Sök:

Sökresultat:

1204 Uppsatser om Centrum för lättläst - Sida 34 av 81

Mot ett ledningsperspektiv : I segmentrapportering

Bakgrund och problem: FrÄn och med 2005 Àr det obligatoriskt för alla börsnoterade företag inom EU att tillÀmpa IFRS, International Financial Reporting Standards, vid upprÀttandet av koncernredovisningen. En av dessa standarder Àr IAS 14, segmentrapportering. Den reglerar hur rörelsegrenar, affÀrsomrÄden och marknadsomrÄden ska redovisas. Nu finns ett utkast till standard frÄn International Accounting Standards Board (IASB) som Àr tÀnkt att förÀndra och förbÀttra gÀllande standard avseende segmentrapportering, IAS 14. Syfte: Att undersöka vad revisorer, företag och analytiker tror om den föreslagna förÀndringen av segmentrapporteringen och vilka konsekvenser det kan medföra.

Ljus och mörker i det offentliga rummet : Om kommunal belysningsplanering och dess trygghetsskapande arbete i den moderna staden

VÄra stÀder och tÀtorter skiftar snabbt karaktÀr efter det att solen gÄtt ned. Befolkningen i Sverige lever och verkar med ett fÄtal timmar dagsljus per dygn under en betydande del av Äret. Utomhusmiljöer som dagtid Àr behagliga och fulla av liv kan kvÀllstid kÀnnas hotfulla. Detta kan till stor del hÀrledas till undermÄlig belysning. FörmÄgan att kÀnna igen, se sin omgivning och möjligheten till att orientera sig försÀmras avsevÀrt nÀr solens naturliga ljus ersÀtts av konstgjort ljus.

Rönnebadet-Ängelholms nya badhus

Rönnebadet-Ängelholms nya badhusFUNKTIONERHur gestaltar man ett badhus som ska fungera bĂ„de som lekbad, motionsbad och relaxbad?  Badhuset ska frĂ€mja lek och Ă€ventyr, men ocksĂ„ vara en plats för sport och tĂ€vling, samtidigt som det ska finnas rum för kontemplation och vila. De olika funktionerna har olika tempo och olika ljud, hur kombinerar man dessa funktioner? De krĂ€ver nĂ€rhet och inte minst visuell kontakt, men ocksĂ„ avskildhet behövs.KONTEXTHur tar man sig an byggnaden frĂ„n staden? Det saknas bra förbindelse frĂ„n Ängelholm centrum till platsen, nya kopplingar behövs. Hur tar badet bĂ€st tillvara pĂ„ Ă„-rummet, utan att ta för mycket av Ă„-rummet?  Tomten har ett kĂ€nsligt lĂ€ge med hundraĂ„riga ekar och med direkt nĂ€rhet till Ă„rummet.GESTALTByggnaden byggs upp av tre volymer med gemensamma skĂ€rningspunkter.

Pedagogisk dokumentation : En studie om pedagogers och vÄrdnadshavares/förÀlders upplevelser

Syftet med examensarbetet Àr att se om det har skett en Àndring gÀllande LÀroplanen för förskolan, Lpfö 98, rev 2010, frÄn dokumentation till pedagogisk dokumentation i pedagogernas arbetssÀtt i förskolan. Ett annat syfte Àr att se om vÄrdnadshavarna/förÀldrarna Àr delaktiga i den pedagogiska dokumentationen. FrÄgestÀllningarna till detta arbete Àr: Hur uppfattar pedagogerna den pedagogiska dokumentationen och nÀr anser de att dokumentationen blir pedagogisk? PÄ vilket sÀtt görs vÄrdnadshavarna/förÀldrarna delaktiga i den pedagogiska dokumentationen? Metoden som anvÀnds Àr kvalitativ forskningsansats dÀr syftet Àr att förstÄ och tolka enkÀtsvaren frÄn vÄrdnadshavarna/förÀldrarna samt intervjuerna av pedagogerna. Det framtrÀdande resultatet Àr att pedagogerna har en bra uppfattning om vad pedagogisk dokumentation innebÀr och att det har skett en Àndring i arbetssÀttet frÄn en mer förmedlande till mer utforskande dÀr barnen Àr i centrum.

Barns behov i centrum - teorier, behov och utredningar

Syftet med denna uppsats var att undersöka vilka teorier BBIC vilar pÄ, hur BBIC:s teoretiska grundsyn har förÀndrat sÀttet att beskriva barns behov i utredningar, samt om formulering och motivering av insatser har pÄverkats av detta.I uppsatsens första del görs en genomgÄng av de huvudsakliga teoribildningar som BBIC utgÄr ifrÄn; anknytningsteori, utvecklingsekologi samt risk- och skyddsfaktorperspektivet. BBIC:s ursprung i England och dess vÀg till Sverige beskrivs, samt nÄgra av BBIC:s viktigaste tankegÄngar.Tio barnavÄrdsutredningar som alla har lett till insats har undersökts. Fem av dessa var BBIC-utredningar och fem var Àldre utredningar utan BBIC-anknytning. De tvÄ grupperna av utredningar har sedan jÀmförts utifrÄn frÄgestÀllningar om hur socialsekreterare skildrar barns behov. Hur vÄrdplanernas insatsformuleringar har pÄverkats av BBIC:s införande har ocksÄ undersökts.Resultatet av studien tyder pÄ att BBIC-utredningarna i större utstrÀckning synliggör barnets behov i vissa avseenden.

Peppa dom : En undersökning i bemötandet av nervösa instrumentalelever

Syftet med denna studie Àr att undersöka hur instrumentallÀrare bemöter och undervisar nervösa elever. Fyra lÀrare har intervjuats, tvÄ frÄn en kulturskola och tvÄ frÄn en musikhögskola. Resultatet visar pÄ vikten av att sÀtta relationen mellan lÀraren och eleven i centrum. LÀraren har stora möjligheter att pÄverka en elevs nervositet bÄde pÄ ett positivt och negativt sÀtt, beroende pÄ hur man Àr som person och genom sitt sÀtt att bemöta eleven. Det Àr viktigt att lÀra kÀnna eleven och vara uppmÀrksam och lyhörd pÄ hur denne Àr och mÄr.

Kampen om kunderna : En studie av konkurrensen mellan centrumhandeln och externhandeln i VÀxjö

Syftet med examensarbetet Àr att se om det har skett en Àndring gÀllande LÀroplanen för förskolan, Lpfö 98, rev 2010, frÄn dokumentation till pedagogisk dokumentation i pedagogernas arbetssÀtt i förskolan. Ett annat syfte Àr att se om vÄrdnadshavarna/förÀldrarna Àr delaktiga i den pedagogiska dokumentationen. FrÄgestÀllningarna till detta arbete Àr: Hur uppfattar pedagogerna den pedagogiska dokumentationen och nÀr anser de att dokumentationen blir pedagogisk? PÄ vilket sÀtt görs vÄrdnadshavarna/förÀldrarna delaktiga i den pedagogiska dokumentationen? Metoden som anvÀnds Àr kvalitativ forskningsansats dÀr syftet Àr att förstÄ och tolka enkÀtsvaren frÄn vÄrdnadshavarna/förÀldrarna samt intervjuerna av pedagogerna. Det framtrÀdande resultatet Àr att pedagogerna har en bra uppfattning om vad pedagogisk dokumentation innebÀr och att det har skett en Àndring i arbetssÀttet frÄn en mer förmedlande till mer utforskande dÀr barnen Àr i centrum.

Sjuksköterskors erfarenheter av familjecentrerad neonatalvÄrd - en pilotstudie

PÄ sjukhus i Sverige arbetar sjuksköterskor pÄ neonatalavdelningar med att ta hand om de allra minsta barnen och deras speciella behov. Barnen Àr i behov av specialistsjukvÄrd, ibland intensivvÄrdskrÀvande med högteknologisk utrustning, samtidigt som de behöver pÄbörja den viktiga anknytningen till sin familj. Sjuksköterskor behöver specialkompetens för att arbeta i den krÀvande vÄrdmiljön, dÀr de skall ta hand om ett vÄrdkrÀvande barn samt familjen till barnet och arbeta familjecentrerat. Syftet med studien var att belysa sjuksköterskors erfarenhet av att arbeta med familjecentrerad neonatalvÄrd. Fokusgruppsintervjuer genomfördes som senare analyserades med kvalitativ innehÄllsanalys.

Varför gÄr hon?: en socialpsykologisk studie om kvinnors uppbrottsprocess frÄn ett misshandelsförhÄllande

Syftet med denna uppsats var att fÄ förstÄelse för vilka sociala faktorer som leder till att misshandlade kvinnor bryter upp frÄn ett misshandelsförhÄllande samt hur sjÀlva uppbrottsprocessen ser ut. FrÄgestÀllningarna var: Vilka mekanismer Àr det som antingen leder kvinnan mot ett definitivt uppbrott eller som hÄller henne tillbaka, kvar i förhÄllandet? Hur Àndrar kvinnorna sina tolkningar av sin situation och sina reaktioner pÄ vÄldet och mannen sÄ de tar sig ur förhÄllandet? Hur pÄverkar stöd och hjÀlp frÄn andra uppbrottet? Jag utgick frÄn en kvalitativ metodansats och intervjuade sju kvinnor. Som grund för uppsatsens teoretiska del lÄg det symbolisk interaktionistiska perspektivet samt uppbrottsprocessen. Teorier kring förÀlskelse och kÀrlek samt kön och makt stÀllde Àktenskapets roll och assymmetriskt rollövertagande i centrum.

"Inte ute i skogen lÀngre"

Föreliggande examensarbete syftar till att ge en bild av hur ett antal elever som tidigare gÄtt i waldorfskola upplever att flytta över till gymnasiet. Den metod som anvÀnts Àr den kvalitativa forskningsintervjun, dÀr sex före detta waldorfelever djupintervjuats om sina erfarenheter frÄn skolbytet. Intervjumaterialet har delats in i sex teman: övergÄngen, förkunskaper och prestationer, betyg och bedömning, lÀrarna, miljön samt kritik mot waldorfskolan. Dessa teman har sedan satts in i ett teoretiskt sammanhang med hjÀlp av sociokulturell teori, dÀr de sociala sammanhangen betonas och dÀrför Àr sÀrskilt lÀmpade för en studie dÀr upplevelsen stÄr i centrum. Vad studien tydligt visar Àr att samtliga elever pÄ förhand oroat sig för övergÄngen till en annan skola men att ingen av dem beskriver att de sedan upplevt nÄgra egentliga problem.

Den trygghetssökande Àventyraren i en flyktig storstad : Individens upplevelse av att flytta till Stockholm och livet i storstaden

Med bakgrund att det sker en hög befolkningstillvÀxt i Stockholm vÀcktes intresset för fenomenet urbanisering. Syftet för denna kvalitativa undersökning Àr att utifrÄn individens upplevelse fördjupa förstÄelsen i vad som lockar och driver individer till storstaden och hur storstadslivet ter sig. Vald metodansats Àr hermeneutik vilket ger möjlighet att genom tolkning nÄ en ökad förstÄelse. Teoretisk ram utgörs av Georg Simmel och Marshall Berman. Datainsamling har skett i form av intervjuer med fem deltagare som flyttat till Stockholm.

Det nya folkets musik : En studie av nÄgra unga folkmusiker

Anders Wennerstrand: Det nya folkets musik. En studie av nÄgra unga folkmusiker. Uppsala: Musikvetenskap, 1998. C-uppsats. (60 p).Folkmusikens nya villkor och roll i dagens svenska musikliv Àr inte desamma som för nÄgra decennier sedan, utan mÄnga genomgripande förÀndringar har skett.

Storstrejken 1909 i Örebros dagspress : En granskning av media som maktfaktor i kampen mellan arbete och kapital

Uppsatsen bestÄr av en jÀmförande studie av Ulf Ekman, grundaren till församlingen Livets Ord och KG Hammar, f.d. Àrkebiskop i Svenska kyrkan, sett ur ett perspektiv med gudsrelationen i centrum. Syftet var att finna hur gudsrelationen gör sig pÄmind i deras liv sÄvÀl i teori som i praktik och undersöka skillnaderna. För att nÄ uppsatsens syfte har jag anvÀnt mig av litteraturstudier. Undersökningen visade att Ekman och Hammar skiljer sig betydligt i sina sÀtt att resonera kring Gud.

Flexibelt lÀrande : en organisatorisk och vuxenpedagogisk utmaning

Den 1 januari 2002 bildades myndigheten "Nationellt centrum för flexibelt lÀrande" i HÀssleholm. Myndighetens bildande innebar att flexibelt lÀrande pÄ allvar etablerades som ett begrepp inom den svenska pedagogiska diskussionen.Syftet med uppsatsen Àr att studera innebörden av begreppet och undersöka hur begreppet etablerades. Arbetet med att undersöka hur begreppet etablerades ledde till, att mitt val av metod blev en textanalys av ett kapitel ur dokumentet SOU 2000:28 "Kunskapsbygget 2000 det livslÄnga lÀrandet" och ett kapitel ur dokumentet Prop. 2000/01:72"Vuxnas lÀrande och utveckling av vuxenutbildningen".Begreppets innebörd har utvecklats frÄn att ha varit en diskussion gÀllande e-learning och/eller distansutbildning till en diskussion gÀllande en vidare innebörd, som innebÀr att flexibilitet ska relateras till individen och mÄlet ska vara att underlÀtta för individen att lÀra och att delta i lÀrande.Det livslÄnga och livsvida lÀrandet innebÀr ett behov för flexibla utbildningsvÀgar. Detta innebÀr att flexibelt lÀrande troligtvis har kommit för att stanna som begrepp inom den svenska pedagogiska diskussionen..

Landskapets antropologi : Om mÀnniskor, platser och relationer dem emellan

Syftet med arbetet var att undersöka hur skolan ser pĂ„ kost och hĂ€lsa, samt elevers matvanor. Hur viktiga Ă€r dessa frĂ„gor för skolan, finns strategier för ett arbete kring detta? För att nĂ„ syftet har intervjuer gjorts med representanter för statliga skolmyndigheter ? Myndigheten för skol-utveckling (MSU) och Nationellt centrum för frĂ€mjandet av god hĂ€lsa hos barn och ungdom (NCFF). Även kommunala kostchefer och gymnasierektorer frĂ„n tvĂ„ olika kommuner (Leksand och GĂ€vle) har intervjuats. Resultatet av undersökningen Ă€r att det rĂ„der skilda uppfattningar om kost- och hĂ€lsofrĂ„gorna hos dessa ansvariga för skolan.

<- FöregÄende sida 34 NÀsta sida ->