Sök:

Sökresultat:

66 Uppsatser om Canon - Sida 4 av 5

Vad för historia? : En kvalitativ undersökning om historieämnetsinnehåll ur ett interkulturellt perspektiv

This essay is called What kind of history? and is about how history teachers think when they chose what to teach about and why. In the curriculum there are no guidelines about what substance you have to teach about. This gives the schools and teachers a big freedom. At the same time there is a kind of informal Canon which says that it is the European perspective that is the important one.

Identitetens pris : Kritik, priser och kapitalcirkulation på det litterära fältet

The aim of this study is to study the construction of literary values. I have been looking at how literature awarded with sponsored literary prizes has been reviewed in four major English and American newspapers. I have been studying the reception of literature by Ian McEwan, Hilary Mantel, Colm Tóibín and Zadie Smith between 2000 and 2012. The prizes in focus are the Man Booker Prize, the Orange prize for fiction and the Costa Awards. There seems to be an increasing number of articles related to each author after they have been awarded a prize, however with little change in the content of the reviews.

Prosamodernism, form och genusdebatt : En komparativ form- och receptionsstudie av Karin Boyes Astarte och Rosa Chacels Estación, ida y vuelta

The aim of this study is to compare the modernist novels Astarte (1931) by the Swedish writer Karin Boye with Estación, Ida y vuelta (1930) by the Spanish author Rosa Chacel and the reception of these literary works in contemporary academic research. The theoretical ground of the study consists of feminist and critical theory, with traits of discourse analysis.Astarte and Estación were in large part forgotten and ignored by the Western Canon of literature during most of the 20th century, but have lately gained more attention as important modernist novels by researchers (from the feminist, poststructuralist or hermeneutic theoretical fields) who primarily examine the experimental forms figured by the texts in relation to the deconstruction and shattering of human homogenous ?essence?.The results found in the study show that the literary forms of both novels can be associated with a kind of illusion rapture, which relate to the modernist inclination to what Frederic Jameson calls artificial narrative; a form technique that points back at itself to emphasize its own characteristic of being a constructed and subjective illustration of reality. The contemporary interest in these artificial literary forms expressed by Astarte and Estación is therefore probably a consequence of the vibrant academic debates carried out during later decades concerning the conception of human gender and identity as construction and performance. .

Vad är skillnaden mellan Lutter am Barenberg och Lützen?

I både den svenska och den danska kursplanen för historia på grundskolan står det att eleverna ska känna till det egna landets kulturarv respektive historia. Men vad är kulturarvet och hur förmedlas det? Syftet med denna uppsats är att undersöka det svenska och det danska kulturarvet under en tidsperiod då länderna har många gemensamma beröringspunkter, d.v.s. svensk stormaktstid. Undersökningen jämför tre svenska och två danska historieläroböcker.

Att tolka uppdraget : Sex svensklärares syn på kulturarv och kulturell mångfald

Denna kvalitativa studie bygger på intervjuer med sex svensklärare vid tre olika gymnasieskolor. Genom att göra parintervjuer med lärarna har jag undersökt hur de tolkar skrivningarna om kulturarv och kulturell mångfald i läroplanen, Lpf94. Jag har även frågat hur de anser att deras undervisning påverkas av dessa ord i läroplanen.Orden kulturarv och kulturell mångfald är inte definierade i Lpf94. Lärarnas svar visar på hur denna brist på konkretisering av innehållet skapar viss osäkerhet men också speglar den bredd av tolkningar som det kan ge upphov till. Denna svårighet att definiera och ge utrymmer för en bredd i tolkningen är något som tidigare forskning också har påtalat.Resultatet visar att dessa sex lärare är väl medvetna om det dubbla uppdraget, att förmedla kulturarvet och att ha en kulturell mångfald i undervisningen.

Själv- och kamratbedömning : En undersökning av lärares och elevers uppfattningar kring själv- och kamratbedömning.

In this thesis I set out to study how the reading of fictional literature is viewed, legitimatized and operationalized in two educational domains: the recently revised steering documents that all Swedish teachers must relate to, as well as a selection of teaching materials designed for education in the Swedish language for upper secondary school. The teaching material I have studied has been recently updated in order to correspond with the new steering documents. I relate my analysis to previous research about the use of fiction in education, and I also combine my analysis of the two educational domains to see whether the underlying intentions of the steering documents have influenced the revision of the teaching material. The outcome indicates that the steering documents? previous focus on culture has diminished although a certain insecurity as to how to use the concept and deal with the issue of whose culture should be taught can be identified.

Icke-västerländska författarskap i läroböcker : En studie av läroböcker i svenska för gymnasieskolan

Syftet med denna uppsats är att undersöka förekomsten av icke-västerländska författarskap i läroböcker för svenska på gymnasiet. Undersökningens grund är en pedagogisk textanalys, vilket är en form av innehållsanalys. Fyra läroböcker avsedda för svenskämnet på gymnasiet har analyserats genom en pedagogisk textanalys med såväl kvantitativa som kvalitativa inslag. Uppsatsens teoretiska utgångspunkt har främst varit Edward Saids postkoloniala teori och Mekkonen Tesfahuneys tankar om ett eurocentriskt utbildningssystem. Vikten av ett etnografiskt förhållningssätt i skolan är också en del av teorin.

Arrende i ett föränderligt jordbruk

In 2006 the government assigned the Council of Cultural Affairs the task of making an update, consisting of 50 literary titles, to be added to the existing list called Alla tiders klassiker ? en klassikerserie för skolan (All-time classics suited for school).      The idea of ??a literary Canon can be considered to be a tool for transferring socially, historically and culturally constructed norms and values ??from one generation to the next in order to create and maintain a common frame of reference. The common frame of reference affect the individual's thoughts and actions as well as their sexual desires and their own perception of self as a sexual being.

Så enkelt, så svårt : Jämställdhet, identitet och den gemensamma referensramen i en klassikerserie för skolan

In 2006 the government assigned the Council of Cultural Affairs the task of making an update, consisting of 50 literary titles, to be added to the existing list called Alla tiders klassiker ? en klassikerserie för skolan (All-time classics suited for school).      The idea of ??a literary Canon can be considered to be a tool for transferring socially, historically and culturally constructed norms and values ??from one generation to the next in order to create and maintain a common frame of reference. The common frame of reference affect the individual's thoughts and actions as well as their sexual desires and their own perception of self as a sexual being.

En (o)balans av berättelser : En kvantitativ studie om mångkulturell litteraturundervisning i gymnasieskolans svenskämne

The purpose of this essay is to examine what literary heritage teachers communicate in the school subject Swedish at upper secondary school. The overall research question for this work is: Which authors and/or works are mentioned by the teachers in the school subject Swedish at upper secondary school? How well do these authors and/or works answer towards a multicultural perspective? Which factors affect teachers´ selections of texts? Based on this purpose and these research questions, the aim is to answer the didactic question of what.To accomplish the purpose of the study a quantitative method has been used. The survey was conducted in two medium-sized cities in central Sweden, and was answered by 17 teachers. The study shows that the teachers ascribe the Western and Swedish literature great importance.

Läraren och litteraturen : Vad påverkar svensklärares litterära val till eleven?

Detta är en undersökning angående de faktorer som styr svensklärarnas val av skönlitteratur till elever på högstadiet. Syftet med uppsatsen är att undersöka vilka faktorer svensklärare på högstadiet utgår från när de väljer skönlitteratur till sina elever.Undersökningen är baserad på nio kvalitativa intervjuer. Informanterna är lärare på högstadiet och undervisar i svenska eller svenska som andraspråk.Utgångspunkt för uppsatsen är följande frågeställningar:-        Huvudfråga:Utifrån vilka faktorer väljer svensklärare på högstadiet skönlitteratur till eleverna?-        Underfrågor: Hur ställer sig lärare till att ha en litterär kanon inom svenskämnet? Hur har debatten om en litterär kanon inom svenskämnet påverkat lärares undervisning? Hur påverkas lärarens skönlitterära val till eleverna av lärarens konstruktion av svenskämnet? Hur påverkar styrdokumenten litteraturundervisningen i svenskämnet?Resultatet visar att svensklärare påverkas av en mängd olika faktorer i litteraturvalet såsom eleven, arbetsplatsen, personliga åsikter, läsningens syfte, samhället, styrdokument, samt lärarens konstruktion av svenskämnet. Resultatet visar att lärarna är både negativa och positiva till en litterär kanon i svenskämnet och att kanondebatten inte har påverkat deras undervisning.     .

Vad skola vi göra med litteraturen? : En studie av de nya styrdokumenten samt ett urval av läromedel och deras föreställningar om och legitimeringar av skönlitteratur i det svenska skolsystemet.

In this thesis I set out to study how the reading of fictional literature is viewed, legitimatized and operationalized in two educational domains: the recently revised steering documents that all Swedish teachers must relate to, as well as a selection of teaching materials designed for education in the Swedish language for upper secondary school. The teaching material I have studied has been recently updated in order to correspond with the new steering documents. I relate my analysis to previous research about the use of fiction in education, and I also combine my analysis of the two educational domains to see whether the underlying intentions of the steering documents have influenced the revision of the teaching material. The outcome indicates that the steering documents? previous focus on culture has diminished although a certain insecurity as to how to use the concept and deal with the issue of whose culture should be taught can be identified.

Medlingens roll vid familjerättsliga tvister : En historisk och komparativ studie utifrån svensk rätt samt islamisk och judisk rättstradition

In 2006 the government assigned the Council of Cultural Affairs the task of making an update, consisting of 50 literary titles, to be added to the existing list called Alla tiders klassiker ? en klassikerserie för skolan (All-time classics suited for school).      The idea of ??a literary Canon can be considered to be a tool for transferring socially, historically and culturally constructed norms and values ??from one generation to the next in order to create and maintain a common frame of reference. The common frame of reference affect the individual's thoughts and actions as well as their sexual desires and their own perception of self as a sexual being.

Kvinnor i litteraturhistorien : en undersökning av hur kvinnors skrivande och deras litterära verk beskrivs och värderas i litterära översiktsverk för gymnasieskolan

The purpose of this masters thesis is to examine outlines of literary history for students at upper secondary school from a gender studies perspective. Earlier theoretical work concerning outlines of literary history is sparse. There are three dissertations, but none with an explicit gender perspective. The theoretical approach comes mainly from theories in literary historiography and gender research. Also discussed are the following concepts: Canon, literary field and literary valuation.

Eleven i fokus : En studie över gymnasieelevers läsning

The aim of this study is to find out what education in literature is like from a student perspective; what kind of literature the students read and how well they understand literature, and the methods and didactics used during the literature lessons. The questions at issue are:1) What kind of literature do the students read?2) How well do the students understand literary texts?3) What do the students think about their literature education?To be able to answer the questions, both quantitative and qualitative methods have been used in the study. The inquiry was accomplished on 29 students, 17 boys and 12 girls in the upper secondary school. The result showed, despite the limited amount of students, interesting facts.

<- Föregående sida 4 Nästa sida ->