Sök:

Sökresultat:

11282 Uppsatser om Composite material - Sida 22 av 753

Skillnader mellan Swedish GAAP och US GAAP : väsentlighetsbegreppet och justeringsposter

Background: With an increased global market, where companies seek capital abroad, the demand for a more uniform accounting standard has been raised. This uniform accounting standard is not yet available, differences between accounting standards still exists. Several Swedish companies seek risk capital in the USA and some are part of a concern that is listed on the American stock exchange. This means that the Securities and Exchange Commission requires the companies to do a reconciliation to US GAAP on those items that are considered material. This can be an extensive work for the companies if the knowledge about the differences between Swedish GAAP and US GAAP does not exist.

"Det är nog mer det de gör mot sig själva" : Om vårdpersonals uppfattning rörande missbrukare

Denna studie har som syfte att synliggöra hur sjukvårdspersonal uppfattar missbrukare. För att ta del av våra informanters uppfattningar har vi utfört kvalitativa intervjuer för att generera ett material som är grund för visare analys. Vidare har en fenomenografisk ansats använts för att analysera vårt material. Teoriernagenuskontraktetochstigmahar använts för att analysera och vidare diskutera materialet, men även tidigare forskning rörande missbrukande individer . En viktig slutsats i studien är hur informanternas egna uppfattningar påverkar deras inställning..

Barns inflytande över material i förskolans inomhusmiljö

Sammanfattning I Barns inflytande över material i förskolans inomhusmiljö, författad av Emelié Holmgren och Josefine Möller, studeras barns inflytande och delaktighet kring material i en förskolas inomhusmiljö. Åldern på barnen är tre-fem år. Syftet med denna studie är att förstå arbetet med barns delaktighet och inflytande över förskolans material ur ett demokratiskt synsätt, samt att vi även är intresserade över hur pedagogerna ser på detta. Intervjuer och observationer har legat till grund för denna studie. Våra teoretiska begrepp är delaktighet, inflytande och makt. Under arbetets gång har vi förstått det som att man som pedagog kan ha en vision om hur man vill att arbetet kring verksamheten och barngruppen ska utföras men att det är mycket runt omkring som avgör hur arbetet utförs.

"Smålegot flyttbart men inte utspridbart" : Materialet på förskolan med fokus på de yngsta barnen

Förskolan ska erbjuda en varierad och utmanande lärmiljö. Miljö och material skiljer sig åt mellan förskolor och materialets tillgång och tillgänglighet ser ofta olika ut beroende på barns ålder. Med utgångspunkt i vår egen erfarenhet av arbete med de yngsta barnen i förskolan har vi kommit att intressera oss för deras förutsättningar  och möjligheter till meningskapande lek och utveckling i olika gruppkonstellationer.Syfte med studien är att ta reda på hur lärare verksamma inom olka gruppkonstellationer på förskolan samtalar kring miljö och material med fokus på barn mellan ett och tre år. Detta gör vi genom tre övergripande frågeställningar som behandlar materialets betydelse för små barns meningsskapande, skillnader och likheter i olika gruppkonstellationer ur materialsynpunkt samt hur lärarna beskriver hinder och möjligheter i organiseringen av miljö och material. Studien tar sin sin utgångspunkt i ett socialkonstruktionistiskt perspektiv. Vår tanke med studien är att undersöka två avdelningar med olika åldersinriktningar.

Defekta produkter och omarbeten i kundorderstyrd montering : Minskning genom effektivare material- och informationsflöden

Syfte ? Studiens syfte var att analysera hur uppkomsten av defekta produkter och omarbeten kan minska i kundorderstyrd montering genom effektivare material- och informationsflöden. Som hjälp till att besvara syftet har det brutits ned i två frågeställningar:I. Vilka möjliga orsaker till defekta produkter och omarbeten kan identifieras i kundorderstyrd montering?II.

Hyresgästinformation- Att omforma ett informationsmaterial

SammanfattningDet examensarbete vi utfört var att skapa en ny hyresgästinformation för Kommunfastighet i Eskilstuna. Detta i form av en broschyr som ska användas till att informera nyinflyttade hyresgäster inom bolaget. Analyser och utprovningar av det befintliga informationsmaterialet resulterade i att vårt material förändrades och förbättrades, jämfört med bolagets, det blev också mer komplext i sitt innehåll.Flera undersökningar har skett på det befintliga och det nya materialet under arbetets gång. Resultatet av dessa undersökningar ligger till grund för den slutgiltiga produkten. Till skillnad från Kommunfastighets material har vi varit konsekventa i text och utformning.

?Jag är hemlös, inte lealös?: En undersökning om hemlösas informationsbehov

The aim of this Master?s thesis is to study the information needs of the homeless. The main focus is to investigate what kind of information needs that are to be found among the homeless and also how information is exchanged and shared by the group. Another aspect of our study includes the sources that are used to fulfil these information needs. The homeless use of the library, as one of these sources, is also examined.

Från pre-human till post-human : Embryots reproduktiva status i skärningspunkten mellan stat och medicin

The aim of the thesis is twofold: the first aim is to identify a number of reproductive logics that are used to construct Swedish regulation of embryo donation for reproductive use as either ethical or unethical in the governmental ? and medical discussions ? and to examine how these logics are interconnected with notions of gender and parenthood. The second aim is to identify a number of tensions that arise in the application of the governmental ethical logic on the embryo and embryo donation and discuss how these tensions can be solved with a feminist material approach. I argue that the terminology used to distinguish between genetic, biological, social and legal parenthood in my material is insufficient for understanding the value of the embryo outside its pre-human status. I therefore argue for an embryonic feminist bioethics that is attentive to the embryos post-human status, and for a reformulation of the parenthood terminology in line with what I call ?reproductive ties?..

Förskolans innemiljö. Fem pedagogers tankar kring val av material och lokalers utformning

Denna undersökning bygger på fem kvinnliga förskollärares uppfattningar om förskolans fysiska innemiljö. Syftet är att ta reda på vad förskollärare tänker kring material och utformning av lokaler. I litteraturdelen berörs olika syn på barn och på förskolan som institution samt teorier kring material och den fysiska innemiljön. Eftersom jag söker förskollärares olika uppfattningar, använder jag mig utav en kvalitativ metod och genomför fem intervjuer. Mitt resultat visar att det är flera delar som påverkar förskollärarnas tänkande kring utformningen av förskolan, bl.a.

25 år senare : en nyinventering av keramiken på Ajvide

This thesis examines a sample of Pitted Ware pottery from the Gotlandic site of Ajvide in regard to the spatial and temporal relationship of the shards. Ajvide Stone Age site have been extensively excavated over the past 25 years and the most recent analysis of pottery was carried out by Inger Österholm in 1987 and new analyses of the material are therefore greatly needed. Pottery from three sample areas was analysed in regard to their distribution, decoration, fragmentation, part of pot and quality of the goods. To analyse the material in a contextual way a multivariate statistical analysis called correspondence analysis was used. Two areas denominated ?dark areas?, which Österholm defined previously, as possible ritual sites, and one reference area with mixed material were chosen for the analysis.

Bildskapande i förskolan : En studie om pedagogers uppfattningar om bild utifrån tre olika typer av förskolor.

Syftet med studien är att utifrån begreppet bildskapande studera hur bild används som pedagogiskt verktyg på tre olika typer av förskolor. I inledningen beskrivs att bild har fått stå tillbaka i jämförelse med de förstärkta målområdena som matematik, naturvetenskap och teknik. En kvalitativ metod används där nio pedagoger intervjuas. De valda frågeställningarna är: Hur uppfattar pedagoger att de arbetar med bild i förskolan? Hur motiverar pedagoger bild i verksamheten, det vill säga är några specifika lärmål kopplade till metoden? Hur definierar pedagoger bild, det vill säga vad (hur), med vilket material arbetar barnen med då? Hur tänker pedagoger kring sin egen roll i barns bildskapande? Är det några skillnader hur olika typer av förskolor arbetar med bild?  I resultatet framkommer det att majoriteten av pedagoger arbetar med bild i förskolan samt att de kopplar bild till det fria skapandet i förskolans verksamhet vilket innebär att barn har tillgång till material och skapar på egen hand.

Skattning av parametrar till ordinära differentialekvationer

SammanfattningDet här projektet behandlar området Additiv Tillverkning (AM) för metalliska material och undersöker om det är lämpligt att använda vid produktion inom flygindustrin. AM är en relativt ny tillverkningsmetod där föremål byggs upp lager för lager direkt ifrån en datormodell. Teknikområdet tillåter i många fall större konstruktionsfriheter som möjliggör tillverkning av mer viktoptimerade och funktionella artiklar. Andra fördelar är materialbesparing och kortare ledtider vilket har ett stort ekonomiskt värde.En omfattande litteraturstudie har gjorts för att utvärdera alla tekniker som finns på marknaden och karakterisera vad som skiljer de olika processerna. Även maskiners prestanda och kvalité på tillverkat material utvärderas, och för varje teknik listas möjligheter och begränsningar.

Representeras ditt yrke? : - en kvantitativ studie om vilka yrken som representeras mest respektive minst i facktidskriften DIK-forum

The aim of our study has been to see how DIK-forum represents the occupational groups that are represented in the frames of the trade journal. We have, to find out the phenomenon, done a content analysis by looking into 18 numbers of DIK-forum from year 2006 and 2007. The 18 strategically chosen journals was enough to give us a statistic result that we later on could generalize over those two years of DIK-forum. Totally there were 818 articles, news items and vacant advertisements that made the central point of this study. By these materials have we studied the representation of the occupational groups to find out if there were any over- and/or under represented groups, and also if the publications of the material were directed to the students or to the occupational groups in these trade journals.In our study the results shows that the trade journal DIK-forum does not represent all the occupational groups at the same level.

Gemener och Versaler : och deras påverkan på den tidiga läs- och skrivutvecklingen

Den här studien handlar om vilken påverkan omställningen från versaler till gemener har på den tidiga inlärningen av bokstäver i skrift och läsning. Studien handlar även om det pedagogiska material som affärer som tillexempel lågprisvaruhus och bokhandeln säljer och vilken effekt ett material som lekmän utformat har på ett barns inlärning av skrift och läsning. Studien berättar även om vilket pedagogiskt material som förskolan och skolan använder sig av och det materialets påverkan på inlärningen av bokstäver. Den metod som använts är att jag lett gruppdiskussioner där vi arbetat med semistrukturerade frågor för att på det sättet komma djupare in i ämnet. Frågeställningen har varit hur dagens aktiva pedagoger resonerar om versaler (stora bokstäver) och gemener (små bokstäver), dessutom behandlas hur pedagogerna resonerar om elever som blandar versaler och gemener i en mening eller ett ord.

Laborativt material i den tidiga matematikundervisningen : En studie utifrån ett undervisnings- och lärarperspektiv

Resultatet från de internationella studierna TIMSS (2011) och PISA (2012) visar att svenska elevers matematikkunskaper försämrats över tid. Detta i relation till övriga deltagande länder. Vanligen präglas matematikundervisningen av få inslag av variation och läroboksstyrd undervisning dominerar. Både litteratur och forskning framhäver laborativt material som ett redskap för att konkretisera abstrakt matematik. Dock tydliggörs betydelsen av lärares reflektion gällande denna undervisningsform.

<- Föregående sida 22 Nästa sida ->