Sök:

Sökresultat:

1479 Uppsatser om Consumer empowerment - Sida 11 av 99

Empowerment- ett omvårdnadsmål

Bakgrund: Patientempowerment innebär för patienten ett större ansvarstagande och delaktighet i vården än vad som traditionellt förekommer. För att detta ska bli möjligt krävs att vårdpersonal låter patienten ingå i vårdteamet och vågar ifrågasätta sin egen maktposition. Framtidens generationer kommer med stor sannolikhet att ställa allt större krav på inflytande vilket talar för behov av förändring. Syfte: Hur upplever KOL-patienter information och stöd från vårdpersonal? Metod: Kvalitativa semistrukturerade intervjuer med induktiv ansats.

?Vi kan bli ett Barbielag!? : En studie om yngre barns sociala relationer och identitetsskapande i ett postmodernt konsumtionssamhälle

One of the main goals in this study is to investigate how young children's identity formation and social relationships are depicted by today's consumer society.  In order to reach the goals of the study I also concentrated myself on questions regarding the reflection of symbolic aspects consumption in younger children's interaction and preschool-teachers' ideas about how and in what ways children's consumption patterns are created and developed nowadays. In order to answer the presented research questions I used the theoretical arguments of researchers in the field of pedagogy Gert Biesta in connection with the ideas and concepts of the consumer society characteristics developed by the sociologist Zygmunt Bauman.The thesis' methodological approach consists of a combination of semi-structured interviews with teachers and observations of children's interaction, which contributed to a systematic investigation of the thesis' problem area and served as a tool for obtaining answers to the research questions.The results demonstrate that consumption occupies a lot of space in young children's lives, which means that it greatly affects their social relationships today. Both consumption and knowledge of the known brands prove to be the child's path to the desired community on the one hand, and the children's way to the consumer world on the other (hand), which in turn points to an obvious dependence between children's consumption and their social relationships.The results also show that there is a tension between the perception of identity formation as preschool-policy-document on the one hand and the attitude of the identity prescribed by consumer society norms and regulations on the other..

Svensk integrationspolitik : En redogörelse för framväxten av svensk integrationspolitik

SAMMANFATTNING Mycket av rapporteringen kring förskollärares arbetsvillkor består av ?eländesskildringar? (Westin 2003). Därmed är det lätt hänt att personalen positioneras som offer i sin yrkesutövningsroll. Jag var intresserad av att betrakta människorna som arbetar som förskollärare ur en annan synvinkel; nämligen som aktörer kompetenta nog att påverka sin situation och utföra ett engagerat arbete på arbetsplatsen. Strategierna de använder sig av för att nå dit kan förstås slå fel ? Aronsson, Astvik & Gustafsson (2010) beskriver t.ex.

Social Responsible Sponsorship - an Easy Way to a Stronger Brand? - A study of Consumer Based Brand Equity and Consumer Packaged Food

Syfte: Att identifiera de problem och/eller svårigheter som uppstått efter införandet av IAS 39 och dess krav på att finansiella instrument ska värderas till verkligt värde. Metod: Uppsatsen har genomförts med hjälpa av en induktiv metod. Primärdata har samlats in genom kvalitativa intervjuer. Sekundärdata består av facklitteratur och vetenskapliga artiklar. Teoretiska perspektiv: Teorin om det institutionella tänkandet har använts samt Streek & Schmitters modell.

Daglig verksamhet enligt LSS : Hur resonerar ett antal deltagare med intellektuella funktionsnedsa?ttningar kring sitt arbete?

This essay aims to examine the meaning work at daily activity centers gives people with intellectual disabilities and the questions these people consider necessary to ask in quality surveys. This has been done by interviews with twelve respondents in various daily activitiy centers within a private care company in the Stockholm area. The theories that has been used to analyze the empirical data is SOC - sence of coherence, stigma and empowerment. The result shows that the meaning of daily activity is to create and maintain social contacts, feeling important and needed by others and an opportunity to feel ?normal? and like everybody else.

 Regeringsrättens tillämpning av genomsyn : Har utrymmet för att tillämpa genomsyn minskat?

Uppsatsens syfte var att undersöka vilken betydelse yttre påverkan och inre drivkrafter har haft i fyra individers karriärutvecklingsprocess inom en hårt konkurrensutsatt bransch, samt hur dessa har hanterat denna. Datainsamlingen genomfördes med hjälp av semistrukturerade mailenkäter, och det insamlade materialet bearbetades med hjälp av deduktiv tematisk analys. De teman som ligger till grund för analysen är: studie- och yrkesvägledning, cooling down, empowerment, informationsteorier, forskningslitteratur samt karriärvalsteorin SCCT. Studien visar att samtliga respondenter har utsatts för dämpande påverkan, cooling down, under sin uppväxt, både från skolpersonal, och den egna familjen, men också att de erhållit empowerment från andra håll. Respondenterna har hanterat denna yttre negativa påverkan på olika sätt, men gemensamt för dem alla är att de visat på en inre drivkraft, som trots den nämnda negativa påverkan gjort att de nått framgång inom sitt gebit.

Den gröna konsumentmakten - medborgarens ekologiska insats

The aim of this thesis is to form a theory of the green consumer power and to distinguish whether this phenomenon could indicate a movement toward the ecological citizenship. To do so, scientific theories regarding the responsibility of companies have been used, as well as the public choice theory, to link individuals as citizens to individuals as consumers. The motives of corporate environmental responsibility, along with consumers ability to bring pressure in different dimensions, are later drawn on as indicators applied to empirical information. The largest producer of ecological products in Sweden, Arla Foods, is employed as case study to explore if the green consumer power can and does exist. The ecological citizenship uses the ecological footprint, to define in what ways we can minimize our part of environmental degradation.The study seems to strengthen the theory, consumers do have a power to make companies go green and they tend to use it increasingly.

Att starta eget - en väg till frigörelse? En kvalitativ studie om mikroföretagare i Sydafrika

The aim of our study is to explore the empowerment process among micro-business owners in Kayamandi, a black township of Stellenbosch in South Africa. What are the positive and negative implications for the empowerment process? Another aim is to find out the role of local and international support in this process. The theoretical framework of this study revolves around the concepts of gender, power and empowerment. Our methods are qualitative interviews and observations.

Empowerment i diabetesvården ? ett tveeggat svärd

I Sverige uppskattas cirka fyra procent av befolkningen ha diabetes. Socialstyrelsen rekommenderar empowermentbaserad patientundervisning för behandling av diabetes typ-2. Syftet med denna litteraturstudie var att beskriva sjuksköterskans och patientens upplevelse av empowermentbaserad patientundervisning till patienter med diabetes typ-2. Metoden är en litteraturstudie baserad på 10 vetenskapliga artiklar. Som teoretisk referensram har Orems generella egenvårdsteori använts.

How can the business potential of products with health claims increase?

The purpose of this master thesis is to investigate the influencing factors on the businesspotential of products with health claims, using PrimaLiv as an example. And togive recommendations on how a dairy producer, which is present in the Swedishmarket, could improve the sales rates of products with health claims. We have chosento put a main focus on the consumer, as he or she determines the business potential.This is an unusual approach since most studies cover the producer?s perspective. Wethereby wish to contribute with new knowledge on the area in question.

Medarbetarskap i en maskinbyråkrati - en fallstudie om möjligheterna att implementera postmoderna värderingar i en gammal och svårföränderlig organisationsstruktur

Syftet är att pröva genomförbarheten av postmoderna ideèr som medarbetarskapstankarna i en maskinbyråkrati utifrån medarbetarskapsteorier. Jag syftar även bedöma möjligheterna att införa medarbetarskap med hänsyn till kontexten och ställa denna bedömning mot att istället införa ett traditionellt belöningssystem enligt teorier för empowerment vilket förväntas vara tillrättalagt i maskinbyråkratin.Undersökningen utgår från medarbetarskapsteorier som ett normativt begrepp om vad ett önskvärt och gott medarbetarskap är samt från begreppet empowerment. Tidigare forskning berör förutsättningar för medarbetarskap i postmoderna organisationer, utifrån medarbetarskapsteori.En kvalitativ forskningsansats har använts i form av semi-strukturerade intervjuer med nio medarbetare och tre chefer. Resultatet har sedan analysertas med hjälp av analytiska verktyg hämtade från medarbetarskapsteori, samt utifrån teorier som berör empowerment och belöningssystem.Empirin påvisade fyra utmärkande särdrag för maskinbyråkratin som bromsar upp medarbetarskap i den studerade kontexten. Dessa är uttalad avhållsamhet att delge medarbetarna ekonomisk information, vältrimmad arbetsspecialisering, styrda arbetsuppgifter och kontroll av hur det operativa arbetet utförs.

Edutainment & empowerment vid kommunikation av kostbudskap

I dag förväntas individen ha empowerment, ?egenmakt?, att själv göra hälsosamma beslut kring kost som är bra för den egna hälsan. Till hjälp finns många kostbudskap vars kvalitet kan vara svår att kontrollera. Hälsoinspiratörer är en kategori individer som aktivt söker och mottar kostbudskap. Kostbudskapen kommuniceras av flera olika sändare, exempelvis media, men även från andra individer i omgivningen.

Diagnos & Självidentitet : En kvantitativ studie om personer med funktionshindret Aspergers syndrom, deras och personalens perspektiv på diagnosen och ett specifikt boendestöds betydelse

I den här uppsatsen studeras vilken betydelse och funktion ett specifikt boendestöd har åt psykiskt funktionshindrade personer, specifikt åt personer med funktionshindret Aspergers syndrom. Uppsatsen tar också upp boendestödjarnas perspektiv på verksamheten och deras arbete. Detta gjordes för att få en breddare förståelse kring vilken betydelse den här verksamheten har. Brukare fick delta i en enkätundersökning och kvalitativa intervjuer genomfördes med personalen och en brukare. Genom det insamlade materialet fick jag ta del en mängd intressanta tankar och åsikter kring boendestödet, det visade sig också att diagnosen roll var en central problematik för så väl brukare som personal.

What helps or inspires busy moms while grocery shopping?

The purpose of this master thesis is to understand how busy moms experience their grocery shopping trips and the in-store environment. In gaining this knowledge, we aim at being able to suggest ways to improve the grocery shopping experience of busy moms; and present insights that can help food retailers in targeting this consumer group in-store. Methodology: We use an iterative approach, and work with photo elicitation interviews. We let our respondents capture their experiences in photographs, which then aid in recalling their memories in follow up interviews. Theoretical perspective: We base our theoretical perspective on environmental psychology where we use the original M-R model, and include personal and situational variables suggested by Bäckström and Johansson (2006); where the latter variable includes the views by Turley and Milliman (2000).

Dom kallar det Lean? En studie om Lean i sjukvården och dess påverkan på den professionelle läkarens medicinska beslutsfattande

The purpose of this media scientific study is to contribute to a better understanding about how blind people?s empowerment and participation may affect their role in the digital society.Earlier international studies in this area have shown that blind people not only need more knowledge then the seeing population about the computer, but also about the technology behind their tools for using Internet. The results from these studies have also shown that Internet increases the blind people?s independents and that those who use Internet feel more involved in the society.A qualitative method was chosen to study the three most common categories from the earlier studies: knowledge of technology, empowerment and participation. Are there differences in the results compared to our study in Sweden 2014?Interviews with eight blind, experienced computer users have shown that knowledge of technology is essential for their use of Internet and that the Internet increases their empowerment and their participation.

<- Föregående sida 11 Nästa sida ->