Sök:

Sökresultat:

6453 Uppsatser om Computer science - software engineering - Sida 5 av 431

Kommunicera rätt! - En studie om kommunikation mellan systemutvecklare med kundkontakt och kund

Titel: Kommunicera rätt! ? En studie om kommunikation mellan systemutvecklare med kundkontakt och kund. Författare: Peter Johansson Oskar Hanson Handledare: Johanna Törnquist Examinator: Guohua Bai Problemområde: Anledningen till detta examensarbete är att problem som kan uppstå vid systemutvecklingsprojekt vanligtvis har sin grund i kommunikationen mellan systemutvecklare med kundkontakt och dess kunder. Exempelvis hör en systemutvecklingsgrupp och ett bageri till två vitt skilda yrkesområden och därmed pratar de ?olika språk?, vidare kan det skapas semantiskt brus i kommunikationskanalen som i slutändan kan leda till en felaktig kravspecifikation och de verkliga förändringsbehoven förblir oupptäckta. Hypotes: Examensarbetet baseras på hypotesen: ?Semantiskt brus[1] i kommunikationskanalen[2], otillräcklig negativ feedback[3] från sändare[4] och mottagare[5] och svårighet att hitta rätt nivå på samtalet med hjälp av kodning[6] och avkodning[7] ger upphov till en felaktig bild av kundens verkliga förändringsbehov[8] .? Slutsats: Alla delar ur Shannons kommunikationsmodell tillsammans med cybernetikens negativa feedback påverkar resultatet vid framtagande av kravspecifikation. Delar som både teori och respondenter tar upp är att som konsult måste denne ?kunna tala kundens språk?, hitta rätt nivå på samtalet, ge och ta negativ feedback samt undvika semantiskt brus i kommunikationskanalen.

Hur hanterar institutioner en miljö med blandade Operativsystem?

The purpose of this thesis is to investigate if there are environments that use some kind of central authentication system within institutions/schools. The hypothesis is that an institution not using a form of central authentication service has more need for maintenance and as such is considered a higher cost for the organization. The gathering of data has been done through interviews with technical personal at Blekinge Tekniska Högskola and Linköpings Universitet. Based on the technical background of the authors, and the system limited to discussing Windows and UNIX operating systems, a discussion and analysis of the systems working today has been done, with emphasize on the hypothesis..

Dynamisk Scrapeapplikation

Denna rapport beskriver examensarbetet vi gjort för LBS Science Park AB. Anledningen till att vi gjort just denna applikation var att LBS Science Park såg ett problem i den Internetbaserade hästannonsmarknaden. Det fanns ingen ledande annonssida, utan användare som skulle sälja eller köpa hästar fick använda sig av flera mindre sidor. Vår uppgift blev att undersöka marknaden och att skapa en applikation som samlar annonser från flera hemsidor på vår applikation. Rapporten är indelad i tre huvuddelar, som belyser de juridiska, de tekniska och de innehållsmässiga frågorna.

Företags investeringsutgifter för datorprogram : en inkomstskatterättslig analys

The legal situation of companies costs for investing in computer software in an income tax law perspective is described by a tax law guidance that generelly acount these costs according the principles of research and development. If there is any reason to classify the costs differently, it could mean that immediate deduction not will be allowed. For this reason it is important to establish what the legal situation would be in a more nuanced tax law classification. The tax law categories that will be analysed in the thesis are research and development, inventories, intangible assets, stocks and ongoing projects. The purpose of this thesis is mainly to give examples of what such an income tax law classification can look like.While dealing with the problems of classifying the costs some situations of competition will occure.

Tillgänglighet och verksamhet för dyslektiker på folkbibliotek i Södermanland

The aim of this thesis was to investigate the accessibility and activities for dyslectic adults in public libraries in the Swedish county of Södermanland. The questions that were to be answered were four; to what extent do the libraries provide book material and special computer software? To what extent do activities occur? Does the library staff have awareness and knowledge of dyslexia and of activities for dyslectics? What are the obstacles for good service for dyslectic library users? Two methods were used. As a first step, a questionnaire was sent to thirty public libraries. The questionnaire elicited a low level of response, but gave in spite of this an overview of the situation for dyslectics in the libraries of the county.

Marching Cubes med Deferred Rendering motor

Spel idag kräver en enorm mängd arbetstimmar för att skapas, därför behövs alltid sätt att spara tid och automatisera processer. Algoritmer för polygoniseringen av skalärfält, som Marching Cubes, har under de senaste åren blivit ett allt vanligare tillvägagångssätt för att automatiskt generera terräng. Scenkomplexiteten och kraven för visuell kvalitet i dagens spel ökar ständigt. Därmed kommer också kravet för prestandaeffektiva renderingsmetoder. Deferred rendering är en renderingsmetod som kan hantera scener med stora mängder ljuskällor och hög scenkomplexitet samtidigt. För att undersöka integreringen mellan procedurellt skapad terräng och en deferred rendering pipeline, skapades en applikation i DirectX 11 för att undersöka implementeringen och potentiella optimeringar av denna integration..

Soundvolume 2.0 - En prototyp för ljuddesign i spel

Efter fyra månader som ljudpraktikant på det svenska spelföretaget Starbreeze i Uppsala, var det dags att ta steget vidare i ytterligare fyra månader. Från ljuddesign till scriptning, idéer och tankar, samt en inblick i hur scriptning fungerar. Detta arbete handlar om framtagandet av en ljuddesign-prototyp åt ett externt företags framtida spelprojekt. En utveckling som från början var tänkt att öka kunskaperna om scriptning, och att skapa ett sammanhängande spelscenario, men som sedan utvecklades till att leda mycket längre. Förklaring: Ljuddesign = Ljudläggning av någon form, i detta fall spel. Scriptning = Enklare programmering, kan vara saker som händer eller saker man kan göra i spelet Nyckelord: Soundvolume 2.0, Starbreeze, ljuddesign, spel, sounddesign, 3D.

Informationssystem för service av truckar och städmaskiner

This paper describes the evolutionary development of an information system for a small company. The company performs overhaul of forklifts and cleaning machines. The company has already an information system that handles the reports from these overhauls but it needs a supplementary tool that assist the chief planner to plan forthcoming overhauls.It should be able to display coming overhauls in a timetable and eventually print them, either to a PDF file or to a document. The timetables this function produces will help the chief planner and the assemblers to get a good overview of their day-to-day work.The tool needs to be intelligent in that way that it takes into consideration were in the country different assignments will be performed. So that time consuming travels over great distances can be avoided.

Multipla definitioner av procedurer ? feltolerans genom redundans på procedurnivå i ett programspråk

Sammanfattning Fel i programvara (buggar) kostar ofantliga summor varje år. I detta arbete presenteras en metod där programexekveringsmiljön utan vare sig programmerarens eller användarens inblandning utförligt kan rapportera och dölja effekterna av en avsevärd andel buggar. Genom att kompilatorn eller tolken tillåter att en och samma procedur implementeras hur många gånger som helst införs ett helt automatiskt stöd för N-Version Programming (NVP) omedelbart i programspråket. Tekniken gör programvaran feltolerant och blir ett komplement till kostsam och ofta bristfällig testning. En tolk utvecklades för ett programspråk som tillåter multipla definitioner av procedurer. Därmed har det inbyggt stöd för feltolerans genom redundans på procedurnivå. Ett experiment genomfördes där nio programmerare oberoende av varandra implementerade 12 utförligt specificerade procedurer.

Från OMT till UML - ett nödvändigt val?

Vid objektorienterad systemutveckling är det viktigt att man genomför en analys- och designfas, dels för att man inom ett utvecklingsteam lättare ska kunna visualisera hur ett system är tänkt att bli och dels för att kunna fånga och åskådliggöra kundens krav. Till sin hjälp i dessa faser har man metoder/processer och modelleringsspråk. Varje företag har i regel haft sin egen variant av ovan nämnda, men allteftersom kom kravet på en gemensam standard att bli oundvikligt. Sedan ett antal år tillbaka finns nu en standard. Trots det finns det säkert företag kvar som ännu inte antagit denna standard.

En analys av tillgängligheten på Osby kommuns hemsida

Frågan om en tillgänglig hemsida har fått en allt större betydelse i offentliga verksamheter. Genom att följa riktlinjerna i Vägledningen 24-timmarswebben, utgiven av Verva (Verket För Förvaltningsutveckling), kan man få en tillgänglig hemsida. En rapport från FunkaNu som gjordes 2006 visade att Osby kommuns hemsida hade tillgänglighetsproblem och kommunen bestämde sig för att förbättra tillgängligheten. Ett första steg i detta arbete var att uppgradera till ny version av sitt publiceringssystem och att utbilda webbredaktörerna i webbtillgänglighet. Vilket resultat har dessa satsningar gett? Syftet med denna rapport är att undersöka i vilken omfattning Osby kommuns hemsida följer riktlinjerna i Vägledningen 24-timmarswebben och därigenom se hur tillgänglig Osby kommuns hemsida är.

W3C Geolocation API ur ett utvecklarperspektiv

The goal of this thesis is to investigate the W3C Geolocation API from a developer?s perspective, focused on whether it makes development of location-based applications more accessible to developers. This has been investigated by looking at available ways to locate, possible uses, the functionality offered, the necessary level of prior knowledge needed for a developer and requirements on developer tools. This has been achieved through studies in relevant areas, a thorough introduction to W3C Geolocation API functionality, and by using the API to develop two different location-based applications as a demonstration. Testing of applications, on different platforms and in different environments, in conjunction with investigation of the rest of the material has shown that W3C Geolocation API in many ways actually makes development of location-based applications more accessible for developers. The API also provides fully adequate functionality and quality to meet the requirements for development of both simple and very advanced location-based applications. Målet med denna uppsats är att undersöka W3C Geolocation API ur ett utvecklarperspektiv, fokuserat på om den gör utveckling av positionsbaserade applikationer mer tillgänglig för utvecklare.

Säkerhet och integritet i närfältskommunikation

Context. In today?s society we use smart cards in many areas, NFC is a smart card technology that allows contactless interaction between a reader and the tag, the tag is often in the form of a card. NFC can be used for various payment methods or as access card to a building which makes life easier. In previous studies, the technique has proven to be weak to attacks using an NFC reader connected to a computer.

Radiolänk med GNU Radio

At the Department of Technology and Built environment at the University of Gävle there was an interest to study GNU Radio, which is an "open source radio project. The project is based on that most of the radio signal processing is made in an ordinary PC. The idea behind this degree project was that in a laptop there are several radio transmitters/receivers that takes space, generates heat and transmit in varied frequency band etcetera. All these radio transmitters/receivers could be replaced with a Software Defined Radio system. It means that one common, general radio hardware is used to different communications such as: WLAN, Bluetooth, GPRS, 3G etcetera. The waveform is generated in the software, which makes the system very flexible.

Införandet av CASE: en fallstudie i två konsultföretag

I detta arbete har vi undersökt vilka faktorer som är viktiga för ett lyckat införande av CASE verktyg i en organisation. I arbetet har vi utgått ifrån de faktorer som teorin förespråkat och jämfört dessa med den empiri som vi har undersökt. De faktorer som vi har funnit i litteraturen har vi delat in i grupperna organisatoriska faktorer, utvecklingsfaktorer och stödjande faktorer. Vi har funnit att hanteringen av dessa faktorer i många fall skiljer sig mellan teori och empiri. Utifrån undersökningen har vi dragit slutsatsen att utvecklingsfaktorer har varit den grupp av faktorer som har påverkat införande mest i de undersökta företagen..

<- Föregående sida 5 Nästa sida ->