Sök:

Sökresultat:

82 Uppsatser om Catia - Sida 1 av 6

Mobil Bastu

This thesis is an addition to pictures and animation that has been developed using Catia V5. The animation and the images are a market basis to test whether the product is of interest in the Nordic market. The thesis is structured with elements of the Fredy Olsson method. In this thesis there is also a short presentation of the company Tylö AB, which been chosen to market test the product. A product definition with the sub-headings; ?Description and use of product?, ?Environmentand users?, ?Economy? and ?Product inquiry?, are the basis for the product.

KBE I PRODUKTUTVECKLING PÅ SCANIA : En undersökning av potentialen i CATIA Knowledgeware

Övergången från Catia V4 till Catia V5 innebär nya möjligheter för konstruktörerna på Scania att arbeta med Knowledge Based Engineering, KBE, för att effektivisera och kvalitets-säkra sitt arbete. Då Catia V5 är en ny plattform som innehåller verktyg med samlingsnamnet knowledgware, för att bygga in kunskap i modeller ville Scania undersöka potentialen i att arbeta med KBE, och hur detta skulle kunna ske på Scania. Vid traditionell produktutveckling tas en helt ny artikel fram vid behov och ofta innebär detta att arbete som tidigare utförts, görs om igen. Syftet med arbetet är därför att undersöka huruvida KBE i Catia V5 kan erbjuda möjligheter att återanvända kunskap från tidigare arbete och samtidigt kvalitetssäkra denna, samt utreda vilka knowledgewarelicenser som i så fall kan vara lämpliga för Scania.För att göra detta har en litteraturstudie genomförts för att undersöka vad som har gjorts inom området, och även en intervjustudie har utförts inom R&D på Scania. Vidare har sakkunniga på Linköpings Universitet och Tekniska Högskolan i Jönköping intervjuats.

Användaranpassning av instruktioner

 Detta arbete har syftat till att ta reda på vad som är viktigt att tänka på vid utformning av instruktioner för CAD-användare. Som praktikfall har en studie gjorts på Volvo IT där deras instruktioner för CAD/CAM/CAE-systemet Catia V5 har granskats. Undersökningen mynnade ut i en användarstudie där erfarna användare av systemet fick möjlighet att diskutera den support som finns i dagsläget samt ställa krav på framtida instruktioner. Kraven som togs fram har legat till grund för riktlinjer för hur morgondagens instruktioner skulle kunna göras mer användaranpassade.Några områden som är viktiga att ta hänsyn till är bland annat: att ta tillvara på användarnas erfarenhet, involvera användarna vid framtagandet av instruktionerna, ta reda på hur instruktionenrna läses samt skapa rubrikter som underlättar informationssökning för användarna. .

Optimering av kylsystem för laddluft, Bandvagn S10

BAE Systems Hägglunds AB tillverkar ett antal fordon för den militära marknaden, däribland två bandvagnstyper varav den ena, Bandvagn S10 behandlas i detta examensarbete. Drivkällan hos BvS10 består av en sexcylindrig dieselmotor med en slagvolym på 5.9 liter från den brittiska tillverkaren Cummins. Denna motor överladdas med hjälp av en turbo och luften kyls därefter med hjälp av en laddluftkylare. Genom att använda en laddluftkylare införs ett tryckfall i systemet. Det befintliga tryckfallet är för stort enligt motortillverkarens specifikationer.

Montage av Rörböj

På uppdrag från Lindab Profil AB i Förslöv har jag tagit fram ett nytt alternativ förmonteringen av rörhalvor till en stuprörsböj. I uppdraget ingick även att hitta en nymaskin som kan sköta monteringen av dessa rörhalvor.Den nya modellen för monteringsmaskinen tillsammans med den nya profilen börförkorta monteringstiden till de önskade 6 sekunderna. Även om maskinen troligenbehöver tillverkas från delar så kommer den att vara enkel att tillverka och kommer atthålla sig inom budgeten för maskiner som företaget har satt.Den nya profilen har tillkommit genom handsketcher och har sedan ritats in i CADprogrammet Catia V5 för att få rätt perspektiv på de mått som krävs. Även maskinensom tagits fram för det slutgiltiga alternativet av profil har ritats helt och hållet iCatia..

Rotationsdämpare med integrerad fjäder

This final thesis is carried out at BAE Systems Hägglunds in Örnsköldsvik. The mission was to construct and integrate a new semi-active damping unit in the terrain vehicle BvS10. Questions that came up during the process, among others, was how to mount the damping unit to the vehicle in a flexible way without exposing it to unnecessary wears.A generation of the concept is made in 3D using Catia V5 of a possible solution to the problem. The idea is to weld the unit to the skid girder which is one of the main constructions of the track system. In this way the damping unit will come closer to the track system, which will partly protect it from impacts from below and minimize current problems with breaking forces in the torsion shafts.The complete construction was then analyzed, first by theoretical calculations and then with the FEM-tools in Catia V5.

CATIA V5 SOM KONCEPTGENERERINGSVERKTYG

Att ta fram en ny bilmodell är ett tidskrävande och omfattande arbete där många olika kunskapsområden måste samspela. En del i utvecklingsprocessen som får allt större betydelse är designarbetet. Om bilens utförande och design inte tilltalar konsumenterna innebär detta låga försäljningssiffror och därmed förlorade intäkter för företaget.Det huvudsakliga syftet med detta arbete är att grundligt undersöka om och hur CAD-programmet Catia V5 med modulen Imagine & Shape (IMA) skulle kunna användas på Volvo Car Corporations designavdelning (PVS). Syftet är också att granska vad en implementering av Catia V5 med IMA-modulen skulle innebära för produktutvecklingsprocessen, samt att undersöka vilka som skulle kunna använda sig av programmet. För att undersöka hur Catia V5:s IMA-modul skulle kunna fungera på PVS har vi i samarbete med designstuderande Pontus Ny modellerat en konceptbil, komplett med exteriör, instrumentpanel, mittkonsol, ratt, stolar, baksäte, fälgar och hjul.

Quickrelease

This diploma work has been based on finding a solution to Hälsoteknikcentrum i Halland. The task was to design the wheels of a wheelchair gear, so they can put on and remove with a locking feature.I have sketched out the solution and drawn up in Catia v5, which will be handed over to health technology centers for accounting.  .

Integration av PLM och CAD i komplex produktutveckling : En utredning av Scanias framtida systemmiljö för produktdatahantering

In today's producing companies, there is a high demand on early integrated productdevelopment. One way to facilitate communication between departments and collaborationbetween people and thereby enable early sharing of product information within the companyis to use PLM, Product Lifecycle Management.The CAD environment at Scania is at the moment being upgraded from Catia v4 to Catiav5. In this stage it is important that also the interacting computer systems in Scania?s PLMenvironment are adjusted and in the future join the development. Scania has an idea of howthese systems will be developed as the transition from Catia v4 to Catia v5 is being carriedout.

Kinematics methodology and simulation in Catia v5

Denna rapport är ett examensarbete på 7.5hp för CAD-tekniker på Högskolan i Halmstad.Gruppen har fått i uppdrag från företaget National Gummi AB i Trönninge att ta fram en upprullare för stora gummiprofiler. Personalen rullar ner gummiprofilerna i en lastpall för hand vilket kan slita ut personalens ryggar då gummiprofilerna väger en del..

Hjullyft

The graduation essay has been carried out in co-operation with Kalmar Industries in Lidhult, Sweden. The purpose of our essay was to develop a complete construction solution on a hoist that could lift a laying wheel, lift it up and then turn it 90 degrees. After that the wheel shall be placed in a special holder.The background of the essay is a record of reports of damage wheels when they been incorrect lifted with a forklift. The hoist shall be used together with the same forklifts that manage the wheels today. Together with our instructor at Kalmar Industries we developed a requirement specification and from that we got free hands.However this was not the main task from the beginning, then a simular hoist should be develop but used directly in the assembly workshop without using a forklift.We started to find principle solutions that later was evaluated against the requirement specification.

3D modellen som informationsbärare

Scania står mitt i införandet av ett nytt CAD- och modellarkivsystem. Med införandet av dessa system öppnar sig nya möjligheter att hantera artikelinformation grafiskt som tidigare inte funnits. Med de nya systemen, Catia V5 och Enovia LCA, finns nu möjligheten att inleda processen mot att få 3D-modellen till informationsbärare.Examensarbetet syftar till att utvärdera och kartlägga möjligheterna för 3D-kravsättning med hjälp av FT&A modulen i Catia V5, för att få 3D-modellen som informationsbärare på Scania. FT&A modulen (Functional Tolerancing & Annotation) som utvärderats i arbetet kan bäst beskrivas som en mått- och toleranssättningsmodul för 3D-modellen. I utvärdering undersöktes förutom FT&A kompabiliteten mot Scanias ritningsstandarder, hur FT&A kravsatta modeller kan sparas ner i Enovia.För att få bättre förståelse för hur det dagliga arbetet med ritningar bedrivs på Scania genomfördes en undersökning med Scania medarbetare där nyckelpersoner från selekterade avdelningar intervjuades.

Statusvisare för diskmaskin

The following report is based on the graduate job course in CAD technician program year two. The work reflected in the report is done in collaboration with Hans-Erik Eldemark. This work includes the development of a progress bar for dishwashers.The execution of the thesis has involved a list of criteria with conditions and requirements, which after where weighted in a matrix. Subsequently, the product proposal was developed and has been divided into three categories, twist mechanisms, attachments and exterior design. Finally, suggestions have been designed in Catia V5 and prototypes were produced using 3d-printing.

RFID-applikator

Prosthetic leg can give a negative psychological effect to the user, which ends up in decreased self-esteem and that the user hides his handicap. xCover gives a more natural volume and a cool look. xCover changes the look of the prosthetic leg C-leg. The product is constructed by us, Patrik Svensson and Magnus Zetterqvist, for Christoffer Lindhe at Lindhextend AB. Christoffer has hired Martin Bergman at Smedjan 17 to make the design.

Rapport-Parametriserade Gängtappar

Prosthetic leg can give a negative psychological effect to the user, which ends up in decreased self-esteem and that the user hides his handicap. xCover gives a more natural volume and a cool look. xCover changes the look of the prosthetic leg C-leg. The product is constructed by us, Patrik Svensson and Magnus Zetterqvist, for Christoffer Lindhe at Lindhextend AB. Christoffer has hired Martin Bergman at Smedjan 17 to make the design.

1 Nästa sida ->