Exchange Stockholm. Our aim with this master thesis is to examine the effect of the Revised Code on Swedish corporate governance and in particular its contribution to creating value or costs. We do this through a qualitative study of 22 interviews with representatives for different interests. With our study, we have found that the Revised Code in several areas has had considerable influence on Swedish corporate governance.

Corporate Brand Positioning

PURPOSE: To investigate to what extent product brand positioning models can be used to analyzecorporate brand positioning;METHODOLOGY: The phenomenon is observed from a positivist epistemological position within a primarilyinductive research design. The research strategy is defined as qualitative, while the method of ethnographiccontent analysis is implemented to analyze primary data;THEORETICAL PERSPECTIVE: Product and brand positioning literature; Product brand positioning rhombus;EMPIRICAL DATA: Ethnographic content analysis of brand commercials;CONCLUSION: As shown by the extensive literature review product brands (PB) and corporate brands (CB) coexistin corporate environments. One of key insights of this study shows that product brand positioning(PBP) and corporate brand positioning (CBP) processes can also co-exist in the same corporate environment.Moreover, PBs can be built based on the CB, making the investment in CB a long term return on investment.The study also observes that PBP messages include the ?against whom? attribute, highlighting differentiationin the competitive environment; when on the corporate level, this evolves, and in some cases becomes quitethe contrary, when the concept of ?from whom? or ?by whom? is stressed more than the differentiation amongother CBs in the competitive environment. This stresses the importance of including brand identity elementsin CBP..

<- Föregående sida 4 Nästa sida ->