
Sökresultat:
5318 Uppsatser om Computer science - Sida 43 av 355
Idén med idéhistoria : En studie av sakkunnigutlåtanden vid tillsättnings- och befordringsärenden i idéhistoria mellan 1985-2010
In my thesis, I set out to study academic peer reviews in the hope of clarifying the experts? views on what qualities and qualifications are desirable when appointing or promoting scholars within History of Science. I also investigate whether or not these views change over the years, as I have studied opinions written between 1980 and 2010. I use a qualitative method of analysis, in which I study what words in the peer reviews are used to describe certain values, and how these words relate to the historical and political background of History of Science in Sweden. My research indicates that academic experts are starting to adapt their opinions to the change in educational politics that has taken place during the second half of the 20th century.
"Det" - Profession och giltighetsanspråk i läraryrket
During my one year master in pedagogic science, I was frequently given the impression that depicts the pedagogue?s profession as a rather transcendent talent or, more precisely, a matter of having ?it? or not. It seemed to me, as if the communicative part of the teacher?s specialised skill was more or less undefined in the description of what makes the pedagogue a professional pedagogue. On those premisses, I was led to the aim of this study, which is pursuing the very essence of the profession by discussing how five teachers validate their daily work from a habermasian perspective on communication, society and pedagogy.
Det relativa värdet av ämnesingångar i databaser: Variationer mellan discipliner
This thesis deals with tactics for information seeking in electronic databases. An important aspect is knowledge of the relative value of different subject access points. The method used here is literature studies. Nineteen empirical studies are described and analysed with the purpose to compare the relative value of different subject access points. The studies examined compare the relative value of subject access points in relation to each other or in relation to different scientific disciplines.
Det mörka hörnet? Ett förslag till en relativistisk postmodernism
abstractThe aim of this essay is to try to convince the reader that relativism and postmodernism (the latter implying the former, but not the other way around) can be reasonable methods for the social sciences, rather than the irresponsible play of ?extremes? theories of this kind sometimes are made out to be.The intention is to do this by way of the later Wittgenstein, the philosophy of whom is the foundation for what is termed relativism and postmodernism in this essay (definitions of a kind that are here claimed to be missing from the discourse of the social sciences). The essay also contains an empirical presentation/analysis, displaying the Wittgensteinian theory through an aspect of the American Civil Rights movement of the 1950s and -60s..
Textila Konstruktioner i Rymddimensioner
Mitt arbete handlar om mötet mellan rysk konstruktivism och science fiction. Detta har jag gestaltat i ett textilt rum inspirerad av science fictionkarraktären Doktorn ur Doctor Who. Doktorn är en utomjording av en långt mer utvecklad art och från en mer avancerad civilisation än människorna, som reser i tid och rum i sitt tids-och rymdskepp TARDIS. Jag har designat ett rum som är min textila tolkning av TARDIS innersta. Arbetet kretsar kring tankar om gestaltning av en flerdimensionalitet som bara kan anas, inte ses eller förstås.
Researching navigation menus for Android 4.4
I denna studie ja?mfo?rs tva? olika navigationsmenyer i kontexten av en nyhetsapplikation. Vi utvecklar sja?lva tva? olika prototyper da?r vi implementerar tva? olika navigationsmenyer, som sedan anva?nds fo?r att utfo?ra anva?ndartester da?r vi ma?ter hur effektivt en anva?ndare kan utfo?ra ett antal specifika uppgifter. En fo?rstudie genomfo?rs da?r redan existerande nyhetsapplikationer studeras.
YOUNG MEN'S ATTITUDE TOWARDS COMPUTER- AND VIDEO GAMES. AN INTERVIEW STUDY ABOUT YOUNG MEN?S EXPERIENCES OF COMPUTER- AND VIDEO GAMES.
Kunskapen om TV- och datorspelmissbruk bland ungdomar är idag väldigt begränsad. Stillasittande/fysisk inaktivitet, som TV- och datorspel ofta innebär och som kan innebära negativa konsekvenser, blir allt vanligare. En semistrukturerad intervjustudie har genomförts på sju män i åldersgruppen 17-29 år i syfte att undersöka drivkrafterna bakom mäns spelbeteende i tonåren. Dessutom har information om spelmissbruk bland ungdomar inhämtats av fyra yrkesverksamma inom spelområdet. Detta samt kopplingar mellan TV- och datorspel och spel om pengar har gjorts p g a bristen på forskning om TV- och datorspel.
Att göra affärer i Kina - rättsligt skydd i lagen och i verkligheten
This thesis looks at the difference between the legal protection in law and the legal protection in reality when a small company working with international trade comes in contact with seller's breach of contract. The thesis uses a case taken from a company with over 30 years experience trading with China and looks at the legal protection available along with the different possibilities of dispute resolution available to a company and then looks at the reasons why this legal protection never becomes a reality and the thesis also analyses some possible reasons for this gap between law in the books and law in reality..
Hur grundskollärare beskriver samarbete med ett science-center och vad det kan tillföra undervisningen i naturvetenskap
I denna studie har grundskollärare fått beskriva ett besök med sina elever vid ett science-center. Data är samlade via en enkät. Arbetet syftar till att undersöka på vilka sätt lärare engagerar en sådan informell lärandemiljö i sin undervisning och hur de får besöket att bli en del av arbetet i klassrummet. Detta har gjorts genom att ställa frågor om hur lärare planerat, genomfört och följt upp ett besök. Lärarna uttrycker att sciencecentret är en resurs för elever, men också för lärare.
Prestandajämförelse mellan shadow mapping och shadow volumes i Direct3D 10
Skuggor är centrala för hur människan uppfattar världen. Inom datorspel och
andra interaktiva 3D-applikationer är det viktigt att underlätta förståelsen av
scenen och det finns även ofta en stark vilja att skapa realistiska miljöer.
Detta samt att skuggsättning är en komplicerad och prestandakrävande operation
gör det till ett viktigt område inom realtidsgrafik. Vi undersöker i denna
avhandling relationen mellan prestandan (renderingstiden) för de två populära
metoderna för skuggsättning inom realtidsgrafik, shadow mapping och shadow
volumes. Undersökningen avgränsas till två utvalda varianter av de ursprungliga
algoritmerna.
Digitala bibliotek i den svenska biblioteksdiskursen
The aim of this Masters thesis is to examine the library discourses concerning the phenomenon and concept of digital libraries in Swedish library press 1980-2002. What changes can be identified? The questions are: what is said about the conditions for the phenomenon; how is the concept of digital libraries used; who makes these statements; what are the relations between these discussions and the library context in which they are made? Five Swedish library journals, BBL/Biblioteksbladet, DIK-forum, Human IT, Svensk biblioteksforskning and Tidskrift för dokumentation, were examined. The method used was discourse analysis. The theoretical starting-point was Foucaults discourse theory.
Marknadsundersökning - hur en Science Park-nod på glesbygden bör göras synlig
Examensarbetet besvarar hur en Science Park-nod bör göra sig synlig på glesbygden. Arbetet har uträttats för Näringlivsbolaget i Eksjö kommun under perioden mars 2009- september 2009. Det har besvarat frågor rörande marknadsföring av Science Park-noder med ett konkret exempel i samhället Mariannelund. Noden i Mariannelund har funnits sedan hösten 2008, men har ännu inte marknadsförts någonting. Rapporten påvisar hur marknadsföringen kan göras för att tjänsten ska efterfrågas av fler kunder.
Vad väljer din projektgrupp?
Problemområde:
Versionshanteringssystem är utvecklade för att identifiera, kontrollera,
rapportera och garantera att förändringarna har blivit rätt implementerade.
Versionshantering används för att spara all historik av filer som man använder
sig av i projektgrupper. Till exempel kan det användas till att se vilka datum
ändringar gjorts, vem som har gjort ändringarna och vilka kommentarer som är
skrivna om ändringarna.
Vi har valt att använda oss av två versionshanteringssystem, Windchill
ProjectLink och CVS, Concurrent Versions System, för att undersöka om det är så
att både projektets storlek och nytta styr valet av versionshanteringssystem.
Hypotes och frågeställningar:
Arbetet bygger på hypotesen: ?Om projektets storlek och nytta av
versionshanteringssystem är beroende av varandra så styr det valet av
versionshanteringssystem?
Och våra frågeställningar:
? Hur stort är projektet i antal timmar och personer?
? Hur många moment behövs för varje inre funktion?
? Vilka inre och yttre funktioner påverkar valet av versionshanteringssystem?
Genomförande:
Kontakt togs med åtta stycken projektgrupper som använder sig av Windchill
ProjectLink eller CVS och intervjuer gjordes med dem. En egen undersökning har
gjorts där vi mäter antal moment på varje funktion i
versionshanteringssystemen.
Barns interaktion vid "lärplattan" : Barns positioner ägare, åskådare och deltagare
AbstractThe purpose of this study is to examine how children interact with each other and what social positions they assume when using the learning pad. The social positions reffered to is the Owner, the Participant and the Spectator, defined by Ljung Djärf (2004). According to Ljung Djärf (2004), the Owner is defined as the one in control of the mouse and keyboard. The Owner is expected to be in charge of what is happening on the screen. The Participant is typically found on a chair near the computer.
Piratkopiering av musik på Internet ? finns det åtgärder som kan stoppa detta?
Problem: Majoriteten av producenterna till musikverk och flertalet av de
aktörerna som aktivt är med i debatten om piratkopiering anser att
piratkopiering av musik är skadlig samt ett problem för musikindustrin. Kommer
deras olika metoder att vara en lösning på problemet eller kommer
man åtminstone kunna begränsa denna olagliga aktion? För att mestadels alla ska
vara nöjda, finns det möjligtvis en lösning som kan gynna både de som är för
piratkopiering och de som är emot piratkopiering?
Syfte: Syftet med denna rapport är att belysa problemet med piratkopiering av
upphovsrättsskyddat material på Internet. Vi vill även granska konsumenters och
aktörers åsikter angående detta och analysera om det finns någon laglig lösning
där båda parter kan känna sig gynnade.
Metod: Vi har studerat litteratur och utfört intervjuer som sedan har granskats
och analyserats. Vi har även letat ny och uppdaterad information på Internet.
Resultat: Vi har i vår undersökning kommit fram till att piratkopiering aldrig
kommer att kunna stoppas helt.