
Sökresultat:
1479 Uppsatser om Consumer empowerment - Sida 39 av 99
Frontier Marknader. : En studie om svenska företagsetableringar på afrikanska frontier-marknader
In the early 1990?s more and more companies of the Swedish public sector were exposed to competition, and this started the debate on how such actions might affect the business and even society.The first chapter examines how the public sector and especially health care, is financed and managed. We also explore what it means to be exposed to competition and find that there are many different ways of exposing the public sector to competition. The study examines dental care as an example of a market with both publicly and privately owned companies. The purpose of this paper is to explore how publicly and privately owned health care companies view their relationship with their consumers.
MATSVINN FÖRSVINN - En kvantitativ studie om hur ett CSR-argument kan involvera konsumenten i kampen mot matsvinn i butik
Every year 67000 tons of food is wasted by Swedish retail stores. The waste implies financial losses for the retailer and it has a huge impact on the global environment. Reducing in-store food waste is thus a win-win situation for both retailers and society. The most effective way to reduce waste is primarily by optimizing the logistics of supply, but customers expect a store with a wide range of products and stuffed shelves. Thus there will always be products about to expire.
Visuell kommunikation- säljfrämjande åtgärd för ökad försäljning av miljövänliga plagg i butik
I denna uppsats om visuell kommunikation kommer olika teorier att tas upp, vi har genomfört intervjuer med kunder, gjort observationer i butiker och sammanställt fakta för att ta reda på hur en förbättrad visuell kommunikation av de miljövänliga plaggen kan påverka konsumenter att handla mer miljövänligt. Engelsk titel: Visual communication- sales promotion of eco-friendly garments in storesEngelska nyckelord: Visual communication, Sustainability, Environmental clothing, Consumer behaviorSammanfattning på engelska:.
Giveaways: ett lyckosamt kommunikationsverktyg med etiska konsekvenser : en studie om Event Marketing och Giveaways
Consumers today seek added value to the ordinary products/services that companies are offering. Consumers must get their emotional need satisfied - a need for experiences worth remembering. At the same time, the consumers are engaged in ethics and morals. Companies use events frequently as a marketing approach to meet the customer?s demand of added value.
"Man kan inte förändra sig på en dag och en kväll. Men man kan leva med varandra, förstå varandra och ha kontakt med varandra". En undersökning om hur utrikesfödda kvinnor beskriver möten mellan olika kulturer delaktighet och empowerment på vägen till lön
Utrikesfödda som anländer till Sverige som flyktingar eller som asylsökande får lära om på nytt. Integrationen blir en del av deras vardag genom utbildning inom SFI och introduktionsprogram med samhällskunskap och kunskapsområden som är nödvändiga för att bli en del av samhället och ha möjlighet till arbete. Som arbetssökande får många av dem ändå inte jobb trots förväntningar som finns efter avslutad introduktion.Syftet är att ta reda på hur utrikesfödda kvinnor som deltar i åtgärdsprogram beskriver om sina förutsättningar att få ett jobb. Och vad de tror påverkar möjligheten att få ett jobb. Detta vill jag undersöka genom att intervjua kvinnor som deltar i arbetsmarknadsåtgärder med följande frågeställningFrågeställning Hur beskriver kvinnorna möjligheten att få ett lönearbete? Vilka svårigheter möter kvinnorna mellan olika kulturer som arbetssökande? Hur beskriver kvinnorna sitt deltagande på praktik, utbildning och arbete?Metoden bygger på sju kvalitativa intervjuer med utrikesfödda kvinnor som deltar i arbetsmarknadsåtgärder.
Cheap Monday : En kvalitativ studie av konsumenternas åsikter om märket
AbstractTitle: Cheap Monday ? A qualitative study of the consumers? opinions of the brand (Cheap Monday ? En kvalitativ studie av konsumenternas åsikter om märket)Number of pages: 38 (40 including enclosures)Author: Oskar NorlanderTutor: Göran SvenssonCourse: Media and Communication Studies CPeriod: Autumn 2007University: Division of Media and Communication, Department of Information Science, Uppsala UniversityPurpose/Aim: The purpose of this essay is to examine from the customers? perspective how the Swedish jeans-brand Cheap Monday in just three years time could become such a prominent brand on the Swedish market. An additional purpose is to examine whether there is some kind of brand community connected to the brand or not.Material/Method: The main method used in this essay has been qualitative interviews with ten consumers of the brand. The answers from these interviews has then been analysed using two different theories, Keller?s Customer Based Brand Equity and Muniz and O?Guinnn?s Brand Community.Main results: The main results of this essay is that Cheap Monday is a brand that has become successful due to people?s perception of who the users of the brand are.
Motivation till förändring : hos barn med övervikt/fetma samt hos deras föräldrar
Nyckelord: barn, ungdomar, obesitas, motivation, empowerment. SAMMANFATTNINGBakgrundÖkningen av barndomsövervikt och fetma sedan 1990 har varit dramatisk och är en av de allvarligaste utmaningarna på folkhälsoområdet. Generellt har överviktiga barn och ungdomar en lägre hälsorelaterad livskvalitet.SyfteSyftet var att studera barns iso-BMI, barns uppfattning om sin övervikt/fetma samt barns och föräldrars förmåga till och hur redo de var till att förändras. MetodDatainsamlingen innefattade ifyllda anamnesformulär från 61 barn (2-18 år) och deras föräldrar vid nybesök respektive årsuppföljningsbesök på en överviktsenhet för barn och ungdom. Interventionen bestod av kostrådgivning och stöd till livsstilsförändring, ofta genom motiverande samtal. Data har analyserats med deskriptiv statistik, T-test, ANOVA och Pearsons korrelations-koefficient.ResultatIso-BMI mellan nybesöket och årsuppföljningsbesöket hade sjunkit för undersöknings-gruppen, särskilt i åldersgruppen 2-9 år medan för åldersgruppen 16-18 år hade iso-BMI ökat.
Må bra på äldre dar : en studie av ett hälsofrämjande samverkansprojek
Syftet med denna studie är att förstå den erfarenhet och kunskap om samverkan som deltagarna i Må bra på äldre dar - projektet fått i det hälsofrämjande samverkansprojektet. Studien fokuserar på framgångsfaktorer och hinder för samverkansprocessen, hur projektet påverkat maktförhållandena mellan de ideella och offentliga organisationerna, deltagarnas organisatoriska erfarenheter av samverkan, deras uppfattning av arbetsklimatet och upplevelse av KASAM i projektet. Forskning kring hälsofrämjande samverkan bland äldre är sparsam. En kvalitativ ansats användes med fokusgrupper som datainsamlingsmetod. 11 fokusgrupper genomfördes med 62 deltagare.
Etiskt konsumentbeteende - en studie om den svenska etiska modekonsumenten
Textil- och modeindustrin har på senare tid uppmärksammats i allt större utsträckning för att vara en ohållbar bransch och som följd av problemen har en rad etiska modevarumärken lanserats. De tar hänsyn till påverkan på miljö och människorna i produktionen, varför deras produkter kallas etiskt mode. De varumärken och de butiker som säljer etiskt mode har kunder som tar hänsyn till etiska aspekter i sitt köpbeslut, så kallade etiska konsumenter.Senaste decenniet har forskning på etiskt mode genomförts, men då framförallt på den vanliga konsumenten. Då forskning på svenska etiska konsumenter är begränsad har författarna till den här uppsatsen funnit det intressant att se närmare på dem. Tidigare forskning på etiska konsumenter har uppmärksammat ett gap mellan de etiska konsumenternas attityd mot etiskt mode och deras faktiska konsumentbeteende, ett attityd-beteendegap.
Från traditionell kontroll till modern självdisciplin
Ekonomistyrning har under lång tid intresserat människor och att styrning innebär att några ska bestämma över andra är ingen hemlighet, det var åtminstone ingen hemlighet. Tiderna förändras och att bestämma över andra, att ha makt ligger inte i tiden.En utveckling tog fart i och med Taylor och scientific management- rörelsen, den utvecklingen tryckte undan de människor som tidigare varit så viktiga i företagen. Den här utvecklingen gjorde människorna till resurser och som resurs kan man bytas ut lika lätt som t.ex. maskiner. Detta synsätt är i dagens samhälle inte politiskt korrekt och det vetenskapliga synsättet överlevde heller inte.
Luxury fashion brands on social media: a study of young
The implementation of this research increases the awareness of the value for luxury fashion brands in utilizing social media as a communication channel to reach young consumers globally. It provides a general understanding of young consumers? perception of luxury fashion brands on social media in regards to geographic cultural background, attitude towards new luxury, and preferred way of contacts..
Av gammal vana : En kvalitativ studie om varför svenskar inte e-handlar livsmedel i större utsträckning
The food industry is one of the fastest growing industries in Swedish e-commerce today. However, e-commerce still represents a very small part of the total food sales in Sweden. Experts have noted that, in order for e-commerce to expand in this field, Internet food sales must increase.The aim of this study is to form an understanding of why Swedes do not purchase more food products online. The theoretical framework consists of various marketing theories concerning consumer behavior and the acceptance of new innovations. The methodology used for the purpose of this study has a qualitative approach and in order to answer the questions at hand two focus groups were assembled.
Mittens Rike : etableringsmöjligheter och framtidstrender
China has the world?s largest population and during the last thirty years the country has implemented political and economical changes that have affected China to move towards a more western market economic direction. At first this development was going slow but during the last five years it has increased which today has made China the world?s greatest growing economy. China?s improved cooperation with the world is one reason for this growth which has led to a cumulative of the consumer market.
Spelentusiasters val av analoga spel : En kvalitativ studie om användare på boardgamegeek.com
This qualitative study examines how users of boardgamegeek.com chooses which analogue game to buy. The purpose of the study is to find out which factors constitutes the choice of games and how the information of these factors reach the consumer. The investigation is executed by users of boardgamegeek.com explaining their latest game purchase in a questionnaire survey online. The results show that many of the respondents research the games they are interrested in beforehand and based on this information make their choice. Despite of this we can see that many game developers and distributors does not make this information available for the consumers, but leaves this task to the public..
Ungerska modevarumärken på den svenska marknaden?
Executive summaryOn todays fashion market, no product will become successful without branding. The competition in the growing fashion market is tuff, which makes it hard to reach the target costumers. Competition makes it difficult to reach out with a message and it is crucial to differentiate the company in the consumer market.Differentiation of the brand requires knowledge of competitors who are on the market. Understanding competitors, as well as the customer, is the basis for a well functioning communication. Different markets have different conditions and today's global market is complex.