Sök:

Sökresultat:

70 Uppsatser om Christina Herrströn - Sida 2 av 5

"Jag vill ha en kulle att hoppa frÄn..." : En studie om tvÄ förskolors utemiljö ur ett barnperspektiv

HÖGSKOLAN FÖR LÄRANDE OCHKOMMUNIKATION (HLK)Högskolan i Jönköping Examensarbete 15 hpinom LĂ€randeLĂ€rarutbildningenHöstterminen 2007SAMMANFATTNINGChristina Larsson & Susanne Milton?Jag vill ha en kulle att hoppa frĂ„n??En studie om tvĂ„ förskolors utemiljö sett ur ett barnperspektivAntal sidor: 25Syftet med denna uppsats Ă€r att undersöka vad barn tycker och tĂ€nker angĂ„ende sin förskolas utemiljö. FrĂ„gestĂ€llningarna Ă€r följande:? Hur upplever barn i fyra och femĂ„rsĂ„ldern förskolans utemiljö?? Hur vill barn i fyra och femĂ„rsĂ„ldern att förskolans utemiljö ska vara?För att fĂ„ svar pĂ„ dessa frĂ„gor har vi intervjuat sammanlagt 14 barn i fyra och femĂ„rsĂ„ldern pĂ„ tvĂ„ olika förskolor. Vi fann att barnen vill ha en variationsrik utemiljö med möjligheter till mĂ„nga olika sorters lek.

Pedagogers tankar kring förskolans miljö/Teachers thoughts on pre-school environment

Uppsatsens titel Àr Pedagogers tankar kring förskolans miljö, författare Christina Vamborg och Eva Wendel. Syftet med undersökningen Àr att fÄ en uppfattning om hur pedagoger i förskolan, tÀnker kring förskolans miljö. Vi avser att synliggöra pedagogers tankar genom frÄgestÀllningarna; Hur tÀnker pedagoger kring den fysiska miljön i förskolan? och Hur tÀnker pedagoger kring den psykiska miljön i förskolan? Teoretiska utgÄngspunkter Àr förskolans historia, Fröbel och Vygotskij, samt aktuell forskning om förskolemiljö. I uppsatsen anvÀnds bÄde en kvantitativ och en kvalitativ metod.

Samlingens innebörd och utformning ur ett arbetslagsperspektiv. : En kvalitativ studie

The purpose of this essay is to examine the construction of the norm-breaking characters Saga from the young adult novel Tusen gÄnger starkare written by Christina Herrström and Pippi Longstocking from the books written by Astrid Lindgren. In order to do this I have applied queer theory as well as theories of narrative in my analysis.To be able to study the breaking of norms, it has been essential to first examine the way the norm itself is manifested in the books. Because of this I have chosen to begin my analysis with an examination of two other characters who by their normative behavior contrasts against Pippi and Saga, namely Signe and Annika. The understanding of the normative discourse that Signe and Annika represent is crucial in understanding the way Saga and Pippi later turn against it.After that I examine in which ways Saga and Pippi breaks prevalent norms and how they as characters are constructed as being different. Subsequently I study the effects of Saga?s and Pippi?s norm-breaking, taking focus on how it influences Signe and Annika.Finally I discuss the view of Saga and Pippi as subversive characters, and however the books can be said to have a subversive effect.

Den engelska parken pÄ Löberöds gods under 1800-talet

Löberöds gods belÀget i sydvÀstra SkÄne Àr ett slott med mÄnghundraÄriga anor. Dess historia med framförallt den tidigare parkmiljö och influenserna frÄn Europa med engelsk karakteristik parkmiljö har behandlats i detta arbete. Bakgrunden till arbetet Àr en förundran över det stÄtliga godset som bÄde innehade och innehar ett orangeri, alléer och ett tempel, med trÀdgÄrdarna och parker.I den nÀrmast tillgÀngliga litteraturen beskrivs parkmiljön endast korta noteringar som att ?parken byggdes ut? eller ?parken var enastÄende?. Ingenstans fanns det att lÀsa om parken eller trÀdgÄrdarnas utformning.

Pedagogiskt ledarskap : Ett tydliggörande av rektorns uppdrag och ansvar?

Den hÀr uppsatsen handlar om hur förskollÀrare idag upplever samarbetet mellan förskola och hem, deras beskrivning av förutsÀttningar för ett gott samarbete och vilken betydelse den nya reviderade lÀroplanen (Lpfö98/10) har för samarbetet.Syftet med uppsatsen Àr att undersöka hur förskollÀrare upplever samarbetet hem- förskola. Den empiriska delen grundas pÄ sex intervjuer med förskollÀrare som har avlagt sin examen under fyra olika decennier. Intervjuerna har genomförts med fokus pÄ att lyfta fram deras syn pÄ de barndomssociologiska begreppen being och becoming (med svensk översÀttning varandesyn och projektsyn) och frÄgor kring just samarbetet förskola - hem.De fyra teman som uppstod ur analys av intervjuresultatet var: 1. VÀxelverkan mellan being och becoming, 2. Samarbete pÄverkat av den dagliga dialogen och förskollÀrares uppdrag, 3.

Genus och informationsteknik ? En studie av kön/genusrelationer bland bibliotekspersonal

The purpose of this study is to examine sex/gender relations amongst staff in public libraries who have taken part in projects related to information technology. This is done through e-mail surveys and telephone interviews with staff who have participated in the development of the two library websites Mina bibliotek and Biblioteket.se regarding their experiences. The theoretical basis for the analysis is two gender theoretical perspectives with reference to technology. The first perspective is represented by Yvonne Hirdman?s theory concerning the gender system, in which women and men are kept apart and in which there is always a hierarchy where men are higher up, and Hanna Westberg-Wohlgemuth?s theory concerning sex marking of job-tasks.

Intermediate domain? : En intervjustudie med förskollÀrare

Den hÀr uppsatsen handlar om hur förskollÀrare idag upplever samarbetet mellan förskola och hem, deras beskrivning av förutsÀttningar för ett gott samarbete och vilken betydelse den nya reviderade lÀroplanen (Lpfö98/10) har för samarbetet.Syftet med uppsatsen Àr att undersöka hur förskollÀrare upplever samarbetet hem- förskola. Den empiriska delen grundas pÄ sex intervjuer med förskollÀrare som har avlagt sin examen under fyra olika decennier. Intervjuerna har genomförts med fokus pÄ att lyfta fram deras syn pÄ de barndomssociologiska begreppen being och becoming (med svensk översÀttning varandesyn och projektsyn) och frÄgor kring just samarbetet förskola - hem.De fyra teman som uppstod ur analys av intervjuresultatet var: 1. VÀxelverkan mellan being och becoming, 2. Samarbete pÄverkat av den dagliga dialogen och förskollÀrares uppdrag, 3.

Motivationsarbete i praktiken : Hur arbetar personalcheferna pÄ akademiska sjukhuset i Uppsala för att motivera personalen?

DokumentationsbladDatum: 2007-08-28NivÄ: Examensarbete DFörfattare: Henrik LarssonHandledare: Christina HultbomRapportens titel: Motivationsarbete i praktiken ? Hur arbetar personalcheferna pÄ akademiska sjukhuset i Uppsala för att motivera personalen?Problem: Det finns mÄnga teorier om vad som motiverar mÀnniskor pÄ arbetet, men i vilken utstrÀckning stÀmmer teorierna överens med motivationsarbetet pÄ akademiska sjukhuset?ForskningsfrÄga: Hur arbetar personalcheferna pÄ akademiska sjukhuset i Uppsala för att motivera personalen?Syfte: Syftet med uppsatsen Àr att undersöka hur personalcheferna vid Akademiska sjukhuset i Uppsala tÀnker och arbetar kring arbetet med att motivera personal utifrÄn Herzbergs tvÄfaktorteori.AvgrÀnsningar: I uppsatsen bortses frÄn alla övriga faktorer som kan antas ha betydelse för motivationsarbetet pÄ en arbetsplats förutom de som beskrivs i Herzbergs (1993) tvÄfaktorteori.Teori och modell: Uppsatsen utgÄr frÄn Frederick Herzbergs bok The motivation to work.Metod: EnkÀt och intervjuundersökning.Resultat: I stort sett finns ett stöd och en medvetenhet för de faktorer Herzberg listar i The motivation to work bland undersökningens respondenter. Underbemanning samt organisationens storlek gör det dock svÄrt att bedriva ett aktivt motivationsarbete.Sökord: motivation, arbetsmotivation, organisation, motivationsarbete, Herzberg.

Uppdraget möter verkligheten : En essÀ om korstrycket pÄ pedagoger

This essay is about the meeting of the pedagogic mission and the reality of the conditions in preschools. It is about the frustrations that I, as a pedagogue, experience when I cannot fulfill this mission. An example of this is working when understaffed.My purpose is the acknowledgment of two main areas of the curriculum: caring and learning. This essay demonstrates the diversity of the occupation and it ?s constant need of positioning.

Att möta barn med neuropsykiatriska symtom i grundskolan

ABSTRAKTChristina KilpelÀinen?Att möta barn med neuropsykiatriska symtom i grundskolan??To approach children with neuro psychiatric symptoms in elementary school?Antal sidor: 42Syftet med mitt examensarbete Àr att fÄ en utökad kunskap och förstÄelse för barn med neuropsykiatriska symtom i grundskolan. Kunskap skapar förstÄelse, vilket leder till att man bemöter och strukturerar skoldagen pÄ ett individuellt sÀtt. Det ska vara lika naturligt att kompensera miljön för barn med neuropsykiatriska symtom i grundskolan, som att kompensera ett nÀrsynt barn med glasögon eller en hörselnedsÀttning med hörapparat. Jag vill ha svar pÄ vad neuropsykiatriska symtom innebÀr och hur man kan strukturera och bemöta dessa barn i grundskolan.

Pedagogens roll och miljöns betydelse för barns lek : En studie om hur barns lek kan utvecklas

SAMMANFATTNINGCarina Helgesson & Christina HenningssonPedagogens roll och miljöns betydelse för barns lekEn studie om hur barns lek kan utvecklasThe pedagogue?s role and the importance of the environments for the children?s playA study of how children?s play can developAntal sidor: 34Syftet med arbetet Àr att ta reda pÄ hur sex pedagoger i förskolan kan stimulera och utveckla barnens lek. VÄra frÄgestÀllningar Àr: vilken syn har pedagogerna pÄ lek, hur pedagogerna kan bidra och förhÄlla sig för att utveckla leken samt vilken betydelse har miljön för barnens lek och hur kan pedagogerna utforma miljön sÄ att den inspirerar till lek.Vi har anvÀnt oss av kvalitativa intervjuer med sex pedagoger. DÀrefter har vi observerat deras bidrag och förhÄllningssÀtt samt miljöns betydelse för att utveckla leken. Vi har Àven gjort litteraturstudier för att fÄ fram en sÄ bred bild som möjligt för hur leken kan utvecklas i förskolan.

Dokumentationer-Titta vad jag lÀrt mig

Sammanfattning Syftet med vÄr undersökning har varit att undersöka hur dokumentationerna ser ut och om barn Àr delaktiga i de dokumentationer som vi har sett pÄ förskolor. VÄrt syfte har ocksÄ varit att se hur pedagoger gÄr tillvÀga vid dokumentation och pÄ vilka sÀtt pedagoger anvÀnder dokumentationer för vidare utvecklingsarbete. VÄra frÄgestÀllningar har varit: Hur ser dokumentationer ut? Vad sÀger förskollÀrare om dokumentationer? Vad sÀger barn om dokumentationer? Vi har Àven stÀllt frÄgan pÄ vilka sÀtt Àr barnen delaktiga i dokumentationerna? Vi har inte hittat sÄ mycket aktuell forskning inom detta Àmne. Vi har frÀmst anvÀnt oss av studier gjorda av Hillevi Lenz Taguchi, Ann-Christine Vallberg Roth och Annika MÄnsson, Christina Wehner-Godée samt Elisabeth Arnér. Vi har genomfört kvalitativa intervjuer med förskollÀrare och barn.

Matcha repertoarerna och fÄnga pojkars lÀsintresse

Syftet med uppsatsen Àr att ta reda pÄ om skolans och pojkarnas textvÀrldar matchar varandra. Detta görs genom att undersöka vilka urvalsmetoder och arbetsmetoder svensklÀrarna i Äk 7-9 anvÀnder sig av. Studien synliggör problematiken kring vikten av rÀtt matchning, vilken Àr en av faktorerna som pÄverkar attraktionen av lÀsning som i sin tur kan generera bÀttre skolresultat.Tidigare forskning, exempelvis Christina Olin-Scheller och Kathleen McCormick, visar att det finns balansproblem i relationen mellan den litteratur som skolan erbjuder kontra det pojkar efterfrÄgar. LÀrare bör efterstrÀva s.k. ?matchning? mellan lÀsare och text, för att i högre grad uppnÄ engagemang.Studien visar att lÀrare ofta överlÄter till andra kollegor, bibliotekarier m.fl.

Mot en friskare arbetsplats

Uppsatsen baseras pÄ en studie pÄ en förskoleenhet bestÄende av tre förskolor, vilka angripit problematiken kring sjukskrivningar genom ett projekt, i syfte att skapa en friskare arbetsplats.Det empiriska arbetet grundar sig pÄ tretton intervjuer bland de anstÀllda pÄ förskolorna och dessa analyseras med hjÀlp av Anthony Giddens, Ulrich Becks analyser av det samtida risksamhÀllet samt Bosse Angelöw, Christina Maslach och Michael P. Leiters teorier om arbetsplatsens pÄverkan pÄ individers vÀlmÄende.I uppsatsen försöker jag besvara vad som orsakar psykisk ohÀlsa pÄ en arbetsplats, vad intervjupersonerna anser psykisk ohÀlsa Àr och hur projektet fungerat. Intervjupersonerna har lyft fram arbetsbelastning som en viktig faktor för att motverka psykisk ohÀlsa i arbetslivet. I projektets regi har tvÄ personer anstÀllts till en pool, med effekten att vikarier finns att tillgÄ dÄ ordinariepersonal Àr frÄnvarande, men Àven för att garantera gemensam planeringstid för avdelningarna samt reflektionstid.Projektet har varit vÀldigt uppskattat bland samtliga intervjupersoner. Somliga har menat att Ànnu mer kan göras, men samtidigt sagt att det Àr en god start.

Ingen rök utan eld - en kartlÀggning av svenska mordbrÀnnare ur ett geografiskt profileringsperspektiv

Syftet med denna uppsats Ă€r att utifrĂ„n ett uppdrag frĂ„n Christina Innala vid Örebropolisen undersöka huruvida det gĂ„r att utlĂ€sa beteendemönster hos svenska mordbrĂ€nnare som kan ligga till grund för vidare geografiska analyser. I uppsatsen kommer vi att se nĂ€rmre pĂ„ mordbrĂ€nnare och geografisk profilering utifrĂ„n svenska förhĂ„llanden. Materialet som ligger till grund för uppsatsen bestĂ„r av domslut gĂ€llande mordbrĂ€nder och dessa analyseras och kategoriseras. De domslut som i materialet har omfattat seriemordbrĂ€nnare har analyserats utifrĂ„n geografisk profilering med hjĂ€lp av mjukvaran GeoProfile. Detta för att undersöka hur brottplatser förhĂ„ller sig till fasta punkter för svenska seriemordbrĂ€nnare. Sammanfattningsvis kan man utifrĂ„n vĂ„rt material identifiera sex stycken kategorier av mordbrĂ€nnare.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->