Sök:

Sökresultat:

8544 Uppsatser om Cinema and Theater theory and history - Sida 3 av 570

Manusförfattande - Nutid och dåtid, Hollywood som drivkraft - I det moderna dramat "syns" inte manusförfattaren

Uppsatsen redogör för manusförfattarnas uppkomst och utveckling, medgångar och motgångar, dels med hjälp av teori men personliga erfarenheter i Hollywood, intervjuer och samtal med manusförfattare och andra filmskapare spelar också en väsentlig roll.Uppsatsen innehåller huvudsakligen en teoretisk och praktisk analys av manusförfattarnas tillvaro, analysmetoden används som en referensram i övriga delar av uppsatsen.Historiskt undersöker vidtecknad den primitiva och klassiska perioden inom filmens utveckling där fackföreningarnas inverkan analyseras samt hur Europa påverkat manusförfattandet ur ett historiskt och filmteoretiskt perspektiv, dessutom undersöks vilket inflytande auteur-teorin haft på manusförfattarna som yrkesgrupp.Vidtecknad försöker att med hjälp av en teoretisk men samtidigt undersökande metod knyta samman teori och praktik för att göra en så underhållande och samtidigt lärorik uppsats som möjligt..

Den konstruerade verkligheten : En studie om porträtteringen av män och kvinnor i filmtidningen Cinema

There are many researching studies to be found that describes how media relates to men and women differently. Even if it?s a newspaper research or a magazine research they all display the same information. That there are differences in the way that women and men are described or portrayed in articles and pictures. Most of these gender studies are made on a basis of magazines that are mainly intended to men or to women.

Affären Astoria Cinemas: Om en biografkedjas korta levnad

In May 2005 the Swedish cinema chain Astoria Cinemas is founded and in July two years later the company goes bankrupt. In this thesis Astoria Cinemas is used as an example to illustrate the conditions for a culture-producing company in a commercial market. The purpose of the thesis is to discuss the strategies for cultural production that has been used by the actors involved in the Swedish cinema market, and also to discuss the structural environment on that market. It is a qualitative study based on interviews and documentation. A few conclusions are possible to draw from the empirical material, one is that Astoria Cinemas? management did not agree on the company?s business strategy and therefore might have acted strategically inconsistent.

Bio min bio: En fördjupning kring kunders reaktioner till ett erbjudande ur ett upplevelseperspektiv

In the end of the 20th century, there was an increased interest in creating customer experiences, especially in the service sector. At the same time, the number of visits to the Swedish cinemas is decreasing due to new distribution channels on the market. This study aims to deepen the knowledge of customer reactions towards offerings with an experience approach, by studying similar reactions in cinema visitors. Furthermore, the study examines the contagiousness of the emotions elicited by the experience. The study approaches the problem by using a quantitative method by conducting a survey of cinema visitors.

Diasporakulturen mot väggen - En analys av Gegen die Wand och dess filmspråk.

Denna analys behandlar frågeställningar om diasporakultur, identitet och representation i relation till dess inverkan på tolkningen av Gegen die Wand och dess filmspråk (2004, Fatih Akin). Finns det ett specifikt diasporafilmspråk som kännetecknar Gegen die Wand?.

En tung historia : En undersökning om metalbandet Sabatons historiebruk.

The purpose of this paper has been to examine the heavy metal band Sabatons use of history and to relate it to societal trends in today?s Sweden. I have examined Sabatons music, album covers and music videos in order to define a certain use of history. To do this I have used a use of history theory and a heavy metal theory. My results showed that some of Sabatons use of history could be defined as commercial and that the societal trends in today`s Sweden have in some cases affected the selection and presentation of events and characters that`s been portrayed by Sabaton.

Film och verklighet: En studie av realism och autenticitet i The Passion of the Christ, Bloody Sunday och Bamboozled

Uppsatsen behandlar betydelsen som film har för vår förståelse av olika fenomen och historiska händelser, för förmedling av ideologi samt hur filmskapare arbetar för att övertyga sin publik..

Lokalhistoria i undervisningen : En analys av 6 gymnasielärarnas historiebruk och 4 gymnasieelevers historiemedvetande på några svenska gymnasieskolor.

The purpose of this study is to examine if, how and why history teachers work with local history projects in education. The results will be analyzed based on a theory of the uses of history. I also investigate, through group interwiews with students, if and how students? historical consciousness may develop through teaching about local history. The result is a variation map of teachers? different uses of history and how students historical consciousness can manifest itself.The results of the study shows that all the teachers interviewed uses local history projects in education.

Hallandspostens skildring av fotbollshuliganismen : En redogörelse mellan årtiondena 1970 till 2010

The purpose of this study is to examine if, how and why history teachers work with local history projects in education. The results will be analyzed based on a theory of the uses of history. I also investigate, through group interwiews with students, if and how students? historical consciousness may develop through teaching about local history. The result is a variation map of teachers? different uses of history and how students historical consciousness can manifest itself.The results of the study shows that all the teachers interviewed uses local history projects in education.

Det perioperativa samtalet-nyexaminerade operationssjuksköterskors uppfattningar

The perioperative nurse's primary responsibility is to care for the patient during the operation?s three phases; before, during and after. The communication between colleagues in the surgical department is increasing opportunities for safe care for the patient and a good dialogue with the patient can alleviate the concerns facing the unknown environment such as an operating theater. The pilot study was to investigate the surgical nurses' perceptions of conversations with the patient one year after graduation. To answer the pilot study's aim a qualitative interview study was chosen with a phenomenographic approach.

Adam Smith och den problematiska värdeteorin

Adam Smith?s economic theory is often subject to criticism, in which it is claimed to be inherently inconsistent. Recently, criticism from well-known scholars has arisen claiming Smith should be characterized a labor value theorist anticipating Karl Marx. This study seeks to analyze whether such criticism is legitimate. Firstly, the economic theory of Smith is discussed in terms of consistency, and secondly, a number of typical and main points of the critique, from the most influential of his contemporary critics, are lifted up and analyzed.

UNIVERSAL: Beginning and End of the Classical Hollywood Horrors

Arbetet behandlar Universals skräckfilmsproduktion under dess så kallat klassiska period, från ljudfilmens genombrott fram till USAs inträde i andra världskriget i december 1941. Det inleds med en kort historik av studions utveckling, främst under Laemmle-dynastins ledning, samt med korta tillbakablickar på stumfilmsperiodens skräckfilmer. Syftet är att beskriva hur skräckfilmen utvecklades, konstnärligt, företagsekonomiskt och produktionstekniskt, under denna period. Tyngdpunkten ligger givetvis främst på Universal, som snabbt blev kända som de främsta skräckfilmsproducenterna, ett rykte som man fortfarande upprätthåller.Vidare beskrivs alla Universals skräckfilmer från och med Dracula (1931) fram till och med The Wolfman (1941), som väl kan beskrivas som den sista riktigt stora skräckfilmen, innan bolaget förföll till mer eller mindre obegåvade uppföljare..

Lite fräschare och mindre desperat - mottagandet av Wallanderfilmerna från Ystad

Uppsatsen behandlar mottagandet av Wallanderfilmerna från Ystad i svensk dags- och kvällspress. Den utgår teoretiskt från receptionsteorin såsom den presenterats av bl.a. Janet Staiger och behandlar främst filmerna "Innan frosten" (2005) och "Mastermind" (2005). Uppsatsen visar på och analyserar skillnaderna i mottagandet av de bägge filmerna och föreslår därefter några möjliga tolkningar av resultaten..

Bilden av konstnären och dess utveckling i Ingmar Bergmans filmer

I Ingmar Bergmans filmer förekommer det ofta olika typer av konstnärer eller dess "likar", enligt Bergman (i form av t ex gycklare). Dessa rollfigurer belyser inte enbart konstnärliga spörsmål utan deras främsta uppgift är kanske att fungera som en slags "ställföreträdare" - eller en symbol för människan - eftersom just konstnärerna i hög omfattning tangerar mer djupa allmänmänskliga frågor i Bergmans filmer. Exempel på detta är kanske i första hand då konstnärerna frågar sig vad sanning är för någonting, samt hur detta sedan berör en metafysisk verklighet där Bergmans hela existentiella problematik verkade kretsa kring frågan om man överhuvudtaget kan vara sann; samtidigt som han då också verkar konstatera att en "riktig" verklighet inte verkade vara möjlig att inringa.Meningen med denna uppsats är att titta på vilken och vilka bilder Ingmar Bergman ger av konstnärerna i sina spelfilmer (fram till Fanny och Alexander), vilket då också berättar något om Bergmans egna existentiella problematik och hur den utvecklades under hans liv och skapande..

Det jag inte vill: Det som göms i snö -en undersökning av AKRASIA som mall i uppbyggandet av en dramatisk text

Utgångspunkten för den pjäs som utgör en del av mitt magisterarbete är från första början egentligen en grundläggande socialpsykologisk iakttagelse. Det rör sig om det inte ovanliga (såvida jag inte fått allt om bakfoten) mänskliga draget att säga en sak och göra en annan, ett drag som tycks gälla mer som regel än undantag åtminstone på teatern. Jag utgår från att de ord som sägs alltid har en avsikt och en riktning, medveten eller omedveten. En person vill något med det den säger. Däremot är avsikten med de uttalade orden inte alltid densamma som den orden först låter oss tro.

<- Föregående sida 3 Nästa sida ->