Sök:

Sökresultat:

1177 Uppsatser om Career ambition - Sida 12 av 79

Kvinnligt chefskap : En kvalitativ studie av socialarbterares förväntingar på kvinnliga chefer

The purpose of this study is to use a qualitative approach to get an understanding of what is expected of social workers targeted towards women managers in social services. Nine social workers were interviewed. The empirical data was then analyzed on the basis of gender theory. Respondents did not see their supervisor as a manager but more as a social worker with special tasks. Our empirical data indicates that there is a strong belief that men and women possess different properties.

Low-Skilled Employee RetentionPractices in the Fast Food Industry : A study of retention practices within the Verhage FastFood franchise

Employee turnover can cost an organization a significant amount of money. In addition, retention of employees can beneficial towards to an organization as it e.g. allows to save costs related torecruitment and training of new employees. The fast food industry is recognized as an industry which employs low-skilled employees and is especially in the United States known to be prone to high employee turnover. With regards to Europe, only little information is available in the field of low-skilled employee retention in the fast food industry.

[le:k] & lär med möbler : ett gestaltningskoncept med leken i centrum

Min ambition i detta examensprojekt är att på ett för mig kreativt och lekfullt sätt utifrån mina barndomsminnen, gamla och nya leksaker, och samt genom insamling av enkla grundläggande fakta kring barns lärandeprocess, leka fram och formge ett koncept av möbler som kan användas som verktyg i barnens lärandeprocess. Ett gestaltningsprojekt, där jag tillverkar 2 protoyper, en stol och ett bord. Rapporten redovisar min formgivningsprocess och resultat. Avslutningsvis förs ett resonemang kring mina frågeställningar..

Vinna eller försvinna : En kvalitativ fallstudie om Hemtex nya visuella identitet

Studien visar att Hemtex visuella identitet kommunicerar det nya varumärket på ett sätt som motsvarar den ambition Hemtex satt upp. Då Hemtex har genomgått en revolutionär förändring av sitt varumärke tenderar det dock att påverka uppfattningen av den visuella identiteten. Detta innebär i sin tur att det har uppstått ett glapp mellan Hemtex identitet och image. .

Vägen mot folkhemmet : En analys av en medieidentitets utveckling i populärkulturen

Denna uppsats undersöker hur en utveckling av en medial identitet går till. Vilka faktorer får en medieidentitet att ändra dess mediala bild och framtoning? För att besvara denna fråga studerar jag en artistkarriär som har genomgått stora förändringar, vilka har inneburit att även dess medieidentitet kraftigt förändrat framtoning. Artistkarriären jag har valt att studera närmare är förgrundsfiguren från Latin Kings, Douglas ?Dogge? Leóns.

Vad händer hos oss? : Om att hitta rätt sätt att kommunicera uppdateringar och nyheter till kunder

The purpose of this thesis is to compose a way for a small IT-company to communicate with their costumers and include them in the development of their IT-solution. The ambition with this study is to make this information strategy applicable to other small companies with the same problem.The empirics is built on literature studies and qualitative interviews which leads to a design proposition and try-outs with the target group. The results lead to a newsletter where news and information from the company could be presented simple and clear..

Brinnande Effektivitet : En jämförande fallstudie av räddningstjänsten i Danmark och Sverige

Det finns en ambition i den svenska förvaltningen att effektivisera offentliga organisationer och minska dess kostnader. Denna ambition finns i olika stor grad i flera av världens industriländer. Minskade kostnader skulle dock kunna kollidera med organisationernas uppdrag. Vi har intresserat oss för räddningstjänsten i Sverige och Danmark, länderna har valt att producera tjänsten på olika vis men gemensamt för organisationerna är att de har säkerhet som uppdrag och är säkerhetskritiska organisationer. Vi undrar hur de tänker kring effektivitet och vad de gör för att vara effektiva. Syftet är att förstå och jämföra offentliga och privata säkerhetskritiska organisationers föreställningar om effektivitet och hur de agerar för att vara effektiva.

Stora företag : stort ansvar. En studie om Corporate Social Responsibility i multinationella företag, med exempel från IKEA, SKF och H&M

Multinationella företag har i och med den ökade globaliseringen fått större möjligheter att investera och etablera verksamhet i länder i tredje världen. Företagen i dagens samhälle har en stor betydelse, och de förväntas ta ansvar för sin verksamhet, även då det gäller miljömässiga och sociala förhållanden. Studien syftar till att undersöka hur möjligheterna ser ut för multinationella företag att anta initiativ för miljömässiga och sociala dimensioner av sin verksamhet, ett sk CSR-arbete. Intervjuer med tre stora svenska företag, IKEA, SKF och H&M, har genomförts och ett antal dokument från företagen har också analyserats. Bland det som tycks vara av vikt för att kunna ha en hög ambition med ett CSR-arbete kan vi bl a notera att valet av konkreta verktyg för ansvarstagandet bör anpassas efter företagets kundbild och produktionsförhållanden.

"Jag är en kämpekvinna" : Utlandsfödda kvinnors upplevelser av arbetslivsinriktad rehabilitering

Studien handlar om långtidssjuka, utlandsfödda kvinnors upplevelser av den arbetslivsinriktade rehabilitering de har fått och huruvida de upplever att den har varit betydelsefull, värdefull och stärkande för dem och i så fall på vilket sätt. Undersökningen har genomförts med en kvalitativ metod och består av fem semistrukturerade intervjuer med kvinnor i åldern 45-52 år, som är födda i Mellanöstern och har bott i Sverige i mer än 20 år. Gemensamt för samtliga informanter är att de har diagnosen fibromyalgi. Studien visar på att kvinnorna i nuläget mår så dåligt att de sannolikt har ett större behov av medicinsk rehabilitering än arbetslivsinriktad rehabilitering. De upplever att sammanhållna rehabiliteringsprogram och samtalsstöd har varit de rehabiliteringsinsatser som har hjälpt dem i störst utsträckning..

CONTEXTURE

As my final project I planned to animate a movie. Usually I work with illustration and I see animation as the next step in my design work, to investigate how illustration and movement can collaborate. The purpose with my project was to develop my technical skills, improve my design process and broaden my work to eventually be able to work with animation. My ambition was to make an abstract animation and my focus was mainly on my personal process and knowledge. I also wanted to explore how much one can abstract a movie while still communicating a story or message..

En studie om 1968. Tre personliga berättelser och erfarenheter samt innebörden av året 1968.

Min uppsats handlar om Sverige året 1968 och om hur tre olika personer som delar erfarenheten av att ha varit unga och aktiva politiskt då, upplevde året för egen del. Mitt syfte är att undersöka hur deras erfarenheter av 1968 ser ut och hur de minns dessa. Det finns enligt mig en etablerad bild och ett kollektivt minne av 1968, kårhusockupationen i Stockholm, studentprotester och Vietnamdemonstrationer. Denna uppfattning förstärktes under jubileumsåret 2008 då media uppmärksammade dessa händelser. Min ambition är inte att komma fram till vad 1968 var och vad som bör anses vara viktigt eller varför vissa saker hände eller inte.

Matematikverkstaden : Dess påverkan på elevers förståelse och färdigheter för tals betydelse, storlek och olika uttrycksformer

This study has been conducted with the purpose to examine the marketing effects of waiting lines on the customer- and brand experience. Our ambition has been to describe how the waiting line can be used to heighten the positive experiences. The study has had a qualitative, as well as an inductive approach towards the subject. The study is mainly based on nine interviews with a total of ten respondents employed at nine different companies relevant to the subject. In the final chapter of this study we present our results and conclusions..

Employer Branding ur ett segmenterings- och karriärmodellsperspektiv - hur ska SEB attrahera talangerna?

Vår ambition är att bidra till en utveckling av SEBs Employer Branding genom en individanpassad segmentering och med det som utgångspunkt ta fram rekommendationer för vilka marknadsaktiviteter som ska utföras framöver. Det teoretiska syftet med vår uppsats är att tillföra ny generaliserbar kunskap inom Employer Branding genom att tillämpa en psykografisk modell vid analysen av SEB ? ett stort svenskt börsbolag inom finanssektorn..

Ola Rapace verkar ju lycklig, men hur gör då jag för att också bli det?

This paper examines which media messages related to happiness that can be found in interviews with famous people in the four largest lifestyle magazines in Sweden for the age group 16-34. The magazines are Cosmopolitan, Elle, Café and King. Depending on which magazine the reader chooses to read he/she will be presented with different roads to happiness. Common for all examined magazines are happiness factors related to personal goals, determination and work. Often in a causal connection where the goal orientation and determination is tied together with success in work and career for the interview persons.

Katt och hund ska bli vår kund! : En studie om Cura apotekets ambition att bli husdjursägarnas favoritapotek

Datum: 2010-03-22Nivå: Kandidatuppsats i företagsekonomi, 15 hpFörfattare: Kristina Flintull, Malin SeverinHandledare: Nazeem Seyed-MohamedTitel: Katt och hund ska bli vår kund! En studie om Cura apotekets ambition att bli husdjursägarnas favoritapotek.Syfte: Med Cura apoteket som uppdragsgivare syftar studien till att undersöka vilka kvaliteter företaget bör framhäva i sin marknadsföring för att bearbeta och bli ICA Maxi:s kundsegment husdjursägares favoritapotek. Studien utreder även huruvida åsikterna om kvaliteter skiljer sig inom segmentet; mellan katt- och hundägare samt mellan män och kvinnor.Metod: Utifrån en kvalitativ intervju med Cura apotekets chef för inköp och sortiment presenteras teorier kring The Services Marketing Mix samt kundlojalitet. Med denna bakgrund genomfördes en kvantitativ enkätundersökning med 208 ICA Maxikunder med hund- eller katt. Telefonintervjuer med åtta deltagare från enkätundersökningen utfördes för att erhålla ett ytterligare kvalitativt perspektiv.Slutsats: Inga betydande skillnader mellan män och kvinnors åsikter inom segmentet husdjursägare kan utläsas. Olika åsikter förekommer däremot mellan hund- och kattägare inom kundsegmentet, där hundägare är mest positiva till de kvaliteter Cura apoteket kommer att kunna erbjuda.

<- Föregående sida 12 Nästa sida ->