
Sökresultat:
1394 Uppsatser om Consumer satisfaction - Sida 53 av 93
Analys av det nordiska kraftnätets påverkan på det svenska elspotpriset.
During the last few years, there has been a lot of debate regarding the price ofelectricity on the Swedish market. According to a recent survey from Sifo, anon-bias governmental institute for consumer research and testing, the priceof electricity is what worries Swedish households the most. An investigationof the eciency of the Nordic power grids inuence on the Swedish spotprice is therefore both relevant and valuable. Three quarters of all electricityproduced in the Nordic region is traded at the Nord Pool Spot power market.This survey examines how much of the variation of the swedish spot pricecan be descried by the variation of the nordic system price and how much iscaused because of ineciencies in the power grid. Primarily, linear regressionwith adjustments for endogeneity and heteroskedasticity has been used in orderto analyze data obtained mainly from Nord Pool Spot and Vattenfall AB.The results show that the variation of the system price can account for all butabout 40% of the variation in the Swedish spot price.
Second Skin - en studie i jeansnördens syn på jeans
Jeansmarknaden idag i Sverige är präglad av hög konkurrens med många olika aktörer somverkar där. De senaste åren har en speciell kundgrupp vuxit fram vilka kallas jeansnördar.Dessa konsumenter och deras syn på jeans är i dagsläget inte kartlagt vilket därförhuvudsyftet med studien. Under studien har vi kommit i kontakt med ett svenskt jeansföretagvid namn Pace Jeans som vi intervjuade och fick därigenom hjälp med att identifiera personersom kunde hjälpa oss att uppnå vårt syfte. Genom att ställa oss frågan hur företaget ser påjeansnörden och hur det här skiljer sig från hur den faktiska konsumenten är. Huvudfrågan fördenna studie är vem jeansnörden är och hur denne ser på jeans.
Äldre kvinnors sexuella välbefinnande
Bakgrund: Sexualitet hos äldre är precis som hos yngre en viktig del av livskvaliteten. Den sexuella förmågan och de sexuella behoven fortsätter långt upp i åren. Ett aktivt sexualliv har visat sig vara bra för välbefinnandet.Syfte: Syftet var att undersöka vilka faktorer som har en positiv påverkan på äldre kvinnors sexuella välbefinnande.Metod: En kvantitativ metod har används på ett redan insamlat datamaterial. Detta material består av omfattande enkäter som samlades in under åren 2000-2003. Huvudvariabel sexuellt välbefinnande har testats mot flera relevanta variabler.
How do intrinsic and extrinsic motivation correlate with each other in open source software development?
Open source is growing outside the boundaries of hackers, amateurs and software
development, creating a humongous potential in many different areas and aspects
of society. The intrinsic and extrinsic motivations that drives open source
have been in the subject of much research recently, but how they affect each
other when paid and unpaid contributors come together is still hidden in
obscurity. In this study I investigate how intrinsic and extrinsic motivation
correlates with each other and how those correlations affect paid and unpaid
open source software contributors. The literature synthesis is based on of
systematic reviews through searches in library databases, identification of
articles by searching on the Internet and by reading relevant books. My results
indicate that intrinsic and extrinsic motivations continuously affect each
other and that paid contributors are more vulnerable since their extrinsic
motivation in terms of money is reached only when many other motivations are
fulfilled.
Silver i luktfria kläder - en stinkande lösning
Genom ökad användning på träningskläder har antibakteriella behandlingar blivit allt vanligare för den allmänna konsumenten. Dessa plagg marknadsförs ofta som antibakte-riella eller luktfria, men det som inte framgår är vilka ämnen som används för att uppnå den luktfria effekten. Vanligt förekommande är de behandlingar som är baserade på oorganiska silversalter. Medan leverantörerna av dessa produkter argumenterar för, argumenterar många miljövetare och forskare på bakterier emot antibakteriella produk-ter då dessa kan ha en skadlig inverkan på vår miljö och hälsa. Rapporten syftar till att ge större kunskap kring miljö- och hälsopåverkan vid användandet av textiler behandlade med silversalter samt till att analysera konsumenters inställning till antibakteriella kläder samt deras användar- och tvättvanor för träningskläder.
HUR NÖJD ÄR DU I SJÄLVA VERKET? : En studie om skattehandläggares upplevelse av arbetstillfredsställelse i relation till deras syn på myndigheten.
Skatteverket är en av Sveriges viktigaste statliga myndigheter då myndigheten på något sätt berör alla individer i samhället. Studiens syfte är att skapa en djupare förståelse för varför det finns en diskrepans i svaren från Skatteverkets medarbetarundersökning 2013, gällande upplevelsen av arbetstillfredsställelse, i relation till synen på Skatteverket som en attraktiv arbetsplats samt till synen på att rekommendera arbetsplatsen till andra personer. Studien tar utgångspunkt i begreppet arbetstillfredsställelse, som betraktas som attityder människan känner gentemot sitt arbete, och tillämpar ett kvalitativt angreppssätt. Genom 12 semistrukturerade intervjuer med handläggare på ett skattekontor i Västsverige, görs en ansats till att förklara diskrepansen utifrån en analys av medarbetarnas uppfattningar. Det empiriska materialet har analyserats genom fenomenologisk dataanalys och studiens slutsatser visar att det finns en viss grad av missnöje bland handläggarna gällande faktorer såsom löneutveckling, bristande karriärvägar samt upplevelsen av andra människors uppfattning om handläggarens arbete och arbetsplats. .
?Biblioterapi på sjukhus? ? en kvalitativ undersökning av sjukhusbibliotekariers syn på biblioterapi
The purpose of this thesis is to examine the role of bibliotherapy at hospitals and also what knowledge of and insights on bibliotherapy a few Swedish hospital librarians have. Questions investigated are: What role do the hospital librarians think literature has in the treatment of a patient? What is their view on their role as a hospital librarian and do they believe that they can have a part in the treatment of a patient? Is the concept bibliotherapy commonly used or is there another term in use? How important is the linkage between healing and literature? In this study, the view on bibliotherapy is limited to a hospital perspective. The purpose of the study is therefore to investigate bibliotherapy at the hospital. Six qualitative interviews with hospital librarians were performed at three general or combined general/medical hospital libraries.
Konsten att anpassa sin varumärkesidentitet - En studie i hur omvärldsfaktorer påverkar märkesidentiteten
Syftet med uppsatsen var att ta reda på hur brasilianska företag gått tillväga då de anpassat sin varumärkesidentitet till den skandinaviska marknaden samt försöka finna gemensamma nämnare för hur brasilianska företag bör gå tillväga, för att på ett framgångsrikt sätt anpassa sin varumärkesidentitet till den skandinaviska marknaden.En kvalitativ forskningsansats med abduktivt angreppsätt har använtsdär två brasilianska fallföretag intervjuats, Havaianas och Brahmasom båda riktar sig mot business-to-consumer marknaden.Teorin inleds med en beskrivning av internationella marknadsföringsstrategier, därefter klargörs varumärkesidentiteten genom bland annat Kapferers teorier. Slutligen i detta tredelade avsnitt presenteras teorier om de faktorer som påverkar varumärkesidentiteten vid en lansering på en ny marknad. I empirin redogörs resultatet av djupintervjuerna vi genomfört med respektive fallföretag.Studien visar att varumärkesidentiteten är beroende av en anpassning till den nya marknaden där kulturen är den vikigastefaktorn. Brasilianska företag bör anpassa sin varumärkesidentitet efter Skandinaviens kultur som då skulle leda till en hybridstrategi av identiteten mellan brasilianska kärnvärden och värden som är viktiga för den skandinaviska konsumenten exempelvis modernitet ochexklusivitet..
Tevereklam riktad till kvinnor och män
Syftet med denna uppsats var att studera hur tevereklam till kvinnor och till män kan beskrivas. Vi ville uppnå syftet genom att undersöka hur ett företag arbetar med att utforma tevereklam till kvinnor och män: vilka mål samt fördelar och nackdelar de har med tevereklam, hur tevereklam utformas, hur traditionella könsroller eventuellt påverkar utformningen samt om lagar och egenåtgärder har någon påverkan på innehållet i tevereklam. För att uppnå detta syfte gjorde vi en fallstudie på RoxxEmotion Film & Television, ett mindre företag som är en del av Roxx Communication Group AB. Vi utförde en telefonintervju med en av de två personer som ansvarar för tevereklamfilm på företaget. Slutsatser från denna fallstudie visar att det är vanligt att rikta tevereklam till ett visst kön men att tillvägagångssätt vid utformning av tevereklam samt mål, fördelar och nackdelar med tevereklam är lika för reklam till både kvinnor och män.
KVARTERSINTEGRERING
Through the different stages of life people have different requirements for their homes. The requirements changes depending on people?s life situation, lifestyleand age. Depending on where people are in life they live in different place, often in areas with other people who are in the same stage of life. In Sweden, this separation has always been noticeable, sometimes more than other.
Kultur - vad ska det vara bra för? : En studie av organisationskulturen på ett centrallager
Syftet med denna uppsats är att undersöka lagermedarbetares upplevelser och behov av organisationskultur på en specifik arbetsplats. Syftet är även att undersöka chefernas syn på organisationskultur och hur organisationskulturen kan användas som ett verktyg för att främja motivation och trivsel bland de anställda. För att uppfylla detta syfte använder vi oss av följande frågeställningar:- Vilka organisationskulturella aspekter kan vi identifiera i företaget?- Hur påverkar dessa aspekter lagermedarbetarnas motivation och trivsel på arbetsplatsen?Vi använder en kvalitativ undersökningsmetod för insamling av empirisk data. Med hjälp av sociologiska och socialpsykologiska teorier besvarar vi frågeställningarna utifrån sju intervjuer med chefer och lagermedarbetare på ett centrallager i Mellansverige.Resultatet visar att ledningens arbete med de organisationskulturella aspekterna vi identifierat visar likheter med de teorier där organisationskulturen är en del av en ledningsstrategi.
Service som Strategi: Influeras Styrningen av Service eller Service av Styrningen?
The purpose of this thesis is to examine and analyse which effects a service strategy has on the control system of an organisation. The thesis takes a service perspective, and it is assumed that a service strategy gains competitive advantage and that the goal of the service strategy is to increase the customers? satisfaction level. A qualitative in-depth case study was performed on a Swedish beauty company. The organisation?s vertical structure was examined, from central to local level.
Elmätarens roll i framtidens elnät : Ett samarbete med Sweco Energuide AB och Mälarenergi Elnät AB
The initial aim of the roll out of smart electricity meters in Sweden was to allow remote readings of the households? monthly electricity consumption for billing purposes. Since then the transition towards a smart grid has become a more prioritized matter. In the roll out of next generation smart meters more attention is therefore given to how the Distribution System Operator (DSO) can benefit from the meter through different smart grid applications. This study uses a qualitative research method to identify three general fields of application and 15 specific concepts corresponding to ways in which the DSO can create added value from the information provided by the smart meter.
Konsumenters synsätt på ekologiska livsmedel avseende frukt, grönsaker & rotfrukter : - En tvärsnittsundersökning ur ett konsumentperspektiv
Background: Pesticides in conventional food may be related to morbidity and mortality. Furthermore pesticides have a negative impact on the whole ecosystem. Organic food can presume better health as they contain less chemicals and toxins and contribute to sustainable development efforts.Objective: The aim was to examine what attitudes consumers have regarding to purchase organic fruit, vegetables and root vegetables.Methods: The association between consumers? views on conventional food and organic food was investigated using questionnaire given to a population sample of men and women aged by 23-65 (N=60) in grocery stores and in a fitness center. The study was based on a cross-sectional study in a municipality in central Sweden.Results: Consumers were interested to buy organic food.
Tonåringars upplevelse av livskvalitet : En beskrivande och jämförande studie
The aim of this study was to describe how adolescents experiences their quality of life, and tocompare if there are any differences in how they experiences their QOL depending on wherethey live, big town or smaller town. The aim was also to examine how adolescentsexperienced their schooling. The study is empirically, quantitative with a descriptive andcomparative design. To measure quality of life a tried and tested instrument ? LifeSatisfaction Questionnaire (LSQ) was used.