Sök:

Sökresultat:

1394 Uppsatser om Consumer satisfaction - Sida 42 av 93

Bildterapi för personer med psykisk ohälsa : - en intervention för arbetsterapeuter?

Syftet med denna studie var att genom en litteraturöversikt sammanställa kunskapsläget över bildterapins värde som arbetsterapeutiskt medel vid rehabilitering av vuxna med psykisk ohälsa. Litteratursökningen genomfördes i flera databaser över publicerade vetenskapliga artiklar samt genom en sekundärsökning i referenslistorna hos de artiklar som hittats via databassökningen. Vid analysen av resultatet användes en indelning av kreativa aktiviteters värde enligt Creek (2008a) som ett raster. Resultatet beskriver först kortfattat studiernas karaktär, därefter beskrivs studiernas bevisvärde och bildterapins effekter. Efter detta beskrivs det som framkommit vid analysen, bildterapins värde.

Hylluppställning i förändring ? En studie över svenska folkbiblioteks alternativa hylluppställningar

The aim of this thesis is to study how public libraries in Sweden use alternative shelf arrangements that differ from the library?s original classification system, which in Swedish public libraries usually is the SAB-system. I sent out a survey to 169 public libraries, where I received 114 replies. 77 of these stated that they had some kind of alternative shelf arrangement, therefore these are the ones that are included in my study. I wanted to investigate in what way the libraries had changed their shelf arrangement and why this decision was made.

Undersökning av Informationssystem i småföretag : En studie av hur Växjös små företag är nöjda med sina Informationssystem

In todays sociaty the use of information systems is wide spread and many corporations and buisnesses both in large and small spread make use of more advanced and sopisticated systems. Larger corporations have their own IT sections that maintain and updates their systems on a daily basis. They have the money and resources for it by how do the small businesses coop with it. How satisfied are the small businesses that are maybe runing on systems that might not be supplying the needs that the business is in need of. In this paper we investigate this question in the form of a questionnaire.

Upplevda effekter av hörapparatanvändande hos hörapparatanvändare och hos närstående

The purpose of this study was to examine effects of hearing aid use and to do a judgment of the provement. The investigation was a pilot study and may be used in the clinic.The international form ?International Outcome Inventory for Hearing Aids? (IOI-HA) was used for data collection. Four questions were chosen from the form. These questions were answered by hearing aid users and their significant others.

3D-animation i reklamfilm

Study objects: Three different productions companies which the authors have chosen to be anonymous. Purpose: The purpose with this study is to examine why production companies choose to use 3D-animations in television commercials, and what different kind of aspects affects their decisions. Theoretical: The theoretical chapter reviews the history of 3D-animation andtelevision commercials and other fields that will be relevant laterin the analysis and discussion. Method: A case study has been made on three different companies, two of the companies are active in post-production and the other one is active in the consulting area. Data was collected through semistructured interviews with two of the companies.

En attraktiv kollektivtrafik : Enkla metoder för ett ökat resande

The purpose of this paper is to find out if there are any simple solutions to attract an increased use of public transportation in a smaller town in Sweden. Simple solutions are measures that can be taken within the current budget, and which do not require large investments and extensive political decisions. In order to search for possible solutions I needed to find out which factors and attitudes that determine why people choose public transportation and peoples? traveling habit. I have made a survey study of satisfaction and attitudes among the consumers of a public transportation company in Växjö; Länstrafken Kronoberg.

Stolt över mitt jobb : Vilka faktorer påverkar yrkesstoltheten?

För många är arbetet den mest centrala delen ilivet där de flesta av dygnets vakna timmar spenderas. Studiens syfte var attundersöka yrkesstolthet och identifikation med arbetet. Enligt KASAM- teorin, känslaav sammanhang, är meningsfullhet en viktig komponent för individens yrkesstolthet.Åtta individuella kvalitativa intervjuer genomfördes med åtta deltagare iåldrarna 40 till 65 år med varierande yrken. Ett heterogent urval användes föratt få en så stor variation som möjligt. Resultaten visade att den viktigastekomponenten för yrkesstolthet var upplevelsen av att få göra gott i mötet medandra människor samt att arbetet känns meningsfullt.

Inre arbetsmotivation och engagemang i organisationen: en studie om skillnader mellan inhyrda och tillsvidareanställda läkare

The purpose of the study was to examine if intrinsic motivation and work commitment to the organization differs between permanent doctors and hired doctors. The total of 63 doctors who participated in the study made an internet-based survey with 21 questions taken from the Basic Need Satisfaction at Work Scale and 3 questions from the section ?work commitment? in QPS Nordic. The main results of the study showed that permanent doctors perceived a higher level of intrinsic motivation on all the three needs autonomy, competence and relatedness. Furthermore the result showed a tendency that permanent doctors perceived a higher level of work commitment to the organization then hired doctors..

Ledares upplevda stressnivå och sambanden mellan deras hälsa, arbetstillfredsställelse och stresshanteringsmetoder.

En enkätundersökning utfördes på ledare inom olika företag i Örebro och Tranås. Syftet var att jämföra ledares upplevda stressnivå på små, mellanstora och stora företag, samt att undersöka deras stresshanteringsförmåga, hälsa och arbetstillfredsställelse. Enkäten bestod av 117 frågor som mätte olika stressförhållanden som t.ex. kvantitativ överstimulering, rolloklarhet och ledarskap. Vidare mätte enkäten mental och fysisk hälsa, stresshanteringsmetoder, individegenskaper och arbetstillfredsställelse.

Stamgästens syn på hotellupplevelsen ur ett gästnöjdhetsperspektiv

Consumer Information Processing (CIP) handlar om hur vi som konsumenter tar till ossoch påverkas av den information som ständigt omger oss vid en beslutssituation. Ämnethar länge varit i fokus för forskning inom marknadsföring då detta naturligtvisintresserar företagen i hög grad. Tidigare forskning hävdar att när vi som konsumentertar till oss av de intryck som omger oss, bearbetas dessa intryck tillsammans med dekunskaper vi har sedan tidigare (bottom-up processing och top-down processing).Studier har visat att information som tilldelas oss kan ha direkt påverkan på våra sinnenoch hur vi upplever en produkt.Denna studie undersökte hur olika typer av tilläggsinformation påverkade konsumentersupplevda smak av vin. Tolv testpersoner studerades i ett experiment bestående av tresteg där olika betyg presenterades på de viner testpersonerna bedömde. Resultatet avstudien visade att kvinnor i högre grad påverkas av negativ tilläggsinformation medanmän i högre grad påverkas av positiv tilläggsinformation..

Från Traditionell handel till Elektronisk handel : med avseende på Internethandel mellan specialvaruföretag och konsument.

Människan har under lång tid bedrivit handel med varor och tjänster. Genom att nya hjälpmedel för handel utvecklas, förändras handeln och dess former. Elektronisk handel kan bedrivas via Internet. Elektronisk handel via Internet medför flera fördelar, men också nackdelar, problem, konsekvenser och risker för företag som inför/bedriver Internethandel.Det finns skilda meningar om huruvida specialvaror bör säljas via Internet, och om företag som tillverkar och/eller saluför denna typ av varor bör bedriva Internethandel mot konsument. En litteraturstudie och en intervjustudie har genomförts för att undersöka om det är lämpligt för specialvaruföretag att införa Internethandel mellan företag och konsument.

Energikartläggning av en livsmedelsindustri : samt förslag på energieffektiviserande åtgärder

This thesis concerns an energy audit of a food industry. The company's business consists of boiling and peeling shrimps, and producing mayonnaise-based salads. This type of work involves energy-intensive processes, such as steam generation, compression of air and refrigeration of large spaces. These needs are supplied with electricity. Furthermore, the industry is a major consumer of district heating, particularly for heating the supply air in the ventilation system.

Vart jag mig i världen vänder : En studie om konsumenters förhållande till researrangörers CSR

Purpose: To examine how a tour operator works to implement sustainability in the development of the business, as well as what significance it has to consumers in selecting a tour operator. Furthermore, the purpose is to provide recommendations on how tour operators should work to communicate their commitments.Methodology: The research strategy applied is a case study which follows an abductive approach. Qualitative and quantitative methods were applied to complement each other. A semi-structured interview with a tour operator and a consumer survey constitute the empirical foundation.Conclusion: The conclusion of the study is that consumers show a positive attitude towards CSR, but do not see it as a determinant when choosing a tour operator. Thus, CSR does not constitute a competitive advantage against competitors.

Inställning till förtroendearbetstid och upplevelse av psykosocial arbetsmiljö hos poliser vid Ekobrottsmyndigheten.

Denna uppsats berör området förtroendearbetstid, psykosocial arbetsmiljö och specifik arbetstillfredsställelse hos poliser på Ekobrottsmyndigheten.  Enkätstudiens fokus avsåg upplevelse av krav, kontroll, belöning, ledarskap och lön relaterat till deltagarnas positiva alternativt negativa inställning till förtroendearbetstid. I undersökningen deltog 101 av EBMs 183 poliser. Sjuttiofem procent av deltagarna ville fortsättningsvis ha förtroendearbetstid. Studien visade att kvinnliga poliser, positiva till förtroendearbetstid, till skillnad från manliga poliser positiva till förtroendearbetstid, upplevde högre kontroll av arbetstakt. Inga signifikanta skillnader förelåg mellan positiv och negativ inställning till förtroendearbetstid avseende krav, belöning, uppmuntrande ledarskap samt rättvist och stödjande ledarskap..

Emotionell intelligens och livstillfredställelse

I dagens samhälle riktas fokus på individens välbefinnande och olika metoder för att uppnå detta såväl privat som inom yrkeslivet. Emotionell intelligens (EI) har genom tidigare forskningsresultat visat sig ha ett positivt samband med livstillfredställelse, vilket är en komponent i individens subjektiva välbefinnande (SWB). Denna studie syftade till att utforska relationen mellan EI och livstillfredställelse med hänsyn till demografiska bakgrundsvariabler som ålder, kön, etnicitet, studietid och civilstånd. Deltagare var 101 högskolestudenter inom vårdande, pedagogiska, sociologiska och psykologiska studieinriktningar. Deltagarna besvarade självskattningsskalor utifrån instrument om EI (TMMS) och livstillfredställelse (SWLS).

<- Föregående sida 42 Nästa sida ->